Sivu 7/10

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 06 Syys 2010 21:24
Kirjoittaja duckworth
Tiedä sitten kytkennöistä... Seuraavalla tavalla johdotin; pumppua ohjaava rele saa maadoituksen painekytkimeltä tulevalta johdolta (siis siltä pieneltä kaksi liuskaiselta liittimeltä), ja vastaavasti herätepuolen plussan (väliaikaisesti) suoraan akulta.

Mainitsinko, että nestepinta laskee säilöissä mitä enemmän pumppu pyörii, myös sellaista pihinää kuuluu tehostimesta... :(

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 07 Syys 2010 14:58
Kirjoittaja duckworth
Jep, vika löytyi, tieto paineenkatkaisusta tuli otettua väärltä anturilta :lol: Viisiliuskainen ohjaamaan ja jo katkaisi pumpun ajallaan :wink:

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 17 Syys 2010 14:31
Kirjoittaja duckworth
Käsijarruvaijerin pään pois muljautus linkusta ei nyt meinaa onnistua.. Aikanaan sain ne linkkuun pihdeillä vääntäen, mutta pois ne ei lähde sammalla reseptillä. Oliko tähän hommaan joku erikoistyökalu, vai onko muita konsteja? Fixus näyttää myyvän jarrujousen painotyökalua, onko kenties tehty tähän hommaan?

(jarrusatuloita vaihtaessa tämä pikkujuttu osoittaui isoksi esteeksi... :roll: )

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 18 Syys 2010 11:03
Kirjoittaja JyriN
duckworth kirjoitti:Käsijarruvaijerin pään pois muljautus linkusta ei nyt meinaa onnistua.. Aikanaan sain ne linkkuun pihdeillä vääntäen, mutta pois ne ei lähde sammalla reseptillä. Oliko tähän hommaan joku erikoistyökalu, vai onko muita konsteja? Fixus näyttää myyvän jarrujousen painotyökalua, onko kenties tehty tähän hommaan?

(jarrusatuloita vaihtaessa tämä pikkujuttu osoittaui isoksi esteeksi... :roll: )
Muistaakseni pitää löysätä se muovinen vaijerin kiristin oikein kunnolla, niin sitten saa pujoitettua sen lenkin pois paikoiltaan.

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 18 Syys 2010 12:02
Kirjoittaja duckworth
Pitääpä kokeilla, tosin nyt ei onnistu pariin päivään se, niin kuin ei mikään muukaan tämän räkätaudin vuoksi... :x

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 19 Syys 2010 14:07
Kirjoittaja duckworth
JyriN kirjoitti:Muistaakseni pitää löysätä se muovinen vaijerin kiristin oikein kunnolla, niin sitten saa pujoitettua sen lenkin pois paikoiltaan.
Niin ja, meinaat muovisella kiristimellä sitä satulanreikään tulevaa valkoista muovia..? Vaiko sitä autonpohjaa keskempänä olevaa kiristintä?

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 19 Syys 2010 22:06
Kirjoittaja JyriN
duckworth kirjoitti: Niin ja, meinaat muovisella kiristimellä sitä satulanreikään tulevaa valkoista muovia..? Vaiko sitä autonpohjaa keskempänä olevaa kiristintä?
Sieltä pohjan alta säädetään käsijarru kiertämällä sitä nailonimutteria. Kierto pidentää ja lyhentää vaijerin kuorta ja siten kiristää ja löysää vaijeria (vrt. polkupyörän käsijarruvaijeri). Ne satulan vaijerikannakkeessa olevat muovoholkit on vain holkkeja - ne pitää kuoren kireällä ja toimii vaijerin laakerina. :)

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 28 Joulu 2010 10:42
Kirjoittaja duckworth
Herätetäämpä alustapolitiikka henkiin.. Katsastus ehkä kuukauden päästä, ja ainakin sen jälkeen suunnitelmissa on pusla-päivityksen lisäksi vaihtaa eteen alatukivarret. Mitä mieltä olette noista 25 €/kpl maksavista versioista? Kestääkö niissä alapallot, ja onko laatu huonoa, tai kuinka huonoa jos on? :)

Juu ja, kun alatukivaret irrottaa, niin onko järkeä sitoa/kiristää etuvakaajan päitä yhteen esim. kuormaliinalla helpottaakseen takaisin asennusta? Miten ootte ite tehneet ko. vaiheen?

