Sivu 1/3

Sierran / Scorpion perät ja perävälitykset

Lähetetty: 06 Huhti 2009 16:57
Kirjoittaja jucca
Näkeekö Sierroissa tyyppikilvestä perävälityksen?
Mikähän mahtaa olla -91 2.0 automaatissa?
Mistä löytää tiheämmän siihen sopivan perän?
Millä välityksillä alkuperäiset lukkoperät ovat?
Käykö Cosworthin perä tavis Sierraan?

Re: Sierran perävälitykset

Lähetetty: 06 Huhti 2009 18:30
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Johan tuli kyssäreitä.. Joo, näkee perävälityksen tyyppikilvestä, mikäli autossa on vielä sama murikka kuin tehtaalta lähtiessä.. Automaatin perävälityksestä en ole varma, voi olla joko 3:62 tai 3:92, scorpio 2,0i automaatissa on 3:92. Jos on ihan normi tomaatti ilman abseja, niin siinä on tökättävät vetarit, eli esim. uudemmista 1,6i cvh koneisista löytää 3:92 välityksen tökättävillä vetareilla. Cossuissa on laippa vetarit, takaveto cossussa 7,5" murikkka, nelikko-cossussa 7" murikka kuten normi-sierrassakin, mutta myös laippa vetareilla. Cossujen välitykset on takavedossa 3:64 ja nelikossa 3:62, joten ne ei ainakaan ole tiheämpiä kuin automaatti sierran perävälitys. Alkuperäisiä tavallisen sierran lukkoperiä on varmaan ainakin 3:62 välityksellä (harvinainen) ja 3:92, jollaisen löytää mm. mk1 sierrasta tökättävillä vetareilla , siinä on ZF:n kitkalukko, joka on paras mitä sierraan alunperin on saanut. Sama 3:92 välityksinen lukollinen, mutta visko, löytyy 4x4 dohcista. Cossun, ja nelikkosierroitten perämurikat on lukollisia, mutta ne on kaikki viskoilla, jotka löystyy ajanmittaan, kun suljettuun lukkopakettiin pääsee peräöljyä silikoninesteen sekaan.

Tässä vielä tyyppikilven kirjaimet, mitkä vastaa mitäkin perävälitystä:
M=3.14 (7" tai 7.5") Joissain ekoissa 2,3 Dieseleissä. Harvinainen.
A=3.36 (7.5")
V=3.38 (7") Tämä löytyy yleensä tavallisesta mkI 2,0 ohc:stä
U=3.62 (7") Tämä on yleensä mk2 2,0 ohc koneisissa ja Dohc-koneisissa sierroissa
3=3.64 (7.5") 2WD Cossusta
9=3.91 (7.5")
D=3.92 (7") Tämä löytyy esim. 4x4 dohcin alta ja dokki-scorpiosta

Re: Sierran perävälitykset

Lähetetty: 06 Huhti 2009 19:23
Kirjoittaja country sedan
Tota 7.5" murikkaa on ollut TD Scorppareissa 3.64 välityksellä ja 3.91 välityksellä Dokin perässä.
Tai semmosista ainakin omani korjasin talteen.

Re: Sierran perävälitykset

Lähetetty: 06 Huhti 2009 20:02
Kirjoittaja jucca
No johan tuli tietoa :o Kiitoksia.

Se on ABS-jarruilla, eli onko laippavetarit?
Kaikki on alkuperäistä, semmoinen helmi kyseessä :wink:
Kilvessä kirjain U, eli nähtävästi 3.62.
Eli 4x4 Sierroissa on kaikissa 3.92 lukolla, ja se kävisi tuohon?
Meneekös se Cossun 7.5 murikka sinne helposti?
Mitä eroa Scorpion murikassa? Käykö Sierraan?

Re: Sierran perävälitykset

Lähetetty: 06 Huhti 2009 21:55
Kirjoittaja duckworth
Sierra2.3-16v kirjoitti: Cossuissa on laippa vetarit, takaveto cossussa 7,5" murikkka, nelikko-cossussa 7" murikka kuten normi-sierrassakin, mutta myös laippa vetareilla.
Mitä eroa sitten on V6 nelikon ja cossu-nelikon perällä? Käykö jarrulevyt tai vetarit "ristiin"?

