Sivu 1/2

Käsijarrun Kiristys mondeo vm-01

Lähetetty: 17 Touko 2007 15:31
Kirjoittaja crashline
Eli mistä kiristetään vasemman puolen käsijarruvaijeri jotta se ottaisi paremmin kiinni?(katastus mies ei tykänny kun ei ottanu kunnolla) Farmari 2001 mondeossa kone on 2.5l V6.......Jos saisi kuvia se olisi plussaa mutta jos ei niin kertokaa mistä? otin jo takarenkaan pois ja luulin että sieltä saa kiristettyä? :shock:

Lähetetty: 17 Touko 2007 19:04
Kirjoittaja anon
Jarrupalojen vaihtoa kannatais harkita.

Ahaa...

Lähetetty: 17 Touko 2007 20:58
Kirjoittaja crashline
anon kirjoitti:Jarrupalojen vaihtoa kannatais harkita.
Oikea puoli otti kyllä hyvin kiinni......Palat näyttää kyllä hyviltä :shock:

Jaajaa...

Lähetetty: 17 Touko 2007 20:59
Kirjoittaja crashline
Eikö käsijarrua pysty muka kiristämään mistään?

Lähetetty: 17 Touko 2007 21:03
Kirjoittaja anon
Siinä on automaatti kiristys,automaattina toimii käsijarru sitä käyttämällä
jarrupalat menee lähemmäs jarrulevyä.

ELI....

Lähetetty: 17 Touko 2007 21:06
Kirjoittaja crashline
anon kirjoitti:Siinä on automaatti kiristys,automaattina toimii käsijarru sitä käyttämällä
jarrupalat menee lähemmäs jarrulevyä.
Näissä ei pysty kiristämään vaijerilla vaan vain ja ainoastaan vaihtamalla jarrupalat alkaa toimimaan???

Ymmärsinkö oikein :shock:

Lähetetty: 17 Touko 2007 21:18
Kirjoittaja tupu
Vaijeria kiristämällä ei saa käsijarrua kuntoon, yhdestäkään autosta. joko satulassa oleva käsijarruvintta jumissa, palat jumissa tai vaijeri ei liiku.

Varmasti.....

Lähetetty: 17 Touko 2007 21:30
Kirjoittaja crashline
tupu kirjoitti:Vaijeria kiristämällä ei saa käsijarrua kuntoon, yhdestäkään autosta. joko satulassa oleva käsijarruvintta jumissa, palat jumissa tai vaijeri ei liiku.
Ai yhdestäkään autosta ei saa käsijarrua kiristettyä niin että se toimii......JUST NÄIN :D :D :D :idea:

Kysymys oli....

Lähetetty: 17 Touko 2007 21:33
Kirjoittaja crashline
Nyt oli Kysymys siitä että mistä sitä käsijarru vaijeria saa kiristettyä jotta se ottaisi paremmin kiinni? Koska palat näyttää Hyviltä ja viellä niitä ei kannattaisi vaihtaa, myöhemmin ehkä. 8)

Lähetetty: 17 Touko 2007 21:44
Kirjoittaja anon
Käsijarruvaijeria ei ole tarvis kiristää!

Lähetetty: 18 Touko 2007 22:08
Kirjoittaja pikku-matti
Eiköhän ongelma ole jumittavissa satuloissa ja vaijereissa kuten näissä on tapana. Omassa ei toisen puolen käsijarru ottanut kiinni ollenkaan..Pienellä purkamisella ja herkistelyllä tuli bueno.

Re: Varmasti.....

Lähetetty: 18 Touko 2007 22:25
Kirjoittaja tupu
crashline kirjoitti: Ai yhdestäkään autosta ei saa käsijarrua kiristettyä niin että se toimii......JUST NÄIN :D :D :D :idea:
Jos vaijeri on liian kireällä, niin automaattisäätö ei toimi! ensin pitää olla perusasiat kunnossa, ennen kuin ruvetaan vaijeria kiristämään. vaijeria kiristämällä saadaan se käsijarru varmasti toimimattomaksi. ensin herkistellään satulat ja vintat, ja kas kummaa, sehän alkas toimimaan vaijerin säätöön koskematta...

jep.

