Sivu 1/2

Sierran vaihteistot

Lähetetty: 09 Syys 2005 17:54
Kirjoittaja mukila
Voisko joku selvittää mulle nämä 5-vaihteiset laatikot,eli mistä tuntee nämä MT75 tai type 9 laatikot, ja onko vielä muitakin? Mitä eroa, ja mikä on kestävin

Lähetetty: 09 Syys 2005 18:22
Kirjoittaja TeRoK
MT-75:ssä on pakkilukko.
Tuolta löytyy eri laatikkotyypit.

mt 75

Lähetetty: 09 Syys 2005 19:36
Kirjoittaja mukila
Kävin kattomassa noi laatikot, mutta mulla ei mt 75 laatikossa ole pakkilukkoa, pakki löytyy vitosen takaa,kun type ysissä se on siis 1 vaihteen vieressä. Sitä en vielä saanut selville kumpi kestää paremmin, kun tarvis tohon välikoppaan saada joku halpa 5 vaihteinen, mutta kun koneesta löytyy vajaa parisataa kaakkia, niin ainaskaan ton oma pikku 4 vaihteinen ei kauaa kestä :)

Re: mt 75

Lähetetty: 09 Syys 2005 19:48
Kirjoittaja jesse1987
mukila kirjoitti:Kävin kattomassa noi laatikot, mutta mulla ei mt 75 laatikossa ole pakkilukkoa, pakki löytyy vitosen takaa,kun type ysissä se on siis 1 vaihteen vieressä. Sitä en vielä saanut selville kumpi kestää paremmin, kun tarvis tohon välikoppaan saada joku halpa 5 vaihteinen, mutta kun koneesta löytyy vajaa parisataa kaakkia, niin ainaskaan ton oma pikku 4 vaihteinen ei kauaa kestä :)
no eiköhän noi molemmat 5-vaihteiset kestä ton vajaan 200pollee ihan kevyesti :wink:

no hyvä

Lähetetty: 09 Syys 2005 20:14
Kirjoittaja mukila
Hyvä jos kestää, ja muuten olihan siinä pakkilukko, se vaan ei oikeen toiminut. Mutta silti, kumpi on vahvempi?

Lähetetty: 09 Syys 2005 21:15
Kirjoittaja lalli69
Kyllä 9-tyyppin ja MT75:sen pitäis kestää toi 200hv
Näistä kahdesta väittäisin Type-9 olevan kestävämpi...

Kytkin voi toki molemmissa antautua jo noilla tehoilla.

Jos tykkää laittaa pakkia vauhdista päälle, niin MT75:ssä pakki on synkronoitu, kun taas Type-9:ssä ei.

Ehkä aavistuksen kestävämpi on iso 4-lovinen loota...

T-5 tietenkin olis paras vaihtoehto. :wink:

Lähetetty: 09 Syys 2005 21:29
Kirjoittaja Bootsi
Laita Type-9 pääset helpommalla. :wink:

vaihdelaatikko

Lähetetty: 09 Syys 2005 22:11
Kirjoittaja nicop
mikähän laatikko toi mulla on.auto on 1.6 sierra vm.88laatikko on 5v.

Re: vaihdelaatikko

Lähetetty: 09 Syys 2005 23:25
Kirjoittaja jesse1987
nicop kirjoitti:mikähän laatikko toi mulla on.auto on 1.6 sierra vm.88laatikko on 5v.
no jos pakki on ykkösen vieressä niin se on type-9 jos taasen nelosen vieressä niin se on toi MT75:nen. veikkaan tota type-9:ä

Lähetetty: 09 Syys 2005 23:44
Kirjoittaja jesse1987
lalli69 kirjoitti: Jos tykkää laittaa pakkia vauhdista päälle, niin MT75:ssä pakki on synkronoitu, kun taas Type-9:ssä ei.
ootko ihan varma tosta et toi pakki ois muka synkronoitu tossa MT75:sessa? kun ite muistelisin että ei olis :roll:

lainaus korjattu -yp-

Lähetetty: 10 Syys 2005 00:20
Kirjoittaja lalli69
jesse1987 kirjoitti: ootko ihan varma tosta et toi pakki ois muka synkronoitu tossa MT75:sessa? kun ite muistelisin että ei olis :roll:
On se.

