Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Ainakin tuolla 6-koneen 23,8mm pääsylinterillä toimii ongelmitta. Mutta täälläkin ovat muutoksen tehneet kirjoittaneet, ettei pienemmällä pääsylinterillä oikein toimi. :(

Siinä etusatulan sylinterissä on aika suuri kokoero vakion ja 260mm satulan välillä ja voi olla, että se on tässä ratkaiseva tekijä. Kokeile, eihän se maksa kuin jarrujen ilmaamisen vaivan. :D
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Avatar
Wecomanni
Viestit: 118
Liittynyt: 10 Syys 2007 00:46
Paikkakunta: Huittinen

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Wecomanni »

Itselläni on kans -92 Dohc Sierra, johon olen vaihtanut vasta eteen 4WD
Cossun satulat ja 2WD Cossun levyt (280 mm). Takana on vielä nuo rummut,
mutta sinne on nuo 2WD:n levyt menossa ihan lähiaikoina. ;-)
Tähän mennessä muutos on ollut toiminnaltaan aivan loistava! Jarrut on
herkät, kuten nyky autoissa konsanaan. Ja sitten kun ajelee isän farkku
Sierralla, jossa tavalliset 240 mm levyt, niin tuntuu, että sitä ei saa
pysähtyyn milläään... Noihin parempiin jarruihin, kun on jo tottunut. :-)
Saa nähdä joutuuko poljinta painamaan paljonkin syvemmälle, kun
taakse laittaa ne levylliset satulat... :-? Ja Jusa20 kertoo varmasti kuinka
tavallinen jarrusylinteri riittää.
jusa20
Viestit: 24
Liittynyt: 20 Syys 2008 19:27
Paikkakunta: Orimattila

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jusa20 »

Elikkäs jarrut on otettu -91 4x4 2.0dohc farkku sierrasta johon aikanaa otettu lisävarusteena ABS:t ja ABS:n jarrutehostinhan on sähköinen ja vakio dohc:n toimii alipaineella. Kuinka helposti tuon vaihto onnistuisi??

Vakio pääsylinterillä pääsen kokeilemaan aikaisintaa ens viikonloppuna kun täytyy ostaa uudet etulevyt, kun vanhat ovat "hieman" jämähtäneet kiinni (ei saa irti ku palasina) :roll:
Ford sierra 2.0i DOHC -92
Avatar
Juutas
Viestit: 237
Liittynyt: 02 Touko 2005 21:39
Paikkakunta: Salo Rock City

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Juutas »

duckworth kirjoitti:OK..

Nyt tuli eteen vielä v*ttumaisempi ongelma. Vaihdoin uudet laakerit, rasvasin ne huolella ko. hommaan tarkoitetulla rasvalla, MUTTA kun napamutterin kirii niin napa pyörii aivan v*tun raskaasti :? Ihmeellistä sinänsä että kun olkatuki-/napa-asetelma on pöydällä kiinni vaikka penkissä, niin sitä on suht kevyt pyöritellä, mutta kun mutterin kiristää, niin kyllä muuttuu tahmeaksi... Missä mennään vikaan? Ei kai mutteria löysällekaan voi jättää (ohje arvo liki 300nm).
Se on kyllä mun mielestä ihan oikeassa momentissa ja uusi laakeri tuntuu tahmealta jonkun aikaa... jos ajossa kuumenee kovasti niin silloin ei ole hyvä. Typerä esimerkki vesipumpustakin... sen kuuluu tuntua hieman tahmealta, jos se pyörii liian kevyesti ja jää pyörimään niin sitten se on paskana... :D
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

jusa20 kirjoitti:Elikkäs jarrut on otettu -91 4x4 2.0dohc farkku sierrasta johon aikanaa otettu lisävarusteena ABS:t ja ABS:n jarrutehostinhan on sähköinen ja vakio dohc:n toimii alipaineella. Kuinka helposti tuon vaihto onnistuisi??

