ohc turbo (kiertokanget ja männät+kytkin)

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
0301515
Viestit: 3
Liittynyt: 04 Joulu 2009 22:40

ohc turbo (kiertokanget ja männät+kytkin)

Viesti Kirjoittaja 0301515 »

Moi!
Ekaa kertaa foorumilla. Auto on Sierra -89 kaasari ohc. Tiedän, että aiheeseen liittyviä keskusteluja on useita, ja kaikki olen lukenut, mitä olen löytänyt. Lisäksi luin englanninkielisen "Ford Sohc pinto & sierra cosworth dohc engines high - performance manual". Siitä sain mukavasti tietoa, mutta opus keskittyi lähinnä vaparikoneen virittämiseen.

Mietityttää lähinnä se millä osilla tavallinen 205-lohko kannattaisi rakentaa turbokäyttöön, vakio kampuralle ja kohtuu budjetilla. Useimmiten esim. nettiautossa myytäviin autoihin on laitettu saabin kanget ja mahlet.
Setti on kohtuuhintainen, mutta onko se hyvä ja kestävä turbokäytössä? Käsittääkseni noita mäntiä ei varsinaisesti ole tehty turbokäyttöön? Eikä niissä ole keskellä upotusta puristussuhteen laskemiseksi?

Säädöt tulisi olemaan kahensadan molemmin puolin n.180-250. Tarkoitus olisi tehdä säädöt kahdelle eri teholle, eli useimmiten tehot tulisi olemaan alle 200, mutta myös yli 200 sais tarvittaessa. Ja tarkoitus olisi että ei heti tarvis koneremppaa tehdä.

En ole ohc konetta vielä purkanut. Miten kestävät on vakiomännät turbokäytössä? Entäpä f-kanget? kestääkö 250hp? Onko vakiomännistä vara työstää päältä ainetta pois?

Ajattelin että puristussuhde tulisi tiputtaa vakiosta 8-8,5. Toimivin ratkaisu olisi mielestäni sellaiset männät, jotka säilyttäisivät paljealueen, mutta männän keskellä olisi "amme".

Kytkin:

Kytkin tuntuu olevan ihan hyvässä kunnossa. Paljonko vakiokytkin kestää luistamatta?
Onko mahdollista saada pitävää kytkinsarjaa turbokäyttöön ihan massalevyllä?
Suurin osa turbosierroista mitä olen nähnyt on sintterilevyllä. Tarkoitus olisi kuitenkin saada auto käyttöautoksi jossain vaiheessa ja olisi hyvä, jos kytkin olisi helppokäyttöinen. Mikä olisi hyvä levy+asetelma n. 180-250 tehoille?

Asiaa tuli paljon :) ja paljon on vielä kysyttävää. Esim muutoskatsastuksesta:)
ohc205
Viestit: 217
Liittynyt: 20 Elo 2007 15:52
Paikkakunta: uusimaa

Re: ohc turbo (kiertokanget ja männät+kytkin)

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Haulla löytyy tästä pirusti.

Oikein tekemällä saa vakio alakerran kestämään 150-200hv
Männät ja kanget on heikoin lenkki.

Oma suositus ois;
cossun veivit, n.200e (uudet 400e us-parts)
Wisecot n. 500-600e
Cossun öljypumppu+öljyruisku. 100e

Näillä saat kestävän alakerran.

Vakiokytkin tahtoo luistaa varsinkin kakkosella kun antaa lämää.
Omat (budjetti)kytkin kokeilut on kesken/epäonnistuneita, joten joku viisaampi neuvokoon kytkin asioissa.
Ford Granada 181,5hv/323.9Nm
.siipi.
Viestit: 29
Liittynyt: 11 Elo 2008 19:29

Re: ohc turbo (kiertokanget ja männät+kytkin)

Viesti Kirjoittaja .siipi. »

Itsellä 4-lapanen sintteri ja vakio paineasetelma ja mielestäni ihan mukava käyttää ja kestänyt ainekin 10 000km huolettomasti.
Mahleista sanottiin alan liikkeessä että ihan kestäviä on jos vain sytkä ja seokset varmasti kunnossa ainakin sen 20 000km.
ohcworth
Viestit: 65
Liittynyt: 22 Joulu 2008 20:27

Re: ohc turbo (kiertokanget ja männät+kytkin)

Viesti Kirjoittaja ohcworth »

itselläni mk1 85 mallia oleva leikkikalu vanha kaasari nyk.ruisku . mulla on kans cossun männät niissä on semmonen amme keskellä mäntiä puristussuhde reilu seittemän muistaakseni, f- kanget ja punametallilaakerit kangissa. turbona on 3ld holsetti vähä isohan se on ton kokoseen lähtee mukaan vasta jossain neljän tonnin hujakoilla. kytkimenä oli alun perin jäykkä kolmilapainen vakio asetelmalla , vaihdoin tuossa hiljattain keveämmän vauhtipyörän 4kg ja kokeilin samalla vaihtaa jousitettua mallia olevan sintterilevyn ei ole juuri sen kummempi lähteä liikkeelle.
Vastaa Viestiin