Sivu 3/10

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 15 Elo 2009 18:46
Kirjoittaja JyriN
Riippuu mitkä levyt ja satulat olet hommannut. 2.0 ja V6 satuloissa on sylinterin halkaisijassa 6mm ero (54/60mm) ja lisäksi v6 satulassa on tilaa halkaisijaltaan sentin suuremmalle levylle. XR4i:ssä ja muissa vaparitakaveto sierroissa on sama olkatuki vai-mikä-se-nyt-on, joten 260mm levyt ja v6 satulat ovat bolt-on, mutta huomaa tuo 1. lause: XR4x4 ja XR4i (nelikko vs. takaveto) satulat ovat samat, mutta levyissä on reilun 4mm korkeusero vaikka molemmat ovat 260mm halkaisijaltaan. :shock:

XR4i levyn korkeus on 58mm
XR4x4 levyn korkeus 53,5mm
normi sierran levyn korkeus 58mm

Se satulahan pultataan tähän olkatukeen etupuolelta (siis muistaakseni satulan kannake jää olkavarren ja levyn väliin), eikö se näin ollut? Liian pienellä "offsetillä" oleva levy (esim. XR4x4:n) jättäisi siis satulan kannakkeen ja olkatuen väliin sen 4mm raon.

Mittaa levyn korkeus niin asia luultavasti selviää. 8)

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 15 Elo 2009 19:20
Kirjoittaja duckworth
OK, pitää tutkia huomenna, kun palaan tallille. Onneksi on kuitit tallessa niin voin palauttaa levyt ja vaihtaa ne takavedonmallisiin.

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 21 Elo 2009 18:14
Kirjoittaja duckworth
Levyt oli tosiaan väärät, sain ne vaihdettua ja uudet meni heittämällä tiloihinsa. Kumarrukset JyriN:lle :) Alusta alkaa muútenkin olla valmista, peräöljyt ja jarrujen ilmaus pitää vielä hoitaa. Eikös viskolukkoperään suositella 80w90 litkua..?

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 21 Elo 2009 19:34
Kirjoittaja Aksu
Viskolukollisessa ei oljyllä "väliä",eli ei tarvitse olla lukolliseen tarkoitettua. Ainut et 10mm alle täyttöreiän . Liikaa täytettynä saattaa vuotaa öljyä lukon sisään.

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 13 Syys 2009 20:27
Kirjoittaja duckworth
Onko 14" RS- aluvanteissa erilaiset mutterit, kuin normi 13" peltivanteissa? Suora kysymys, suoria vastauksia.. :)

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 13 Syys 2009 23:39
Kirjoittaja Aksu
duckworth kirjoitti:Onko 14" RS- aluvanteissa erilaiset mutterit, kuin normi 13" peltivanteissa? Suora kysymys, suoria vastauksia.. :)
On

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 15 Syys 2009 21:48
Kirjoittaja duckworth
No mistä noita muttereita sitten lähtisi hakemaan, saako uusina vielä vai käytettyjäkö täytyy etsiä?

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 16 Syys 2009 21:13
Kirjoittaja duckworth
Ongelma ratkesi; karautin Hartikaiselle, ja poistuin mukanani 16 uutta orkkis mutteria... 8)

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 22 Syys 2009 23:59
Kirjoittaja ohc205
Ne varaosanumerot on maalattu valkoisella maalilla takatukivarsiin ja useimmista sierroista ne on jo kulunut pois.

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 25 Syys 2009 21:11
Kirjoittaja JyriN
Mä tein viikolla sen viilauksen noihin takatukivarsien kiinnikkeisiin. Tai oikeastaan vaan siihen sisempään tuentaan, koska se oli putken laiton yhteydessä helppo tehdä. Ulompien laittaminen olisi käytännössä vaatinut apurungon etupään pudottamisen alas ja se ei nyt kiinnistanut :evil:

Tilaa tuolla oli nostaa tukivartta semmoiset 6-7mm ja niille nurkille sainkin sen säädön tehtyä. Kesällä mittailin vanhoilla tukivarsilla noita muutoksien vaikutuksia ja totesin, että jokainen sentti sisäkiinnityksessä vaikuttaa 1 asteen pyörän camberiin. Uskokoon ken haluaa, minä meinasin mittailla nuo kulmat vielä tässä syksyn aikana, niin saan vähän faktaa vaikutuksista. Ennen muutosta camberi oli alle 2 astetta - mittauspaikka ja tekniikka eivät kuitenkaan olleet optimaalisia.