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 28 Joulu 2010 11:17
Kirjoittaja JyriN
duckworth kirjoitti: Mitä mieltä olette noista 25 €/kpl maksavista versioista? Kestääkö niissä alapallot, ja onko laatu huonoa, tai kuinka huonoa jos on? :)

Juu ja, kun alatukivaret irrottaa, niin onko järkeä sitoa/kiristää etuvakaajan päitä yhteen esim. kuormaliinalla helpottaakseen takaisin asennusta? Miten ootte ite tehneet ko. vaiheen?
Mun kokemuksen mukaan noissa halpisvarsissa olevat puslat on aika lailla kuraa. Alapallot on järjestään ns. kuivia, eli kun niitä kääntelee, niin ovat alkuun ihan helkutin tiukassa ja liikkuvat nahkeasti. Liekö edes tarkoitettu voideltaviksi, mutta muutaman avanneena näyttää vain olevan hintsusti sellaista vaaleaa rasvaa. Olen lisäillyt noihin laakerirasvaa tai vain laiskana pyöritellyt aikani, kunnes liikkuvat jouheammin.

Toinen ongelma noissa halvoissa alustan osissa on niissä käytetty kumi. Alapallojen suojakumi halkeilee jo ekana kesänä, eikä varmasti ole pitkäikäinen. Isossa puslassa (siinä mihin kallistuksenvaimentaja tulee) taas kumia on lähtökohtaisesti alkuperäistä vähemmän + että se on siis huonolaatuista. En ennusta näillekään pitkää ikää. Tämä jälkimmäinenhän ei haittaa, kun siihen tilalle laitetaan uretaanipusla, eikö niin. :wink:

Tuossa irroitusvaiheessa ei kallistuksenvaimentaja juurikaan kanita. Enemmän tulee jännäkakkaa siitä alapallon irroituksesta, minä modasin siihen irroitustyökalun aikoinaan, kun sen muoto on semmoinen, ettei nuo aftermarket kalut oikein istu.

Takaisin laittaessa helpottaa, kun irroittaa kallistuksenvaimentajan rungosta. Toisilla menee tukivarret paikoilleen ihan helposti ja kallistuksenvaimentajaa irroittamatta, ja toiset (minä esim.) joutuu vetämään pakettia kasaan kuormaliinoilla. Jos noita puslia vaihtaa uretaanisiin, niin laittaa nämä kallistuksenvaimentajan puslat samalla, niin menee yhdellä äheltämisellä. Mulla on ollut kallistuksenvaimentajan pulttien kiinnitysmutterit rungossa aika heikossa hapessa, joten suosittelen tässä yhteydessä ruiskimaan irroitusöljyä reilusti - muistaakseni korissa on pienet aukot, joista öljyn saa about oikeaan suuntaan sillä pillillä.

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 31 Joulu 2010 17:41
Kirjoittaja emax
Jos orkkiksia vielä saa ja autoa on tarkoitus pitää itsellään vielä kauan niin ehdottomasti fordilta alatukivarret.
Kokemuksesta kerron että tarvikkeita saa vaihdella joka vuosi katsastukseen. Omaan autoon on edellinen omistaja ostanu v.2005 fordilta uudet molemminpuolin ja ne ovat autossa edelleen kiinni ja niin vain meni vieläkin läpi katsastuksesta :)

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 31 Joulu 2010 17:58
Kirjoittaja country sedan
Harraste Sierrassa on ollut vissiin 6v TRW:n Scorpion tukivarret, vielä ok.
Ilman kuormaliinaa oli turha yrittää 28mm vakaajaa uretaani puslilla paikoilleen, tukivarsissakin kun on PU puslat niin mikään ei oikein anna periksi helpolla.

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 31 Joulu 2010 18:15
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Joo, mutta niinkuin Jyri sanoi, niin joissain sierroissa menee helposti ilman mitään liinavirityksiä. Itsekin aikanaan laitoin omaan 92:een mikä oli 28mm:n vakaajalla, uretaanipuslat eteen joka paikkaan, kasaaminen oli ihan lastenleikkiä, mikään ei hantittanut.

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 01 Tammi 2011 22:03
Kirjoittaja JyriN
Joo, noita kallistuksenvaimentajia on tosiaan erilaisia. Paitsi, että ovat siis eri paksuisia, niin ovat myös hiukan eri muotoisia. En tiedä kuinka lähelle samanlaisia esim. granujen vaimentajat on, mutta ainakin sierroissa ja mk1 skorppareissa (mk3 granu Englannissa) käytetyt vakaajat ovat vaihtokelpoisia keskenään. Pieniä muotoeroja on varmasti vuosien saatossa näihin tullut, ihan normaalia tuotekehitystä.

