apua onko suomeen tuotj ford sierra v8 kanssa
apua onko suomeen tuotj ford sierra v8 kanssa
apua onko suomeen tuotu ford sierra v8 sarja valmistettuja ja
EU hyväksyttyjä autoja???
EU hyväksyttyjä autoja???
sierra V8
Suomessa on tehty sierroihin V8 muutoksia. Ainakin yksi 302+T5 sedan sierra. Autosta löytyy tietoa helsingin Amk (stadia) kirjastosta, sillä se oli jonkun insinööri/teknikkotyö vuonna -96. Siis koko kirja käsittelee tuota muutostyötä ja poikkeuslupia. Auto oli kirjan mukaan joitakin sekunnin kymmenyksiä hitaampi kuin vakio cossu.
Eikös nuo kaikki (taisi olla 100 kappaletta?) mennyt uutena jonnekkin afrikan suuntaan, itsetehtyjä kyllä löytyy suomesta jokunen ja tekeilläkin taitaa olla ainakin muutama..
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
http://riesa20.urli.net/
jo vain, kaikki "aidot" XR8 sierrat tehtiin etelä afrikkaan jotain ratasarjaa varten, ja niitä väkerrettiin 250 kpl. ja kaikki vuonna 84
http://users.tkk.fi/~kimmo/xr8.html
http://users.tkk.fi/~kimmo/xr8.html
Focus 1.0 edition a6 2017
sillä, oliko sierraa tehty kasilla tai jumbojetin moottorilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, jos meinaat taunukseen moottoria vaihdella. taunusta vertaillaan taunukseen, sierraa sierraan. ovat täysin eri autoja. ihan yhtä hyvin voit tuolla logiikalla ottaa mustangin sen taunuksen verrokiksi; onhan sekin takavetoinen ja pintomoottorilla sitäkin tehty joskus..
asiaan. sierraan ameriikanmallin veekasin laittaminen ei ole ongelma. Fordin 221cid kasi (samaa perhettä mm. 289, 302, 351 jne, sisuskalut kaiketi sopii myös..) menee tilavuutensa (muistaakseni 3,6 litraa, tehonsa (about 140hp) ja painonsa (reilut 200kg)) puolesta käyttäen 2.9i:tä verrokkina ilman poikkeuslupaa.
taunukseen jopa 2.9i kutosen laittaminen on ongelma, vertailumoottorin ollessa maksimissaan 114hp 2.3 kutonen. poikkeuslupa sit asia erikseen mutta edelleenkään sierralla ei ole mitään tekemistä taunuksen kanssa.
tuosta "EU hyväksynnästä", yksikään sierra tai taunus ei ole sinällään eu-tyyppihyväksytty, hyväksyntä on tullut vasta 1990-luvun loppupuolella esim. mondeot jne on eu-tyyppihyväksyttyjä malleja. tarkoittanet siis laissa sanottua kelvolliseksi verrokiksi soveltuvaa "euroopan tai usa:n markkina-alueelle auton valmistajan tarkoittamaa sarjatuotantomallia" johon xr8i sierra ei kuulu, mutta hyvänä esimerkkinä esim. volvo on tehnyt ainakin italian malleista tehokkaampia vrt. suomimalli joten italianmallin turbovolvoa voi käyttää tehon puolesta verrokkina suomivolvoon mikäli maahantuoja antaa lausunnon että sellainen on vertailukelpoinen malli, tällöin poiikkeuslupaa ei tarvita.
asiaan. sierraan ameriikanmallin veekasin laittaminen ei ole ongelma. Fordin 221cid kasi (samaa perhettä mm. 289, 302, 351 jne, sisuskalut kaiketi sopii myös..) menee tilavuutensa (muistaakseni 3,6 litraa, tehonsa (about 140hp) ja painonsa (reilut 200kg)) puolesta käyttäen 2.9i:tä verrokkina ilman poikkeuslupaa.
taunukseen jopa 2.9i kutosen laittaminen on ongelma, vertailumoottorin ollessa maksimissaan 114hp 2.3 kutonen. poikkeuslupa sit asia erikseen mutta edelleenkään sierralla ei ole mitään tekemistä taunuksen kanssa.
tuosta "EU hyväksynnästä", yksikään sierra tai taunus ei ole sinällään eu-tyyppihyväksytty, hyväksyntä on tullut vasta 1990-luvun loppupuolella esim. mondeot jne on eu-tyyppihyväksyttyjä malleja. tarkoittanet siis laissa sanottua kelvolliseksi verrokiksi soveltuvaa "euroopan tai usa:n markkina-alueelle auton valmistajan tarkoittamaa sarjatuotantomallia" johon xr8i sierra ei kuulu, mutta hyvänä esimerkkinä esim. volvo on tehnyt ainakin italian malleista tehokkaampia vrt. suomimalli joten italianmallin turbovolvoa voi käyttää tehon puolesta verrokkina suomivolvoon mikäli maahantuoja antaa lausunnon että sellainen on vertailukelpoinen malli, tällöin poiikkeuslupaa ei tarvita.
