Mondeo II käsijarrun säätö (rumpujarrut)

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
ppo
Viestit: 6
Liittynyt: 08 Kesä 2007 09:58

Mondeo II käsijarrun säätö (rumpujarrut)

Viesti Kirjoittaja ppo »

Kertokaas viisaammat miten rumpujarrullisen mondeon käsijarru säädetään. Korjausoppaan mukaan pitäisi olla automaattisesti säätyvä systeemi, muutaman kerran kun vetää käsijarrusta niin pitäisi säätyä sillä. No ei tunnu toimivan ihan näin:

Alkoi eilen oikea takajarrurumpu jumittaa, alkoi jo lämmetä rumpu kunnolla ajossa. Päästelin tänään rummun auki (lähti helposti kun vapautti jarrukilven takaa reiästä automaattisäädön epäkeskon meisselillä) ja purin kengät irti sekä putsasin ja rasvasin systeemin liikkuvat osat. Lisäksi päästin käsijarruvaijerin irti jarrukilvestä ja imeytin vaijeria pitkin öljyä vaijerinkuoreen, epäilin että jarrujen jumitus voisi olla tuosta vaijerista kiinni. Käsijärrua kun nitkutteli päälle ja pois niin tuntui tuo hieman herkistyvänkin. Toinen epäilys oli tuo jarrukenkien välissä oleva välitanko ja sen automaattisäätömekanismi, sekin tuli herkisteltyä huolella.

Kun kasasin jarrut ja laitoin rummun kiinni, niin käsijarru ei muutamankaan "säätö"-vedon jälkeen alkanut ottaa käytännössä ollenkaan kiinni. Automaattisäädön epäkeskoakin säädin siten että kengät olisivat lähempänä rumpua, mutta tämäkään ei tuonut ratkaisua. Lopulta käsijarru heräsi eloon siten että painoi yhtä aikaa käyttöjarrua (jarrusylinterit siis "lukitsivat" kenkien yläpään) ja veti samalla käsijarrua, tämän jälkeen käsijarru alkoi pitämään kunnolla. Ainoa huono puoli on se että käsijarruvipua pitää vetää todella kovaan seisokkiin jotta se ottaa kiinni, mutta ottaa siis sitten todella hyvin kiinni.

Vinkkejä jarrujen säätöön otetaan vastaan, onko tuossa automaattisäädössä joku kikka millä se todella toimisi automaattisesti?
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mondeo II käsijarrun säätö (rumpujarrut)

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

No tuollain ne minunkin mielestäni säätyvät, eli runttasee polkimella jarrut kiinni ja sit nyppii kahvasta. Ei oo mullakaan koskaan säätyneet pelkästään käsijarrukahvaa nyppimällä. Sulla on varmaan vaijeritkin jo vähän venyneet, eli sen kahvan liikettä voi säätää, vaijeria vaan vähän kireemmälle.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
KARVANAAMA
Viestit: 103
Liittynyt: 30 Joulu 2007 15:56
Paikkakunta: Muhos

Re: Mondeo II käsijarrun säätö (rumpujarrut)

Viesti Kirjoittaja KARVANAAMA »

Mulla on ainakin mk1 Mondeossa keskikonsolin sisässä kässärin kepin juuressa säätö... sellainen hammaskehä systeemi... ite kiristin pitkällä tasapää ruuvarilla... eli vedin kässärin päälle painoin ruuvarilla hammaskehää ja löysäsin kässärin... ja hyvin toimi ainaki mulla...
Tällä hetkellä ollut 9 Fordia...
MONTAKO TAIVASPAIKKAA MULLA ON ?
Stefa
Viestit: 58
Liittynyt: 08 Syys 2006 12:36

Re: Mondeo II käsijarrun säätö (rumpujarrut)

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Katso myös, että se kahva on ehjä. Itse olen kaksi rikkonut parin vuoden sisään. Sen vaijerin oletetaan pysyvän sen puolikuun (se hammastettu kehä) reunan päällä sellaisen pienen peltislirdan pitämänä. Se slirda murtuu tai taipuu ja vaijeri menee kahvan poskien väliin. Toimii se vähän niinkin, muttet saa kunnolla pitämään millään. Joko uusi kahva, tai jos on vehkeet, niin hitsillä täyttää sitä puolikuun reunaa ja jyrsii uran vaijerille, tulee paljon parempi mitä uudesta. Toinen kahva kun hajosi, niin tein tuon jälkimmäisen ja ny on kestänyt.
Jos sitä ei voi virittää, myy se.
ppo
Viestit: 6
Liittynyt: 08 Kesä 2007 09:58

Re: Mondeo II käsijarrun säätö (rumpujarrut)

Viesti Kirjoittaja ppo »

laitetaanpas vastausta hieman vanhempaan viestiin, jos tästä on jollekin iloa jatkossa..

