Sierrassa kolahtelee takaa?

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Latvela
Viestit: 59
Liittynyt: 20 Marras 2006 23:05
Paikkakunta: Kotka

Sierrassa kolahtelee takaa?

Viesti Kirjoittaja Latvela »

Mikä mahtaa olla, kun Sierrasta on alkanut kolahdus kuskin puolelta takapyörän kohdalta? Kolahdus on satunnaista, mutta yleensä kuuluu kun ajaa kuopasta, kiihdyttää tai kääntyy oikealle. Välillä kuuluu selkeämmin, välillä kovempaa. Itselläni have no idea tuon suhteen?
tursas
Viestit: 4014
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tursas »

...mulla kolahteli kans takana aikansa...sitten pamahti takapyörän laakeri lopullisesti ja hyvä ettei koko pyörä irronnut, toivottavasti ei ole se.... :roll:
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Latvela
Viestit: 59
Liittynyt: 20 Marras 2006 23:05
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Latvela »

Aijaa, voisiko sitten olla se? Itse ajattelin jos tuo olisi ollut se apurungon pusla? Miten tuota kolahtelua kuvaisi, se on sellainen vaimea, ei mikään kovin korkea kolahdus. Noita laakerivikoja ei voi tietenkään koskaan varmaksi sanoa :D. Ihmettelin yksi päivä kun lähdin hieman nopeammin liikkeelle, niin kuului samasta paikasta epätasaista vinkumista, pyörimisnopeuden mukaan. Ääni sitten katosi, kun annoin auton seisoa vähän aikaa. Ettei vaan olisi se laakeri menossa?
tursas
Viestit: 4014
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tursas »

..niin, kannattais toi laakeriasia tarkistaa.

Näkiköhän sen nyt niin, että perä ilmaan ja sitten pyöriä pyörittelemään, ääniä kuulostelemaan ja välyksiä pyöristä nykimään ja kattelemaan ettei sieltä ole jo ne laakerin rasvat tullu jommasta kummasta puolen rummusta pihalle. Ku se laakeri menee lopullisesti niin siinä jää tienpäälle melkein samantien, ku se hajonnu laakeripyörä lopettaa pyörimisen kokonaan.

Mulla ensimmäisistä kolahduksista ajoi vielä parisataa kilsaa ennen kuin matka tyssäs.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Latvela
Viestit: 59
Liittynyt: 20 Marras 2006 23:05
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Latvela »

Täytyy tehdä tuo homma, kun kerkeää. Itse olen ajanut yli tuhat, vielä ei ole tössännyt :) Mutta kolahtelu on alkanut voimistumaan ja kuuluu useammin, kuin aluksi.
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

tai tyyppivika = jousi poikki
Focus 1.0 edition a6 2017
Latvela
Viestit: 59
Liittynyt: 20 Marras 2006 23:05
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Latvela »

Hmm, mistähän tuon sitten huomaa, jos jousi on poikki? Itse en ainakaan muista nähneeni renkaan vaihdon yhteydessä että jousi olisi poikki ollut. Eikös se kulma tuntuisi aivan erilaiselta, jos se jousi on poikki?
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

yleensä siitä katkeaa se ylin kierros. hankala havaita tunkkaamatta autoa ylös
Focus 1.0 edition a6 2017
Latvela
Viestit: 59
Liittynyt: 20 Marras 2006 23:05
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Latvela »

Täytyy tarkistaa huomenna tuo asia. Jos jousen joutuu vaihtamaan, niin tarviiko vaihtaa myös toiselle puolelle?
caddy
Viestit: 120
Liittynyt: 22 Kesä 2006 12:21
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja caddy »

onkos auto madallettu... minulla kolisee kun on -40mm jouset ja vakio iskarit... jokainen varmaan ymmärtää että toisen joustovara loppuu ennen pitkää
Latvela
Viestit: 59
Liittynyt: 20 Marras 2006 23:05
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Latvela »

Autoa ei ole madallettu.
Latvela
Viestit: 59
Liittynyt: 20 Marras 2006 23:05
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Latvela »

Kävin katsomassa jousen, se oli aivan kunnossa. Heiluttelin ja kääntelin pyörää, ei tuntunut mitään välyksiä. Käsijarru on vain vähän tiukalla, kun pyörä pyörii vain puoli kierrosta pyöräytettäessä kovaa. Yritin käsijarrua säätää auton alta, mutta oli tuo säätömutteri jumissa ettei kääntynyt (alustamassaa jonkun verran oli kierteillä). Kääntyi vain se vaijerin kierreosa mukana. Tarkistin toiseltakin puolelta, että johtui käsijarrusta tuo nihkeä pyöriminen.
tursas
Viestit: 4014
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tursas »

...hyvä ettei ole laakeri sitten...niiitä käsijarrun vaijerin säätömutskuja pitää varmaan liottaa ja putsata crceen kanssa vähän pitempään...
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Avatar
Fordson-Riesa-87
Viestit: 161
Liittynyt: 28 Tammi 2006 19:49
Paikkakunta: Hyllykallio

Viesti Kirjoittaja Fordson-Riesa-87 »

Latvela kirjoitti:Kävin katsomassa jousen, se oli aivan kunnossa. Heiluttelin ja kääntelin pyörää, ei tuntunut mitään välyksiä. Käsijarru on vain vähän tiukalla, kun pyörä pyörii vain puoli kierrosta pyöräytettäessä kovaa. Yritin käsijarrua säätää auton alta, mutta oli tuo säätömutteri jumissa ettei kääntynyt (alustamassaa jonkun verran oli kierteillä). Kääntyi vain se vaijerin kierreosa mukana. Tarkistin toiseltakin puolelta, että johtui käsijarrusta tuo nihkeä pyöriminen.

