Sivu 8/10

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 13 Touko 2013 22:51
Kirjoittaja JyriN
Minun mielestä tuo reaktiotanko sellaisenaan ei ole katuliikenteeseen sopiva tuenta. Oikeastaan juuri siitä syystä, että sen tietä poistetaan kallistuksenvaimennin kokonaan ja jotta korin kallistelu pysyisi kurissa, täytyy jousia vastaavasti jäykistää ja ajomukavuus kärsii.

Sen sijaan se kallistuksenvaimentajan siirto kiertämään etukautta vaikuttaa jo paljon paremmalta vaihtoehdolta, jos kytkentään löytyy hyvät osat.

Tänään auton alla touhutessa katselin tuota tuentaavähän "sillä silmällä". Tuo kallistuksenvaimennin on muotoiltu siten, että se antaa maksimaalisesti renkaille tilaa kääntyä. Näkemissäni reaktiotangoissa tanko on suora ja ellei sitä ole sijoitettu keskemmälle korissa, jää renkaalle vähemmän tilaa kääntyä.

Kaiken kaikkiaan en varauksetta pidä reka -tankoja "parannuksena". Kumipuslien korvaaminen pallonivelillä parantaa ohjaustuntoa, mutta kompromissi on mielestäni liian suuri. Tämähän ei haittaa silloin kun haetaan erikoiskokeelle tai ratakierrokselle mahdollisimman pientä aikaa. Lähelle optimia pääsee mielestäni paljon suoraviivaisemmin käyttämällä sopivan jäykkiä uretaanipuslia - valinnan varaa nykyisin on.

Tuossa Fast Ford Magazinessa on muuten aika hyvä juttu alustan osista. 8) Kannattaa kerätä talteen, jos alustan viritys kiinnostaa.

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 13 Touko 2013 22:54
Kirjoittaja Foordson
JyriN kirjoitti:Minun mielestä tuo reaktiotanko sellaisenaan ei ole katuliikenteeseen sopiva tuenta. Oikeastaan juuri siitä syystä, että sen tietä poistetaan kallistuksenvaimennin kokonaan ja jotta korin kallistelu pysyisi kurissa, täytyy jousia vastaavasti jäykistää ja ajomukavuus kärsii.

Sen sijaan se kallistuksenvaimentajan siirto kiertämään etukautta vaikuttaa jo paljon paremmalta vaihtoehdolta, jos kytkentään löytyy hyvät osat.

Tänään auton alla touhutessa katselin tuota tuentaavähän "sillä silmällä". Tuo kallistuksenvaimennin on muotoiltu siten, että se antaa maksimaalisesti renkaille tilaa kääntyä. Näkemissäni reaktiotangoissa tanko on suora ja ellei sitä ole sijoitettu keskemmälle korissa, jää renkaalle vähemmän tilaa kääntyä.

Kaiken kaikkiaan en varauksetta pidä reka -tankoja "parannuksena". Kumipuslien korvaaminen pallonivelillä parantaa ohjaustuntoa, mutta kompromissi on mielestäni liian suuri. Tämähän ei haittaa silloin kun haetaan erikoiskokeelle tai ratakierrokselle mahdollisimman pientä aikaa. Lähelle optimia pääsee mielestäni paljon suoraviivaisemmin käyttämällä sopivan jäykkiä uretaanipuslia - valinnan varaa nykyisin on.

Tuossa Fast Ford Magazinessa on muuten aika hyvä juttu alustan osista. 8) Kannattaa kerätä talteen, jos alustan viritys kiinnostaa.
Pitääpä lueskella tuota jossain välissä.
Mutta ajattelin lähinnä puslallista reaktiotankoa, en tuollaista jäykkää keppiä.

Pitää perehtyä enemmän aiheeseen.

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 09 Joulu 2013 20:32
Kirjoittaja duckworth
Nyt jatkan suoraan tuohon reaktiotanko asiaan; millainen tanko siis on se joka ei jätä pyörälle kunnon kääntymävaraa ja miltä tulee näyttää sen tangon joka sopii tieliikennekäyttöön? JyriN varmaan tietää, koska tuo linkki FastFordMagazineen ei aukea mun koneella..