Lähetetty: 10 Syys 2005 12:02
Kirjoittaja markkul
Kyllä 9-tyyppin ja MT75:sen pitäis kestää toi 200hv
Väärin. Teholla ei ole väliä laatikon kestävyyden kannalta, vaan väännöllä! Vääntö on se, mikä rikkoo voimansiirron. Siksi laatiloille ilmoitetaan vääntökestävyydet.
Näistä kahdesta väittäisin Type-9 olevan kestävämpi...
Väärin. MT75 on kestävämpi. Se on myös kevyempi ja uudempi malli. Siksi Type-9 korvattiinkin sillä ja sitä on käytetty esim. 4wd Cosworth Sierrassa ja Escortissa. Vanhemmissa Cossuissa on B&W T5, joka sekin on kai vääntökestävyydeltään parempi kuin tuo Type-9, joskin kai raskaampi ja vanhempi (peritty Mustangista).[/quote]

Lähetetty: 10 Syys 2005 14:55
Kirjoittaja nicop
mites toi type-9 onko toi iso vai pikku laatikko.ajattelin jos laittaa isompaa moottoria sierraan.jos se kävisi suoraa 2.0 koneeseen.

Lähetetty: 10 Syys 2005 15:09
Kirjoittaja Jaakko85
nicop kirjoitti:mites toi type-9 onko toi iso vai pikku laatikko.ajattelin jos laittaa isompaa moottoria sierraan.jos se kävisi suoraa 2.0 koneeseen.
iso

Lähetetty: 10 Syys 2005 15:12
Kirjoittaja Jaakko85
markkul kirjoitti: Väärin. Teholla ei ole väliä laatikon kestävyyden kannalta, vaan väännöllä! Vääntö on se, mikä rikkoo voimansiirron. Siksi laatiloille ilmoitetaan vääntökestävyydet.
Väärin. MT75 on kestävämpi. Se on myös kevyempi ja uudempi malli. Siksi Type-9 korvattiinkin sillä ja sitä on käytetty esim. 4wd Cosworth Sierrassa ja Escortissa. Vanhemmissa Cossuissa on B&W T5, joka sekin on kai vääntökestävyydeltään parempi kuin tuo Type-9, joskin kai raskaampi ja vanhempi (peritty Mustangista).
[/quote]

Silti alan harrastajilla näyttää olevan näissäkin omat "mieltymyksensä". jotkut väittää mt75 kestävämmäksi, jotkut taasen t9:ä. Kumpaakin vaihteistoa on kuitenkin käytetty hieman isommissakin tehoissa kuin 200hv :wink:
Yleisesti tuo mt75 on kyllä se kestävämpi vaihtoehto.

Myös se miten vaihdetaan vaikuttaa hyvin paljon laatikon kestoon.

Kiitoksia

Lähetetty: 10 Syys 2005 16:44
Kirjoittaja mukila
Taidampa laittaa ton mt 75:sen, kun se on kevyempikin.Saa nähdä kauanko kestää. Sintterikytkin tulee, mikä myös osaltaan rasittaa laatikkoa, ja muuta voimansiirtoa.
Niin ja koneen väännöstä ei ole hajuakaan, joten siksi kerroin arvioidun tehon.
Mutta kiitoksia vastauksista,jatkakaa te väittelyä, mikä kestää ja mitä 8)

Lähetetty: 10 Syys 2005 20:02
Kirjoittaja Jaakko85
ei se sintterikään rasita sen enempää jos se on jousitettu...

jousittamaton asia erikseen.

