Elikkäs katsastus lähestyy Niin pitäis varmaan käsijarrulle tehä jotain. Vänkärin puolen jarru ottaa ku unelma mut kuskin puoli ei sitten otakkaa oikein ollenkaa
Niin miten saisin kirittyä sen?
Käsijarrun juuressa oleva mutteri on kiritty tappiinsa.
Ajattelin että käytän jarrurummun auki ja tutkin että minkänäkönen värkki se on mut en saanu edes jarrurumpua auki Miten se aukee? Otin sen rasva kupin irti ja sieltä paljastu joku mutteri jonkaympärillä oli erikoinen lukituspelti hässäkkä kertokaas joku?
Käsijarrun kiristys?
Käsijarrun kiristys?
//))==Ford Escort 1.8D -96
ekaks löysää se vaijerin säätö, sit jarrurummut auki ja tutkit kuinka käsijarru toimii; vaijerin kiristäminen ei auta yhtään mitään koska 99% todennäköisyydellä takajarrujen automaattisäätö on jumissa ja siksi rummun sisällä olevan vivun jota käsijarruvaijeri liikuttaa liikerata on liian pieni = ottaa kiinni laakeripukkiin/pyörännapaan. tämän vuoksi ENSIN vaijerin säätö löysälle ja VASTA SITTEN säädät sitä takajarrun automaattisäätöä (eli samalla käyttöjarrujakin) lähemmäs, sovitat rumpua niin että rumpu nippanappa menee paikalleen mutta ei jää jarru laahaamaan. nyt pitäis jarrupolkimessakin tuntua eroa edelliseen verrattuna.. jos tarpeen niin kiristä lopuksi se käsijarruvaijeri vasta.
Minäkin olen lähes joka katsastukseen joutunut avaamaan (fiestan) takajarrut. Kerran tein sen tyhmän tempun että ostettuani tarvikekengät, vaihdoin myös asennus-sarjan tarvikemalliin.
Tuon asennus-sarjan säätöpala on tehty pehmeämmästä raudasta, eikä ne pienet hampaat kestä, kuluu pyöreiksi eikä takajarrut ota ihan suunnitellulla voimalla katsastuksen dynamolla. Juuri ja juuri on viimeiset pari kertaa menny läpi pienen ihmettelyn jälkeen.
Viime kesänä käsijarrun vaijeri jumitti, ja laitoin alkuperäisen (54 Euroa pelkkä vaijeri). Kokeilen jarruja ennen katsastusta ja jos säätö tuntuu huonolta niin kysäisen että mitä se asennus-sarja maksaa alkuperäisenä?
Olen sitä mieltä että jos vaihtaa kengät tarvikemalleihin, niin kelvollisia säätöpaloja ei kannata vaihtaa tarvikemalleihin. Vaikka ne kiiltää hienosti kaupan pussissa niin alkuperäinen on kuitenkin alkuperäinen.
Tuon asennus-sarjan säätöpala on tehty pehmeämmästä raudasta, eikä ne pienet hampaat kestä, kuluu pyöreiksi eikä takajarrut ota ihan suunnitellulla voimalla katsastuksen dynamolla. Juuri ja juuri on viimeiset pari kertaa menny läpi pienen ihmettelyn jälkeen.
Viime kesänä käsijarrun vaijeri jumitti, ja laitoin alkuperäisen (54 Euroa pelkkä vaijeri). Kokeilen jarruja ennen katsastusta ja jos säätö tuntuu huonolta niin kysäisen että mitä se asennus-sarja maksaa alkuperäisenä?
Olen sitä mieltä että jos vaihtaa kengät tarvikemalleihin, niin kelvollisia säätöpaloja ei kannata vaihtaa tarvikemalleihin. Vaikka ne kiiltää hienosti kaupan pussissa niin alkuperäinen on kuitenkin alkuperäinen.