Ja kun se alkuperäinen vakaaja kipataan eteen, niin myykö RallyRace "koiranluita", joilla sen saa sovitettua tulivarteen? Ja onko tällöin vakaajan hyvä olla 26 vai 28mm? Tästäkin kuvat olisivat tervetulleita tai suora linkki Ebayhyn...

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 09 Joulu 2013 22:18
Kirjoittaja JyriN
Vanha kunnon alustapolitiikka revisited. 8)

Oikeastaan kaikissa koneissa on joku pdf lukija esiasennettuna. Oletko varma, ettei tiedosto ole sun latauskansiossa tai selaimen latauksissa jossain odottamassa? Oheisen linkin takaa voit siirtyä lukijan valinnan kautta asentelemaan lukija, jos sitä ei jostain syystä ole koneessa vielä asennettuna.

Laitetaan nyt tähän vielä uudestaan se disclaimeri, että minähän en ole omaan autoon tätä reaktiotankomodia tehnyt, joten tässä puhuu enemmän kuulopuheet ja oma ajattelu, kun kokemus. Mutta silti...

Se kuvaamani renkaiden kääntyvyyden raja tulee siitä, että tuo reaktiotanko on suora ja kun kuvittelet sen nykyisen kallistuksenvakaajan paikalle, niin ymmärrät, että mistä voi jäädä kiikastamaan. Tietysti kilpakalustossa on vähän kaikki mitat erilailla, kuin vakioautossa, joten tuo ero ei välttämättä haittaa. Kannattaa kuitenkin mitata ensiksi, koska nykyinen rengastus on niin leveä, että liikaa tilaa ei todellakaan ole :shock:

Tuossa valmiissa sarjassa reaktiotangon takapään kiinnityspiste on käytännössä sen korikiinnikkeen kohdalla ja voi olla, että rakennetta mietittäessä tämä kääntyvyysasia on otettu huomioon. Mittauksenhan voi suorittaa ihan suoralla listalla tai vastaavalla ja katsoa, että oikooko raktiotanko kuinka paljon?

Tuolla sivun puolessa välissä on parhaat löytämäni kuvat toteutuksesta, missä vakaaja on siirretty eteen ja pitkittäistuenta on toteutettu reaktiotangolla. Auto on tosin Escort, mutta tuenta on käytännössä samanlainen. Katso miten reaktiotangon päähän on tehty kiinnitys pallonivelelle ja kuinka siitä on nostettu yhdystanko kallistuksenvakaajalle. Vakaajan etukiinnityksestä en nyt nopealla googlaamisella löytänyt kuvia, mutta käytännössä runkoaisoihin tehdään pienet tötsät ja näiden päähän laitetaan alkuperäiset korvakkeet puslineen kiinni.

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 19 Joulu 2013 21:59
Kirjoittaja Cosesc
Hassusti laitettu nuo alatukivarret kun rekatangon ja tukivarren välinen kulma hölmön jyrkkä. Nuo olisi kuulunut laittaa siten, että oikea ja vasen tukivarsi laitetaan päinvastaisille puolille jolloin kulma on oikea ja huomattavasti parempi. Kallistuksenvakaajan kiinnitykseen ko. muutos ei vaikuta.

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 19 Joulu 2013 23:07
Kirjoittaja JyriN
Cosesc kirjoitti:Hassusti laitettu nuo alatukivarret kun rekatangon ja tukivarren välinen kulma hölmön jyrkkä. Nuo olisi kuulunut laittaa siten, että oikea ja vasen tukivarsi laitetaan päinvastaisille puolille jolloin kulma on oikea ja huomattavasti parempi. Kallistuksenvakaajan kiinnitykseen ko. muutos ei vaikuta.
Totta, en tajunnut tuota edes katsoa, vaikka muistan tästä olleen joskus maininnan jopa osien kuvauksessa netissä. Tarkoitus tuossa oli kuitenkin kuvata sen vakaajan siirtoa etupuolelle ja kiinnitystä tukivarteen. Mielestäni tuo Escorttiin tehty sovellus oli hieno, kun siinä ei tarvinnut rakennella mitään lisävarsia tukivarteen vakaajalle, kun orkkis kiinnitys on reaktiotangon käytössä.

