Ford Sierran viritys

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Marko#
Viestit: 7
Liittynyt: 19 Elo 2005 10:06

Ford Sierran viritys

Viesti Kirjoittaja Marko# »

Moro!

Ostettiin sitte tollanen kolmeovinen vanha sierra. Niin ja nyt täytys sitten virittää tätä. Kone on ohc 2 litranen.

Etsin noita aiheita ja kyähän sieltä kaikkee löytyi.. Eli sellanen suunnitelma olisi että lohko porataan ja uusitaan männät tarvittaessa jos osoittautuu väljäksi. Lohko on 205 eli ymmärtääkseni hyvä/kestävä?! Kantena käytetään todennäköisesti 2 litrasen kantta, jota madalletaan puristusten nostamiseksi, vai onko järkevämpää ottaa lohkosta siivu pois?

Nokka-akseli vaihdetaan ja samoin seuraajat. Niissä lukemani perusteella täytyy huomioida että seuraajat ovat oikeassa asennossa. Säädettävän nokkapyörän pystynee tekeen vanhasta. Mitähän nokka tohon olisi hyvä.

Kaasuttimiksi on kaavailtu 40mm webereitä ja imusarja aateltiin tehdä teräksestä.. Onko pois suljettu mahdollisuus?

Peltipakosarja myöskin on valmitus listalla

Sytys on kärjetön, käykö se suoraan viritykseen, sytysenakkoo pitäisi saada vissiin pienennettyä, että vältytään mäntien sulamiselta. Jossain oli puhetta että kärjetön aikaistaa liikaa?!

Vauhtipyörää voinee keventää huoletta sorvissa?!

Näillä eväillä ja kun nää osat saadaan säätöihin niin lienee se 150 hv olevan aika todennäköinen, vai olenko ihan mettässä?

Koneen rakentamisella ei ole hirveä kiire, mutta nyt se roikkuu autotalli katossa lohko maalattuna, että kaikista vihjeistä ollaan kiitollisia!
late
Viestit: 167
Liittynyt: 06 Elo 2005 16:37

Viesti Kirjoittaja late »

kannattaa kans varmaa alakerta tasapainottaa jos vauhtipyörää keventelee ja jos kone on muuteki menos koneistamoon.
evolution
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Helmi 2005 16:29
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja evolution »

parhaan tuloksen saat kun otat kansi aihioksi 1.6 kannen ja siihen isot venat ja kanavien muotoilu.

lohkosta ei voi ottaa pois koska männät tulevat lohkon tasalle ja kannessahan on osa tasaista aluetta :wink:

vauhtipyörästä ei kannata ihan leijaa tehdä, sopivasti tietenkin voi ottaa pois
Tinde
Viestit: 454
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:00
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde »

evolution kirjoitti:lohkosta ei voi ottaa pois koska männät tulevat lohkon tasalle ja kannessahan on osa tasaista aluetta :wink:
Ei tule ja voi ottaa. Vakiona mäntä jää 0.5mm lohkon alapuolelle ja vakio kansipahvi on ~1.6mm. Kuitenkin vähintään 0.75mm pitäisi jättää männän ja kannen välykseksi.
Hoppa
Viestit: 162
Liittynyt: 24 Heinä 2005 20:51
Paikkakunta: Savo

ford

Viesti Kirjoittaja Hoppa »

Joopa. Kannataisiko aloittaa renkaista, vanteista, jarruista, iskareista, puslista, tuennoista, jousista, vetoakseleista, perästä, kardaanista, vaihdelaatikosta, ohjauslaitteista ja korista.
Siinä rakennellessa ehtii miettiä eri moottori variaatiota ja pudjettia.

moottorin virityksessä pätee sama sääntö kun monessa muussakin - pienistä puroista muodostuu suuri virta!
Eli heppa sieltä ja kaksi täältä....
Minkä ajassa voittaa sen matkassa häviää.
Marko#
Viestit: 7
Liittynyt: 19 Elo 2005 10:06

Re: ford

Viesti Kirjoittaja Marko# »

Hoppa kirjoitti:Joopa. Kannataisiko aloittaa renkaista, vanteista, jarruista, iskareista, puslista, tuennoista, jousista, vetoakseleista, perästä, kardaanista, vaihdelaatikosta, ohjauslaitteista ja korista.
Siinä rakennellessa ehtii miettiä eri moottori variaatiota ja pudjettia.

moottorin virityksessä pätee sama sääntö kun monessa muussakin - pienistä puroista muodostuu suuri virta!
Eli heppa sieltä ja kaksi täältä....
Just!!

:shock:

Meillä on kyä sierrassa alusta sarja ja kori menee hitsaukseen viikon päästä! Meillä on myös laatikossa vaihdevälin lyhentäjä! Sitten kun saadaan autoon leima niin samantien hitsataan perään lukko...

