Surullisen kuuluisat vetonivelet

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Nokturne
Viestit: 11
Liittynyt: 17 Loka 2005 15:01
Paikkakunta: Kuopio

Surullisen kuuluisat vetonivelet

Viesti Kirjoittaja Nokturne »

Tätä aihetta on käsitelty jo useampaan kertaan mutta otan sen taas esille..

Eli autoni on Ford Focus 1.8 TDi vm. 2001, mittarissa 118 000 km. Etupäästä on alkanut tuntumaan noin 80-100 km vauhdissa pientä ravistusta ja ravistusta esiintyy myös jos kiihdyttää kovemmin. Syy on varmaan kaikkien kansalaisten mielestä ne surullisen kuuluisat vetonivelet.. Mulla kävi myös mielessä aurauskulmat mutta en jaksa uskoa siihen.

Onko kenelläkään tietoa/kokemusta onko normaalia, että noissa kilometreissä kyseiset osat alkavat hajoamaan? Miten maahantuoja suhtautuu asiaan? Takuuseen tuskin menee vai mitä olette mieltä?Suoraan sanoen Vi***aa alkaa maksamaan vetareiden vaihto :evil:

Paljonko tuon vaiva tulee sitten maksamaan ja mitä kaikkea sieltä etupäästä pitää vaihtaa. Pakko kysyä kun ei ole asiasta vielä hirveästi tietoa. Onko väliä onko alkuperäinen osa vai riittääkö tarvikeosa? Joskus olen kuullut, että myynnissä on myös takuukunnostettuja vetareita mutta ajatus ei virveesti lämmitä :(

Itse asustelen Kuopiossa, joten onko kenelläkään tietoa missä kannattaisi vaihdattaa, jos tulee ajankohtaiseksi??

Toivottavasti asia herättää asiallista keskustelua.

Toivottavasti tulevat asialliset vastaukset hyödyttävät muitakin saman ongelman edessä olevia. Kiitos etukäteen.
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

Onhan noista keskusteltu, ja olisi kyllä voinut jatkaa jossain niissä vanhoissa ketjuissa.... :roll:

Nyt olen niin väsynyt, että antaa olla.

Vetareiden vaihto fordilla muistaakseni 600€ luokkaa...
Tuskin menee takuuseen, sillä 118tkm on keskimääräistä enemmän focuksen vetareille. :wink:
mjtee
Viestit: 80
Liittynyt: 10 Helmi 2005 10:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Surullisen kuuluisat vetonivelet

Viesti Kirjoittaja mjtee »

Nokturne kirjoitti:mittarissa 118 000 km.

onko normaalia, että noissa kilometreissä kyseiset osat alkavat hajoamaan? Miten maahantuoja suhtautuu asiaan? Takuuseen tuskin menee vai mitä olette mieltä?
Kyllähän tuota on vetareita paukkunut sadassa tonnissa "paremmistakin" merkeistä. Huollon/Fordin vastuu selvinnee parhaiten ihan tapauskohtaisesti kysymällä. On noita välillä melko vanhojakin paljon ajettuja korjattu tulemalla kuluissa vastaan - riippuu kysyjän 'aktiivisuudesta'.

Tuskin kovin massiivista vastaustulvaa saat aikaan, kun tästä on tosiaan jo vuosia jauhettu. Vähän aktiivisuutta etsimiseen niin ei tarvitse aina toistella samoja asioita ketjuihin.

viewtopic.php?t=2218
viewtopic.php?t=479
viewtopic.php?t=133
Focus 1.6 ambiente -99 -> Toyota Avensis 1.8VVTi STW Sol 10/03 -> Subaru Legacy 3.0R MY04
Nokturne
Viestit: 11
Liittynyt: 17 Loka 2005 15:01
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Nokturne »

Tarkoitus oli saada asiallista tietoa, ei muuta :) Aktiivisuudesta puheenollen...kai minä olen laiska ihminen tai syynä voi olla liika työnteko, joka tahtoo puuduttaa vähäisen järjen.. :shock:

Jos kukaan ei pahoita mieltään niin kysyisin vielä tietäjiltä onko väliä kestävyyden suhteen onko vetari merkkiliikkeen "kullalla päällystetty" osa vai riittääkö tarvikeosa?

Tarkoititko Lalli tuolla 600 eculla kumpaakin puolta vai vain toisen puolen vaihtoa?
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

2 kpl
Nokturne
Viestit: 11
Liittynyt: 17 Loka 2005 15:01
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Nokturne »

Kiitos kaikille vastauksista :D

Pitää käydä tiedustelemassa asiaa Fordin pajalla mihin hintaan vaihtaisivat. Toinen mahdollisuus on ostaa osat itse ja käydä tiedustelemassa saisiko työn jostain muualta halvemmalla. :wink:

Tuskin toi vaihto itsessään on niin vaikea tai siihen tarvitsisi jotain erikoistyökaluja, että ei onnistuisi muualla. Jos olen väärässä niin korjatkaa :wink:
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Vähän rohkeutta ja kokeilu/harjoittelu intoa peliin niin ei varmaankaan ole vaikeat vaihtaa itsekkään
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

VesQ kirjoitti:Vähän rohkeutta ja kokeilu/harjoittelu intoa peliin niin ei varmaankaan ole vaikeat vaihtaa itsekkään
Joo niinhän se on, jos ei uskalla kokeillakkaan niin ei yleensä opi :roll:
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Niin no toisaalta jos asuu esim kaupungissa eikä omaa työkaluja niin onhan se vähän ankeaa parkkipaikalla lähteä vaihtelemaan :?
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