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 20 Joulu 2013 22:58
Kirjoittaja Cosesc
Mulla on sierraan sarja reaktiotankoja, säädettävät alatukivarret ja eteenpäin asennettava (rA luokitustodistuksen mukainen) vakaaja jouten...

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 21 Joulu 2013 13:26
Kirjoittaja duckworth
Cosesc kirjoitti:Mulla on sierraan sarja reaktiotankoja, säädettävät alatukivarret ja eteenpäin asennettava (rA luokitustodistuksen mukainen) vakaaja jouten...
Jatketaan YV:llä 8)

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 21 Joulu 2013 19:26
Kirjoittaja duckworth
Jatkanpa vielä aiheesta; siis uniballin toinen pää vakajaan kiinnitys M16-mutterilla, mutta mitenkä tuo uniballin kiinnitys reaktiotangon päähän? Kun tuossa kuvassa siinä päässä on tuollainen "klipsi" johon nivel tulee, mutta kyseistä ei näy mistään valmiina saavan.. Täytyykö se särmätä/hitsata/raknetaa siis itse esim. 3mm levystä...?

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 21 Joulu 2013 19:32
Kirjoittaja Cosesc
duckworth kirjoitti:Jatkanpa vielä aiheesta; siis uniballin toinen pää vakajaan kiinnitys M16-mutterilla, mutta mitenkä tuo uniballin kiinnitys reaktiotangon päähän? Kun tuossa kuvassa siinä päässä on tuollainen "klipsi" johon nivel tulee, mutta kyseistä ei näy mistään valmiina saavan.. Täytyykö se särmätä/hitsata/raknetaa siis itse esim. 3mm levystä...?
Näin se on tehtävä. Valmiita en ole nähnyt missään kaupiteltavan.

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 22 Joulu 2013 16:40
Kirjoittaja duckworth
Asiasta viidenteen, kysymys Jyrille: kun teit tuon konversion Mk3 mondeon satula ja st170 focuksen levy. Niin miten tuo välipala, joka on 15,5mm, löytyykö tuollaista profiilia valmiina vai teetitkö koneistamossa? Ja riittikö olkatuen reikien suurennus 12mm vai pitikö reikiä jotenkin "siirtää"? Kun nämä jäivät vähän epäselväksi kun blogia lueskelin...

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 23 Joulu 2013 22:18
Kirjoittaja iässä
Itte tein tai siis teen tän saman etujarru konversion ja näin sen itse ymmärsin ->
Mondeo mk3 etusatulat palakannattimineen (12 kierre kannattimessa) (60e oli satulat kannattimineen yhteensä)
Navasta porataan 10 reiät->12 kokoon, ei tarvitse siirtää reikiä
15,5 milliset välipalat 12rei`illä teetätin ihan ammattikoulussa perus raudasta (vapaaehtois maksu, maksoin 20e)
Th-pisteeltä pultit 12*45mm 12.9 kuusio kannalla (3e tais olla 4kpl)
Ja tohon st170 levy

Esimerkiks motonetistä uudet mondeo mk3 palat eteen+st170levyt on 155e
Satulat kannattimineen 60e
siirtopalat ~20e
pultit 3e
uudet letkut 13e (ei pakolliset toki..)
pääsylinteri 40e (ei pakollinen..)

koko projektilla tuli hintaa 238e ilman pakollisia osia, ja varmana toppaa :lol:

Pääsylkyks tulee kanssa mondeo mk3n pääsylkky. 60mm pitkä ja 42mm sisähalkasijalla olevalla putkella saa sopiin sierran omaan tehostimeen kun pikkasen pidentää jarru tankoo ja muokkaa pääsylkyn kiinnitystä ymym.

