Sivu 3/4

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Lähetetty: 01 Touko 2013 12:53
Kirjoittaja Eeska91
XR3i tolppiin liittyen. Onko 3 ja 5 ovisissa iskareissa eroa. Ja kuka myis suomessa XR iskareita. Liekkö fixus puljulla esim kybin valmistamat kepit?

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Lähetetty: 02 Touko 2013 19:54
Kirjoittaja oogoo
55mm madaltavat tietenki

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Lähetetty: 05 Touko 2013 17:07
Kirjoittaja Dawntracker
Kysäistään nyt täältä, eli sopiiko Tämä alusta -> http://www.tatechnix.de/tatechnix/gx/pr ... 94-95.html Vuoden -91 avomallin escorttiin? Etuiskarit sopivat vissiin mutta onko takaiskarit sopivat vai onko siellä jousi ja iskari erikseen?

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Lähetetty: 15 Touko 2013 21:17
Kirjoittaja JandyMK6
Morjesta! Joidenkin mielestä varmasti tyhmä kysymys, mutta kysytään nyt kuitenkin.. Olen katsellut -96 1.6 16V escort sedaniin madallusjousia tai kokonaan uutta alustasarjaa. Eri settien yhteydessä mainitaan kuitenkin usein etuliitteitä kuten TYP GAL, ANL, ym. Mitä nämä tarkoittaa?

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Lähetetty: 15 Touko 2013 23:31
Kirjoittaja Eeska91
JandyMK6 kirjoitti:Morjesta! Joidenkin mielestä varmasti tyhmä kysymys, mutta kysytään nyt kuitenkin.. Olen katsellut -96 1.6 16V escort sedaniin madallusjousia tai kokonaan uutta alustasarjaa. Eri settien yhteydessä mainitaan kuitenkin usein etuliitteitä kuten TYP GAL, ANL, ym. Mitä nämä tarkoittaa?
Korityyppejä. Esim tuossa MK 4 on GFA yms.

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Lähetetty: 21 Touko 2013 12:36
Kirjoittaja Tekno
rekisteriotteesta löytyy ainakin itellä toi. Esim omani on ABL.

taisi myös olla merkattu VIN plateen, eli siihen lukkopellissä olevaan tyyppikilpeen.

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Lähetetty: 30 Heinä 2013 20:11
Kirjoittaja m4ketech
Ideoita noin 10mm tiputukseen mk1 sierrassa. Ajattelin ensin ite rälläkällä vetää varovasti ja nätisti jouset, mutta kaveri puhui että hänellä oli halvat madallusjouset. Itse en kuitenkaan löydä mistään taaskaan madallusjousia. cossuun löyty 270e sarja, muttei vakio 2l sierraan.

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Lähetetty: 30 Heinä 2013 21:00
Kirjoittaja KajS
10 mm pudotus on aika vähän. Vanhat jouset ovat saattaneet painua kasaankin tuota enemmän. Mutta halvimman madalluksen teet rälläkällä juurikin varovasti ja nätisti. Jousihan ei saa saada "lämpökäsittelyä", siksi katkaisu esim hitsipillillä, polttoleikkaamalla ei ole hyvä ratkaisu. Jos jousissa on kierrokset päissä lähekkäin, siis päällekäin, saattaa 10 mm tulla esim. kierros poistamalla.

Tähän saa sitten joku sanoa, että eieiei ei saa katkaista. Kyllä saa ja pitääkin, jos laitetaan vaikka mersun jouset datsuniin. Täysin katsastuskelpoinen keino tuonikäiselle autolle. Niin paljon voit lyhentää, että jousi pysyy ulosjoustossa paikallaan eikä runkopalkit laahaa ajettaessa maassa :lol: ...no, jätä se LM-askin tai iPhonen verran maavaraa.

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Lähetetty: 30 Heinä 2013 21:09
Kirjoittaja m4ketech
Juu paras tapa on varmaankin vetää vaan laikalla. Samalla saa putsattua kaikki paikat ja iskettyä asiallisesti takaisin. Kuitenkaan tarkotuksena ei ole tonttiin viedä vaan saada juurikin 10mm noin "vain" alaspäin jolloin pyöräkotelot asettuvat vähän omaan silmään sopivammin renkaisiin. Nyt kun mahtuu jalka kenkineen viellä renkaan ja kaaren väliin :lol:

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Lähetetty: 31 Heinä 2013 08:11
Kirjoittaja duckworth
Esim. edullista Lesjöfors madallusjousisarjaa sai ainakin Fixus- liikkeestä, ja Rallyrace myy Spaxin hyvänä tunnettuja jousisettejä.

