Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Riippuu mitkä levyt ja satulat olet hommannut. 2.0 ja V6 satuloissa on sylinterin halkaisijassa 6mm ero (54/60mm) ja lisäksi v6 satulassa on tilaa halkaisijaltaan sentin suuremmalle levylle. XR4i:ssä ja muissa vaparitakaveto sierroissa on sama olkatuki vai-mikä-se-nyt-on, joten 260mm levyt ja v6 satulat ovat bolt-on, mutta huomaa tuo 1. lause: XR4x4 ja XR4i (nelikko vs. takaveto) satulat ovat samat, mutta levyissä on reilun 4mm korkeusero vaikka molemmat ovat 260mm halkaisijaltaan. :shock:

XR4i levyn korkeus on 58mm
XR4x4 levyn korkeus 53,5mm
normi sierran levyn korkeus 58mm

Se satulahan pultataan tähän olkatukeen etupuolelta (siis muistaakseni satulan kannake jää olkavarren ja levyn väliin), eikö se näin ollut? Liian pienellä "offsetillä" oleva levy (esim. XR4x4:n) jättäisi siis satulan kannakkeen ja olkatuen väliin sen 4mm raon.

Mittaa levyn korkeus niin asia luultavasti selviää. 8)
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
duckworth
Viestit: 3697
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja duckworth »

OK, pitää tutkia huomenna, kun palaan tallille. Onneksi on kuitit tallessa niin voin palauttaa levyt ja vaihtaa ne takavedonmallisiin.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 3697
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Levyt oli tosiaan väärät, sain ne vaihdettua ja uudet meni heittämällä tiloihinsa. Kumarrukset JyriN:lle :) Alusta alkaa muútenkin olla valmista, peräöljyt ja jarrujen ilmaus pitää vielä hoitaa. Eikös viskolukkoperään suositella 80w90 litkua..?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Viskolukollisessa ei oljyllä "väliä",eli ei tarvitse olla lukolliseen tarkoitettua. Ainut et 10mm alle täyttöreiän . Liikaa täytettynä saattaa vuotaa öljyä lukon sisään.
gti golo palloilija
duckworth
Viestit: 3697
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Onko 14" RS- aluvanteissa erilaiset mutterit, kuin normi 13" peltivanteissa? Suora kysymys, suoria vastauksia.. :)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Aksu »

duckworth kirjoitti:Onko 14" RS- aluvanteissa erilaiset mutterit, kuin normi 13" peltivanteissa? Suora kysymys, suoria vastauksia.. :)
On
gti golo palloilija
duckworth
Viestit: 3697
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja duckworth »

No mistä noita muttereita sitten lähtisi hakemaan, saako uusina vielä vai käytettyjäkö täytyy etsiä?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 3697
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Ongelma ratkesi; karautin Hartikaiselle, ja poistuin mukanani 16 uutta orkkis mutteria... 8)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
ohc205
Viestit: 217
Liittynyt: 20 Elo 2007 15:52
Paikkakunta: uusimaa

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Ne varaosanumerot on maalattu valkoisella maalilla takatukivarsiin ja useimmista sierroista ne on jo kulunut pois.
Ford Granada 181,5hv/323.9Nm
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Mä tein viikolla sen viilauksen noihin takatukivarsien kiinnikkeisiin. Tai oikeastaan vaan siihen sisempään tuentaan, koska se oli putken laiton yhteydessä helppo tehdä. Ulompien laittaminen olisi käytännössä vaatinut apurungon etupään pudottamisen alas ja se ei nyt kiinnistanut :evil:

Tilaa tuolla oli nostaa tukivartta semmoiset 6-7mm ja niille nurkille sainkin sen säädön tehtyä. Kesällä mittailin vanhoilla tukivarsilla noita muutoksien vaikutuksia ja totesin, että jokainen sentti sisäkiinnityksessä vaikuttaa 1 asteen pyörän camberiin. Uskokoon ken haluaa, minä meinasin mittailla nuo kulmat vielä tässä syksyn aikana, niin saan vähän faktaa vaikutuksista. Ennen muutosta camberi oli alle 2 astetta - mittauspaikka ja tekniikka eivät kuitenkaan olleet optimaalisia.