Re: Sierran perävälitykset

Lähetetty: 06 Huhti 2009 22:43
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Juu elikkäs nelikkocossussa ja veekuus nelikossa on molemmissa samalla 3:62 välityksellä samankokoinen 7"murikka, 3:92 välityksellä on ainoastaan nelikkodokki. Ja vastaus sun kysymykseen, jos sulla on absit, on myös laippavetarit, silloin tollanen nelikkodokin murikka on ihan suoraan vaihtokelpoinen. Samanalainen murikka löytyy myös dokki-automaatti scorpiosta, arvaas möinkö juuri eilen sellaisen murikan.. :lol:

nelikkocossun ja veekuus nelikon vetarit käy ristiiin, jarrulevyt on cossussa erikokoiset, samoin laakeripukit nousee korkeammalle isompien levyjen takia.
7,5" cossun tai scorpion 7,5" murikan vaihto vaatii apurungonkin vaihdon, tai vanhan apurungon muokkauksen isommalle murikalle, lisäksi cossussa on isommat vetarin laipat, eli vetonivelet ainakin on erilaiset, vetaritkin ehkä paksummat.. Takavetocossun murikan laitto tuottaa siis kaikenlaisia ongelmia, nelikon taas ei.

Scorpioissa näköjään vähän kuinka sattuu noita perämurikoita, mulla tuossa juuri purussa dokkiautomaatti ´92, ja siinä 7" lukollinen 3:92 välityksellä.

Re: Sierran perävälitykset

Lähetetty: 06 Huhti 2009 23:57
Kirjoittaja jucca
Sierra2.3-16v kirjoitti:arvaas möinkö juuri eilen sellaisen murikan.. :lol:
Et oo tosissas :D

Re: Sierran perävälitykset

Lähetetty: 07 Huhti 2009 10:24
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Kyllä vaan, 120e... Ilmoituksen tein tännekin, mutta sai poistaa noin 5 minuutin päästä :wink: Toinenkin mulla olis 3:92 lukollinen, mutta se on autossa kiinni, ja siihen vaihdettu stefat ja muutakin huoltoa tehty, sen voin ruuvata irti, kun joku tuo vaihdossa 3:62 lukollisen 7" murikan laippavetareilla :wink:

Re: Sierran perävälitykset

Lähetetty: 07 Huhti 2009 17:54
Kirjoittaja jucca
Siis onko kaikki automaatti DOHC Scorpiot 3.92 välityksellä, 7" lukkoperällä, joka menee suoraan Sierraan? Miten sen erottaa irrallaan olevasta perästä onko siinä viskolukko?

Re: Sierran perävälitykset

Lähetetty: 07 Huhti 2009 18:53
Kirjoittaja BlackEscort
jucca kirjoitti:Siis onko kaikki automaatti DOHC Scorpiot 3.92 välityksellä, 7" lukkoperällä, joka menee suoraan Sierraan? Miten sen erottaa irrallaan olevasta perästä onko siinä viskolukko?
Välityksistä ei hajuakaan, mutta vissiin korjuuopus kertoo sen...
Etummainen kiinnike perässä on joko 175mm tai n.+190mm leveä. Eli 7.5 on leveemmällä.
Kokeiles pyörittää vetareita erisuuntiin :wink: Jos pyörii helposti, todennäköisesti ei lukkoa ta sit aivan susi. Laippavetareilla olevat sierran/korpin perät aina viskolla tai sit ilman lukkoa.

Re: Sierran perävälitykset

Lähetetty: 07 Huhti 2009 23:18
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Juuri niinkuin black escort kirjoitti. En tiedä onko kaikki lukolla, mutta ainakin itsestä alkaa tuntumaan, että ainakin todella iso prosentti dokkiautomaatti scorpioista on varustettu lukolla..
Ja tosiaan, käsivoimin ei pitäisi pystyä pyörittämään vetarin laipoista eri suuntiin jos on lukko kyseessä, tai ainakin pitäis olla todella nahkeaa..