Vastatakseni paremmin duckin kysymykseen, niin minä tekisin tuon asennuksen näin:

1) Vaimennin irti rungosta (uudet puslat tähänkin)
2) uudet tukivarret kiinni vakaajaan, vakaajan pultit löysälle, ettei putoa
3) tukivarret kiinni alapallosta olkatukiin
4) toinen tukivarren sisäpää kiinni

Tässä selviää kuinka hankalaksi menee. Toinen tukivarsi jää mulla aina toista senttiä vajaaksi oli kallistuksenvakaaja kiinni rungossa tai ei. Jos hyvin käy, menee toisenkin tukivarren sisäpää paikoilleen - jos ei mene, niin kuormaliinaa kehiin. 8)

Lopullinen kiristys tukivarren pulteille, kun auton paino on jo päällä. En tiedä onko kuin tarkkaa, mutta näin tämä loppu on tavattu ohjeistaa.

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 05 Tammi 2011 23:41
Kirjoittaja ohc205
JyriN kirjoitti:Joo, noita kallistuksenvaimentajia on tosiaan erilaisia. Paitsi, että ovat siis eri paksuisia, niin ovat myös hiukan eri muotoisia. En tiedä kuinka lähelle samanlaisia esim. granujen vaimentajat on, mutta ainakin sierroissa ja mk1 skorppareissa (mk3 granu Englannissa) käytetyt vakaajat ovat vaihtokelpoisia keskenään. Pieniä muotoeroja on varmasti vuosien saatossa näihin tullut, ihan normaalia tuotekehitystä.

Vastatakseni paremmin duckin kysymykseen, niin minä tekisin tuon asennuksen näin:

1) Vaimennin irti rungosta (uudet puslat tähänkin)
2) uudet tukivarret kiinni vakaajaan, vakaajan pultit löysälle, ettei putoa
3) tukivarret kiinni alapallosta olkatukiin
4) toinen tukivarren sisäpää kiinni

Tässä selviää kuinka hankalaksi menee. Toinen tukivarsi jää mulla aina toista senttiä vajaaksi oli kallistuksenvakaaja kiinni rungossa tai ei. Jos hyvin käy, menee toisenkin tukivarren sisäpää paikoilleen - jos ei mene, niin kuormaliinaa kehiin. 8)

Lopullinen kiristys tukivarren pulteille, kun auton paino on jo päällä. En tiedä onko kuin tarkkaa, mutta näin tämä loppu on tavattu ohjeistaa.
Ei käy Granadasta kallistuksen vakaaja sierraan, jos sitä tarkoitit?

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 06 Tammi 2011 00:04
Kirjoittaja Aksu
ohc205 kirjoitti:Ei käy Granadasta kallistuksen vakaaja sierraan, jos sitä tarkoitit?
Naputtelepas googlen kuvahakuun "ford granada MK3" niin huomaa että kyllä se vaan käy :wink:

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 06 Tammi 2011 09:38
Kirjoittaja JyriN
Aksu kirjoitti: Naputtelepas googlen kuvahakuun "ford granada MK3" niin huomaa että kyllä se vaan käy :wink:
Joo, juurikin mietin, että käykö vanhemmista Granadoista vakaajat - eli kuten ohari totesi niin ei käy. Nyt tiedän tämänkin. :lol:

Ainakin Mk2 Granadassa on hyvin samanoloiset akselistot kuin Sierrassa ja Skorpparissa, mutta on hyvä teitää ettei vaihtokelpoisia osia kuitenkaan ole. Mk3 Granada on Brittien samanlainen nimeämisharjoitus kuin Taunus/Cortina. Ihme porukkaa...

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 18 Tammi 2011 19:09
Kirjoittaja ohc205
Mk2 Granadan taka-akselisto on samantyyppinen kuin sierrassa.
Etuakselistossa ei kyllä ole mitään yhteistä.

Ja mk3 "granada" on suomeksi scorpio. Britit vaan koettaa sekoittaa ihmisten päitä.