Kiinnilaittaessa lisäsin pultin alle prikan ja laitoin lopuksi pienet kitsausknöölit lukitsemaan virityksen paikoilleen. Hitsit on helppo purkaa, jos kulmat on ns. /c:stä, mutta nyt on päästävä FoMoCo päiville ajamaan. :roll:

Kuvia voi katella tuolta mun blogista :mrgreen:
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
ohc205
Viestit: 217
Liittynyt: 20 Elo 2007 15:52
Paikkakunta: uusimaa

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Oliko se camber ennen muutosta 2 astetta negatiivisella? Ei kait ainakaan positiivista camberia sierran takapäässä voi olla?
Ford Granada 181,5hv/323.9Nm
duckworth
Viestit: 3697
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Kävin tänään katsastuksessa nykyisellä alustakokoonpanolla, MUTTA inssi vaatii todistuksen jarrujen sopivuudesta ko. autoon. Tiedän että kutos-Sierroja on näillä jarruilla rullanut ulos. Saako tämän todistuksen ihan Fordin tiskiltä, vai pitääkö ottaa yhteyttä tuolloiseen maahantuojaan (Stockmann- auto?)? Ja kuinka todistan paikallaan olevan 4wd-cosanperän sopivuuden, kun ei Mk1 Sierraa ole tuolla akselilla rullannut ulos tehtaalta..?

Vaikka katsastus meni muuten hyvin, niin ajopäivän päätteeksi vasentakajarru alkoi laahata... Mikä h*lvetti voi aiheuttaa että yksittäinen jarru alkaa laahata, kun jarrut on ilmattu, kaikki osat (palat, levyt, letku) ovat uusia? Mielessä on käynyt toki se, että juurikin vasemman jarrun löysälle jäänyt letkuliitos vuoti ennen sen kiristämistä. Onko tällöin järjestelmään voinut päästä ilmaa, joka aiheuttaa moisen onegelman?

Mitähän tässä vielä..
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Siellä takajarrussa voisi olla se käsijarrun akseli jumissa (ruosteessa). Tuskin sylinteri sentään, jos putsasit ja kasasit uusilla tiivareilla. Minä en ainakaan purkanut sitä käsijarrumysteeriä kunnostuksen yhteydessä lainkaan... (vaikka olisi varmaan pitänyt) :)

MkI Sierra on tullut noilla jarruilla ja perällä tehtaalta: 85-87 XR4x4 sekä abseilla että ilman ja aina varustettuna 7" lukollisella laippaperällä.

Surkeeta, että noi katsastuskonttorit alkaa syynäämään noita jarrumuutoksia tuolla lailla, vaikka parempaanhan päin tossakin mennään. Käy paikallisen Ford-huollon kanssa juttelemassa asiasta ja pyydä, että ne kattoo sun osat ja kirjoittaa lapun niiden sopivuudesta Sierraan, pääset helpoimmalla. Inssi saa mielenrauhan, kun lapussa lukee Ford vaikka peraatteessa osat voisivat olla mistä kiesistä vaan mikä on vähintään saman painoinen ja tehoinen kuin Sierra. Peruste on seuraava lain ote (tällä perusteella minä leimasin omat jarruni Scorpion korjauskäsikirjan lapuilla siinä oli painot ja jarrujen koot):
Liikenneministeriön päätös
auton rakenteen muuttamisesta

3 luku
Alustamuutokset

11 §
Akseliston muutokset
1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton akseliston tai akseliston osien vaihtaminen mallisarjaan kuuluvaan akselistoon, mallisarjaan tarkoitettuihin akseliston osiin tai akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin autoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin seuraavin edellytyksin:

a) autoon vaihdettava akselisto, akseliston osat tai akselistorakenteen muutososat on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan vähintään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaavaan autoon;

b) autoon vaihdettavien akseliston osien tai akselistorakenteen muutososien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia ja soveltuvia muutoksen kohteena olevassa autossa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi; tarvittaessa asiasta on esitettävä luotettava selvitys;

c) M1-, M1G-, N1- ja N1G-luokan ajoneuvon jousituksen tyyppi ei muutu;

