Sierran Turbotus

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
simca1000
Viestit: 9
Liittynyt: 23 Tammi 2007 16:11

Sierran Turbotus

Viesti Kirjoittaja simca1000 »

Tietääkös kukaan viisaampana et mitä muutoksia normi laser sierraa pitäs tehdä et siihe sais turbo luvat? Pitääkö sen vastata niinku cosworthia että saa lailliseksi tehtyä liikenteesee... :roll: Saako ohc:sta tarpeeksi potkua vai pitäskö dohc kone vaihtaa ohc:n tilalle?
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

tietää vaikka kuka, sori "vittuilu" mutta lue edes hiukan tätä forumia ennen tota kysymystä...
Focus 1.0 edition a6 2017
Avatar
tupu
Viestit: 374
Liittynyt: 17 Touko 2006 21:46
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja tupu »

HAKUSANAKSI , sierra* and turbo* ,jo pitäs löytyä tietoa...
2.9i
Feel The Difference.
usa.power.xr4ti
Viestit: 18
Liittynyt: 04 Tammi 2007 21:14

Viesti Kirjoittaja usa.power.xr4ti »

:D heh ei todellakaan kannata dohc konetta turbottaa. Ohjarit tippuu ja tulee mustarauta koneen kyljestä katselemaan että mitä sitä täällä näkyypi... :D :D :D :D :D ....kokemusta.....
olafu
Viestit: 37
Liittynyt: 23 Heinä 2005 14:39

Viesti Kirjoittaja olafu »

usa.power.xr4ti kirjoitti::D heh ei todellakaan kannata dohc konetta turbottaa. Ohjarit tippuu ja tulee mustarauta koneen kyljestä katselemaan että mitä sitä täällä näkyypi... :D :D :D :D :D ....kokemusta.....
Ohjureiden tippumiseen on lääkkeet. Kun kansi on irrallaan ja tippuneet ohjurit harmittaa, niin ottaa ne kokonaan irti. Koneistaa niihin uusiin seekeriurat, jollei sitten vanhoja laita takaisin. Tai sitten tekee vaikka pronssisista tms. aihioista vallan uudet, missä on olake sopivassa kohtaa, millä se nojaa kanteen.

Alakertahan noissa koneissa on valovuoden edellä kun vertaa OHC koneeseen. Mitä sieltä läpi tuli?
Kampiakselikin on DOHC koneessa 8:lla vastapainolla ja kankisuhde sama mitä OHC koneessa sen jälkeen, kun laitetaan sinne pidemmät kiertokanget. Mäntäkin on pienempi mitä OHC koneessa, eli männän lämpökuorma pienenee.

Ainoo hieman heikon näkönen osa on DOHC alakerrassa kiertokanget. Tosin en yhtäkään muuta tapausta ole kuullut, että joku olisi ne saanut koneesta ulos. Ne on 150mm pitkät, 51mm kaulat. Luulisi sinne löytyvän jotain H-profiili teräskankia, johonkin muuhun merkkiin tarkoitettuna. Männäntappi on 22mm

Mulla on itselläni suunnitteilla I4 (DOHC, RS2000 jne) alakerralla oleva ahdettu pata, ihan vaan sen takia kun se on haukuttu lyttyyn ja kovin moni ei uskalla kokeilla onko tosta mihinkään.
usa.power.xr4ti
Viestit: 18
Liittynyt: 04 Tammi 2007 21:14

Viesti Kirjoittaja usa.power.xr4ti »

dohc heikko kohta on kanget. laittakaa sellane dohc 2.3 scorpion/galaxy kone siinä on paras dokki jolla saa turbokäytös helposti voimaa ja on kestävämpi kun vanha dohc.
Avatar
henu
Viestit: 676
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:27
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

usa.power.xr4ti kirjoitti:dohc heikko kohta on kanget. laittakaa sellane dohc 2.3 scorpion/galaxy kone siinä on paras dokki jolla saa turbokäytös helposti voimaa ja on kestävämpi kun vanha dohc.
noh noh...jos ruetaan pilkkua nussimaan ni eiköhä se paras dohc oo cossu.
Ennen olin itsekkin tota normi dokin virittämistä vastaan mut eipä se oo sen kummempi ku muutkaan koneet et antaa mennä vaa...
olafu
Viestit: 37
Liittynyt: 23 Heinä 2005 14:39