Onhan noita TI-Halleja ja sukulaisten autotalleja....
pm
Viestit: 32
Liittynyt: 03 Marras 2005 14:40

Viesti Kirjoittaja pm »

Onhan nämä surullisia. Omasta yksilöstä kuskin puolen sisemmästä vetonivelestä rasvat pellolla, huomattu tänään rengaskaupassa. Molemmille puolille vaihdettu nivelet viime keväänä ja oikein kovasti kehuivat että nyt kestää. Kestihän se kaikki 10 tkm :P
ex. Focus 2.0 -00
pm
Viestit: 32
Liittynyt: 03 Marras 2005 14:40

Viesti Kirjoittaja pm »

Tokihan paikallisessa voorttiliikkeessä on käyty ja kiesi menossa korjaukseen, takuuhan se noissakin sentään on.
ex. Focus 2.0 -00
Arttu1
Viestit: 26
Liittynyt: 19 Touko 2005 15:20
Paikkakunta: lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Arttu1 »

Mulla on nytten 80 tkm sitten korjatut vetarit ja vielä ei ravistusta ole esiintynyt.. Mutta pointtina oli se että liikkeessä olivat korjauksen yhteydessä varmistaneet suojakumien paikoillaan pysymisen sikafleksillä tanakkoiden klemmarien lisäksi.. Saas nähdä kuinka pitkälle kestävät mutta vielä ovat pysyneet täysin kuivina..
-Arttu
Rahnu
Viestit: 100
Liittynyt: 07 Helmi 2005 01:51

Viesti Kirjoittaja Rahnu »

Pakko se kai on kerrankin paukutella henkseleitä kun pystyy,250tkm ajettu tdci-tiiseli alla ja orkkisvetarit edelleen,tänään pajalla kattoivat ne kun pyysin muun syynäämisen ohessa ja vielä ovat kuivat eikä ravistele. 8)
Seat Leon 1.0 Tsi Dsg -17
Mondeo 2.0 Tdci Titanium aut. -10
Nokturne
Viestit: 11
Liittynyt: 17 Loka 2005 15:01
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Nokturne »

Focukseni kävi vihdoinkin pajalla.. :)

Vetarit (kaikki osat) vaihdettu kummallekin puolelle ja hintaa tuli 630 euroa. Rasvat oli lentäny kummaltakin puolelta ulos (suojakumit märät) ja kuivuus oli tehnyt tehtävänsä :(

Asentaja vaihtoi uudet kiinnikkeet (kuristimet) ja varmisti vielä kiinnipysymisen ja tiiviyden sikafleksillä. Asennuksella ja osilla vuoden takuu. Pitää toivoa, että kestää huomattavasti enemmän.

Asennuksen jälkeen hävisi ylimääräiset tutinat ja ravistukset eli nyt autolla on normaali ajaan :D

Samalla autolle tehtiin koritakuutarkastus ja auto menee sen myötä uudelleen pajalle. Konepellin, takaluukun ja etuoven saumojen sekä ruostekorjaus, takaovet kokonaan uusiksi. Tarkoitus olis viedä helmikuussa 2006 takas. Ainoa hyvä pointti asiassa on se, että Ford kustantaa kokonaan laina-auton korjausajaksi. Eli se puoli on kunnossa :D

Lisäksi pitää sanoa, että paikassa, jonne minä vein autoni ja henkilö, jonka kanssa asioin, sain todella hyvää palvelua. Vaikuttaisko laskun suuruus vai halu palvella asiakkaita hyvin mutta tämä kaveri vei pisteet kotiin kirkkaasti :o

Kiitos kaikille, jotka auttoivat asiassa :D
pm
Viestit: 32
Liittynyt: 03 Marras 2005 14:40

Viesti Kirjoittaja pm »

Hyvempi homma että auto toimii taas. Oma rakkine kävi kanssa visiitillä tänään ja sinne ei tarvinnu iskeä kun uudet rasvat sisään ja vaihtaa uus klemmari. Se sieltä oli pettänyt ja päästänyt rasvat pellolle. Kustannuksia tuli parin bussilipun verran operaatiolle.

Laina-autohan kuuluu palveluun kun auto menee kittikorjaukseen. Omalle kohdalle osui upouus sata kaakkinen Focus viime helmikuussa. Ikävä tuli omaa heti ensimmäisenä päivänä...
ex. Focus 2.0 -00
TeroX
Viestit: 6
Liittynyt: 27 Huhti 2006 22:17

Jatko kysymys vetareihin...

Viesti Kirjoittaja TeroX »

195 tkm rullattu vm -00 1.8 tdi fiicus. Ja nyt on kai sitten vetari menny ku kiihytyksessä ravistaa aivan sairaasti. "CD-levyt ei kestä ovitaskuissa".

Mutta jos kiihdyttelee motarin rampeilla silleen että auto on kunnolla kallellaan, eli repsikan renkaat lähes ilmassa.. niin sitten ei ravista.

Elikäs kannattaako vaihtaa pelkkä repsikan puolen setti vai onko pakko laittaa yli 600 egee ja vaihta molemmat puolet :(
TeroX
Viestit: 6
Liittynyt: 27 Huhti 2006 22:17

no voe voe

Viesti Kirjoittaja TeroX »

Sitten on kai pakko viedä valtuutettun ford huoltoon, kun eihän noilla nyrkkipajoilla ole varaosia hyllyssä... eikä arvaa kuitenkaan molempia tilauttaa. foortilla maksaa vaan pelkkä pukille ajo jo enemmän ku koko vaihto maaseudun pikkupajoilla.
Vastaa Viestiin