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 25 Joulu 2013 11:38
Kirjoittaja JyriN
duckworth kirjoitti:Asiasta viidenteen, kysymys Jyrille: kun teit tuon konversion Mk3 mondeon satula ja st170 focuksen levy. Niin miten tuo välipala, joka on 15,5mm, löytyykö tuollaista profiilia valmiina vai teetitkö koneistamossa? Ja riittikö olkatuen reikien suurennus 12mm vai pitikö reikiä jotenkin "siirtää"? Kun nämä jäivät vähän epäselväksi kun blogia lueskelin...
Tosiaan: olkatuen reikiä ei tarvitse siirtää, koska näissä mk3 Mondeon satuloissa (ja ymmärtääkseni melkein missä vaan euro Fordin satulassa) on sama pulttijako - vain pultin koko on 10mm/12mm. Tämän 5min homman tein ihan käsiporalla. :roll:

Levikepalan tein myös ihan käsityökaluilla (rautasaha, viila, porakone) viilapenkissä. Oikeastaan siinä pitää olla tarkkana vain reikien poraamisessa, että pulttijako tulee tasan oikeaksi ja siitä, että pinnat ovat kiinnityskohtien molemmin puolin suorat. Pikkuisen huolellisuutta, mittausta ja amerikkalaista elbow greassiä, niin hyvä tulee. Jos on käytössä joku metallijyrsin, niin tämä olisi triviaali homma - ehkä joku ammattikoulun virkistysrahasto kaipaisi lisätienestejä tehtailemalla muutamia sarjoja meille köyhille Ford-harrastajille?!

Pulteiksi tosiaan hankin kovat pultit (12.9) muitaakseni Kilo-Pultti Oy:stä (oli silloin Malmin lentokentän vieressä). Katsoo pituuden sopivaksi, niin näitähän saa netistäkin tilaamalla.

Alumiinin hommasin paikallisen metalli-yrittäjän poistokasasta kilohinnalla.

Kokonaisuutena minulle tuli noille osille hintaa alle pari kymppiä ja AVK:lta satulat siihen päälle. Satuloiden suhteen pääsin valitsemaan vähemmän ajetun auton osat, mutta oli niissäkin pinta niin ruosteessa, että maalia ja puhallista niille piti tehdä ennen asennusta. Tiivisteet on kuitenkin alkuperäiset ja osat toimii vielä 3 vuoden jälkeenkin hyvin.

Jarrulevyt tilasin muistaakseni ebaysta (co.uk) eikä ole ollut niidenkään laadussa valittamista. Minun käyttöhän on jarruille varsin kuluttavaa: välillä niitä kuormitetaan rajusti ja sitten taas tulee pakollisia pajataukoja ja ulkosäilytystä. :lol:

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 12 Helmi 2014 21:56
Kirjoittaja duckworth
Onko 2wd-cossun (Sierran) ja Scorpion tukivarsissa mitä eroa? Itsellä olisi jälkimmäiset jemmassa (sellaiset joissa vakajaan kiinnityspisteet sisälaidoissa), mutta onko Cosworth-takatukivarsissa jotain muuta "hipoa"?

Ja kävikös 7,5" apurunkoon perus-Scorpio/Mk2-Sierra tukivarsi?

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 12 Helmi 2014 23:15
Kirjoittaja JyriN
Perusmitoiltaan nuo ovat samat, eli menevät ristiin paikalleen 7" ja 7,5" apurunkoihin.

