Nykiminen/vetarit? Mondeo -97 V6

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
bluelite
Viestit: 44
Liittynyt: 14 Kesä 2009 11:17

Nykiminen/vetarit? Mondeo -97 V6

Viesti Kirjoittaja bluelite »

Pari kysymystä mondeosta ja huolloista:


Ajettu nyt 200tkm tasan.

Ilmeneekö esim. vetoakseleiden kuluneisuus pienenä nykimisenä kiihdyttäessä? Jos ei niin ehdotuksia mistä sitä lähtee etsimään ensimmäisenä?

Jos tuota osaa lähtee vaihtamaan niin onko seuraava osa oikea:
Tuote
17-4865
Nimike
Vetoakseli Mondeo-V6/TD vas
Hinta
169.90 €
lähde: motonet

tietysti oikealle puolelle vielä erikseen.

Pitääkö siihen ottaa jotain tiivisteitä vielä erikseen vai voiko vaihtaa vain tuon paketin ?


edit1:
Lisäyksenä sen verran että kun ajaa esim. motaria 120km/h kulkee tasaisesti eikä mitään ylimääräisiä ääniä.
Kun sitten lähtee esim. rivakammin liikkeelle 80km/h->120km/h vaikka nelosvaihteella(manuaali laatikko siis autossa) tuntuu kuin välillä moottori "vetäisi tyhjää" eli ei suorastaan nykäise vaan lopettaa kiihdyttämisen ja jatkaa samantien.

Mitä kaikkia oireita vetareiden kulumisesta pitäisi tulla?

edit2:
Täriseminen lienee yksi vika joka aiheutuu vetareista mutta sitä ei ilmene kuin kovemmissa nopeuksissa jonkunverran(100-130km/h)

edit3:
Oikeestaan mitä enemmän luen täältä vetareiden kuluneisuudesta niin epäilyt siitä vähenee, kun tärinää ei oikeastaan hirveästi esiinny, ei vielä ainakaan ole tullut eteen kirjoitusta jossa mainittaisiin nykimisen/pätkimisen liittyneen vetareihin... kierrokset pysyy niinajossa kuin tyhjäkäynnilläkin paikoillaan eli ei heittele :)
Focus -99td ghia sedan, chrysler saratoga 3.0 -91


Mondeo 2.5 V6 -97
Peugeot 405 GRi -91
BMW 525i -91
VW Golf 1.9 TDi -03
Chevrolet Alero 2,5 V6(usa) -01
Mitsubishi Lancer -91
Saab 900 -91
Billie
Viestit: 457
Liittynyt: 16 Helmi 2009 19:24

Re: Nykiminen/vetarit? Mondeo -97 V6

Viesti Kirjoittaja Billie »

Sen verran mä voin kertoa näistä etuvetosista foordeista että kun etupää rupee tärisee ja kaikkee muuta siihen vielä päälle niin melkeen kaikki osat etupäähän joutuu järjestään vaihtaan ennen kuin se tärinä tuppaa loppumaan. Itte oon vaihtanu ulommat nivelet, laakerit, etutukivarret kaikkine puslineen heloineen ja nivelineen, vakaajatangon kumit ja vakaajatangon koiranluut ja tasapainotin renkaatki vielä uudestaan ja tarkastutin vanteiden suoruudet liikkeessä....ja voin sanoa että vieläkin tärisee vähän n.100km/h vauhdissa.....ainoo mikä on enää edessä on sisempien vetonivelten vaihto ja niitäkään ei myydä edes erikseen....


Ja puhuit tiivisteistä. Jos vetoakselit vaihtaa/irrottaa niin kyllä sinne kannattaa melkeen vaihtaa ne öljytiivisteet/stefat sinne vaihdelaatikkoon, jos ne vaan vähänkin vuotaa. Ei pitäisi maksaa paljon.
2016 Focus RS
2003 Mondeo ST220
bluelite
Viestit: 44
Liittynyt: 14 Kesä 2009 11:17

Re: Nykiminen/vetarit? Mondeo -97 V6

Viesti Kirjoittaja bluelite »

Juu no jonkinverran on osia jo vaihdettukin raidetangoista lähtien.
Eikä se osien hinta nyt niin häiritse kunhan saisi viat pois.


Ajattelin aloittaa noista halvimmista eli bensansuodattimesta ja ilmanputsarista, ne ihmeen vastuslangat putsaan viikonloppuna myös niin on sekin oire sitten koitettu.

Jos ei noista ole minkäänlaista apua niin sitten täytyy ruveta ettimään vikaa muualta.




Jännä sinänsä että auto ei tärise niinkään, kokeilin tuossa yhdellä reissulla vähän reilumpaa kyytiä ~150km/h eikä tärissyt yhtään, meni kuin juna raiteilla.