Ps. voortilta pystyy rungonnumeron perusteella kattoon vanhastakin autosta ns. build sheetin, mistä näkee autoon uutena tehtaalla laitetut varusteet.. Tosin on varmaan maksullista hommaa jos ei joku kaveri satu olemaan siellä hommissa..

Re: Sierran perävälitykset

Lähetetty: 08 Huhti 2009 22:55
Kirjoittaja igor78
voortilla kehuvat jos on kitkalukko nii pyörät pyörii saman aikasesti ja jos viskolukko nii olis ku pulttia kiristäes.
toho tietoon voortilla löytyy tietoo (jos kyse sierrasta ni päivittävät ja yhristelevät tietoja vanhojen suhteen, oman suhteen oli tommone tuuri eikä ollu ku 86-90vm) jos löydät jonku henkeen ja vereen voorti miehen ni sitte voi tierot löytyä. käsivoimin jatkon kans pyörii naheesti jos kitkalukko.
itellä toi alkuperäne kitkkalukko laippavetareilla 2.0is ja o aikas kiree kieputella paljain käsin. öljyt taitaa löytyä kaupasta misä lukee mobil ja kitkalukko oliko joku 75-90w voin muistaa väärinki, mutta voortilta joutu ostaan lisäaineen kitkalukkoon maksaa iha riittävästi niinki pieni pullo (120ml) teksti kyljes taka-akseliöljyn lisäaine.

Re: Sierran perävälitykset

Lähetetty: 08 Huhti 2009 23:48
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Nyt sää puhut kyllä ihan höpöjä, ja toi ulosanti muutenkin jotenkin känniörvellyksen tasoa, anteeksi vaan suora ilmaisu. Kitkalukkoa ei ole laippavetareilla, ne on aina tökättävillä. Viskolukot on kaikki laippavetareilla. Sen verran monta viskolukollista on käsien läpi mennyt, että jos on ehjä visko, ei pysty laipoista käsivoimin eri suuntiin pyörittämään. Kitkassa ei tietty sitäkään vähää. Joskus on tullut eteen sellaisia viskoja, jotka ei käsin kokeilemalla pidä, mutta kun autossa kiinni, ja vähän aikaa antaa runtua lumella tai soralla, alkaa pitämään.

Re: Sierran perävälitykset

Lähetetty: 09 Huhti 2009 00:26
Kirjoittaja BlackEscort
Tuli viskosta mieleen et saattaa herkistyä käytössä jos seissy kauan. Meinaan otin tänään ton 7.5 viskon pöydälle ja rupesin ihmetteleen niin nykyään menee "heittämällä" laipoista eri suuntiin, eikä sillon kun ostin menny ollenkaan. Seissy reilun 1.5 vuotta käyttämättömänä. Jos sen viskoöljyn lisäaineet erottunu tai jotain vastaavaa...Tarvii kyl iskee autoon eka ja kokeilla jos vetreytyis ilman öljyn vaihtoo... :roll:
Vaihetaan sit joskus ne öljyt tulevaisuudessa jos toimii vanhoilla, sitten kun saan ne puuttuvat kossun välilevytkin sinne hommattuu... :D

Re: Sierran perävälitykset

Lähetetty: 09 Huhti 2009 09:36
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Sierra2.3-16v kirjoitti:Joskus on tullut eteen sellaisia viskoja, jotka ei käsin kokeilemalla pidä, mutta kun autossa kiinni, ja vähän aikaa antaa runtua lumella tai soralla, alkaa pitämään.
Juuri niin. Mullakin on tossa autossa alla sellainen murikka, mikä vaatii seisomisen jälkeen aina pikku herkistelyn ennen kuin alkaa pitämään.. Epäilen, että johtuu juuri siitä, kun ne lukkopaketin tiivisteet antaa hieman periksi, ja peräöljyä pääsee silikoninesteen sekaan. Niitä tiivisteitä ei kai saa ostettua mistään, mutta pystyy korvaamaan O-renkaalla. Se alkuperäinen tiiviste on B-kirjaimen muotoinen.