Minulla on molempia (siipikossu ja scorpio) tukivarsia ja yritin joskus mittailla noiden keskinäisiä eroja, mutta mitään varmaa ei ilman jigiä noista saa irti. Eli jos mittaeroja on, niin ne ovat suhteellisen pieniä. Essonbaarin nettikorneri kertoo, että eroja olisi camber kulmassa siten, että cosworth tukivarressa olisi pienempi camber kulma matalamman alustan takia. Samaisen luotettavan lähteen mukaan scorpion tukivarressa olisi Sierraan verrattuna enemmän camberia, koska tukivarret ovat pikkuisen enemmän alaspäin vinossa auton ollessa normaalisti kuormattuna. Sierraan asennettuna tulisi sitten korostettu takapyörien lintta. Mutta mitalla en tuota eroa siis saanut näkyviin. :x

Suurin ero cosworth tukivarsissa on se niiden kiinnitys (niin kuin tiesitkin jo): uniball nivel kumipuslan sijaan on huomattava parannus ajotuntumassa verrattuna normisierraan ja ennemmin tekisin hankintaratkaisuja siten, että tukivarsiin tulee repro cosworth nivelet (aitoja ei enää saa Fordilta).

Miten minä muistelisin, että scorpion tukivarsissa oli erikokoiset lenkit puslia varten? Samoin muistini takkuaa, mutta haju on siitäkin, että scoprio cosworthissa olisi myös uniball nivelet takatukivarsissa?

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 13 Helmi 2014 17:01
Kirjoittaja duckworth
Joo siis noi mun tukivarret on perus-V6-scorpparista, ei cossu-versiosta.

Camber juttuun mulla onkin jo ratkaisu mielessä; vingutan sisäpään reikiä ainakin 10mm ylöspäin, ja jatkan samalla sitä apurungon koteloa, sitten teen 3mm levystä kulmikkaat epäkeskeiset prikat, ja 6mm neliöteräksestä topparit prikan ylä ja alapuolelle. Näin tulee vähintään kaksiasentoa "vakiokorkeus" ja "madallettu". Ja tekemällä reiän "prikassa" taas erikohtaan voi säätää camberin juuri mieleisekseen.

Mutta ilmeisesti kannattaa viskata kuikkaa Scorpion varsilla, jos niihin ei käy edes puslat, ja camber lähtö kohtakin muuttuu huonommaksi...?

Saako noita "repro-Cosworth"-niveliä ihan Rallyracelta (?), kun tähän asti oon mietiny saman puljun punaisia puslia ainakin apurunkoon.

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 13 Helmi 2014 23:14
Kirjoittaja JyriN
Jäi tuo tukivarsien ero sen verran kiinnostamaan, että kaivoin osat varastosta ja kävin mittaamaan. :)

Ensinnäkin, täytyy oikaista se virhe, että scorpiossa ja sierrassa olisi erilaiset puslat - ei ole, tai ainakin tukivarsien lenkit ovat saman kokoiset joten tältä osin ovat täysin vaihtokelpoiset keskenään. Lenkkien koko on isommalle 44mm ja pienmmälle 36mm - ihan vaan muistiin laitettavaksi.

Samoin ristimitat on samat metrimitan mittatarkkuuden rajoissa, eli vaihto on ok.

Mutta, tukivarsissa on ero camber kulman suhteen. Tai ainakin 3-ovisen cosworthin ja scorpion tukivarsissa on eroa. Ks. oheiset kuvat, joista näkee eroa olevan noin 1 asteen verran.

3ov cosworth
scorpio

Cosworthin puslia ei enää saa Fordilta, joten ainoa vaihtoehto on tosiaan uustuotanto. Minun tietääkseni näitä ei tee kukaan muu kuin Graham Goode. Nuo ovat myynnissä myös ebayssä, jos teet kauppaa mieluummin siellä. Rally Racesta en ole varma.

Tuo ajtuksesi säädettävistä kiinnityksistä on samanlainen mitä olen nähnyt brittien tekevän - sillä erotuksella, että se epäkeskoprikka on pyöreä. Se kulmikas kääntyy vähän huonosti jos topparit on asetettu tarkalle ja taas, jos jätät väljää, niin mitä hyötyä niistä toppareista sitten on. :lol: Mutta ajatuksena hyvä ja luulisin, ettei tuohon tule edes kotimainen katsastusviranomainen väliin (tukivarsien kiinnityspisteitä saa muokata).