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 19 Tammi 2011 23:24
Kirjoittaja emax
JyriN kirjoitti:Lopullinen kiristys tukivarren pulteille, kun auton paino on jo päällä. En tiedä onko kuin tarkkaa, mutta näin tämä loppu on tavattu ohjeistaa.
Kyllä tuo ihan viisasta on koska jos esim. puslan pultin kiristää pyörä ilmassa niin keskiosahan jää jumiin, ja kun laskee auton niin keskiosa on paikallaan ja tukivarsi kääntyy -> pusla on kokoajan jännityksessä -> hajoaa nopeammin.
Yks mutta siinä on, sitä on aika helkkarin hankala kiristää pyörät maassa, jos ei ole monttua tai edes ajosiltoja :)

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 24 Tammi 2011 09:38
Kirjoittaja duckworth
Tilasin tänään osat eteen, mutta minä itse kuin myös Rallyrace hämmästeli että vakajaan on vaan 22mm, tarkalleen ottaen 22,6 työntömitalla tutkittuna. Onko näissä vanhoissa Sierroissa (84 ja prewards) useinkin myös 2.0 koneen yhteydessä 22 vakaaja edessä?

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 27 Tammi 2011 17:50
Kirjoittaja ohc205
Yleensä niissä on 24mm etuvakaaja.

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 27 Tammi 2011 22:40
Kirjoittaja lexicon69
emax kirjoitti: Kyllä tuo ihan viisasta on koska jos esim. puslan pultin kiristää pyörä ilmassa niin keskiosahan jää jumiin, ja kun laskee auton niin keskiosa on paikallaan ja tukivarsi kääntyy -> pusla on kokoajan jännityksessä -> hajoaa nopeammin.
Yks mutta siinä on, sitä on aika helkkarin hankala kiristää pyörät maassa, jos ei ole monttua tai edes ajosiltoja :)
Siis kallistuksenvakaajien puslien jotka tukivarressa, mikäs siinä on hankalaa pyörät maassa, jatkovarsilla tosi helppoo ja muutenkin, tai joutuu siin maassa makaan ilman monttuu/nelitolppanosturii, muttei kovinkaan vaikeeta, jos työkalut pysyy vähänkin käsissä :)

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 27 Tammi 2011 22:57
Kirjoittaja Aksu
Mites sitten kun ensimmäisen kerran nostaa auton irti maasta,samalla tavalla se pusla siellä liikkuu. Ainakin itse kiristänyt "ilmassa" ja kun just asennettu niin "rasvaa" on varmasti viellä joka puolella puslaa et liukuu jos on tarvetta.

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 28 Tammi 2011 15:18
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Tässä taas vähän sivusta seurannu kommentoimatta... Tosiaan urkkupuslat voi kiristää kyllä ihan missä asennossa vaan, kun se holkki keskellä ei ole vulkanoitu niinkuin kumipuslissa, vaan on ihan liikkuva. Rasvaa vaan väliin joka paikkaan ja kireelle.

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 10 Helmi 2011 22:36
Kirjoittaja emax
lexicon69 kirjoitti:Siis kallistuksenvakaajien puslien jotka tukivarressa, mikäs siinä on hankalaa pyörät maassa, jatkovarsilla tosi helppoo ja muutenkin, tai joutuu siin maassa makaan ilman monttuu/nelitolppanosturii, muttei kovinkaan vaikeeta, jos työkalut pysyy vähänkin käsissä :)
En lukenu kovin tarkasti. Tarkoitin lähinnä niitä pulttia millä se tukivarsi on kiinni autossa ja vakiopuslia. Kyllähän se varmaan onnistuu pyörä maassakin. Minä vaan oon ollu laiska ja kiristäny kaikki silloin kun pyörä on vielä irti ja auto ilmassa :) ainakin jos pihalla on pitäny korjata.
Uretaanipuslista ei mitää kokemusta :oops:

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 12 Touko 2013 17:26
Kirjoittaja Foordson
JyriN kirjoitti: Menee pahasti ohi Focuksen koiranluista - jatketaan vaikka alustapolitiikassa?

Sama se on, että tekeekö tuon muutoksen sierran omasta vai veitsivakaajasta. Koska tuohon savottaan ryhdytään vasta kilpatouhuissa, on veitsivakaaja säädettävyytensä ansiosta luonnollinen valinta.
Jatketaan täällä kun meni hieman offtopiciksi :oops:

Mutta onko kellään kokemuksia ko. rakenteesta? Tuo sierran etupää on tuollainen rimpula muutenkin, eikä reaktiotangosta haittaakaan olisi, oletettavastin.