d) akselistosta johtuva raideväli muuttuu korkeintaan 100 mm;

e) mahdollisesti tarvittavat uudet tukivarsien tai jousien kiinnikkeet tai akselisto kokonaisuutena on voitava kiinnittää luotettavasti auton runkopalkkeihin tai muihin riittävän lujuuden omaaviin rakenteisiin; ja

f) muutoskatsastuksessa on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys hitsauslisäaineista ja hitsaustyöstä sekä muutettujen rakenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta; hitsaussaumat on esitettävä viimeistelemättöminä, ellei katsastajan kanssa ole muuta sovittu.

2. Muutoskatsastuksessa voidaan 1 momentissa mainituin ehdoin hyväksyä myös auton jäykän vetävän taka-akselin vaihtaminen mallisarjaan kuulumattomaan saman tyyppiseen akseliin.

3. Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä auton akselivälin jatkaminen tai lyhentäminen tai akselin poistaminen tai asentaminen auton mallisarjan puitteissa. Muutos on tehtävä auton valmistajan ohjeiden mukaisesti, jos tällaiset ovat saatavilla. Jollei näissä ohjeissa muuta määrätä, on jarrujen voimansiirron laitteet muutettava siten, ettei aiheuteta ylimääräisiä liitoksia tai jatkoksia.

4. Jos voimansiirron nivelakselia muutetaan, on se tasapainotettava.

5. M1-luokan ajoneuvon, jonka on ensi kertaa käyttöön otettaessa edellytetty täyttävän direktiivien 96/79/EY ja 96/27/EY etuja sivutörmäyslujuusvaatimukset, akseliston muutokset saa muutoskatsastuksessa hyväksyä vain edellyttäen, että auto muutosten jälkeen täyttää etu- ja sivutörmäystestien vaatimukset.

13 §
Jarrujen muutokset

1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton jarrujen vaihtaminen seuraavin edellytyksin:

a) jarrut ovat alkuperäisiä tehokkaammat ja peräisin autosta tai tarkoitettu autoon, jonka akselimassa tai valmistajan sallima akselimassa ja moottoriteho vastaavat vähintään muutettavaa autoa;

b) jarrusatula tai -kilpi on kiinnitetty ruuviliitoksella suoraan tai asianmukaista soviteosaa käyttäen olka-akseliin tai vastaavaan taikka taka-akselistoon; omavalmisteisten soviteosien lujuudesta on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys;

c) jarrupääsylinteri on toiminnalliselta mitoitukseltaan jarrujärjestelmään sopiva; tarvittaessa on käytettävä tehostusta;

d) jarrupolkimen ja jarrupääsylinterin kiinnitykset ovat asianmukaiset;

e) jarruvoiman jakaantuminen ei muutoksen seurauksena muutu alkuperäistä huonommaksi, mikä tulee tarkastaa katsastuksessa; jarruvoiman oikean jakautumisen aikaansaamiseksi jarrujärjestelmästä saa poistaa tai siihen saa asentaa akselistokohtaisesti jarruihin vaikuttavan säätöventtiilin; asennettu säätöventtiili ei saa olla ajon aikana säädettävissä;

f) jarrujen lukkiutumisenestojärjestelmää ei poisteta eikä levyjarruja vaihdeta auton mallisarjaan kuulumattomiksi rumpujarruiksi; ja

g) jarrut, joiden on edellytetty auton käyttöönottoajankohtana olevan E-säännön, direktiivin tai FMVSS-standardin mukaiset, tulee muutoksen jälkeen osoittaa sanotut vaatimukset täyttäviksi.

2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös yksipiirisen jarrujärjestelmän muuttaminen kaksipiiriseksi vaihtamalla alkuperäinen jarrupääsylinteri asennusmitoiltaan ja toimintaan vaikuttavalta mitoitukseltaan vastaavaksi kaksipiirijärjestelmän jarrupääsylinteriksi. Jarrupiirit on tällöin jaettava samalla tavalla kuin autoon asennettavaa pääsylinteriä vastaavassa järjestelmässä. Tarvittaessa on tehtävä uuden jarrupääsylinterin vanhaan jarrujärjestelmään edellyttämät muutkin muutokset.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
duckworth
Viestit: 3697
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Kävin tänään Fordlilla -> Eivät voi antaa papereita jarrujen sopivuudesta -> soitto maahantuojalle -> lähettävät postissa rakenne-eroja koskevat paperit, pitäisi olla huomenna perillä...