Re: apua onko suomeen tuotj ford sierra v8 kanssa
jostain kun kaivais todisteita että tälläinen on jossain liikenteessä eu:n alueella.. oispa muuten sierra miehillä sen jälkeen joulu..
Re: apua onko suomeen tuotj ford sierra v8 kanssa
ei se riitä että on jossain päin eurooppaa ollut liikenteessä, vaan on löydyttävä USA:n tai Euroopan markkinoille tarkoitettu malli...
edelleen 221cid on vaihtoehto..
edelleen 221cid on vaihtoehto..
Re: apua onko suomeen tuotj ford sierra v8 kanssa
221 koneen löytäjä
vaan taitaa nykyään
olevan aika onnekas sälli..
vaan taitaa nykyään
olevan aika onnekas sälli..
Re: apua onko suomeen tuotj ford sierra v8 kanssa
vanha 289 joka kiinnittyy viidellä pultilla kytkinkoppaan näyttää muuten aivan samalta 8)
Re: apua onko suomeen tuotj ford sierra v8 kanssa
Riittääkö että on itse syvässä uskossa että kone on 221 eikä 289 vai minkälaiset dokumentit koneesta pitää katsastukses olla?
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: apua onko suomeen tuotj ford sierra v8 kanssa
itse kyselin täältäpäin inssiltä minkälainen se vertailumalli pitää olla.. se sano että vertailumalliksi jossain päin eurooppaa oleva laite mikä on liikenteessä eli sen ei ole pakko olla suomeen tuotu laite.. ja tehoja vastaavat jarrut sen kahtoo kukin inssi miten tahtoo..
Re: apua onko suomeen tuotj ford sierra v8 kanssa
Olen noita puljaillut.samiharju kirjoitti:vanha 289 joka kiinnittyy viidellä pultilla kytkinkoppaan näyttää muuten aivan samalta 8)
221/260 on eri
kytkin/turbiinikopan jako kuin 289/302.
Koneen ulkonäkö kyllä sama.
Re: apua onko suomeen tuotj ford sierra v8 kanssa
paitsi tarpeeksi vanha 289 on myös viispulttisella jaolla myös kuten nuo pienemmät. vaihtuu joskus about -65 tienoilla kuuspulttiseksi jaoksi ihan ensimmäisissä mustangeissa on 289 joka on samaa kaavaa 221 / 260 kanssa.Herkko kirjoitti: Olen noita puljaillut.
221/260 on eri
kytkin/turbiinikopan jako kuin 289/302.
Koneen ulkonäkö kyllä sama.
Re: apua onko suomeen tuotj ford sierra v8 kanssa
ei tarviikkaan olla suomeen uutena tuotu laite vaan euroopan tai usan markkinoille alunperin tarkoitettu malli. mikä tahansa euroopassa kilvissä oleva ei tosiaankaan kelpaa noin vain...tikkku kirjoitti:itse kyselin täältäpäin inssiltä minkälainen se vertailumalli pitää olla.. se sano että vertailumalliksi jossain päin eurooppaa oleva laite mikä on liikenteessä eli sen ei ole pakko olla suomeen tuotu laite.. ja tehoja vastaavat jarrut sen kahtoo kukin inssi miten tahtoo..
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: apua onko suomeen tuotj ford sierra v8 kanssa
Ihan ekoissa mustangeissa se kasikone oli kylläkin juuri tuo 260 kuutiotuumainen, muuttui sitten hetimmiten 289 kuutituumaisiksi, samoin kuin kutoset oli alkuun 170 kuutituumaisia ja muuttuivat sitten 200 kuutiotuumaisiksi. Mallivuosi 1965 tais olla sellainen, että oli molempia koneitten kokoja tarjolla, 66 sitten enää 289.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: apua onko suomeen tuotj ford sierra v8 kanssa
tuos on epäonninen tarina jossa 5-pulttinen 289 -> http://www.fordmuscle.com/archives/2007 ... /index.php