apua onko suomeen tuotj ford sierra v8 kanssa

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
tmr-s22
Viestit: 3
Liittynyt: 30 Joulu 2007 23:31

apua onko suomeen tuotj ford sierra v8 kanssa

Viesti Kirjoittaja tmr-s22 »

apua onko suomeen tuotu ford sierra v8 sarja valmistettuja ja
EU hyväksyttyjä autoja???
:twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
ohc205
Viestit: 217
Liittynyt: 20 Elo 2007 15:52
Paikkakunta: uusimaa

sierra V8

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Suomessa on tehty sierroihin V8 muutoksia. Ainakin yksi 302+T5 sedan sierra. Autosta löytyy tietoa helsingin Amk (stadia) kirjastosta, sillä se oli jonkun insinööri/teknikkotyö vuonna -96. Siis koko kirja käsittelee tuota muutostyötä ja poikkeuslupia. Auto oli kirjan mukaan joitakin sekunnin kymmenyksiä hitaampi kuin vakio cossu.
Avatar
Riesa2.0
Viestit: 728
Liittynyt: 16 Huhti 2005 19:02
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Riesa2.0 »

Eikös nuo kaikki (taisi olla 100 kappaletta?) mennyt uutena jonnekkin afrikan suuntaan, itsetehtyjä kyllä löytyy suomesta jokunen ja tekeilläkin taitaa olla ainakin muutama..
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

jo vain, kaikki "aidot" XR8 sierrat tehtiin etelä afrikkaan jotain ratasarjaa varten, ja niitä väkerrettiin 250 kpl. ja kaikki vuonna 84




Kuva

Kuva

http://users.tkk.fi/~kimmo/xr8.html
Focus 1.0 edition a6 2017
overboost
Viestit: 594
Liittynyt: 05 Helmi 2005 22:50
Paikkakunta: E-Suomi

Viesti Kirjoittaja overboost »

Eipä taida EU-hyväksyntää löytyä, koska Sierraa ei EU:n aikana ole valmistettu :lol:
Edit linkki olikin aiemmin...
Tinde
Viestit: 454
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:00
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde »

EU-hyväksynnän puute ei ole ongelma, laissa kun puhutaan "valmistajasta". (tästä on hieman vääntöä meneillään, oikeusasiamiehellä lienee vaan hieman ruuhkaa...)

Probleemi on se että nehän eivät liene "aidosti" Fordin tekemiä, vaan Etelä-afrikan maahantuojan tjsp.
tmr-s22
Viestit: 3
Liittynyt: 30 Joulu 2007 23:31

Viesti Kirjoittaja tmr-s22 »

eikun ajattelin pistää ford taunukseen cleveland v8 351 :n mootorin
ohc205
Viestit: 217
Liittynyt: 20 Elo 2007 15:52
Paikkakunta: uusimaa

Granada

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

oliko tuo Granada 1-2 koppainen? 2-4 ovinen ja minkä värinen? (ihan uteliaisuuttani kysyn)
Herkko
Viestit: 462
Liittynyt: 12 Helmi 2005 19:26
Paikkakunta: LapLand

Viesti Kirjoittaja Herkko »

tmr-s22 kirjoitti:eikun ajattelin pistää ford taunukseen cleveland v8 351 :n mootorin
Voihan sen laittaa,mutta kilpiä
ei kannata haaveilla.
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

sillä, oliko sierraa tehty kasilla tai jumbojetin moottorilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, jos meinaat taunukseen moottoria vaihdella. taunusta vertaillaan taunukseen, sierraa sierraan. ovat täysin eri autoja. ihan yhtä hyvin voit tuolla logiikalla ottaa mustangin sen taunuksen verrokiksi; onhan sekin takavetoinen ja pintomoottorilla sitäkin tehty joskus..

asiaan. sierraan ameriikanmallin veekasin laittaminen ei ole ongelma. Fordin 221cid kasi (samaa perhettä mm. 289, 302, 351 jne, sisuskalut kaiketi sopii myös..) menee tilavuutensa (muistaakseni 3,6 litraa, tehonsa (about 140hp) ja painonsa (reilut 200kg)) puolesta käyttäen 2.9i:tä verrokkina ilman poikkeuslupaa.

taunukseen jopa 2.9i kutosen laittaminen on ongelma, vertailumoottorin ollessa maksimissaan 114hp 2.3 kutonen. poikkeuslupa sit asia erikseen mutta edelleenkään sierralla ei ole mitään tekemistä taunuksen kanssa.

tuosta "EU hyväksynnästä", yksikään sierra tai taunus ei ole sinällään eu-tyyppihyväksytty, hyväksyntä on tullut vasta 1990-luvun loppupuolella esim. mondeot jne on eu-tyyppihyväksyttyjä malleja. tarkoittanet siis laissa sanottua kelvolliseksi verrokiksi soveltuvaa "euroopan tai usa:n markkina-alueelle auton valmistajan tarkoittamaa sarjatuotantomallia" johon xr8i sierra ei kuulu, mutta hyvänä esimerkkinä esim. volvo on tehnyt ainakin italian malleista tehokkaampia vrt. suomimalli joten italianmallin turbovolvoa voi käyttää tehon puolesta verrokkina suomivolvoon mikäli maahantuoja antaa lausunnon että sellainen on vertailukelpoinen malli, tällöin poiikkeuslupaa ei tarvita.
ohc205
Viestit: 217
Liittynyt: 20 Elo 2007 15:52
Paikkakunta: uusimaa

granu

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Kyllähän tuo granu kiinnostaapi siksi kun meikäläisellä on tuommonen letukanpikkulohko-granada. Ettei olisi sama auto, kun näitä ei vissiin ihan hirveesti suomessa ole?
ohc205
Viestit: 217
Liittynyt: 20 Elo 2007 15:52
Paikkakunta: uusimaa

granu

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Hain sen tampereelta pari vuotta sitten. ainakin jossain rauma-uusikaupunki seudulla päin joskus ollut, mutten tiedä kaikkia vaiheita.
tmr-s22
Viestit: 3
Liittynyt: 30 Joulu 2007 23:31