Ja tuosta jarrusta vielä että voiko ilma aiheuttaa laahamista, kun tosiaan pari päivää ehti vuotaa tuo liitos?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja JyriN »

duckworth kirjoitti:Ja tuosta jarrusta vielä että voiko ilma aiheuttaa laahamista, kun tosiaan pari päivää ehti vuotaa tuo liitos?
Jaa, voisko se aiheuttaa? Noissa jarruissa ei ole mitään mekanismia mikä palauttaisi työsylinterin pääsylinterin paineen vapauduttua (kun poljin nostetaan ylös). Paine häviää ja jarrulevyn ja palan välinen luonnollinen eläminen, kitka ja epätasaisuudet siirtävät sylinteriä minimaalisesti takaisin - juuri sen verran ettei merkittävää laahaamista esiinny.

Mitä tapahtuu, jos järjestelmässä on ilmaa? Ensinnäkin pääsylinterin paine puristaa ilmaa kasaan (tuntuu polkimen pidempänä liikkeenä ja pehmeytenä) ja paine välittyy ilman läpi työsylinterille (miinus työsylinterin kitkan voittamiseen tarvittava osa, mikä ei nyt tule pohkeesta). Kun pääsylinterin paine puretaan, pyrkii kokoon puristunut ilma jälleen laajenemaan (laajeneminen tapahtuu molempiin suuntiin), jolloin työsylinteriin vaikuttava paine vähenee nollaan vain mikäli ilma pystyy painamaan sen ja pääsylinterin välissä olevan nestepatsaan takaisin - muussa tapauksessa ainakin osapaine jää työsylinterille ns. "päälle".

Pitkä selitys, lyhyt vastaus :lol: :shock: Joo.

Jos sulla on herkästi liikkuva satula, ilmaa putkessa ja noin 20v vanhat muuta osat, niin kyllä tuo sen mythbusterssin "plausable" vaihtoehdon ainakin saa 8)
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
duckworth
Viestit: 3697
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Huh, noin 45 min. sitten raahasin tunkin takaisin talliin, kun sain takajarrun ilmauttua.. Ainakaan ei enää kuuluu kiljahtavaa ääntä takaa ja auto rullaa jo loivassa alamäessä. Pari kuplaa ainakin letkussa näkyi. Jarruvaloissa näyttäisi olevan ihan polttimo vika. Näiltä osin "pelekkee ilimoo" :mrgreen:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 3697
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Tuli kysymys etupyöränlaakerin vaihdon yhteyteen.. Pallonivelissä olevista sokista toisen jouduin poraamaan pois reiästä ja toinen tuli sentään ehjänä pois. Saako noita sokkia vielä uutena vai ajaako esim. rautalanka samanmuotoiseksi taiteltuna virkansa? Kun eihän tuohon sokkaan kovin kummoista rasitetta kohdistu..
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
mk1sierra
Viestit: 121
Liittynyt: 11 Syys 2008 23:04
Paikkakunta: Savo

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja mk1sierra »

Noita sokkia saat varmaan mistä tahansa rautakaupasta tms. missä nyt työkaluja ja tarvikkeita myydään ja minulta löytyy kans jos et muualta saa. Mut varmaan se rautalanka ajaa saman asian kun se vaan estää sitä mutteria pyörimästä. Tai toinen vaihtoehto ostat lukkomutterit niihin mut sierran pallonivelissä on hienokierteet joten tavan maxin mutterit ei käy.. Eli otat vanhan mutterin mukaan ja menet vaikka rapikselle jos et muuten tiedä mitkä kierteet siinä on. Yleensä kun esim. uuden raidetangonpään ostaa nii mukana tulee lukkomutteri eli sitä sokkaa ei tarvita.
duckworth
Viestit: 3697
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja duckworth »

OK..

