Sivu 1/4

Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Lähetetty: 20 Heinä 2005 11:41
Kirjoittaja lalli69
Useasti kun kerran väännetään noista madaltamista koskevista pykälistä, niin tässä nämä nyt olis.

Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Lähetetty: 04 Loka 2009 11:13
Kirjoittaja Antti5
elikkä sikäeli mikäeli oikein ymmärsin niin jousia saa myös ite katkaista kunhan sen tekee oikein ja jos se on mahdollista kuten esimerkiksi farkku mondeon taka jouset näyttäis olevan sellaiset ja kun vielä jousen ylälautanen korissa on sellainen joka on irroitettava eli sitä voi pyöritellä nii ongelmaa ei ole kunhan vain tekee oikein?

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Lähetetty: 04 Loka 2009 16:07
Kirjoittaja mk1sierra
Ei se katastussetä valita vaikka katkot kunhan se jousi pysyy siel tiukkana. Esim. kun nostat auton etupään ilmaan eli iskari on niin ulkona kun voi olla nii jousi ei saa pyörähtää kun käsin kokeilet.

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Lähetetty: 04 Loka 2009 21:08
Kirjoittaja AssTee
Kyllä valittaa jos huomaa että on katkaistu!!! Ja tämä tapahtui jo vuonna 1996. Tästä käytiin pitkä kädenvääntö. Minä hävisin, tietyllä tavalla. Toisella tavalla taas katsastus... :)

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Lähetetty: 04 Loka 2009 21:25
Kirjoittaja henkkateam
Minun mielestä olisi parempi, mutta myös kalliimpi ostaa netistä madallus jouset ja niihin sopivat iskarit niin ei katsastus miehellä olisi sanomista. Onhan tämä itse katkaisu helppo ja halpa, mutta katsastus mies ei välttämättä hymyile. Minun mielestä jousien katkaisu kulmahioma koneella tai muulla laitteella on parempi tehdä pelto, jäärata tai jokamiesluokan autoihin. Jokamiesluokassa tämä on aika yleisin tapa madaltaa alustaa.

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Lähetetty: 06 Loka 2009 19:49
Kirjoittaja mk1sierra
AssTee kirjoitti:Kyllä valittaa jos huomaa että on katkaistu!!! Ja tämä tapahtui jo vuonna 1996. Tästä käytiin pitkä kädenvääntö. Minä hävisin, tietyllä tavalla. Toisella tavalla taas katsastus... :)
No tuo nyt riippuu katastus-sedästä.

Ite oon jopa muutoskatastanu auton alustasarjalle jossa on rälläkällä katkastut jouset A-katsastuksella. Kahdella eri katsastusasemalla olen myös normikatsastuksen suorittanut kyseisillä jousilla eikä ongelmia. Minun mielestä sillä ei ole väliä onko katkastu vai ei kunhan jousi ei jää löysälle missään tilanteessa.

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Lähetetty: 06 Loka 2009 22:09
Kirjoittaja Antti5
Tulihan tuota vielä katkastua nuita juosia takkaa pikkusen ennen ku kävin muutoskatsastaan ku ei tuo veitekin juosi satsi laskenu juuri minkää vertaa ja taka juosi tais vielä olla pitempi ku vakio joten rälläkkä soi ja soi vielä uuestaan ku kokeilen tuon että miten se menee tonttii n jos laittas sen 60alustan säretään nyt sitten ne iskarit uusien alta pois... :lol:

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Lähetetty: 14 Loka 2009 21:42
Kirjoittaja ohc205
Aja niillä weiteceillä joku vuos, niin kyllä ne kuoleentuu ja autosta tulee matala. Ihan p"skat, ei tommosia sais ees myydä.

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Lähetetty: 01 Tammi 2010 17:45
Kirjoittaja samiharju
Oikaisenpa hivenen tuota ristiriitaista tietoa.

Mikäli auto ei ole ey-tyyppihyväksyttyä mallia (noin vm 1996 tai vanhempi), saa auton jousitusta muuttaa katkomalla, takomalla, vaihtamalla toisen auton jouset jne.

Jos taas puhutaan ey-tyyppihyväksytystä autosta, em. keinoin ei saa madallusta tehdä vaan pitää olla ko. automalliin tarkoitettu madallusjousisarja josta muutoskatsastuksella esitettävä mukana tullut tüv -hyväksyntäpaperi. eli esim mondeossa ei saa käyttää laikkajousia.

Molemmissa tapauksissa jousen tulee pysyä paikallaan kaikissa jouston vaiheissa eli esim etupalkista nostettuna ei saa etujouset pyöriä lautasella jne. Edelleenkin molemmissa tapauksissa minimi maavara 8cm, max. madallus tai korotus 5cm (paitsi maastureissa enemmän). tarkista mm. valojen suuntaus ja aurauskulmat muutoksen jälkeen.

jousien vaihdosta kirjataan muutoskatsastuksella AKE:n ohjeen mukaan 1% vaihdetuiksi osiksi. tämä tekee jännäksi mm. korinvaihtoauton jousimuutoksen..