Re: granu

Viesti Kirjoittaja tmr-s22 »

ohc205 kirjoitti:Hain sen tampereelta pari vuotta sitten. ainakin jossain rauma-uusikaupunki seudulla päin joskus ollut, mutten tiedä kaikkia vaiheita.
mää tiedän sen granun asun itse laitilassa
ohc205
Viestit: 217
Liittynyt: 20 Elo 2007 15:52
Paikkakunta: uusimaa

granu

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

jaa. se on vissiin kiertäny vähän ympäriinsä?
Avatar
tikkku
Viestit: 55
Liittynyt: 19 Joulu 2006 22:52

Re: apua onko suomeen tuotj ford sierra v8 kanssa

Viesti Kirjoittaja tikkku »

jostain kun kaivais todisteita että tälläinen on jossain liikenteessä eu:n alueella.. oispa muuten sierra miehillä sen jälkeen joulu.. :)
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Re: apua onko suomeen tuotj ford sierra v8 kanssa

Viesti Kirjoittaja samiharju »

ei se riitä että on jossain päin eurooppaa ollut liikenteessä, vaan on löydyttävä USA:n tai Euroopan markkinoille tarkoitettu malli...

edelleen 221cid on vaihtoehto..
Herkko
Viestit: 462
Liittynyt: 12 Helmi 2005 19:26
Paikkakunta: LapLand

Re: apua onko suomeen tuotj ford sierra v8 kanssa

Viesti Kirjoittaja Herkko »

221 koneen löytäjä
vaan taitaa nykyään
olevan aika onnekas sälli.. :wink:
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Re: apua onko suomeen tuotj ford sierra v8 kanssa

Viesti Kirjoittaja samiharju »

vanha 289 joka kiinnittyy viidellä pultilla kytkinkoppaan näyttää muuten aivan samalta 8)
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: apua onko suomeen tuotj ford sierra v8 kanssa

Viesti Kirjoittaja emax »

Riittääkö että on itse syvässä uskossa että kone on 221 eikä 289 vai minkälaiset dokumentit koneesta pitää katsastukses olla?
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Avatar
tikkku
Viestit: 55
Liittynyt: 19 Joulu 2006 22:52

Re: apua onko suomeen tuotj ford sierra v8 kanssa

Viesti Kirjoittaja tikkku »

itse kyselin täältäpäin inssiltä minkälainen se vertailumalli pitää olla.. se sano että vertailumalliksi jossain päin eurooppaa oleva laite mikä on liikenteessä eli sen ei ole pakko olla suomeen tuotu laite.. ja tehoja vastaavat jarrut sen kahtoo kukin inssi miten tahtoo..
Herkko
Viestit: 462
Liittynyt: 12 Helmi 2005 19:26
Paikkakunta: LapLand

Re: apua onko suomeen tuotj ford sierra v8 kanssa

Viesti Kirjoittaja Herkko »

samiharju kirjoitti:vanha 289 joka kiinnittyy viidellä pultilla kytkinkoppaan näyttää muuten aivan samalta 8)
Olen noita puljaillut.

221/260 on eri
kytkin/turbiinikopan jako kuin 289/302.

Koneen ulkonäkö kyllä sama.
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Re: apua onko suomeen tuotj ford sierra v8 kanssa

Viesti Kirjoittaja samiharju »

Herkko kirjoitti: Olen noita puljaillut.

221/260 on eri
kytkin/turbiinikopan jako kuin 289/302.

Koneen ulkonäkö kyllä sama.
paitsi tarpeeksi vanha 289 on myös viispulttisella jaolla myös kuten nuo pienemmät. vaihtuu joskus about -65 tienoilla kuuspulttiseksi jaoksi :-) ihan ensimmäisissä mustangeissa on 289 joka on samaa kaavaa 221 / 260 kanssa.
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Re: apua onko suomeen tuotj ford sierra v8 kanssa

Viesti Kirjoittaja samiharju »

tikkku kirjoitti:itse kyselin täältäpäin inssiltä minkälainen se vertailumalli pitää olla.. se sano että vertailumalliksi jossain päin eurooppaa oleva laite mikä on liikenteessä eli sen ei ole pakko olla suomeen tuotu laite.. ja tehoja vastaavat jarrut sen kahtoo kukin inssi miten tahtoo..
ei tarviikkaan olla suomeen uutena tuotu laite vaan euroopan tai usan markkinoille alunperin tarkoitettu malli. mikä tahansa euroopassa kilvissä oleva ei tosiaankaan kelpaa noin vain...
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: apua onko suomeen tuotj ford sierra v8 kanssa

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Ihan ekoissa mustangeissa se kasikone oli kylläkin juuri tuo 260 kuutiotuumainen, muuttui sitten hetimmiten 289 kuutituumaisiksi, samoin kuin kutoset oli alkuun 170 kuutituumaisia ja muuttuivat sitten 200 kuutiotuumaisiksi. Mallivuosi 1965 tais olla sellainen, että oli molempia koneitten kokoja tarjolla, 66 sitten enää 289.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Re: apua onko suomeen tuotj ford sierra v8 kanssa

Viesti Kirjoittaja samiharju »

tuos on epäonninen tarina jossa 5-pulttinen 289 -> http://www.fordmuscle.com/archives/2007 ... /index.php
Vastaa Viestiin