Vakio pääsylinterillä pääsen kokeilemaan aikaisintaa ens viikonloppuna kun täytyy ostaa uudet etulevyt, kun vanhat ovat "hieman" jämähtäneet kiinni (ei saa irti ku palasina) :roll:
Itse vaihdoin omaan nyt jo ex-sierraan ensin 260 etulevyt, sitten takapäänkin levyille, ja vaikka kuinka ilmaili, niin se pääsylinteri oli vaan liian pieni, poljin meni aika syvään ja tuntuma oli huono. Laitoin sitten just tollasen sähköhydraulisen tehostimen ilman abseja, homma oli todella helppo ja nopea ainakin ysikakkoseen;

Vanha tehostin pois, eli joutuu irroittamaan ne pulti joilla polkimetkin on kiinni, ja vanha takaputkille painetta säätävä mokkula pois tehostimen alta. Sitten pultataan se sähköhydraulinen tehostin paketti tilalle. Sen johtosarjasta voi karsia kaikki boksille menevät piuhat pois, jäljelle jää vain yksi rele, maajohto, virtajohto ja pari/kolme ohkasempaa johtoa, jotka kytketään kojelaudan sisällä repsikanpuolella kulmassa olevaan liittimeen, joihin tulee samanväriset johdot. Eli väri väriin :wink: Näin ainakin 92 CLS sierrassa onnistui, johtosarja ja pumppu oli 90 mallisesta 4x4 cossusta, mutta mitä oon tutkinut, niin eipä ne toisistaan eroa. Sitten kannattaa muistaa yks asia; Tuosta pääsylinterin vaihdosta sähköhydraulisesti tehostettuun ei sitten saa fordilta mitään tukea, jos ei laita abseja samalla, koska kyseistä tehostinta ei ole tyyppihyväksytty ilman abseja. Jos on tiukka leimamies, tuollaista ei ilman dokumentteja saa periaatteessa leimattua. Kannattaa siis olla ennen muutosta yhteyksissä siihen omaan konttoriin ja kysyä mielipidettä. Ja se tosiaan kannattaa kirjauttaa otteeseen, ettei tule myöhemmin ongelmia leimalla kun "absit puuttuu". Nimittäin kun noita absillisia sierroita ei ole mitenkään otteeseen merkitty, niin voi olla vaikea todistaa leimamiehelle, "että tää on aina ollut ilman abseja, mä vaan laitoin ton tehostimen".
Niissähän lukee kaikissa otteessa se "VAIHTOEHTOISESTI LUKKIUTUMATON JARRUJÄRJESTELMÄ sejase hyväksytty liikenneministeriön päätöksellä sejase.. Eikä lue edes siinä jarrujärjestelmän kohdalla kuin nap, vaikka on oikeasti nesteylipaine! On meinaan jokusesta tullut otteesta katsottua.

ai mistäkö tiedän.. :lol:
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
jusa20
Viestit: 24
Liittynyt: 20 Syys 2008 19:27
Paikkakunta: Orimattila

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jusa20 »

Sierra2.3-16v kirjoitti: Itse vaihdoin omaan nyt jo ex-sierraan ensin 260 etulevyt, sitten takapäänkin levyille, ja vaikka kuinka ilmaili, niin se pääsylinteri oli vaan liian pieni, poljin meni aika syvään ja tuntuma oli huono. Laitoin sitten just tollasen sähköhydraulisen tehostimen ilman abseja, homma oli todella helppo ja nopea ainakin ysikakkoseen;