Mistä tiedän onko autoni ey-tyyppihyväksytty? valmistajan kilvessä tai rekisteriotteessa lukee hyväksyntynumero joka suunnilleen muotoa e9*98/14*0213*03, jos sellaista ei ole niin auto ei todennäköisesti ole tyyppihyväksyttyä mallia. vuosimalliraja menee suunnilleen 1996 tietämillä siten, että esim mulkosilmä scorpio, mondeot, viimeisen korimallin escort, focukset jne on ey-tyyppihyväksyttyjä malleja. 1998 -> kaikki maahantuojan kautta tuodut henkilöautot on ey-tyyppihyväksyttyjä.

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Lähetetty: 16 Tammi 2010 11:01
Kirjoittaja Albert77
Jatketaanpa viestiä...

Mistä ja millaista madallussarjaa (suht edullista) voisitte suositella -93 Mondeo STW:hen.

Olen nyt 2 päivää surffaillut eikä jotekin tunnu nuin vanhaan Mondeoon löytyvän yhtään mitään.

Korisarjaa vailla kans.

-Albert-

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Lähetetty: 16 Tammi 2010 17:31
Kirjoittaja Antti5
Ite tilasin oulun JJ Hifistä weitekin jouset omaan mondeoon ja joo ihan hyvät mutta ei oikeen tuo perä tipahtanu. Completoksella näkkyy olevan jousia jopa 60mm puottavia..

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Lähetetty: 17 Tammi 2010 12:38
Kirjoittaja Albert77
Oletteko vaihtanut myös iskarit kun olette madallusjouset iskeneet autoon kiinni?

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Lähetetty: 24 Helmi 2010 00:20
Kirjoittaja njietro
Itellä nyt tossa neloskoppasessa eskossa -40mm jouset alla vakioiskareilla. Vaimennus jo nyt varsin heikkoa, mutta enempi tonttiin tarvis saada kesäks...

Onko täällä kokemusta mk4 Escon reilummasta madalluksesta? Onko tietoa/kokemuksia minkä auton jouset sinne vois pätkiä alkuperästen tilalle, niin että sopis ylä- ja alapäästä tuentoihinsa ilman suuria muokkauksia ja olis alkuperäsiä jämäkämmät?

Mites iskarit, yli 40mm madalluksen kans nyt ei alkuperäsen mittasia tulis käyttää, mutta onko mk4 Escoon lyhyempiäkään iskareita suomessa tarjolla? Mitään uusia Koneja en pysty ostaan, eikä se oikein oo mielekästäkään ton luokan autoon.

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Lähetetty: 08 Maalis 2010 23:25
Kirjoittaja samiharju
eiköhän www.ebay.de löydy jousisettejä halvalla.. hakusanaksi esim ford escort fahrwerk..

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Lähetetty: 09 Maalis 2010 09:56
Kirjoittaja koskar
Mk4 escorttiin saa GAZilta tolppia ja niihin voi sitten valita jouset ihan vapaasti halutulla jäykkyydellä ja pituudella. Varmaan saa tilattua lyhyemmillä rungoillakin nuo iskarit jos se siitä jää kiinni. Hinta on kyllä samaa luokkaa (vähintään) kuin Koneilla.

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Lähetetty: 08 Helmi 2011 23:32
Kirjoittaja Warro
Tästäkin aiheesta löytyis kysyttävää. :D Eli saako motonet yms pelkille madallusjousille tuv lappuja, että pitääkö ne vaan tyytyä maalaamaan mustaks ja pistää kädet ristiin katsastuksessa, vai saako ne oikeen papereihinki?

Pahasti oma sierra 87vm vaikka muistin että olis ollu 86. :x

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Lähetetty: 09 Helmi 2011 10:38
Kirjoittaja duckworth
Kysymys kysymykseen.. Onko järkeä säästää n.40 euroa, ostamalla vieterit Motonetistä, kun 150 eurolla päästään jo TÜV- hyväksyttyihin Lesjöfors- jousiin, joita esim. Fixus myy..? Laadussa saatta olla myös vähän eroa :roll:

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Lähetetty: 10 Helmi 2011 19:32
Kirjoittaja Warro
En ollu taas näköjään asiaan tarpeeks hyvin perehtynny ku en moisia oo nähny :roll: . Eli noi jouset saa rek otteeseen asti saatettua.

Kiitoksia vaan tästä tiedosta.

Edit; Onko motonet sitte vaihtannu jousien merkkiä ku vuodelta 2007 löyty foorumilta tällästä tietoa ku kattelin noita lesöforjsseja. "lesjöfors on motonetin jousien merkki".

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Lähetetty: 10 Elo 2011 00:28
Kirjoittaja Niewitch
Vaikka katkaistuilla jousilla menis läpikin katsastuksesta, niin en kyllä näe siinä mitään järkeä, katkaisun seurauksena jäykkyys ja jousen käytös voi olla täysin arvaamaton jousten välillä

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Lähetetty: 22 Helmi 2012 22:18
Kirjoittaja -glaadi-
Siitäpä juolahti mieleen että onko kukaan kokeillut näitä motonetin madallus jousia ? ajattelin itse laskea tuota sieraani kesäksi ja mietin että halvaksi tulisi ne orkkikset leväyttää rälläkällä mutta jos kerran motonetissä on 109€ 40mm madallus jouset ja fiksuksella sen 150 niin ehkäpä hankkia ne sit. Mutta kummat paremmat ?