Ainoat "ongelmat" on kiihdyttäessä silloin tällöin kun tuntuu siltä että tuuli puhaltais jaksoittain 100m/s vastaan. Tosiaan "pätkäsy" on ihan lyhyt sessio, juuri huomaa mutta se vaan pidemmän päälle ärsyttää kun kiihdyttää ja tuntuu että menohaluja olis mutta ku joku pistää vastaan.


EDIT:
Mahtaisko virran saannilla olla jotain tekemistä asian kanssa kun tuntuu että nyt jos ilmastointi on pois päältä, toimii auto ihan suhtkoht normaalisti jopa. Kun kytkee ilmastoinnin päälle, noin 3-5sec kuluttua napinpainalluksesta auto hieman nykäsee tai pätkäsee miten sen nyt voikin ilmaista. Ei mitään rajua mutta niin että sen tuntee.

Kokemuksia tämmösestä ominaisuudesta?
Focus -99td ghia sedan, chrysler saratoga 3.0 -91


Mondeo 2.5 V6 -97
Peugeot 405 GRi -91
BMW 525i -91
VW Golf 1.9 TDi -03
Chevrolet Alero 2,5 V6(usa) -01
Mitsubishi Lancer -91
Saab 900 -91
bluelite
Viestit: 44
Liittynyt: 14 Kesä 2009 11:17

Re: Nykiminen/vetarit? Mondeo -97 V6

Viesti Kirjoittaja bluelite »

Tänään tuli uusi bensansuodatin ja ilmansuodatin, katsotaan jos se vaikuttais jotain kun putsaa vastuslangat vielä samassa.


Jostain olin lukevinani että lambda anturi saattaa aiheutta juurikin samanlaisia ongelmia kuin nyt itsellä, mitenkähän tuo vinkki soveltuisi tähän malliin?


EDIT: ilmansuodatin vaihdettu, alakierroksilla toimii nyt ihan ok, mutta vähän ennen kuin 4800 kierrosta tulee mittariin esim. kolmos vaihteella kiihdyttäessä pätkäsee mukavasti ja jatkaa toki sen jälkeen hiljempaa kiihdytystä.
Focus -99td ghia sedan, chrysler saratoga 3.0 -91


Mondeo 2.5 V6 -97
Peugeot 405 GRi -91
BMW 525i -91
VW Golf 1.9 TDi -03
Chevrolet Alero 2,5 V6(usa) -01
Mitsubishi Lancer -91
Saab 900 -91
mauno
Viestit: 26
Liittynyt: 17 Syys 2007 23:07
Paikkakunta: Taivalkoski

Re: Nykiminen/vetarit? Mondeo -97 V6

Viesti Kirjoittaja mauno »

Billie kirjoitti:Mahtaisko virran saannilla olla jotain tekemistä asian kanssa kun tuntuu että nyt jos ilmastointi on pois päältä, toimii auto ihan suhtkoht normaalisti jopa. Kun kytkee ilmastoinnin päälle, noin 3-5sec kuluttua napinpainalluksesta auto hieman nykäsee tai pätkäsee miten sen nyt voikin ilmaista. Ei mitään rajua mutta niin että sen tuntee.

Mulla tekee ihan samaa ilmastointi päällä, vissiin kompressori haukkaa aika paljon tehoja. Tuntuu just eniten juuri kun on lähtenyt liikkeelle mutta tasoittuu vähän kun on ajanu joitakin kilometrejä. Lieneekö ihan ominaisuus eikä vika?
Mondeo 2,5 V6 GT -99
bluelite
Viestit: 44
Liittynyt: 14 Kesä 2009 11:17

Re: Nykiminen/vetarit? Mondeo -97 V6

Viesti Kirjoittaja bluelite »

Juu uskon että vähän kaikissa ilmastoiduissa autoissa valot välähtää tai muuta vastaavaa tapahtuu kun lykkää kompuraa päälle.

kävin tänään merkkihuollossa ja epäilivät vahvasti että kaasuläpän asentotunnistin olisi ongelmaan viisas ja halvin ratkaisu, vaihdetaan se ja katsotaan jos jotakin vaikuttaa. Pistän tänne tuloksia kun saadaan osa vaihdettua.



Tähän asti vaihdettua:
Ilmansuodatin -> Parani alakierroksilla
Polttoainesuodatin -> ei vaikutusta
Focus -99td ghia sedan, chrysler saratoga 3.0 -91


Mondeo 2.5 V6 -97
Peugeot 405 GRi -91
BMW 525i -91
VW Golf 1.9 TDi -03
Chevrolet Alero 2,5 V6(usa) -01
Mitsubishi Lancer -91
Saab 900 -91
Avatar
tk
Viestit: 43
Liittynyt: 20 Helmi 2005 21:11
Paikkakunta: hollola

Re: Nykiminen/vetarit? Mondeo -97 V6

Viesti Kirjoittaja tk »

bluelite kirjoitti:Juu uskon että vähän kaikissa ilmastoiduissa autoissa valot välähtää tai muuta vastaavaa tapahtuu kun lykkää kompuraa päälle.