Lähetetty: 19 Touko 2007 11:40
Kirjoittaja crashline
Palat ostettu, Meni se pieni kuusio kolo ruuvi poikki(katkesi siis kierre sisään) jatketaan remonttia.... :(

totaalisen käsi jarru

Lähetetty: 19 Touko 2007 18:45
Kirjoittaja outliving
Jos kahva nousee melkein puoleen väliin ennen kuin vivut satuloissa alkaa likkua sun täytyy tosiaankin saada vaijereita lyhennettyä ja se tapahtuu seuraavasti. Keskikonsoli on kiinni kuudella ruuvilla, kolmella kyynärnojalaatikon pohjasta, yhdellä tuhkakupin alta ja kahdella keulasta jotka löytyy, kun irrottaa sivumuovit jotka tulee jalkatilasta. Nuo muovit irtoaa takapäästä varovasti vääntämällä. Konsolia kannattaa kohottaa takapäästään vain sen verran, että takapenkiltä näkee kahvan juureen. Kiekossa johon vaijeri tulee pohjan läpi on ulkokehällä kierrejousi joka kiristyessään kahvaa nostettaessa ottaa kiekon mukaansa ja vetää vaijeria. Jousen stoppari on kahvan kiinnityshaarukassaan kahvan takapuolella ja kahvan oikealla puolella. Stoppari on pitkässä reiässä joten se on suunniteltu selvästikin säädettäväksi mutta on kuitenkin niitattu kiinni, itsekään en saanut sitä liukumaan reiässään mutta väänsin sitä vain ylöspäin. Nyt jousi kiristyy kiekon ympärille hiukan aikaisemmin ja ottaa sen mukaansa. Kahvasta katosi löysät alusta eikä se enää nouse kiinni kyynärtukeen ja tietty jarrut alkoi pureen hyvin. Mielestäni systeemi olisi manuaalisäätöisenä toimintavarmempi ja selkeämpi huoltaa/korjata. Nyjyautot nyt vaan tehdään niin vaikeiksi tee-se-itse miehille ettei niitä vain kukaan vahingossakaan osaa ruuvailla.

WAU.....

Lähetetty: 20 Touko 2007 12:35
Kirjoittaja crashline
Outlivingin ensimmäinen bostaus tällä Foorumilla ja heti asian tuntevaa ja tietävää kommenttia ja aivan selkeästi asiaan perehtynyttä tietoutta :D Iso peukku hänelle 8)

Näin se homma etenee........

:D

Lähetetty: 20 Touko 2007 15:01
Kirjoittaja marqus
Mulla oli se takajarrusatula jumissa ja meni vaihtoon koko roska. Töineen ja koko satula yht 400€ ja jarrupaloilla ei ollu mitään tekemistä jumittumisen kanssa. Käsijarrun käytön puute!

jebulis,...

Lähetetty: 22 Touko 2007 23:31
Kirjoittaja crashline
Vaihdoin Uudet Levyt taakse ja samalla ne palat myös MUTTA nyt laahailee hieman???

Mikäköhän siellä oikein mättää? :shock:

Re: totaalisen käsi jarru

Lähetetty: 25 Touko 2007 21:53
Kirjoittaja outliving
Onko laahaamiseen syynä käsijarru vai käyttöjarrut? Jos käsijarrun vipu satulassa ei palaudu stoppariinsa niin se laahaa, jos vivut palautuvat kunnolla niin käyttöjarrut laahaa. Se palautinjousen geometria on kyllä ihan hanurista siinä satulan käsijarruvivussa , ei yksinkertaisesti riitä voima palauttaan jos hiukankin jostain jumittaa Täällä foorumilla oli jossain tosi hyvä linkki sylintereiden aukaisua ja puhd./tiivisteen vaihtoa varten hyvien kuvien kera. Itsekin puhdistin, rasvasin ja vaihdoin tiivisteet yhteen sylinteriin mutta päädyin kuitenkin myöhemmin vaihtamaan molemmat satulat tarvikeliikkeestä vaihto-osana saataviin satuloihin a 150 e/kpl. Jos kiinnostaa ja osaamista löytyy niin varmasti sylintereiden puhdistus, rasvaus ja tiivisteiden vaihto auttaa asiaan. Jos käsijarrun vivut satuloissa liikkuvat hyvin vaijerin ollessa irti ja kuitenkaan ei palauta vaijerin ollessa paikoillaan niin syytä pitää silloin hakea tietty niistä vaijereista.

Lähetetty: 25 Touko 2007 22:49
Kirjoittaja maakke
Mahdollisia vian aiheuttajia: Käsijarrukahva -> kahvassa automaattisäätö.
Käsijarruvaijerit -> vaijerit jumissa
tai satulat -> Käsijarrun "linkku jumissa"

Lähetetty: 26 Touko 2007 01:28
Kirjoittaja Monteonisti
Yleensä vikana asennusvirhe tai liukupinnat kaipaa voidetta? 8)

