Mondeon käsikirja sanoo oikeiksi rengaspaineiksi kevyellä kuormalla 2.1 baaria eteen ja taakse. Autoni alla on Nokian Q kitkat. Joulureissulla lisäsin rengaspaineita auton ollessa täydessä lastissa ja ajo-ominaisuudet paranivat huomattavasti. Laiskana miehenä en kuorman taas keventyessä vähentänyt rengaspaineita ja nyt ajo-ominaisuudet ovat kevyellä kuormalla loistavat... paineet on 2.3 edessä ja 2.6 takana (muistaakseni).
Onko noi Nokian renkaat rungoltaan löysät? Mitäs rengaspaineita itse autoissa pidätte, hyväksi kokemianne vai tehtaan suosittelemia? Toki renkaat kuluu väärin, jos ajaa väärillä paineilla, mutta ajettavuuteen oli niin iso muutos, että kuluneet kitkat saa kulua pilalle omalla kohdalla, ensi talveksi kuitenkin laitan nastat alle.
Rengaspaineet
Rengaspaineet, joita suositellaan, ovat mukavuuden ja ajettavuuden kompromissi. Mitä enemmän paineita, niin ajettavuus paranee, mutta silloin meno ei ole niin pehmeää ja äänetöntä. Korkeammasta rengaspaineesta ei ole haittaa, sen sijaan liian matala rengaspaine rikkoo renkaan.
Nykyisissä renkaissa renkaan sivu tehdään ohuemmaksi kuin mitä 10 tai 20 vuotta sitten. Vierintävastuksen parantamiseksi. Jotta rengas pysyisi kasassa, on tämä huomioitava "vanhojen" rengaspaineniden ja uusien renkaiden kesken.
Nykyisissä renkaissa renkaan sivu tehdään ohuemmaksi kuin mitä 10 tai 20 vuotta sitten. Vierintävastuksen parantamiseksi. Jotta rengas pysyisi kasassa, on tämä huomioitava "vanhojen" rengaspaineniden ja uusien renkaiden kesken.
joskus aikoinaan oli porukoilla saab 9000 ja siinä bridgestonen kitkat, normi paineilla seilas kuin kova sivutuuli olis pukkinu heti ku renkaat vähä lämpeni. Lisäilin paineet 2,7:ään ja ajettavuus oli taas hyvä ja renkaatkin kului ihan tasaisesti.. tosin pitoon saattaa olla heikentävä vaikutus, mut sekään ei tunnu niin tärkeältä kuin saada ylipäänsä saada ajettavuus sellaiseksi että pysyy tiellä
Nykyinen: Mondeo 1.8 GLX 1997
Entinen: Saab 90 2.0 1986
Entinen: Saab 90 2.0 1986
renkaan koko/profiilin mukaan
Taakse laitan 0.1-0.2 baaria enemmän kuin eteen. Vaikka etupää on raskaampi, niin auto tulee parempaan ajotuntumaan kun takana kovemmat paineet.