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 15 Helmi 2014 17:20
Kirjoittaja duckworth
JyriN kirjoitti: Tuo ajtuksesi säädettävistä kiinnityksistä on samanlainen mitä olen nähnyt brittien tekevän - sillä erotuksella, että se epäkeskoprikka on pyöreä. Se kulmikas kääntyy vähän huonosti jos topparit on asetettu tarkalle ja taas, jos jätät väljää, niin mitä hyötyä niistä toppareista sitten on. :lol:
Niin mutta mulla onkin ideana se että ne topparit on sen kulmikkaan "prikan" ylä- ja alapuolella täysin iholla, ja että säätöä pystytään muuttamaan täytyy molempia prikkoja tuoda se yli 6mm jolloin ne saa pyöräytettyä toiseen asentoon, sitten taas painetaan ne takaisin toppareiden väliin ja kiritään se M12-pultti... 8) Saatan mahdollisesti "joutua" vaihtamaan sen pultin pidempään, ettei sisäpää putoa aina pois apurungon kotelosta kun säätöä muokkaa.

Monta astetta se camber menee pakkaselle kun autoa madlataa sen 40mm ja mihin luekmiin se tulisi korjata, ettei mene huonompaan suuntaan kuin ennen madallusta? GAZ-setti (toivon mukaan) tulossa tähän rata-aseeseen.

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 15 Helmi 2014 23:13
Kirjoittaja JyriN
duckworth kirjoitti:Niin mutta mulla onkin ideana se että ne topparit on sen kulmikkaan "prikan" ylä- ja alapuolella täysin iholla, ja että säätöä pystytään muuttamaan täytyy molempia prikkoja tuoda se yli 6mm jolloin ne saa pyöräytettyä toiseen asentoon, sitten taas painetaan ne takaisin toppareiden väliin ja kiritään se M12-pultti... 8) Saatan mahdollisesti "joutua" vaihtamaan sen pultin pidempään, ettei sisäpää putoa aina pois apurungon kotelosta kun säätöä muokkaa.

Monta astetta se camber menee pakkaselle kun autoa madlataa sen 40mm ja mihin luekmiin se tulisi korjata, ettei mene huonompaan suuntaan kuin ennen madallusta? GAZ-setti (toivon mukaan) tulossa tähän rata-aseeseen.
No sitten minä ymmärrän tuon säädön. 8) Vaikka tuossa on vähän enemmän työtä, niin ainakin säätö pysyy paremmin paikallaan.

Minun käsitys on, että 1,5-2 astetta menee camber enemmän negatiiviselle tyypillisillä madallussarjoilla, eli esim. sillä -40mm setillä. Tämän verran korjaa hyvin sillä suunnittelemallasi noin 10mm säätövaralla apurungon ja tukivarsien kiinnitykseen ja tarvittaessa prikat laakeripukin alle antaa enemmän säätövaraa ja hienosäätö siten epäkeskoilla.

GAZ setti on minullakin vielä taakse laittamatta. Kesällä sitä varten pitää tehdä tilaa sisälokasuojaan (ei mahdu muovikaaren kanssa rungon ohi) ja olisi hyvä tukea myös alapään kiinnitys tukivarteen paremmin (se peltikouru pelkästään ei oikein vakuuta).

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 16 Helmi 2014 12:58
Kirjoittaja Foordson
duckworth kirjoitti: Niin mutta mulla onkin ideana se että ne topparit on sen kulmikkaan "prikan" ylä- ja alapuolella täysin iholla, ja että säätöä pystytään muuttamaan täytyy molempia prikkoja tuoda se yli 6mm jolloin ne saa pyöräytettyä toiseen asentoon, sitten taas painetaan ne takaisin toppareiden väliin ja kiritään se M12-pultti... 8) Saatan mahdollisesti "joutua" vaihtamaan sen pultin pidempään, ettei sisäpää putoa aina pois apurungon kotelosta kun säätöä muokkaa.

