Sivu 1/2

Jarrujen ilmaus ilmanpaineella

Lähetetty: 28 Elo 2005 12:35
Kirjoittaja fiesta89
Osaako joku kertoa kokemuksistaan jarrujen ilmauksesta ilmanpaineella, semmosella härvelillä joka ottaa ilmanpaineen eturenkaasta ja tuo sen jarrunestesäiliöön oman tiiviin korkin avulla.

Sellanen vois olla aika kätevä. Lähteekö se neste oikein vauhdilla putkiin, vai ehtiikö siinä välillä nestettä lisäämäänki.. Semmosen härvelin vois ehkä tehä itekki kun vähän keskittyy askartelemaan. Liikkeessä se maksoi 28 euroa.

Jarruja ei siinä vissiin tarvitse painella ollenkaan, vaan ilma hoitaa homman. Sillä saa koko järjestelmän kai tyhjäksikin helposti..

Lähetetty: 28 Elo 2005 20:03
Kirjoittaja jaska74
vähän epäilyttää, mutta ei kokemusta moisesta.
ammattikoulussa meillä oli aparaatti joka imi ilmaruuvin kautta ja nestettä lisättiin koko ajan säiliöön. se oli ihan pätevä vekotin

Lähetetty: 28 Elo 2005 20:15
Kirjoittaja Sultzi
Ja luultavasti oli yhdistetty paineilmaverkkoon se laite :)

Lähetetty: 29 Elo 2005 11:53
Kirjoittaja jaska74
Sultzi kirjoitti:Ja luultavasti oli yhdistetty paineilmaverkkoon se laite :)
sähköinen, kehitti alipainetta.
nestettä meni sitä tahtia että toisen piti kaataa kokoajan pullosta uutta

Lähetetty: 29 Elo 2005 17:29
Kirjoittaja ZyaS
meillä töissä paineilma käyttönen jarruneste imuri merkiltään Wu*** :wink:
hemmetin kätevä laite semmonen tarttis tallille hommata :)

Lähetetty: 29 Elo 2005 22:17
Kirjoittaja p3
bilteman öljynvaihtoimupumppu hoitaa saman asian.

Lähetetty: 31 Elo 2005 16:22
Kirjoittaja Masaman
Itse olen ilmaillut siten että nestesäiliön korkista luukku auki (löytyy ainakin joissaki volkkareissa) siihen letku kiinni ja paineilma pistoolilla ilmaa. Sitten kaveri aukoo ilmausruuveja jonka päästä menee kirkas letku (näkee koska tulee kuplia) astiaan. Helppo juttu ja ei menu kauoa. Focusta varten leikattiin kumi matosta pala ja keskelle reikä johon saa pistoolin pään. Sitä sitten vain painaa korkin reikää vasten.

Lähetetty: 31 Elo 2005 21:25
Kirjoittaja sLan
itte rakentelin sellasen alipaineilmauslaitepullopelivehkeen 1,5l kokis pullosta. läpinäkyvä letku tiiviisti korkin läpi ja hyvin kiinni. ei tarvi ku puristaa lekasta ilmat pihalle ja letku ilmausnippaan kiinni. siitä sitten varovasti nippaa avaamaan.

etujarruissa toimi loistavasti, takajarruista en muista jaksoko imeä rajapaine venttiilin läpi.

ei ime vauhdilla, joten ei pelkoa et imee pääsylinterin
tyhjäksi

Lähetetty: 31 Elo 2005 21:35
Kirjoittaja evolution
turhaa varmaan tuhlata rahojaan noihin ilmaus laitteisiin jos tulee ainoastaan harrastekäyttöön.

meilläkin työmaalla on sellainen paineilmalla toimiva värkki mutta ei sitä kukaan käytä kuin silloin kun tehdään määräaikais huoltoja ja nesteet vaihdetaan uusiin.

normaalisti jarrurempan yhteydessä(jos putkia sun muita uusittu) avaan vaan ilmaruuvin niin kyllä se neste sieltä omalla voimalla ulos tulee :wink:

Lähetetty: 12 Syys 2005 11:04
Kirjoittaja fiesta89
Joo taitaa tosiaan olla vähän turhaa ostaa semmosta ilmauslaitetta. Kuitenkin kun seuraavan kerran jarruja ilmailen, toivottavasti vasta pitkän ajan päästä, meinaan tota periaattetta jotenkin yrittää käyttää hyväkseni.

Muutamalla kymmenellä sentillä saa semmosen nippelin millä renkaasta saa otettua ilmaa, siihen letku ja jonkinlainen tötterö että paine pysyy siellä nestepurkissa. Sen ilman ottamiseen voi käyttää vararengasta niin ei tarvitse pelätä allaolevan renkaan lössähtämistä. Vielä kun siihen letkuun laittaa suljettavan venttiilin niin on paremmat mahikset saada jarrut ilmattua yhen vararenkaan ilmoilla.

Pallona ilmaan vaan semmonen että onkohan se pääsylinterin korkin kierre ja koko ihan joku standardi, niin että siihen sain korkin ihan jostain kanisterista??