Vanha tehostin pois, eli joutuu irroittamaan ne pulti joilla polkimetkin on kiinni, ja vanha takaputkille painetta säätävä mokkula pois tehostimen alta. Sitten pultataan se sähköhydraulinen tehostin paketti tilalle. Sen johtosarjasta voi karsia kaikki boksille menevät piuhat pois, jäljelle jää vain yksi rele, maajohto, virtajohto ja pari/kolme ohkasempaa johtoa, jotka kytketään kojelaudan sisällä repsikanpuolella kulmassa olevaan liittimeen, joihin tulee samanväriset johdot. Eli väri väriin :wink: Näin ainakin 92 CLS sierrassa onnistui, johtosarja ja pumppu oli 90 mallisesta 4x4 cossusta, mutta mitä oon tutkinut, niin eipä ne toisistaan eroa. Sitten kannattaa muistaa yks asia; Tuosta pääsylinterin vaihdosta sähköhydraulisesti tehostettuun ei sitten saa fordilta mitään tukea, jos ei laita abseja samalla, koska kyseistä tehostinta ei ole tyyppihyväksytty ilman abseja. Jos on tiukka leimamies, tuollaista ei ilman dokumentteja saa periaatteessa leimattua. Kannattaa siis olla ennen muutosta yhteyksissä siihen omaan konttoriin ja kysyä mielipidettä. Ja se tosiaan kannattaa kirjauttaa otteeseen, ettei tule myöhemmin ongelmia leimalla kun "absit puuttuu". Nimittäin kun noita absillisia sierroita ei ole mitenkään otteeseen merkitty, niin voi olla vaikea todistaa leimamiehelle, "että tää on aina ollut ilman abseja, mä vaan laitoin ton tehostimen".
Niissähän lukee kaikissa otteessa se "VAIHTOEHTOISESTI LUKKIUTUMATON JARRUJÄRJESTELMÄ sejase hyväksytty liikenneministeriön päätöksellä sejase.. Eikä lue edes siinä jarrujärjestelmän kohdalla kuin nap, vaikka on oikeasti nesteylipaine! On meinaan jokusesta tullut otteesta katsottua.

ai mistäkö tiedän.. :lol:
Joo täytyyki sitte ihan suosiolla laittaa toi sähkönentehostin ja täytyy varmaa tuolta kottorilta käydä kyselemässä ettei tuu ongelmia katsastuksen kanssa. Kiva olis jos katsastusmies sanois että kaikki vaa pois että saat leiman tai sitte absit toimintaa..
Ford sierra 2.0i DOHC -92
Avatar
Wecomanni
Viestit: 118
Liittynyt: 10 Syys 2007 00:46
Paikkakunta: Huittinen

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Wecomanni »

Kiitokset Sierra2.3-16v informaatiosta. :-) Täytyy käydä jostain
Ghia Sipestä nykäsemässä sellanen sähköhydraulinen tehostin ja
siihen sähköt. Lykkääntyy tuon peräkelkan vaihto sitten vähän
tuonne myöhemmäksi, jotta on se tehostin heittää sinne samalla.
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Eipä mittään, on tässä vähän tullut vietettyä hiljaiseloa tälläkin palstalla viimeaikoina.. Niin sen verran vielä mekaanisesta asennuksesta, että auton alkuperäiset jarruputket saa sopimaan tuon sähkötehostajan kanssa, vaikka jarruputket on urosliittimellä ja sähkötehostimellisen on naarasliittimellä; siitä tehostjasta voi ruuvta ne sovitepalat irti, jolloin auton alkuperäiset putkt sopii pikku taivuttelulla paikoilleen. Sitä takaputken mokkulaa ei kannata ruuvat irti, se on paineensäädin :wink: (ja sen takia juuri se auton alkuperäinen paineensäädin otetaan pois)
Joskus muinoin näin Fordin lapun tuon absien pois kytkemisestä, kun käyttivät sitä joskus N-ryhmässä XR4x4 sierrassa ilman abseja, harmi kun ei tullut otettua talteen silloin koneelle, nyt en sitä mistään löydä, helpottais vaan muutoskatsastusta aika paljon.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

jusa20 kirjoitti: Kiva olis jos katsastusmies sanois että kaikki vaa pois että saat leiman tai sitte absit toimintaa..
Näin juuri mun sierralle ilmoitettiin, alipainetehostin takasin tai absit pelaamaan, helppoa leikellyllä johtosarjalla :lol: Olin auton jo silloin myynyt, ja uusi omistaja joutui heti pulaan oudolla konttorilla. Sitten vaan juttelemaan "oman konttorin" päällikön kanssa, joka auton aikanaan oli katsastanut myös tuolle 16v tekniikalle, ja hän näytti vihreää valoa, vaikka kuulemma vähän lain rajamailla mennäänkin. koejaolla kuitenkin vakuuttui jarrujen toimivuudesta ja tehostajan tarpeellisuudesta "rata-ajossa" :lol:

Sellainen asia vielä tuli mieleen, että vaikka noista johdoista oikeesti karsiikin kaiken boksille menevän pois, niin sevaroitusvalosysteemi toimii silti, eli punainen jarrujärjestelmän varoitusvalo lakkaa palamasta vasta kun järjestelmässä on paine, ja se pumppukaan ei käy kokoaikaa, vaan aina silloin kun on tarve, eli noin kahden-kolmen jarrunpainalluksen välein. Suosittelen todella lämpimästi muutosta, tuli TODELLA tehokkaat jarrut, rempatuilla satuloilla, uusilla levyillä ja EBC:n vihreillä paloilla polkimella löytyi todella helposti tunto, milloin etujarrut menevät lukkoon, ja samoin seuraava "pykälä" kun takajarrut menevät lukkoon.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Avatar
Wecomanni
Viestit: 118
Liittynyt: 10 Syys 2007 00:46
Paikkakunta: Huittinen

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Wecomanni »

Sierra2.3-16v kirjoitti:...siitä tehostajasta voi ruuvata ne sovitepalat irti, jolloin auton alkuperäiset putket sopii pikku taivuttelulla paikoilleen. Sitä takaputken mokkulaa ei kannata ruuvat irti, se on paineensäädin :wink: (ja sen takia juuri se auton alkuperäinen paineensäädin otetaan pois)
Joskus muinoin näin Fordin lapun tuon absien pois kytkemisestä, kun käyttivät sitä joskus N-ryhmässä XR4x4 sierrassa ilman abseja, harmi kun ei tullut otettua talteen silloin koneelle, nyt en sitä mistään löydä, helpottais vaan muutoskatsastusta aika paljon.
Eli se takaputken "sovitepala" pitää jättää paikoilleen, mutta ne etupään
adapterit voi kiertää pois. Ymmärsinkö oikein? Tuo mainitsemasi lappu
pitäs jostain kaivaa todellakin esille! Oliko se lappu paperi vai sähköisessä
muodossa?
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Juuri niin, se keskimmäinen putkenlähtö jätetään sellaiseksi kun on ollut, mutta ne reunimmaiset ruuvataan irti, niin sopii jarruputket suoraan pikku taivutteluilla paikoilleen.
Se oli sähköisessä muodossa se lappu, täytyy koittaa vielä penkoa arkistoja.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Avatar
Wecomanni
Viestit: 118
Liittynyt: 10 Syys 2007 00:46
Paikkakunta: Huittinen

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Wecomanni »

Sierra2.3-16v kirjoitti:Juuri niin, se keskimmäinen putkenlähtö jätetään sellaiseksi kun on ollut, mutta ne reunimmaiset ruuvataan irti, niin sopii jarruputket suoraan pikku taivutteluilla paikoilleen.
Se oli sähköisessä muodossa se lappu, täytyy koittaa vielä penkoa arkistoja.
Kiitokset arvokkaasta informaatiosta. :-) Vaikka itsekkin on paljon
noiden Sierrojen kanssa tullut puljailtua, niin aina oppii jotain uutta.
Pengoppa vaan arkistoja, jos vaikka sattus vielä sekin arvokas
lappunen löytymään. Ja jos löydät, niin ilmoittele ihmeessä! :-)
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Kävin jo penkomassa, muistin nääs että näin sen joskus brittien sierra kerhon sivuilla.. Vaan enpä ainakaan tähän hätään löytänyt.. :(
Ja oleppa hyvä teknisistä vinkeistä, mukava että voin olla avuksi. Olihan se itselläkin sellaista kokeilua tuo homma, pakko oli yrittää ja onnistuhan se.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Sierran etuvakaajat

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Koska Sierran ohjaus on aavistuksen tunnoton vakiona, olen ajatellun vaihtaa vakaajan- ja tukivarsienpuslat keltaisiinuretaaneihin, mutta samalla kiinostaisi tietää tekeekö perus (24mm?) etuvakaajalla mitään, vai kannattaako vaihtaa V6- vakaajaan (26mm)? Vai onko noiden ero mereen kusemista..?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Sierran etuvakaajat

Viesti Kirjoittaja JyriN »

duckworth kirjoitti:Koska Sierran ohjaus on aavistuksen tunnoton vakiona, olen ajatellun vaihtaa vakaajan- ja tukivarsienpuslat keltaisiinuretaaneihin, mutta samalla kiinostaisi tietää tekeekö perus (24mm?) etuvakaajalla mitään, vai kannattaako vaihtaa V6- vakaajaan (26mm)? Vai onko noiden ero mereen kusemista..?
Siihen tunnottomuuteen ei tuolla vakaajalla ole vaikutusta, mutta ne puslat auttavat taatusti. Vakaajan jäykistämisellä saadaan auton kallistelua vähennettyä, mutta samalla aliohjaaminen lisääntyy. Näin siis teoriassa, jos mihinkään muuhun ei kosketa. Kun järjetön puskeminen on muutenkin Sierran "tyyppivika", niin hirveän radikaaleja parannuksia ei kannata vakaajan vaihdosta odottaa.