Monta astetta se camber menee pakkaselle kun autoa madlataa sen 40mm ja mihin luekmiin se tulisi korjata, ettei mene huonompaan suuntaan kuin ennen madallusta? GAZ-setti (toivon mukaan) tulossa tähän rata-aseeseen.
Laita sitten jotain kuvatuksia tuosta viritelmästä.

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 18 Helmi 2014 21:44
Kirjoittaja duckworth
JyriN kirjoitti: GAZ setti on minullakin vielä taakse laittamatta. Kesällä sitä varten pitää tehdä tilaa sisälokasuojaan (ei mahdu muovikaaren kanssa rungon ohi) ja olisi hyvä tukea myös alapään kiinnitys tukivarteen paremmin (se peltikouru pelkästään ei oikein vakuuta).
Niin tästä päästänkin seuraavan eli niihin kiinnityspisteiden vahvistamiseen. Itsellä tuli hetl mieleen että länttäisi päälle ja sen kourun takapätyyn levystä vahvikkeet, mutta kun tukivartta ei saa (periaatteessa) hitsata... Kuitenkin aika näkyvä kohta katsurille :roll: Myös pyöräkoteloon tuleva ylpää näyttää vähän huteralta kun siihen kohdistuu sisäänjoustovoima. Kellään kuvantoa noista em. vahvistuksista? Tai hyviä (laillisia) ideoita?

Foordson kirjoitti: Laita sitten jotain kuvatuksia tuosta viritelmästä.
Kuvaa tulee, keväämpänä..

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 20 Helmi 2014 23:18
Kirjoittaja JyriN
duckworth kirjoitti:Niin tästä päästänkin seuraavan eli niihin kiinnityspisteiden vahvistamiseen. Itsellä tuli hetl mieleen että länttäisi päälle ja sen kourun takapätyyn levystä vahvikkeet, mutta kun tukivartta ei saa (periaatteessa) hitsata... Kuitenkin aika näkyvä kohta katsurille Myös pyöräkoteloon tuleva ylpää näyttää vähän huteralta kun siihen kohdistuu sisäänjoustovoima. Kellään kuvantoa noista em. vahvistuksista? Tai hyviä (laillisia) ideoita?
Ks. Trafin ohjeista kappale viisi ja dokumentti korroosiosta - dokumentin sivu 5 ja kotelorakenteiset takatukivarret. Eli, minun mielestäni saa "korjata" vahvistamalla alkuperäistä.

Kannattaa tehdä niin, että otat tukivarren kainaloon ja käyt konttorilla kertomassa, että mitä meinaat tehdä. Joudut joka tapauksessa muutoskatsastamaan GAZit, joten tuo vahvistaminen on helppo sopia siinä samassa. Otat vaan sopivasti nöyryyttä mukaan (ja tuon dokumentin) niin pitäisi onnistua. Sulla on vielä paperitkin tuon työn suorittamiseen, niin ei jää siitäkään kiinni.

Iskaritornien väliin on tehty semmoinen poikkituki yläpäiden väliin. Kiinnitys sinne iskaripulttien kantojen alle, niin kestää riittävästi ja on tarvittaessa purettavissa pois. Jos kesto epäilyttää, niin putkesta voi vielä tehdä diagonaalit perän kiinnityskohtaan.

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 24 Helmi 2014 19:55
Kirjoittaja duckworth
Ok.

Sopiiko muuten 2wd cosan gaz tolpat normi-Sierra olkatukiin edessä???

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 24 Helmi 2014 20:32
Kirjoittaja Foordson
duckworth kirjoitti:Ok.

Sopiiko muuten 2wd cosan gaz tolpat normi-Sierra olkatukiin edessä???
Ainakin vakio tolpat sopii. Miksei nuokin.

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 05 Touko 2014 16:53
Kirjoittaja duckworth
Jos löytäisin jostain v6/XR4i- jarrupääsylinterin uutena (Ebay tms.), niin käykö sen perään perus-Sierran alipainetehostin? Siis kyse on nyt siitä sylinteristä ILMAN ABSeja.

Entä takajarrupaineen rajoitin, mitä eroa V6?

JyriN varmaan tietää...?