Oon kyä sen verta moottoreiden kanssa pelannut et tiedän että tehot ei tule sillai että ruuvvataan osat kiinni ja se on siinä.. Viritys vaatii moottorin kovan säätämisen.... Siksi täällä juuri kysellään mahdollisia kompastus kiviä..

Ja kiitoksia vastanneille!

:D
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

muttei toi pelkkä hitsaus vielä siitä ferraria tee,tehkää samalla siihen sit vahvistehitsaukset jos kerran oikeen hitsaillaan.

ja eihän se vielä pelkästään ajettavuutta tee...

noh se siitä.evolutionolla hyviä vinkkejä...se 1,6 kansi hyvä vapari viriaihioksi.ja sitä vauhtista voi aika kivasti keventää,vaikka jotkut on toista mieltä,mut pidetään kaikki järkeen käyvät asiat siinäkin mielessä :wink:

nää itelläs olevat ajatukset tuplista,imusarjoista,peltisarjoista ihan ok.(toki kohdistus)
se 205 lohko taas nortikamaa,jollei se ole mallia cossu...nooh taidan hieman saivarrella jos tavotteet on 150hv,silloin kestää kummasti.

ota sitä lastua kannesta pois,mut en nyt yhtäkkiä muista paljoko pitäs ottaa.laskemalla toki tonkin saa...

kärjetön sytkä...ei kait se mikään ongelma ole?tästä ei kyllä tarkempaa tietoa,joten tietävämmät kertokoon.
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

Paras kansi aihio löytyy is:stä jos kannelle ei meinaa muuta tehdä kuin laskea.
is:n kanavat on paremmin muotoillut kuin 1,6 tai 2,0 kansissa.

Silmät kun pitää auki, niin ei tarvi kemppilukkoa tehdä.
Is sierroihin (ja muihinkin?) on saanut optiona lukkoperän, ja ainakin omassa '86 EX-is:ssä semmoinen löytyi...
8)


Nokan valinnassa olis hyvä tietää auton tuleva käyttötarkoitus, mutta ~270° nokka on aika hyvä valinta moneen lähtöön.
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

is:n kannessa on suuttimien lovet,jos olet kaarasipeliä tekemässä.en oo koskaan kokeillu kuinka noi lovet peittyy kaasarinpelin imusarjalla,toki nämä voidaan täyttää hitsillä,mut sen takia en tuota is.kantta ehdottanut tähän tarkotukseeen.
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

turbiiniriesa kirjoitti:is:n kannessa on suuttimien lovet,jos olet kaarasipeliä tekemässä.en oo koskaan kokeillu kuinka noi lovet peittyy kaasarinpelin imusarjalla,toki nämä voidaan täyttää hitsillä,mut sen takia en tuota is.kantta ehdottanut tähän tarkotukseeen.
ainakin kaasaripelin tiiviste yltää nuitten kolojen yli..
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Jaakko85 kirjoitti: ainakin kaasaripelin tiiviste yltää nuitten kolojen yli..
Mutta kaasari tiivisteellä is:n sarja vuotaa tuolta yläreunasta. Joskus mitailin vakio(kaasari) imusarjaa tuohon is:n kanteen niin tiivistys alaksi jäi n.1-2mm kolojen yläreunassa hieman pieni omasta mielestä.
gti golo palloilija
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Aksu kirjoitti: Mutta kaasari tiivisteellä is:n sarja vuotaa tuolta yläreunasta. Joskus mitailin vakio(kaasari) imusarjaa tuohon is:n kanteen niin tiivistys alaksi jäi n.1-2mm kolojen yläreunassa hieman pieni omasta mielestä.
niin vuotaa, is-sarjassa nuo "pisarat" on paljon korkeammat tietysti kuin kannessa olevat suuttimien viisteet. eli ei tiivistä ainakaan is imusarjaa.
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

Tupla yläimu dellortot ja Is:n kansi eikä vuoda. 8)
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

millanen imusarja sulla on?onko tehtaalainen viriosa vai homemade :roll:
Hoppa
Viestit: 162
Liittynyt: 24 Heinä 2005 20:51
Paikkakunta: Savo

ford

Viesti Kirjoittaja Hoppa »

No niin löyty jotain ohjetta(puhaltelee arkistopölyä)
Ohjetta esim F-läiseen
- Porataan litratilavuuteen 2,o5
- Edulliset männät löytyy vw:stä (esim takomännät)
- Cossun kiertokanget
- 1.6 litrasen kansi huolellisesti tehtynä
- Kunnon kansipahvi
- Venttiilit löytyvät mm Volvosta
- Keinuksi käyvät omat ALKUPERÄISET ja kevennettynä nekin
- Alakerta kevennetään, kiillotetaan ja tasapainotetaan
- Öljypohjaan asennetaan ns kampiakselitunneli
- Uusi öijypumppu. suurteho tai ainakin nostetaan painetta
- Asiaan kuuluvat pakosarja(421) ja kaasarit suppiloilla
- Propeli korvataan sähköflektillä
- Laturiin pienempi halkaisiainen hihnapyörä
- Ja se nokka ... tietysti käyttötarkoituksen mukaan

Oliskonäistä mitään apua?
Lupailevat jopa 209hv/6730r/min jos kaikki menee oikein!