Toisaalta nuo puslasarjat ovat suhteellisen arvokkaita ja kannattaa hieman suunnitella asioita eteenpäin. Jos aiot päivittää tehoja autoosi, joudut vaihtamaan vähintään sen v6:n vakaajan - mikset siis suoraan hommaisi järeämpää vakaajaa ja siihen sopivia puslia. Menee yhdellä äheltämisellä ja tulee halvemmaksi kuin kaksien puslien hankkiminen. :)
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
ohc205
Viestit: 217
Liittynyt: 20 Elo 2007 15:52
Paikkakunta: uusimaa

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Merkittävin parannus tulee kun vaihtaa kallistuksenvakaajan etummaiset puslat, eli ne joilla vakaaja tulee alatukivarsiin kiinni. Ajettavuus paranee huomattavasti.

Ennenkuin etuvakaajan vaihtaa jäykemmäksi, niin kannattaa harkita myös takavakaajan päivitystä.
Mk2 mallissa on huomattavasti enemmän valinnanvaraa takavakaajien suhteen, kuin mk1;ssä.
Vahvin fordin tekele on mulkosilmäcossuscorpion 22millinen.
Ford Granada 181,5hv/323.9Nm
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Ja 2,0i ohc scorpion 17 millinen takavakaajakin tuntui ihan tarpeeksi jäykältä sierraan, jolla välillä tuli vierailtua radallakin. Edessähän toi 28 millinen löytyy ymmärtääkseni vakiona vuosimallista 1992 lähtien, jopa 1,6i mallista :wink:

Mun autossa oli aika vakavia pusku ongelmia, kun tosiaan etuvakaaja oli jo tehtaan jäljiltä 28mm, takana ei vakaajaa ollenkaan. Sitten kun laittoi urkkupuslat, lukkoperää ym, niin takapää kallisteli, ja auto puski. Takavakaajan laitto auttoi.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Nimimerkillä Aksu on kanssa hauska viritys edellisen kauden farkussa - takana kaksi ohuempaa vakaajaa niputettuna yhteen. Onnistuisikohan vastaavan virityksen teko siten, että laittaa sekä vanhan leveän vakaajan, että uuden kapeamman yhtä aikaa? Uudet kiinnikkeet pitää tehdä tietty sekä koriin, että tukivarsiin, mutta muuten ei vaikuta olevan kummoinen homma. :shock:
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Tekno »

ohc205 kirjoitti:Merkittävin parannus tulee kun vaihtaa kallistuksenvakaajan etummaiset puslat, eli ne joilla vakaaja tulee alatukivarsiin kiinni. Ajettavuus paranee huomattavasti.

Ennenkuin etuvakaajan vaihtaa jäykemmäksi, niin kannattaa harkita myös takavakaajan päivitystä.
Mk2 mallissa on huomattavasti enemmän valinnanvaraa takavakaajien suhteen, kuin mk1;ssä.
Vahvin fordin tekele on mulkosilmäcossuscorpion 22millinen.

onko mulkkari cossun takavakaajatanko todellakin 22mm ?
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Tekno kirjoitti:
onko mulkkari cossun takavakaajatanko todellakin 22mm ?
Ihan varmat tuosta paksuudesta en ole, mutta mk2:ssa ja scorpiossa se takapään kallistuksenvaimennin kiinnittyy tukivarsien sisäreunaan, kun mk1:ssä se kiinnitty ulkoreunaan. Tällä kiinnityspisteellä on iso merkitys, kun ajattelee pyörän vakaajaan aiheuttamaa voimaa (vipuvarsi). Mk1:ssä siipikossussa on 14mm takavakaaja (leveä malli) ja mk2:ssa 4wd taksikossussa 18mm (kapea malli) Tästä voineen päätellä näiden olevan kuta kuinkin toisiaan vastaavat. Jos drifteriä tai muuta luisupeliä rakentelisi, niin tuo kossuskorpin vakaaja voisi olla aika hyvä. 8)
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Aksu »