kävin tänään merkkihuollossa ja epäilivät vahvasti että kaasuläpän asentotunnistin olisi ongelmaan viisas ja halvin ratkaisu



Ehkä viisas, mutta ei halvin. Siinä kun tulee mukana vielä se läppärunko.
Jos pysyy vastusmittari kädessä ja sitä pystyy vielä lukemaan, niin suosittelen.
Itse "korjasin" tunnistimen näyttämään oikein kun päästöt oli pielessä.
Mondeo Tdci 1,8 2008
bluelite
Viestit: 44
Liittynyt: 14 Kesä 2009 11:17

Re: Nykiminen/vetarit? Mondeo -97 V6

Viesti Kirjoittaja bluelite »

Juu en vielä kerinny osaa tilaamaan ku kattelin hintoja niin 150€ olis ollu se osa tosiaan sen taki kun kokonaisena runkoineen tulis....

VArmaan tämän viikon aikana täytyy kattoa vastusarvot kun ei kovin iso töinen homma ole sitä mitata, muille tiedoksi niin pitäisi näyttää 400-6000ohmia tasaisesti noussen kun läppää kääntää.
Jos heittelee arvo sinnetänne nopeasti niin sitte se on rikki.


Osaatteko sanoa mistä kannattaisi lähteä hommaa purkamaan jos anturi on kunnossa?

edit: lisää kaasuläpän mittauksista: viewtopic.php?f=6&t=23664
Focus -99td ghia sedan, chrysler saratoga 3.0 -91


Mondeo 2.5 V6 -97
Peugeot 405 GRi -91
BMW 525i -91
VW Golf 1.9 TDi -03
Chevrolet Alero 2,5 V6(usa) -01
Mitsubishi Lancer -91
Saab 900 -91
repet
Viestit: 4
Liittynyt: 26 Heinä 2006 12:15

Re: Nykiminen/vetarit? Mondeo -97 V6

Viesti Kirjoittaja repet »

Omassa (Mondeo 3 vm 2001 2.5 V6) noin 300 000 km kohdalla nykiminen johtui siitä, että bensapumpun imupuolen suodatin tankin sisällä oli mustan töhnän peitossa, sellainen muovisihti. Nyki kun kiihdytti / ampui pakoputkeen. Vikakoodi herjas ilmamassamittaria. Pesin painepesurilla sihdin ja ongelma korjaantui. Mittasin bensanpaineen sieltä konehuoneen liittimestä tyhjäkäynnillä 4 bar kun alkoi paukkumaan paineet 1 bar. Eli kun se sihti oli tukossa pumppu ei saanut tankista bensaa. Tankki täytyy otta pois, ja kiertää "liitosmutteri" auki, niin saa pumpun pois. Nyt ajettu 526 000 km eikä vika ole toistunut.
Tessu
Viestit: 1738
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Nykiminen/vetarit? Mondeo -97 V6

Viesti Kirjoittaja Tessu »

ON muutes totta et kun kaikki vaihtaa niin tärinät/ongelmat hävii!
Kerrampa vaihettii Escoon kaikki mitä eestä kuluvaa löyty niin jopa saikin ajella rauhassa näihinpäiviin asti,vetonivel oli nyt sitte eka mikä korkkas,koska niitä ei ees vaihettu vähäisten kilsojen takia,nyt pitää vaihtaa alatukivarsi etee kun sisäpää holkki kolaa ja on väljä!
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Nykiminen/vetarit? Mondeo -97 V6

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Ja tommosta tärinää/nykimistä on aika paikea paikallistaa. Ei se kuitenkaan poistu jos vaihdat jonkun väljän, ehkä sitten ku tosiaan koko etupää on uutta ja lompakko tyhjä. Itse olen oppinut hyväksymään tuon etupään täristämisen ja muljuilun - käyttöauto kun on niin en viitti tolkuttomia siihen satsata.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Tessu
Viestit: 1738
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Nykiminen/vetarit? Mondeo -97 V6

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Jep mulla kans Escossa on semmonen tyhjä väli ennen kun mennään just sillon kun kytkintä nostaa niin kopsahtaa,oireeksi luulen että alkaa vetopyörästö olla väljä koska vetareissa ei ole väljää kun ne oon vaihellu.
Ja samaa mieltä olen minäki että jos alkaa oikein jyrrätä tai kirskua niin sitten kyllä pitää jo huolestua mutta pikku napsut ja kopsut ei haittaa,itte en ees pitkää matkaa aja jotenka ei haittaa,pitkillä matkoilla tietty jos oikein tärrää niin se kyl tekee eetvarttia osille heh!
NIIN se kolina mulla tosiaan hävis kun tukivarren vaihoin,sitä kun ei voi mitenkää korjata,alapallo on paikallee prässätty ja niin taitaa olla se sisäpään holkki/pallonivel mikä on kyl AIKA erikoinen patentti,kertokoon joku sen sielunelämästä kentietää??
Vastaa Viestiin