LT mm VM 4/92
Minkä ajassa voittaa sen matkassa häviää.
evolution
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Helmi 2005 16:29
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja evolution »

veiveinä kyllä kestää vapari käytössä ne 205 lohkon omat ihan hyvin kun ne vaan muotoilee ja pyöristelee ja tietenkin kiilloitetaan.

noista keinuista en oikeen tiedä, mulle on aikoinaan kerrottu jos ollaan rakentamassa kierros konetta niin alkuperäiset voi katketa, tiedä häntä sitten

tossa laturin hihnapyörän pienentämisessä kannattaa olla tarkkana ettei laturi rupea pyörimään koneen maksimi kieroksilla liian kovin, mutta eikös apulaitteiden pyöriä yleensä suurenneta niin saadaan ne pyörimään hitaammin jolloin tulee taas niitä teoreettisia hevosvoimia.
SpeedDevil
Viestit: 268
Liittynyt: 14 Touko 2005 01:24
Paikkakunta: Frankfurt

Viesti Kirjoittaja SpeedDevil »

pelkällä koneen porauksella ei kummia aikaan saa. mulla tos riesas 2.1 kone ja ei mitään muuta viriä niin ei sitä kyl omast mielest huomaa :?
autohan siis oli 86 is. tonkin joutuu ajanpuutteen vuoks myymään :(
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

evolution kirjoitti:veiveinä kyllä kestää vapari käytössä ne 205 lohkon omat ihan hyvin kun ne vaan muotoilee ja pyöristelee ja tietenkin kiilloitetaan.
mun mielestä ne vois vielä tasapainottaa keskenään.
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Re: ford

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Hoppa kirjoitti:No niin löyty jotain ohjetta(puhaltelee arkistopölyä)
Ohjetta esim F-läiseen
- Porataan litratilavuuteen 2,o5
- Edulliset männät löytyy vw:stä (esim takomännät)
- Cossun kiertokanget
- 1.6 litrasen kansi huolellisesti tehtynä
- Kunnon kansipahvi
- Venttiilit löytyvät mm Volvosta
- Keinuksi käyvät omat ALKUPERÄISET ja kevennettynä nekin
- Alakerta kevennetään, kiillotetaan ja tasapainotetaan
- Öljypohjaan asennetaan ns kampiakselitunneli
- Uusi öijypumppu. suurteho tai ainakin nostetaan painetta
- Asiaan kuuluvat pakosarja(421) ja kaasarit suppiloilla
- Propeli korvataan sähköflektillä
- Laturiin pienempi halkaisiainen hihnapyörä
- Ja se nokka ... tietysti käyttötarkoituksen mukaan

Oliskonäistä mitään apua?
Lupailevat jopa 209hv/6730r/min jos kaikki menee oikein!

LT mm VM 4/92
Mikäs tuo kampiakselitunneli on ?
Hoppa
Viestit: 162
Liittynyt: 24 Heinä 2005 20:51
Paikkakunta: Savo

ford

Viesti Kirjoittaja Hoppa »

Hups! niin tierysti laturin hihnapyörää isonnetaan että pyörimisnopeus vähenisi -> + 1-2 heppaa?
Vesipumpunkin voi tietysti laittaa pyörimään sähkömoottorilla-> +1-2 heppaa?

Kampiakseli tunneli on sellainen peltikouru joka erottaa kampiakselin muusta öljytilasta ja näin estää loiskuvan öljyn hakkaamisen kampiakseliin ja kiertokankiin.
Muistaakseni ainakin OPEL käyttää tuota peltiä ihan vakiona jossain moottoreissa.

Tuo sylinterin porausmitta on vaan ohjeellinen. Tietenkin porataan männän mukaa ei kuitenkaan liian isoksi sillä syvemmällä sylinterinseinämä on pehmeämpää materiaalia.
Jos kestävyys ei ole tavoite voihan tietysti porata männille kunnon reijät ja betonoida sitten vesikanavat.

Kunnon kiertokanget aina puolustavat paikkaansa kun ajattelee mitä tapahtuu jos sellanen pärähtää.
Minkä ajassa voittaa sen matkassa häviää.
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Re: ford

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Hoppa kirjoitti:Hups! niin tierysti laturin hihnapyörää isonnetaan että pyörimisnopeus vähenisi -> + 1-2 heppaa?
Vesipumpunkin voi tietysti laittaa pyörimään sähkömoottorilla-> +1-2 heppaa?