Re: totaalisen käsi jarru

Lähetetty: 30 Joulu 2015 21:44
Kirjoittaja smertani
outliving kirjoitti:Jos kahva nousee melkein puoleen väliin ennen kuin vivut satuloissa alkaa likkua sun täytyy tosiaankin saada vaijereita lyhennettyä ja se tapahtuu seuraavasti. Keskikonsoli on kiinni kuudella ruuvilla, kolmella kyynärnojalaatikon pohjasta, yhdellä tuhkakupin alta ja kahdella keulasta jotka löytyy, kun irrottaa sivumuovit jotka tulee jalkatilasta. Nuo muovit irtoaa takapäästä varovasti vääntämällä. Konsolia kannattaa kohottaa takapäästään vain sen verran, että takapenkiltä näkee kahvan juureen. Kiekossa johon vaijeri tulee pohjan läpi on ulkokehällä kierrejousi joka kiristyessään kahvaa nostettaessa ottaa kiekon mukaansa ja vetää vaijeria. Jousen stoppari on kahvan kiinnityshaarukassaan kahvan takapuolella ja kahvan oikealla puolella. Stoppari on pitkässä reiässä joten se on suunniteltu selvästikin säädettäväksi mutta on kuitenkin niitattu kiinni, itsekään en saanut sitä liukumaan reiässään mutta väänsin sitä vain ylöspäin. Nyt jousi kiristyy kiekon ympärille hiukan aikaisemmin ja ottaa sen mukaansa. Kahvasta katosi löysät alusta eikä se enää nouse kiinni kyynärtukeen ja tietty jarrut alkoi pureen hyvin. Mielestäni systeemi olisi manuaalisäätöisenä toimintavarmempi ja selkeämpi huoltaa/korjata. Nyjyautot nyt vaan tehdään niin vaikeiksi tee-se-itse miehille ettei niitä vain kukaan vahingossakaan osaa ruuvailla.
Katsastusmies meinasi, että Mondeossa nousee käsijarruvipu liian ylös. Jarruista itsestään ei sanonut mitään. Eli tällä ohjeella säätämään? Kyseessä -1.8 bensakone vuosimallia 2002.

Auton alla ei siis ole mitään mutteria tai kierretankoa, mistä kiristettäisiin?

Re: Käsijarrun Kiristys mondeo vm-01

Lähetetty: 31 Joulu 2015 07:21
Kirjoittaja mondix
Kahvan nouseminen ei mondeossa ole hylkäys peruste katsastuksessa jos jarru pitää. Ja taitaa olla melko tyypillistä että noissa automaatti säätö kahvoissa se nousee melko ylös. Ei toinna ressata sen enempää sitä.

Re: Käsijarrun Kiristys mondeo vm-01

Lähetetty: 31 Joulu 2015 07:50
Kirjoittaja focst
Alunperin automaatti säätöinen.. mutta on saatavilla myös manuaali säätöinen kahva joka säädetään auton alta..mahdoton sanoa päällepäin kumpi kahva on paikallaan..muistaakseni automaatti korvaantuu manuaali kahvalla jos on jouduttu vaihtamaan joskus..

Re: Käsijarrun Kiristys mondeo vm-01

Lähetetty: 31 Joulu 2015 09:11
Kirjoittaja smertani
Ei hylätty tuon käsijarrukahvan takia, mutta korjauskehotus siitä tuli. Samoin kuin takavilkun polttimon väristä, joka on haalistunut.

Hylky tuli kiertyneestä jarruletkusta. Vasemmalla edessä jarruletku tekee liian jyrkän mutkan ja siten vaarassa murtua. Tarviiko jarrusatulaa irroittaa tämän takia vai voiko letkua pukata ylöspäin, jotta mutka loivenee?

Re: Käsijarrun Kiristys mondeo vm-01

Lähetetty: 31 Joulu 2015 12:43
Kirjoittaja seppo1
smertani kirjoitti:Ei hylätty tuon käsijarrukahvan takia, mutta korjauskehotus siitä tuli. Samoin kuin takavilkun polttimon väristä, joka on haalistunut.

Hylky tuli kiertyneestä jarruletkusta. Vasemmalla edessä jarruletku tekee liian jyrkän mutkan ja siten vaarassa murtua. Tarviiko jarrusatulaa irroittaa tämän takia vai voiko letkua pukata ylöspäin, jotta mutka loivenee?
Yleensä tuo jarruletkun kiertymä tulee asennusvirheestä, eli jarrusatulaa on käytetty irti ja takaisin laittaessa sitä on tullut pyöräytettyä. Jos jarruletku asettuu oikeaan asentoon pienellä pukkauksella, niin mikä ettei. Yleensä se kiertymä vaan estää sitä asettumasta oikeaan asentoon.
Sen automaattisäätöinen käsijarrukahva on useimmiten mahdollista korjata ihan toimivaksi, jos viitseliäisyyttä riittää. Ne on vaan vanhemmiten semmoisia rimpuloita, että niistä täytyy saada ne väljyydet ja jumitukset pois. Kunnolla toimiessaan ei se kahva nouse kovin ylös.