Lähetetty: 10 Syys 2005 20:16
Kirjoittaja TeRoK
Joo onhan toi mt-75 ilman muuta kestävämpi.
Type 9:n ilmotettuja kestävyyksiä en muista, mutta mt75:ssä muistaakseni luvattiin 310nm. Ja mulla on tossa korpparissa (320nm) ainakin vallan hyvin kestänyt.
T5 tietty kaikkein vahvin loota on.
Noitakin on sitte eri versioita. En tiedä onko mt-75:ssä, mutta esim. A4LD automaatti on cossu scorpiossa vahvistettu versio.
Ja taitaa T5:kin olla eri versioita?

Lähetetty: 10 Syys 2005 20:26
Kirjoittaja Jaakko85
TeRoK kirjoitti:Joo onhan toi mt-75 ilman muuta kestävämpi.
Type 9:n ilmotettuja kestävyyksiä en muista, mutta mt75:ssä muistaakseni luvattiin 310nm. Ja mulla on tossa korpparissa (320nm) ainakin vallan hyvin kestänyt.
T5 tietty kaikkein vahvin loota on.
Noitakin on sitte eri versioita. En tiedä onko mt-75:ssä, mutta esim. A4LD automaatti on cossu scorpiossa vahvistettu versio.
Ja taitaa T5:kin olla eri versioita?
Silti nuita tehtaan? ilmoittamia vääntölukemia ylitetään ihan todella reippasti. (ohc turbot, 4x4cossut...)

Lähetetty: 10 Syys 2005 20:31
Kirjoittaja lalli69
Lähinnä Type-9 kestävyyttä ajattelin sillä, kun on tavannut useita sierroja joilla ajettu ~500tkm samalla laatikolla, mutten ole vielä bongannut montaakaan MT-75:lla varustettua joka olis kestänyt yli 300tkm...

Mielestäni Type-9 on myös nopeampi vaihtaa (siis vaihteita) kuin MT75

Toisaalta tämäkin on pitkälti maku asia, ja kokeilemallahan se selviää... :wink:

Lähetetty: 10 Syys 2005 22:11
Kirjoittaja Jaakko85
Mt75 on sitten varmaan TOOODELLA hidas jos t9 tuntuu nopeammalle vaihtaa :shock:

Lähetetty: 10 Syys 2005 22:23
Kirjoittaja TeRoK
Juu sen tiesinkin, että noi tehtaan ilmottamat on aika varovasti ilmotettu.

joo no kyllähän toi mt-75 on vähä kankea vaihtaa.
lallli69 kirjoitti:Lähinnä Type-9 kestävyyttä ajattelin sillä, kun on tavannut useita sierroja joilla ajettu ~500tkm samalla laatikolla, mutten ole vielä bongannut montaakaan MT-75:lla varustettua joka olis kestänyt yli 300tkm..
Mahtaisko toi johtua siitä, että tota type9:ä on enempi noissa mallisarjan pienempi tehosissa moteissa joilla tosiaa ajetaan sitä 600tkm luokkaa?

Lähetetty: 11 Syys 2005 09:42
Kirjoittaja Riesa2.0
Jaakko85 kirjoitti:Mt75 on sitten varmaan TOOODELLA hidas jos t9 tuntuu nopeammalle vaihtaa :shock:
Kyllä aika kankeeta on vaihtaminen, ainakin mulla tuos nykyisessä sierras (Mt75 laatikko). Verrattuna edelliseen sierraan jossa oli t9. Mutta se on vain mun mielipide ja tuo mun Mt75 laatikko on muutenkin aika heikossa kunnossa, joten täydessä iskussa oleva laatikko voi olla parempi. 8)

Lähetetty: 16 Loka 2005 21:38
Kirjoittaja VesQ
Pistetään nyt vaikka tähän aiheeseen. Mitenkäs 5v type-9 käyttäytyy kun siellä on muutama desi ylimääräistä öljyä. Autodatan mukaan pitäsi olla 1.25l ja siellä on nyt about 1.5l.

Mietin vaan että vaikuttaako paljonkin vaihteiden toimintaan kun tahtoo olla vähän kankeaa toimintaa kunnes lämpiää

Lähetetty: 16 Loka 2005 22:59
Kirjoittaja janzamar
mun mielestä öljyn laatu enemmänkin,onkos huohotus kunnossa?