En tiedä autaako asiaa mutta kaverin bmwssä kuulu ihmeellinen pauke ja se koveni pikku hiljaa. Joten katsottii rumpuihin nii kenkiä pitävät jousi laatta keppi yhdistelmä olivat irroneet ja lojuivat rumpujen pohjalla... Jo loppu sen jälkee kun haettiin uudet asennussarjat.
Latvela
Viestit: 59
Liittynyt: 20 Marras 2006 23:05
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Latvela »

Juu, jokin tuohon viittaava vika se voisi olla. Vähän täytyy tarkentaa, että kolahtelu esiintyy myös vasemmalle käännyttäessä, ja välillä ei kuulu pariin päivään mitään. Välillä taas kolahtelee jatkuvasti ajossa. Täytyy liotella tuota käsijarruvaijeria, jos sitä saisi löysättyä.
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

tietysti esim myös pakoputkisto voi olla irti
Focus 1.0 edition a6 2017
Latvela
Viestit: 59
Liittynyt: 20 Marras 2006 23:05
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Latvela »

jaska74 kirjoitti:tietysti esim myös pakoputkisto voi olla irti
Ei ole irti.
Artery
Viestit: 150
Liittynyt: 24 Huhti 2006 14:42
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Artery »

Juu itellä on koko syksyn kuulunut pientä kolahtelua samaisissa tilanteissa. Nyt eilen kun pyörittiin kylillä niin se paheni niin, että aivan yhtenään paukku takapää. Tänään vietiin talliin ja takarenkaat irti ja kuumailmapuhallin kouraan--> jousen alle siihen kuppiin oli muodostunut reiluhko tenkale jäätä. Hupasaa kun aikamme siinä sitä sulateltiin niin yhtäkkiä pamahtaa ja jäänpalat lähti lentoon, oli kait jotenkin puristuksissa se jousi. Joka tapauksessa, tämän jälkeen ei enään minkäänlaista kolinaa ole kuulunut. :wink:
Latvela
Viestit: 59
Liittynyt: 20 Marras 2006 23:05
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Latvela »

Artery kirjoitti:Juu itellä on koko syksyn kuulunut pientä kolahtelua samaisissa tilanteissa. Nyt eilen kun pyörittiin kylillä niin se paheni niin, että aivan yhtenään paukku takapää. Tänään vietiin talliin ja takarenkaat irti ja kuumailmapuhallin kouraan--> jousen alle siihen kuppiin oli muodostunut reiluhko tenkale jäätä. Hupasaa kun aikamme siinä sitä sulateltiin niin yhtäkkiä pamahtaa ja jäänpalat lähti lentoon, oli kait jotenkin puristuksissa se jousi. Joka tapauksessa, tämän jälkeen ei enään minkäänlaista kolinaa ole kuulunut. :wink:
Hyvä että selvisi :) Mutta tuo ei voi mulla mitenkään pitää paikaansa, kun täällä etelässä on plussan puolella ollut ilma suurimman osan talvesta. Ei pitäisi olla jäässä.
jusep
Viestit: 37
Liittynyt: 20 Heinä 2005 23:36
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja jusep »

No mulla kävi semmonen pikku homma että kun rupesi kolahtelee niin ei muutakun asvaltilla pyöräytin auton reippaasti ympäri säälimättä sitä yhtään no siitä ääni koveni ja muuttui jatkuvammaksi sitten uusi vedätys hiekalta pyörät sutien kuivalle asvaltille taas meni pahemmaksi auto seis ja pihalle kattelee ja kappas tukivarsi ja apurunko makas tien pinnassa eli puolet taka-akselista repes irti...no ei muutakun ukko puikkoihin ja kotia kohti matkaa noin 6-7 km.mieletön mekkala ja kipuna suihku perässä kyllä kanssa autoilijat ihmetteli...vaan ei tartennu tielle jäädä.ei muutakun toisesta autosta uusia eli käytettyjä osia alle ja matka jatkui.
Sierra 90 2.0i "cossu look" 4x4 stw projekti(ikuinen)
Sierra 91 2.9i "tuunattu rumilus;)"
kimmok
Viestit: 265
Liittynyt: 10 Heinä 2006 19:02
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja kimmok »

Kolahtelu voi myös johtua vetoakselista. Täysin normaalia, että tökättävät vetarit hajoaa vaikka ei olisi kumitkaan rikki. Ne suurimmat 2L vetarit kestää ehkä hitusen enemmän...
Vastaa Viestiin