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Lähetetty: 25 Helmi 2012 16:07
Kirjoittaja JohnFinn
Käykääpä nyt kinastelijat kysymässä suoraan niiltä "katsastussediltä" vaikkapa näistä jousien katkomisista, niin ei tarvitse lähetellä mitu-mutu-vääräätietoa. :wink:
Kyllä nuo jousien katkomiset ja lämpökäsittelyt ovat teeseitse-tehtyinä tieliikennepommien virittelyjä, joissa kuka vaan voi olla uhrina. Miettikääpä sitä, jos joudutte syytteeseen vaikkapa kuoleman tuottamuksesta.
Katkaistut jouset: ensinnäkin jousivakio muuttuu, mistä seuraa jousen kantavuuden heikkeneminen ja jouston muuttuminen lineaarisemmaksi (-> menee ns. läpi ). Iskarien toiminta-alue muuttuu ja ne eivät pysty estämään pohjaamista.
Lämpökäsittelyt / hitsaukset ovat kiellettyjä, niin jousille kuin ohjauslaitteiden osillekin.

Jos haluatte toimivat ja turvalliset alustamuutokset, niin käyttäkää niitä varten tehtyjä ja testattuja jousi- ja alustasarjoja. Ja on syytä muistaa, että varsinkin enemmän ajettuihin autoihin tulee myös tehdä vaimentimien vaihto samaan aikaan kun laitetaan madallusjouset.

En mainosta mitään, mutta Eibachin jouset ja alustasarjat ovat hinta-/laatusuhteeltaan ylivoimaisia. Suosittelen. Ja alustamuutokset on (muutos)katsastettava -> tulee merkintä rekisteröintitodistukseen. :)

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Lähetetty: 05 Maalis 2012 12:19
Kirjoittaja Gona
Mites on, kun heitin coiloverit fiestan alle kohta vuosi sitten. Nyt jokusen kuukauden päästä ajattelin mennä katsastamaan auton. Mitään merkintää ei ole otteessa vielä noista. Alustasarja tuli briteistä eikä mukana ole mitään TÙV paperia tai vastaavaa. Auto on vm89 eikö tuo ole niin vanha, että ei se edes tarvitse mitään "todistuksia".

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Lähetetty: 05 Maalis 2012 12:53
Kirjoittaja JohnFinn
Gona kirjoitti:Mites on, kun heitin coiloverit fiestan alle kohta vuosi sitten. Nyt jokusen kuukauden päästä ajattelin mennä katsastamaan auton. Mitään merkintää ei ole otteessa vielä noista. Alustasarja tuli briteistä eikä mukana ole mitään TÙV paperia tai vastaavaa. Auto on vm89 eikö tuo ole niin vanha, että ei se edes tarvitse mitään "todistuksia".
Kysäiseppäs katsastajalta tuosta todistuksesta ja sen tarpeesta ennenkuin menet katsastuttamaan, jotta et mahdollisesti joudu uusintakatsastukseen ja lisämaksuihin.
Tuo auton ikä ei ole mikään pakokonsti todistuksista tai vastuista. Olet nimittäin vastuussa autosi liikennekelpoisuudesta ja katsastaja tarkistaa sen.
Eikä ole katsastajan syy, jos auto ei ole laillisessa kunnossa. :wink:

Voinet pyytää osiesi ostopaikasta laskusi numerolla/asiakastiedoilla ko. todistuksen. Myös valmistajalta on saatavissa hyväksyntäpaperit, mutta maksanevat ainakin käsittely-/toimituskulut.
Netti on hyvä apuväline näissä selvityksissä.

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Lähetetty: 05 Maalis 2012 13:50
Kirjoittaja Gona
Juu todellakin meinaan käydä ottamassa asiasta selvää ennen kuin pukille vien auton. Laitan GAZille kyselyä tuosta lappusesta samoin paikkaan mistä tuon sarjan hankin. Eikä mulla mitään itse katsastusmiestä vastaan ole mutta tämä järjestelmä on niin sekava, että taitaa naamakertoimella mennä hommat lähes.
Esimerkkinä on pakko ottaa tämä kun sierran ahtaa, että jotkut vaatii todistusta sille, että cosworth sierra on sierran mallisarjaa niin ei hyvää päivää. Itellä on paljon tuttuja fordilla niin ei lappujen saaminen mikään ongelma ole. Takaisin aiheeseen.

Jotain vanhoja AKE:n ajan pdfiä on koneella ja löysin ainkin sieltä seuraavan;
"Alustan madalluksen muutoskatsastus 1.1.93 alkaen tehdyt alustan madallukset tulee esittää muutoskatsastettavaksi."
Vastuuta tuo ei tietenkään poista.

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Lähetetty: 05 Maalis 2012 14:20
Kirjoittaja 1m4s0