Viesti Kirjoittaja olafu »

usa.power.xr4ti kirjoitti:dohc heikko kohta on kanget. laittakaa sellane dohc 2.3 scorpion/galaxy kone siinä on paras dokki jolla saa turbokäytös helposti voimaa ja on kestävämpi kun vanha dohc.
Kuka kokeili ja paljonko tuli voimaa? Mulle tuli sellanen käsitys kun tollasta 2.3 DOHCia kattelin purettuna, että on vähän väkisin pumpattu lisää tilavuutta koneeseen. Taitaa olla jopa samat kanget mitä muissakin DOHC koneissa? Iskua on vaan pidennetty, 86->91mm ja lohkon poraus kasvatettu 86->89mm.
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja country sedan »

Ainahan voi lisätä sylintereitä, venttiileitä ja tilavuutta, 24V 2.9 V6. Jos ei muuta niin lisääntynyt paino pitää etupyörät paremmin maassa kiinni :)
Oharista tuli se vajaa 300hv, josko tosta Boa:sta sais samoilla ahdoilla 500hv. Vakio koneesta.
kimmok
Viestit: 265
Liittynyt: 10 Heinä 2006 19:02
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja kimmok »

En nyt sanoisi sitä cossun 16v konetta mitenkään parhaaksi. Onhan sielä kestävät kanget ja kampiakseli. Cossun kone on aika kivikautinen kuitenkin. Weber-marelli alkeellinen ruisku ja perustuu iän ikuiseen ohc moottoriin. Virranajakakin siinä on mitä silläkin tekee? Dohc:ssa on jo 8v hiukan parempi systeemi ja 16v paljon parempi. En oikein ymmärrä miksi se alkeellinen virranjakaja piti jättää cossuun, kun siirryttiin 90-luvun paremmalle puolelle.
Mieluummin laittaa sen 2.3 16v dohc, koska se on kuitenkin paljon edistyksellisempi ja mukavampi moottori. Näitä sentään saa halvalla tehdasuusia. Siitähän saisi kivasti jo vaparinakin ;)

Tuo cossun 24v minua kuitenkin kiehtoo eniten. Onhan se raskas malmikasa, mutta huomattavia edistyksen askelia kuitenkin otettu 12v verrattuna. Esim mitään virranjakajaa ei ole, moniurahihna ja ketjuveto nokka-akseleille(tosin pilattu surkeilla ohjureilla). 24v kiinostaa myös sen takia, että siitä saa todistetusti 300hv vaparina ilman, että konetta tarvitsee edes aukaista.
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Onhan se alkeellinen keksintö tietysti mutta harvassa on ne DOCH/BOA:t joista on enemmän kutitettu kuin normaali "stg2+" cossun koneet.
Kummasti tuosta marellista riittää viellä potenttiaalia +500hv paremmallekin puolelle.
Ja tuosta ohc:sta saa käyttövarman koneen joka kestää ja antaa sen +300 paineilla viellä suuremmin leikkimättä.
Tietty jos ei rahasta ole kiinni niin sitten tuosta Boa:sta rakentamaan suuria hevosia. Pelkän ketjun katkominen kun taisi tulla maksamaan 1500€ muutaman venttilin vaihdolla jos pääse.
gti golo palloilija
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja country sedan »

Aksu kirjoitti: Tietty jos ei rahasta ole kiinni niin sitten tuosta Boa:sta rakentamaan suuria hevosia. Pelkän ketjun katkominen kun taisi tulla maksamaan 1500€ muutaman venttilin vaihdolla jos pääse.
Jos sen tuplavitjan saa vaan poikki...
Tota BOA:n potentiaalia on juuri selvitelty ja uskallan väittää, että 500hv YB on moninverroin kalliimpi kuin saman tehoinen BOA. Onhan pelkkä YB:n hankintahinta moninkertainen BOA:an verrattuna.
No, eiköhän tossa toukokuun korvilla ala BOA:sta numeroita näkyä..
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Viesti Kirjoittaja Aksu »

country sedan kirjoitti:[Jos sen tuplavitjan saa vaan poikki.....
Saa sen :wink:
gti golo palloilija
Vastaa Viestiin