Kiinnilaittaessa lisäsin pultin alle prikan ja laitoin lopuksi pienet kitsausknöölit lukitsemaan virityksen paikoilleen. Hitsit on helppo purkaa, jos kulmat on ns. /c:stä, mutta nyt on päästävä FoMoCo päiville ajamaan. :roll:

Kuvia voi katella tuolta mun blogista :mrgreen:

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 26 Syys 2009 11:57
Kirjoittaja ohc205
Oliko se camber ennen muutosta 2 astetta negatiivisella? Ei kait ainakaan positiivista camberia sierran takapäässä voi olla?

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 07 Loka 2009 19:10
Kirjoittaja duckworth
Kävin tänään katsastuksessa nykyisellä alustakokoonpanolla, MUTTA inssi vaatii todistuksen jarrujen sopivuudesta ko. autoon. Tiedän että kutos-Sierroja on näillä jarruilla rullanut ulos. Saako tämän todistuksen ihan Fordin tiskiltä, vai pitääkö ottaa yhteyttä tuolloiseen maahantuojaan (Stockmann- auto?)? Ja kuinka todistan paikallaan olevan 4wd-cosanperän sopivuuden, kun ei Mk1 Sierraa ole tuolla akselilla rullannut ulos tehtaalta..?

Vaikka katsastus meni muuten hyvin, niin ajopäivän päätteeksi vasentakajarru alkoi laahata... Mikä h*lvetti voi aiheuttaa että yksittäinen jarru alkaa laahata, kun jarrut on ilmattu, kaikki osat (palat, levyt, letku) ovat uusia? Mielessä on käynyt toki se, että juurikin vasemman jarrun löysälle jäänyt letkuliitos vuoti ennen sen kiristämistä. Onko tällöin järjestelmään voinut päästä ilmaa, joka aiheuttaa moisen onegelman?

Mitähän tässä vielä..

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 07 Loka 2009 23:27
Kirjoittaja JyriN
Siellä takajarrussa voisi olla se käsijarrun akseli jumissa (ruosteessa). Tuskin sylinteri sentään, jos putsasit ja kasasit uusilla tiivareilla. Minä en ainakaan purkanut sitä käsijarrumysteeriä kunnostuksen yhteydessä lainkaan... (vaikka olisi varmaan pitänyt) :)

MkI Sierra on tullut noilla jarruilla ja perällä tehtaalta: 85-87 XR4x4 sekä abseilla että ilman ja aina varustettuna 7" lukollisella laippaperällä.

Surkeeta, että noi katsastuskonttorit alkaa syynäämään noita jarrumuutoksia tuolla lailla, vaikka parempaanhan päin tossakin mennään. Käy paikallisen Ford-huollon kanssa juttelemassa asiasta ja pyydä, että ne kattoo sun osat ja kirjoittaa lapun niiden sopivuudesta Sierraan, pääset helpoimmalla. Inssi saa mielenrauhan, kun lapussa lukee Ford vaikka peraatteessa osat voisivat olla mistä kiesistä vaan mikä on vähintään saman painoinen ja tehoinen kuin Sierra. Peruste on seuraava lain ote (tällä perusteella minä leimasin omat jarruni Scorpion korjauskäsikirjan lapuilla siinä oli painot ja jarrujen koot):
Liikenneministeriön päätös
auton rakenteen muuttamisesta

3 luku
Alustamuutokset

11 §
Akseliston muutokset
1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton akseliston tai akseliston osien vaihtaminen mallisarjaan kuuluvaan akselistoon, mallisarjaan tarkoitettuihin akseliston osiin tai akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin autoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin seuraavin edellytyksin:

a) autoon vaihdettava akselisto, akseliston osat tai akselistorakenteen muutososat on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan vähintään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaavaan autoon;

b) autoon vaihdettavien akseliston osien tai akselistorakenteen muutososien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia ja soveltuvia muutoksen kohteena olevassa autossa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi; tarvittaessa asiasta on esitettävä luotettava selvitys;

c) M1-, M1G-, N1- ja N1G-luokan ajoneuvon jousituksen tyyppi ei muutu;

d) akselistosta johtuva raideväli muuttuu korkeintaan 100 mm;

e) mahdollisesti tarvittavat uudet tukivarsien tai jousien kiinnikkeet tai akselisto kokonaisuutena on voitava kiinnittää luotettavasti auton runkopalkkeihin tai muihin riittävän lujuuden omaaviin rakenteisiin; ja

f) muutoskatsastuksessa on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys hitsauslisäaineista ja hitsaustyöstä sekä muutettujen rakenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta; hitsaussaumat on esitettävä viimeistelemättöminä, ellei katsastajan kanssa ole muuta sovittu.