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Lähetetty: 31 Heinä 2013 14:08
Kirjoittaja m4ketech
Juu Rallyracelta löytyy kaikkea suht edullisesti, mutta -40mm 165€ ja tiputtaa puolet liikaa :lol: No otan laikalla noin kierroksen pois ja maalailen vaik jouset samalla 8)

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Lähetetty: 20 Helmi 2014 19:03
Kirjoittaja ekkeri69
http://www.mamasan.fi/media/files/alustasarja.pdf tollanen linkki tuli vastaan. sen mukaan ei tarvi mitään tyyppihyväksyntä papereita alusta sarjoihin.

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Lähetetty: 21 Helmi 2014 12:00
Kirjoittaja mösjöö
ekkeri69 kirjoitti:http://www.mamasan.fi/media/files/alustasarja.pdf tollanen linkki tuli vastaan. sen mukaan ei tarvi mitään tyyppihyväksyntä papereita alusta sarjoihin.
Tuunaava oikeustieteiden opiskelija vauhdissa :shock: Onhan tossa joo vinhaa perää, mutta mun mielestä tarpeetonta ja pikkutyttömäistä kitinää. Tyypillistä lakeihin ja normeihin perustuvaa jargonia, jolla ei ole juuri mitään tekemistä asian kanssa tuleeko se hylätty leima vai ei.

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Lähetetty: 21 Helmi 2014 20:12
Kirjoittaja JohnFinn
No, taas kylähullut ovat pohtimassa autotekniikkaa - ja jouset kyseessä. :lol: Ja "varovasti ja nätisti" - ja ymmärtämättömyyttään - saa aikaan juuri sen vahingon, minkä moni luulija saa tekosillaan - ja sitten ihmetellään katsastusinssin ammattitaidottomuutta ja tiukkapipoisuutta. :roll:
Jousen progressiivisuus on rakennettu juuri noilla päätykierteillä ja jos niistä nipistää rälläkällä, niin jousi sakkaa.
Paras tapa on vaihtaa jouset uusiin ja hyväksyttää muutos katsastusasemalla ( pyöränkulmapöytäkirja mukana).

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Lähetetty: 24 Helmi 2014 21:46
Kirjoittaja mr.karvanaama
Tarkoitus on pudottaa -97 xr3i avo escorttia hivenen lähemmän maankamaraa. Renkaat 195/65 15. Onko mielekästä vaihtaa pelkät madallusjouset, vai suoraan alustasarja ja kunnon kiekot alle. Tarkoitus vain saada hieman omaa silmää miellyttävämpi ulkonäkö, ei sporttisuutta ajoon.

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Lähetetty: 25 Helmi 2014 09:29
Kirjoittaja KajS
Vaikken kylähulluna olekaan mikään sertifioitu alusta-asiantuntija, sanoisin, että laita samalla koko alusta. Työ on sama kun jousien vaihdossa ja saatat saada kaupan päälle paremman tai ainakin tukevamman ajettavuuden. Tuo paremmuus on usein makuasia, jotkut tykkää pehmeästä, joillekin taas kova on se juttu. Lisäksi laittamalla säädettävän alustan saat korkeuden haluamallesi tasolle, ei tarvi laittaa ihan tonttiin, jossei tykkää. Onneksi oma auton voi tehdä sellaiseksi, mikä itseä miellyttää. Tietenkin Esson baarin nurkkapöytää voi aina uskoa, valitseehan jotkut tyttöystävän/vaimonkin sen nurkkapöydän raadin mukaan.

Mutta älä tee mitään "varovasti ja nätisti". Täysillä, tosissaan ja TüV-laput silmillä on se oikea tie. Ja muista muutoskatsastaa.

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Lähetetty: 25 Helmi 2014 13:20
Kirjoittaja mr.karvanaama
Näin kai se on järkevin toimia. Selvähän se on, että kevyeen kenttäratkaisuun ei pitkään tyytyväinen ole. Ajattelin vain selvitä tästä budjettiratkaisulla. Alustasarjoissa ei liene järkevää sortua hinnaston alkaen malleihin.

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Lähetetty: 26 Helmi 2014 08:17
Kirjoittaja KajS
mr.karvanaama kirjoitti:Näin kai se on järkevin toimia. Selvähän se on, että kevyeen kenttäratkaisuun ei pitkään tyytyväinen ole. Ajattelin vain selvitä tästä budjettiratkaisulla. Alustasarjoissa ei liene järkevää sortua hinnaston alkaen malleihin.
Alustateknisenä kylähulluna jatkan vielä. Meidän kylän madallusopin professorit on sitten asentaneet halvimpia Jomeja, vähän kalliimpia TA-technixejä kuten myös kalliimpia komponentteja. Yleistäen voisi todeta, että kaikki ovat rahansa väärttejä. Eihän halvalla saa täydellistä, mutta usein nekin sen vanhan alkuperäisen kepittää. Olikohan tuning.fi:ssä (vai Spinnerissä?) kun Audi A3:seen laitettiin kohtuuhintainen alusta ja autosta tuli ihan hyvä.