Lähetetty: 12 Syys 2005 20:03
Kirjoittaja VesQ
Hmm, miten jarrujen ilmauksen voi tehdä noin vaikeasti

Mielestäni ehdottomasti helpoin ja paras keino on yksin jarruja ilmatessa seuraava:

Otetaan esim vanha jarrunestepurkki (tai ihan mikä vaan purkki), sinne laitetaan pohjalle sentti pari esim vanhaa jarrunestettä (tai mitä vaan, vaikka vettä). Seuraavaksi sellainen läpinäkyvä kumi/muoviletku (~2m) joka sopii tiiviisti ilmausruuvin päähän ja kestää jarrunestettä??. Eli letku laitetaan tiiviisti ilmausruuviin ja toinen pää purkkiin jossa on pohjalla nestettä. (sen takia pitkä letku jotta se riittää joka nurkasta kuskin oven paikkeille jotta sen näkee). Avataan ilmausruuvia sen verran että sieltä tulee neste läpi. Tarkistetaan nesteen määrä säiliössä (ettei pääse vetäsemään ilmaa). Istutaan kuskin penkille ja pumpataan jarrua niin kauan että letkusta ei tule ilmakuplia (purkki siis vieressä lattialla). Muistetaan tarkkailla nestepintaa säiliössä. Kun ilmaa ei enää tule käydään kääntämässä ilmausruuvi kiinni (letku edelleen ruuvissa kiinni). Kun ilmausruuvi on kiinni, letku irti ja toistetaan seuraavalle renkaalle

Sekavasti selitetty mutta mielestäni tuosta ei enää jarrujen ilmaus helpotu, jos yksinään tekee

Itsellä käytössä sellainen letku jonka työntävät sairaalassa nenään (happiviikset tms), siinä on toisessa päässä sellainen sopiva "supistus" joka istuu ilmausruuvin päähän kuin tehty ja ennenkaikkea pysyy paikoillaan

Ja sitten niitä yleisneuvoja eli kannattaa aloittaa ilmaus piirin kauimmasta pyörästä eli yleensä jompikumpi takarengas, ja muistaa jälleen kerran tarkkailla nesteen pintaa sillä jos pääsee hörppäämään ilmaa niin homma alkaa alusta

Lähetetty: 12 Syys 2005 20:21
Kirjoittaja janzamar
sen purkin voi kipata siihen jarrunestesäiliöön
ja jättää siihen..ei valu yli. paljoa,..mitä nyt laittaessa ja pois ottaessa vähän..näin teen ite ainakin,ei tarvi pomppia laittamassa koko ajan lisää.

Lähetetty: 12 Syys 2005 22:33
Kirjoittaja Krisse
Toi on todella kätevä laite, suosittelen. Sitä vaan ei yleensä saa niin tiukasti joka paikkaan etteikö se kokoajan pihisisi jostain ja se johtaa sitten tietenkin siihen että rengas on tyhjä alta aikayksikön ja ilmaushommat jää kesken.

Itse olen ratkaissut tuon ongelman käyttämällä renkaan sijaan sellaista tupakansytkäristä toimivaa pientä kompuraa. Se kyllä kehittää ihan turhan paljon painetta mutta tämän voi helposti hoitaa jättämällä vaan jotain liitosta vähän löysälle jolloin turhat paineet poistuvat harakoille.

Tätä olen käyttänyt menestyksekkäästi jo monta kertaa ja aijon jatkaa samalla systeemillä vastaisuudessakin.

Halvempi ratkaisu tosin on ottaa vanha jarrunestesäiliön korkki, porata siihen reikä ja hakea rengasliikkeestä normaali renkaan venttiili siihen. Siihen sitten vaan tuo kompura kiinni ja eikun menoksi. Tai no, ei se sen halvempi ole jos ei ole tuollaista lelukompuraa jo valmiiksi, mutta jos itse alkaisin tyhjästä tekemään, tekisin korkin itse ja ostaisin tuollaisen kompuran kun sitä voi käyttää muuhunkin.

Lähetetty: 12 Syys 2005 22:59
Kirjoittaja VesQ
Hinnasta tuli tuohon ylempään juttuuni mieleen että purkki/pullo löytyy varmasti jokaisen tallista ja 2m letkunpätkä about 2e :wink:

Lähetetty: 19 Syys 2005 22:12
Kirjoittaja WSE
evolution kirjoitti: normaalisti jarrurempan yhteydessä(jos putkia sun muita uusittu) avaan vaan ilmaruuvin niin kyllä se neste sieltä omalla voimalla ulos tulee :wink:
Näin on (kunhan säiliö on vaan ylimpänä). Aikaa menee mutta samalla voi puuhailla muuta mutta pitää muistaa että säiliössä on aina riittävästi nestettä ettei koko homma mene täysin uusiksi. Valuu tosin sen verran hitaasti että voi rauhassa kasata autoa / työkaluja rempan jäljiltä... eli jos on pelkkä ilmaus tehtävä nopeasti suosittelen muita konsteja.