Talvi on nyt ajeltu pitkäliikkeisellä käsijarrulla, ja totuuden hetki koitti nyt kun katsastus oli edessä. Käsijarru kyllä toimi, mutta meni varmaan yli katsastuksen hylsyrajan tuo kahvan liike (yli 3/4 liikeradasta).

Aiheeseen olikin tullut lisää vinkkejä, tarkistin tuon käsijarrukahvan tilanteen neuvojen mukaisesti. Käsijarruvaijeri näytti menevän kahvalla ihan oikeaa reittiä, eli kiersi sen kahva-asetelman alla olevan "puolikuun" eikä ollut tippunut sivuun akselille jolloin vaijerin liikematka lyhentyisi huomattavasti ja samalla vaijeri löystyisi. Myös metallilirpake joka pitää vaijerin paikallaan tuon puolikuun päällä oli ehjä, se sijaitsi käytännössä kahvan etupuolelle sen "alla" jos kabiinista päin kahva-asetelmaa katsoo.

Käytin tänään auton päästömittauksessa Autohuollossa (mittaus huollossa 13 eur, katsastuksessa jo 18 eur), ja pyysin samalla vilkaisemaan tuota käsijarrukahvan liikerataa. Diagnoosi oli että kahvan pään automaattisäätö on rikki, mutta pystyivät säätämään kahvan liikkeen ja jarrujen tehot kuntoon rumpujen päästä niiden automaattisäätöjä manusti säätämällä. Siirsivät siis jarrukenkiä lähemmän rumpuja tuota jarrurumpujen automaatisäätökiekkoa kääntämällä..
yesse
Viestit: 4
Liittynyt: 29 Heinä 2008 11:27
Paikkakunta: Siuntio
Viesti:

Re: Mondeo II käsijarrun säätö (rumpujarrut)

Viesti Kirjoittaja yesse »

Talvella itellä rusahti käkkäri, eikä sen koommin ole toiminut.
Katsastus alkaa lähentelemään, joten laitoin velipojan kaivamaan vikaa....
Vaijerit liikku kahvaa nykiessä, eli poikki eivät olleet, rummun paloja ei oikein voinut siirtää enempää, eli eikun keskihöskeli hemmettiin ja kepin päätä tutkimaan...
Suuri kiitos tänne!!
Vika selvisi heti, eli juurikin tuo pelti "puolikuun" vieressä oli vääntynyt ja vaijeri mennyt väliin.
Siihen sitten peltiin vaan hitsaillen kökkäreitä, ettei mahdu enään vaijeri lipeämään.
ps. oli muuten tekemistä saada kaikki keskimuovihärpäleet paikalleen, kun ei käkkärikeppi enään antanutkaan periksi.
Mondeo MKII 1.8
foortti-jbt
Viestit: 13
Liittynyt: 22 Kesä 2013 19:12

Re: Mondeo II käsijarrun säätö (rumpujarrut)

Viesti Kirjoittaja foortti-jbt »

Elikkäs vaikka ei ole mondeo mk2 niin laitan viestin tähän topikkiin ja kysymys kuuluu eli missä vika kun käsijarru vaijerin kiristin eli siitä puolikuun muotoisesta hommasta ruuvimeisselillä kiristin ja toimi pienen testin ajan ja sitten yhtäkkiä loppui taas pito eli nousee yli 3/4 toisin sanoen ei toimi ollenkaan, kiristys homma on samassa kohdassa ja tuntuu kuin vetäisi kuminauhaa kun vetää käsijarrua ylös, eli onko vaijeri menossa vai mistä etsiä vika
Vastaa Viestiin