Halvimmissa alustasarjoissa tolppien kierreosat tuppaa ruostumaan ja iskarit saattaa kypsyä vuodessa. Vähän kalliimmissa tolpat on esim. keltapassivoitu, joten korroosio ei jumita kierteitä heti. Mutta jossei niitä korkeus- ja jäykkyyssäätöjä pyörittele kerran pari vuodessa, jämähtää hienoinkin KW-alusta (tuollainen purettiin jostain mersusta).

Hinnoista vielä: halvimmillaan alustan saa jollain 200-250 € ja kalliimmatkin tavisautoihin maksaa jotain tonnin. Kuten jo aiemmin mainitsin, jos nyt laittaisin mondeoon alustan, ottaisin jonkun KW-inoxin. Sillä jos keskihintainen Vogtland on jo ylittänyt kestävyydellään odotukset niin tosihyvä alusta lienee aivan taivaallinen.

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Lähetetty: 15 Maalis 2014 18:24
Kirjoittaja Myzie
Morjesta. Mondeo mk2 keulaa pitäis saada jonkunverran alaspäin. Autoon on nyt laitettu Lesjöforsin -40mm jouset joka kulmaan ja vakioiskarit :roll: Ajettavuus on mitä on mutta on tähänasti pärjätty.

Netissä näytti olevan FK:n lyhyemmällä varrella ja tiukemmalla säädöllä olevia iskareita myynnissä suht edullisesti tommoseen rotiskoon, tippuuko keula yhtään jos sellaset paiskais alle?
Vakioiskareiden kanssa tommonen -40mm madallusjousi menee vähän ohi iskarin toiminta-alueesta, ainakin taitais tuntuma parantua jos ei muuta..
Perään ei jousille toistaseks tarvetta, massamadallus hoitaa sen pään. Tässä nyt ei kuitenkaan haeta mitään syyläri maassa tyyliä vaan pitäs hiukan saada renkaiden suhdetta kaariin parannettua.

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Lähetetty: 19 Maalis 2014 18:33
Kirjoittaja Myzie
Ei kenelläkään minkäänlaista näkemystä asiasta? :shock:

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Lähetetty: 21 Maalis 2014 22:36
Kirjoittaja tomppa666
Mulla keulalla weitecin -60mm jouset ja Konin sportit iskareina.Toimii hyvin ja sopivasti madaltaa,ei liikaa.

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Lähetetty: 22 Maalis 2014 15:12
Kirjoittaja Myzie
Ok. Voishan nuo iskarit vaihtaa madallusjousille tarkoitetuiks, toimii varmasti paremmin. Mietin vaan että onko tuo madallusjousi ja vakio iskari edes madaltanut niin paljon kun "luvattu" tai mahdollista, eli vieläköhän putoais tolpat vaihtamalla.. 215/40/17 pyörät 7,5" leveänä ET40 että kyllä siinä varaa on ottaa alaspäin.
Ei vaan viiti pistää useamman satasen arvosia hilppeitä tuollaseen autoon. 8)

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Lähetetty: 23 Maalis 2014 13:48
Kirjoittaja KajS
Myzie kirjoitti:...
Ei vaan viiti pistää useamman satasen arvosia hilppeitä tuollaseen autoon. 8)
Tottahan tuo on, jos ajatellaan "järkevästi" ja taloudellisesti. Mutta nykyään noiden jumalanhylkäämien autojen parantelu nyt aina moninkertaistaa auton arvon. Se "auton arvo" on hyvä unohtaa heti kättelyssä. Kunnon osia kannattaa käyttää kehityskelpoiseen aihioon. Talleissa, pihoilla ja maantiellä on täälläkin päin useita max tonnin vempeleitä, joissa on sitten monen tonnin ja työtunnin edstä alustaa, moottoria jne.

Sitten kun päästään tasolle tankkaus tuplaa auton arvon, aletaan olla asian ytimessä. Näin kesällä 1984 Hintertuxin parkkipaikalla (hiihtopaikka Itävallassa) kuplavolkkarin, jonka takapeltiin oli tussilla kirjoitettu lause: "Können Sie den Wert ihres Wagens mit eine Volltankung verdoppeln?". Silläkin vehkeellä oli jostain keskisaksasta ajettu Alpeille skimbaamaan...

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Lähetetty: 23 Maalis 2014 16:15
Kirjoittaja Myzie
No totta tuokin. Kuitenkin nyt on ollut ajatuksena että tämä auto ajetaan finaaliin asti. Normaalit huollot ja korjaukset tietysti tehdään mutta kun motti tai kori on lopullisesti tiensä päässä niin levolle päästän tuon härpäkkeen, toisinsanoen jälleenmyyntiarvoa sen kummemmin en laskeskele.

Nyt vaan pitäisi saada tietoon se että vieläkö keula tippuu vaihtamalla vakioiskareiden tilalle nuo "madallusjousille" tarkoitetut vai ei?

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Lähetetty: 27 Maalis 2014 22:26
Kirjoittaja tomppa666
MOIKKA
Mukavasti tippuu.