Lähetetty: 20 Syys 2005 18:16
Kirjoittaja evolution
jos täytyy nopeasti saada niin sitten voi hommata vaikka jarruprofessorin.

eli sellainen toosa mihin menee n.5l jarrunestettä ja siinä on jarrunesta säiliöön sopiva korkki ja johdot akkuun, kone kehittää n2bar painetta pyttyyn ja sitten ei muuta kun päästämään ilmoja ruuveista

Lähetetty: 14 Helmi 2006 11:18
Kirjoittaja fiesta89
http://www.shop.edirectory.co.uk/autosa ... ed&cid=225

Painetaankohan tällä laitteella nesteet jarruista pääsäiliöönpäin...

Lähetetty: 14 Helmi 2006 12:00
Kirjoittaja eskomk4
ja vähän ot mutta kuitenkin. Jarrunesteet on hyvä vaihtaa uusiin kyllä vaikka vuoden välein. Pysyy jarruosat miljoona kertaa paremmassa kunnossa. Eli harrastekäyttöön ko. laitteet ovat ihan omiaan.

Lähetetty: 15 Helmi 2006 21:25
Kirjoittaja urpo
Tuohon nesteenvaihtoon myös sivuten, kertokaapas miten abs-jarruihin vaihdetaan nesteet, onko jotain erityistä huomioitavaa? Autona siis -98 Escort
varustettuna abseilla ja luistonrajoittimella. Eikä olla myöskään turhan usein vaihdeltu niitä jarrunesteitä. :?

Lähetetty: 15 Helmi 2006 23:05
Kirjoittaja eskomk4
Itse ainakin ilmaillut ilman sen kummempia vaikka nuo absit onkin. Eikait siinä sen kummempia.

Lähetetty: 16 Helmi 2006 19:14
Kirjoittaja urpo
Entä neste? Täytyykö se olla juuri sitä Ford-laatua mitä ohjekirjassa kehoitetaan käyttämään vai käykö jokin muu. Vaihtuuko nesteet myös sieltä pumpun sisältä ilman että sieltä täytyisi availla jotain ilmausruuveja tms.

Lähetetty: 16 Helmi 2006 19:29
Kirjoittaja eskomk4
No en ole ford asentaja mutta auton jarrujärjestelmän toiminta pitäsi olla selvää. Eli säiliöön uutta nestettä ja sitä pumppaat sitten(miten ikinä teetkin) siten että yksi kulma kerrallaan auki ja siten että jokaisesta tulee puhdasta nestettä. huomaat kyllä eron. Nesteeksi taitaa ihan normi dot4 kelvata. Itse ainakin pari vuotta vanhempaan samaiseen eskoon tosin ilman luistonestoa olen laittanut ihan tuota dot4. Lukikohan kirjassakin että dot4 vähintään.

Tarkoitatko pumpulla pääsylinteriä? Tottakai sinne vaihtuu koska se juuri siirtää sen nesteen lävitseen.

Lähetetty: 16 Helmi 2006 20:55
Kirjoittaja urpo
Tarkoitin sitä abc-jarruihin kuuluvaa pumppu/venttiilistöpakettia. Olen vain lukenut täältä kirjoituksia liittyen abs-pumpun hajoamiseen kun on vettä kertynyt sinne tai jotain siihen suuntaan. Vaikkakin tuskin siinä mitään erikoista on jos olet kerran vaihtanut ongelmitta niin saatan itsekin uskaltaa.

Lähetetty: 16 Helmi 2006 21:29
Kirjoittaja Jaakko85
Muistaakseni absien pumpun pitää "pyöriä" kun etujarruja ilmataan eli virrat päälle ja tiiliskivi tai kaveri painamaan ainakin osittain jarrua, jotta pumppu hyrrää, sitten ruuvit auki. Näin se menee sierrassa ainakin. Korjatkaa josjakun oon väärässä.

Sen verran vielä että abseille on ihan omat liemensä, ei kannata suositella mitään jos ei varmasti tiedä miten asia on. Dot 5 taisi olla abs jarruille tarkoitettua ja 5.1 tavallisille tarkoitettua. Mutta älä muakaan usko sillä en ihan varma ole. 4.1 Pystyy ilmeisesti korvaamaan 5.1, mutta 5 ja nuita .1 ei kyllä saa sekoittaa keskenään.

Niin ja kannattaa ottaa huomioon onko neste mineraali vai silikonipohjaista ettei mene jarrukumit sököiksi.

Lähetetty: 16 Helmi 2006 21:40
Kirjoittaja NiceMan
Itsesuunittelin vaihtaa nesteet ja abs pumpun venttiili koneistoineen ensi sunnuntaina.
Uhrina siis rakas scorpioni.
Dot 4 ei sovi pumpulla varustettuihin abs systeemeihin vaan 5.1 taitaa olla vaatimus tosin eroa en osaa sanoa.
Tarkistakaa ohjekirjoistanne.