Re: Sierran perävälitykset

Lähetetty: 09 Huhti 2009 11:55
Kirjoittaja REMMIAHDIN
Saakos siihen lukkoyksikköön tulevaa nestettä ostettua jostain?

Re: Sierran perävälitykset

Lähetetty: 09 Huhti 2009 13:06
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Ei ainakaan voortilta, siellä eivät tiedä edes nesteen viskositeettiä. Jotkut laittaneet kuorma-auton (scania?) viskoöljyä, mutta kuulemma kisaRC-auton iskareihin tarkoitettu öljy toimii myös, siinä on ainkain mahdollisuuksia eri viskositeetteihin todella paljon!

Re: Sierran perävälitykset

Lähetetty: 09 Huhti 2009 13:57
Kirjoittaja REMMIAHDIN
Nuita rc öljyjä näkyy olevan kyllä monella viskositeetillä joten valinnan varaa riittää. Paljonkohan sinne lukkoyksikköön öljyä menee suriinpiirtein?

Re: Sierran perävälitykset

Lähetetty: 09 Huhti 2009 15:06
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
noin desilitra kuulemma.. Ja siitä sais vähän tiukemman, kun lisäis yhden tai useamman levyn.

Re: Sierran perävälitykset

Lähetetty: 11 Huhti 2009 19:55
Kirjoittaja duckworth
Sierra2.3-16v kirjoitti:nelikkocossun ja veekuus nelikon vetarit käy ristiiin, jarrulevyt on cossussa erikokoiset, samoin laakeripukit nousee korkeammalle isompien levyjen takia.
Eli V6- levyt ei käy 4WD-cossun napoihin?

Re: Sierran perävälitykset

Lähetetty: 11 Huhti 2009 20:41
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
duckworth kirjoitti: Eli V6- levyt ei käy 4WD-cossun napoihin?
Kyllähän ne pulttijaon ja napareijän koon perusteella niihin sopii, mutta siinä vaiheessa kun satulaa sovittaa niin tulee palat vähän levyn ulkopuolelle
:lol:

Re: Sierran perävälitykset

Lähetetty: 11 Huhti 2009 21:13
Kirjoittaja duckworth
Sierra2.3-16v kirjoitti: Kyllähän ne pulttijaon ja napareijän koon perusteella niihin sopii, mutta siinä vaiheessa kun satulaa sovittaa niin tulee palat vähän levyn ulkopuolelle
:lol:
Tarkoitin siis että myös satulat vaihdetaan V6-malliin niin ikään. Vai onko kutosen ja nelikko-cosan satulankannakkeissa eroja?

Re: Sierran perävälitykset

Lähetetty: 11 Huhti 2009 21:56
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Eikös kutosessa ja nelikko-cosassakin ole erikokoiset jarrulevyt? Mun mielestä on, silloin se laakeripukkikin on erilainen, eikä pelkkä satulan vaihto auta, vaan tarvis olla ne nelikon satulat..
Ainakin nelikkokosan ja veekutosen jarrulevyt taakse on eri varaosanumerolla, ja nelikon on ainakin jäähdytetty, jos ei ollut isompikin.

Re: Sierran perävälitykset

Lähetetty: 11 Huhti 2009 22:43
Kirjoittaja duckworth
Tota... Tiedän että levyt on cosassa ja V6:ssa erikokoa. Idea onkin siinä laitan että neliveto-cosan taka-akseliin kutosen levyt ja satulat, mutta jos se laakeripukki on probleema niin tiedä sitten..

Re: Sierran perävälitykset

Lähetetty: 11 Huhti 2009 23:25
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
No, jos levy on erikokoinen (suurempi), niin eikö laakeripukin sitten täydy nousta ylemmäs ja satulan kiinnittyä ylemmäs, jotta suurempi levy mahtuu? Näin ainakin minun järkeni sanoo, mikäänhän ei estä kokeilemasta, se vaan yleensä maksaa rahaa.