Nyt tuli eteen vielä v*ttumaisempi ongelma. Vaihdoin uudet laakerit, rasvasin ne huolella ko. hommaan tarkoitetulla rasvalla, MUTTA kun napamutterin kirii niin napa pyörii aivan v*tun raskaasti :? Ihmeellistä sinänsä että kun olkatuki-/napa-asetelma on pöydällä kiinni vaikka penkissä, niin sitä on suht kevyt pyöritellä, mutta kun mutterin kiristää, niin kyllä muuttuu tahmeaksi... Missä mennään vikaan? Ei kai mutteria löysällekaan voi jättää (ohje arvo liki 300nm).
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Billie
Viestit: 457
Liittynyt: 16 Helmi 2009 19:24

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Billie »

duckworth kirjoitti:OK..

Ei kai mutteria löysällekaan voi jättää (ohje arvo liki 300nm).
eikai se ny noi paljo voi olla? eikös se ole jtn 220-240 väliltä korkeintaan....ittekki vaihdoin joskus etulaakerit ykköskoppaseen.
2016 Focus RS
2003 Mondeo ST220
lexicon69
Viestit: 181
Liittynyt: 27 Joulu 2006 23:33

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja lexicon69 »

310- 350 nm tarjoo alfameeri, voi tai ei mut uskotaan painettuu enemmän kun "asiantuntevaa" mielipidettä. Mutta asiaan: onkos sisäkehät kunnolla pohjassa?
duckworth
Viestit: 3697
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Joo, en oo kiriny mutteria edes mahdottoman tiukkaan kun jumiminen alkaa.. Mielestäni ne sisemmät kehät (joissa rullat, jos niitä meinaat) asettuivat hyvin paikoilleen. Pitää tosin tarkistaa sisemmänlaakerin olkatuenpintoja vasten oleva ulompikehä, jos se vaikka ei olekaan pohjassa.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 3697
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Kopautin tänään sisemmänlaakerin ulompaakehää (pitkä sana) enemmän pohjaan, ei liiku syvemmälle. Asettelin sisemmän laakerikehän paremmin, ja kun kirin navan kaksin käsin ihan höylä penkissä, niin pyörii paljon kevyemmin kuin ennen. Muutama päivä sitten napa piti panna penkkiin kiinni, jotta olkatukea jaksoi pyöritellä kaksin käsin. Nyt puolestaan napaa jaksaa pyöräyttää kahden sormen otteella, kun toisella kädellä pitää olkatukea :) Huomenna pitää tehdä vimeinen kirraus ruuvipenkissä. Kysyn vielä asiantuntevaa mielipidettä että kuinka kevyesti navan tulisi pyöriä, ja uskaltaako sen nyt laittaa alle?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Tuo kuulostaa jo siltä mitä kuvittelisin uuden laakerin tuntuvan, vaikka en ole Sierran etulaakeria koskaan vaihtanutkaan. :roll:

Kun levy on paikoillaan, ei etunapa pyörähdä vauhtia antamalla kuin sen puoli kierrosta, renkaan kanssa mennään jo sitten pari-kolme kierrosta, kun yhdellä kädellä riuhtaisee vauhtia. Voisin kuvitella, että tiukka uusi laakeri pyörisi renkaan kanssa sen pari kierrosta, jos jarrut ei laahaa.

Tarkista vaan ne kehät, että ovat varmasti pohjassa. Eihän siihen olkatukeen ja laakerien pesiin tullut irroittaessa mitään vaurioita, mitkä voisivat kanittaa nyt vastaan ja jättää laakerin kehän vähän "ylös"?
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
jusa20
Viestit: 24
Liittynyt: 20 Syys 2008 19:27
Paikkakunta: Orimattila

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jusa20 »

Asiasta viidenteen..

Riittääkö vakio dohc:n jarrupääsylinterin kapasiteetti, jos vaihtaa xr4i:n (taakse 252mm ja eteen 260mm) jarrut. Taakke oon jo vaihtanu noi levyt rumpujen tilalle ja on ainaki vielä toiminu.. Autohan on -92 2.0 dohc
Ford sierra 2.0i DOHC -92
Vastaa Viestiin