Kampiakseli tunneli on sellainen peltikouru joka erottaa kampiakselin muusta öljytilasta ja näin estää loiskuvan öljyn hakkaamisen kampiakseliin ja kiertokankiin.
Muistaakseni ainakin OPEL käyttää tuota peltiä ihan vakiona jossain moottoreissa.

Tuo sylinterin porausmitta on vaan ohjeellinen. Tietenkin porataan männän mukaa ei kuitenkaan liian isoksi sillä syvemmällä sylinterinseinämä on pehmeämpää materiaalia.
Jos kestävyys ei ole tavoite voihan tietysti porata männille kunnon reijät ja betonoida sitten vesikanavat.

Kunnon kiertokanget aina puolustavat paikkaansa kun ajattelee mitä tapahtuu jos sellanen pärähtää.
kunnon kiertokangille kunnon pultit myös.
Marko#
Viestit: 7
Liittynyt: 19 Elo 2005 10:06

Viesti Kirjoittaja Marko# »

Moro!

Joo, alustaan vaihdetaan puslat ja muutenkin koria jäykistetään juurikin vahvike hitsauksilla.. Että ei tässä olla mitään pommia tekemässä.

Vauhtipyörä täytyy ilmanmuuta tasapainottaa kampiakselin kanssa.

Tossa juuri purettiin toi vanha moottori. No se on kyllä aika valmis! Kaikki kiertokangen laakerit on valmiit, yhdessä männässä reikä.. No täytyy tässä miettiä, että kunnostetaanko tästä vai etsitäänkö parempi aihio.. Toisaalta kun tästä tekis niin tietäisi ainakin että on kaikki kunnossa. Eihän sitä koskaan tiedä missä kunnossa ne muutkin on. (Tässä tapauksessa oli tiedossa että kone on valmis!)

Täytyy toi kansi vielä purkaa ja kattoo että saako siitä..

Luulis ton alakerran kestävän aika helposti noin 150hv tehon ilman älytöntä osien vaihtoa?!
Avatar
Aaltonen
Viestit: 285
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:05
Paikkakunta: Paimio

Re: ford

Viesti Kirjoittaja Aaltonen »

Hoppa kirjoitti:Hups! niin tierysti laturin hihnapyörää isonnetaan että pyörimisnopeus vähenisi -> + 1-2 heppaa?
Vesipumpunkin voi tietysti laittaa pyörimään sähkömoottorilla-> +1-2 heppaa?

Kampiakseli tunneli on sellainen peltikouru joka erottaa kampiakselin muusta öljytilasta ja näin estää loiskuvan öljyn hakkaamisen kampiakseliin ja kiertokankiin.
Muistaakseni ainakin OPEL käyttää tuota peltiä ihan vakiona jossain moottoreissa.

Tuo sylinterin porausmitta on vaan ohjeellinen. Tietenkin porataan männän mukaa ei kuitenkaan liian isoksi sillä syvemmällä sylinterinseinämä on pehmeämpää materiaalia.
Jos kestävyys ei ole tavoite voihan tietysti porata männille kunnon reijät ja betonoida sitten vesikanavat.

Kunnon kiertokanget aina puolustavat paikkaansa kun ajattelee mitä tapahtuu jos sellanen pärähtää.
tosta kiertokangesta vaan,on se hyvä olla sellanen kaverilla meni kiertokanki paskaks jo öljypohjaan parin sormen mentävä reika,tosin se oli toyota.
Hoppa
Viestit: 162
Liittynyt: 24 Heinä 2005 20:51
Paikkakunta: Savo

ford

Viesti Kirjoittaja Hoppa »

Kestävän moottorin raskennuksessa voisi ajatella sitä vanhaa sääntöä että "Ketju on yhtä vahva kun sen heikoin lenkki".

Eli jos koneessa on palikkaa 10 000e edestä ja sitten joku std 2e tarkoitukseen sopimaton pultti pettää aiheuttaen liikkuvien osien joukkotuhon.

SE syö miestä rotan lailla!... Ja pudjettia!
Minkä ajassa voittaa sen matkassa häviää.
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

*Vesipumpunkin voi tietysti laittaa pyörimään sähkömoottorilla-> +1-2 heppaa*

Tulos +-0 koska se vesipumppu ottaa silloin käyttövoimansa laturilta joka taas kampiakselilta jota taas pyörittää...

Tuolla sähköisellä pumpulla saat lisää tehoa kun jätät laturin pois kokonaan, sitä ei varttimaililla tarvita mutta jos kadulle meinaat niin unohda sähköinen-> ei hyötyä kadulla ja epävarma toiminta.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Vastaa Viestiin