JyriN kirjoitti:Nimimerkillä Aksu on kanssa hauska viritys edellisen kauden farkussa - takana kaksi ohuempaa vakaajaa niputettuna yhteen. Onnistuisikohan vastaavan virityksen teko siten, että laittaa sekä vanhan leveän vakaajan, että uuden kapeamman yhtä aikaa? Uudet kiinnikkeet pitää tehdä tietty sekä koriin, että tukivarsiin, mutta muuten ei vaikuta olevan kummoinen homma. :shock:
"kaksi ohuempaa" Siellä on 18+20
18mm on cospion cossusta-91 ja 20mm on -95 stw scorpionista
Onnistuis varmaan tuo ohut/leveämpi vakaajan laitto.

Mulla on kanssa sellainen muistikuva et mulkkari cossussa ja esco cossussa olis 22m vakaaja takana.
Tai sit hankkii nettivaraosasta veitsivakaajan rakennus-sarjan. Olis ainakin tarpeeks jäykkä radalla ja kadulle saisi säädettyä taas pehmoisemmaksi.
Ko. sarja hieman himoittanut itseä mut kaikkea muuta ostoslistalla just nyt.

Sit tuon siiven vakaajasta et kyllä se kallistelee mut takapään geometria on erillainen kuin muissa sierroissa. Ja ainakin oma alkoi ensin puskemaan ennenkuin perä irtosi esim.affeniston varikkokummun kaarteessa.
gti golo palloilija
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Tekno »

eli siis farkku mulkkarissa 20mm ? ja cosworthissa olis se 22mm? ja normi porrasperässäkö tuo 18mm (mitä puslafirmat tarjoaa) on?

ei kai tässä auta kun mennä mittailee ettei tuu ostettua vääriä puslia.
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
ohc205
Viestit: 217
Liittynyt: 20 Elo 2007 15:52
Paikkakunta: uusimaa

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Tekno kirjoitti:
onko mulkkari cossun takavakaajatanko todellakin 22mm ?
Jep, kyllä se on 22mm, mulla on niitä 2kpl, sama kun esco cossussa. Voin vielä varuiks mitata uudestaa.

Ideana on laittaa se tuohon mun farkkusierraan, koska siinä on ärsyttäviä puskemis taipumuksia, koska edessä on paksu vakaaja. Tai itseasiassa taka vakaaja on jo autossa paikallaan, mutta takatukivarret joutuu muuttamaan mk1 farkkuscorpio mallisiksi, koska niissä on ne kiinnitys pisteet vakaajan pystytangoille. Ja niissä on myös "uniball" tyyliset nivelet puslien tilalla.

Onko kukaan muuten onnistunut irrottamaan niitä takatukivarren uniball niveliä ehjänä ja miten se tehdään?
Ford Granada 181,5hv/323.9Nm
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Asiasta kolmanteen, kuinka paljon(/vähän) noissa laippavetareissa saa olla välystä? Sillä kysyn kun takaa kuulu sellainen kopsahdus, kun nykäisee kaasulla niin hitaassa kuin nopeassakin vauhdissa. Kokeilin ravistella takapyöriä laakereita tutkaillakseni, eikä tuntunut väljää, eikä itse asiassa jurise ajaessakaan. Ulommassa vetonivelessa on ylimääräistä kehämäisellä liikeradalla noin sentti, enkä usko että perä itse kolahtelisi koska se uudistui akselinvaihto revohkassa..

Voiko sitten kardaanin ristikko aiheuttaa moista (ei kylläkään ravista vauhdeissa)?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
ohc205
Viestit: 217
Liittynyt: 20 Elo 2007 15:52
Paikkakunta: uusimaa

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Siis ulommassa vetonivelessä välystä sentti kehän suunnassa? Sehän on koko nivel tohjona sitten.
Kunnossa olevassa nivelessä ei tunnu käsin käänneltäessä välystä lainkaan.
Ford Granada 181,5hv/323.9Nm
Vastaa Viestiin