2. Muutoskatsastuksessa voidaan 1 momentissa mainituin ehdoin hyväksyä myös auton jäykän vetävän taka-akselin vaihtaminen mallisarjaan kuulumattomaan saman tyyppiseen akseliin.

3. Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä auton akselivälin jatkaminen tai lyhentäminen tai akselin poistaminen tai asentaminen auton mallisarjan puitteissa. Muutos on tehtävä auton valmistajan ohjeiden mukaisesti, jos tällaiset ovat saatavilla. Jollei näissä ohjeissa muuta määrätä, on jarrujen voimansiirron laitteet muutettava siten, ettei aiheuteta ylimääräisiä liitoksia tai jatkoksia.

4. Jos voimansiirron nivelakselia muutetaan, on se tasapainotettava.

5. M1-luokan ajoneuvon, jonka on ensi kertaa käyttöön otettaessa edellytetty täyttävän direktiivien 96/79/EY ja 96/27/EY etuja sivutörmäyslujuusvaatimukset, akseliston muutokset saa muutoskatsastuksessa hyväksyä vain edellyttäen, että auto muutosten jälkeen täyttää etu- ja sivutörmäystestien vaatimukset.

13 §
Jarrujen muutokset

1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton jarrujen vaihtaminen seuraavin edellytyksin:

a) jarrut ovat alkuperäisiä tehokkaammat ja peräisin autosta tai tarkoitettu autoon, jonka akselimassa tai valmistajan sallima akselimassa ja moottoriteho vastaavat vähintään muutettavaa autoa;

b) jarrusatula tai -kilpi on kiinnitetty ruuviliitoksella suoraan tai asianmukaista soviteosaa käyttäen olka-akseliin tai vastaavaan taikka taka-akselistoon; omavalmisteisten soviteosien lujuudesta on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys;

c) jarrupääsylinteri on toiminnalliselta mitoitukseltaan jarrujärjestelmään sopiva; tarvittaessa on käytettävä tehostusta;

d) jarrupolkimen ja jarrupääsylinterin kiinnitykset ovat asianmukaiset;

e) jarruvoiman jakaantuminen ei muutoksen seurauksena muutu alkuperäistä huonommaksi, mikä tulee tarkastaa katsastuksessa; jarruvoiman oikean jakautumisen aikaansaamiseksi jarrujärjestelmästä saa poistaa tai siihen saa asentaa akselistokohtaisesti jarruihin vaikuttavan säätöventtiilin; asennettu säätöventtiili ei saa olla ajon aikana säädettävissä;

f) jarrujen lukkiutumisenestojärjestelmää ei poisteta eikä levyjarruja vaihdeta auton mallisarjaan kuulumattomiksi rumpujarruiksi; ja

g) jarrut, joiden on edellytetty auton käyttöönottoajankohtana olevan E-säännön, direktiivin tai FMVSS-standardin mukaiset, tulee muutoksen jälkeen osoittaa sanotut vaatimukset täyttäviksi.

2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös yksipiirisen jarrujärjestelmän muuttaminen kaksipiiriseksi vaihtamalla alkuperäinen jarrupääsylinteri asennusmitoiltaan ja toimintaan vaikuttavalta mitoitukseltaan vastaavaksi kaksipiirijärjestelmän jarrupääsylinteriksi. Jarrupiirit on tällöin jaettava samalla tavalla kuin autoon asennettavaa pääsylinteriä vastaavassa järjestelmässä. Tarvittaessa on tehtävä uuden jarrupääsylinterin vanhaan jarrujärjestelmään edellyttämät muutkin muutokset.

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 08 Loka 2009 15:14
Kirjoittaja duckworth
Kävin tänään Fordlilla -> Eivät voi antaa papereita jarrujen sopivuudesta -> soitto maahantuojalle -> lähettävät postissa rakenne-eroja koskevat paperit, pitäisi olla huomenna perillä...

Ja tuosta jarrusta vielä että voiko ilma aiheuttaa laahamista, kun tosiaan pari päivää ehti vuotaa tuo liitos?

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 08 Loka 2009 16:32
Kirjoittaja JyriN
duckworth kirjoitti:Ja tuosta jarrusta vielä että voiko ilma aiheuttaa laahamista, kun tosiaan pari päivää ehti vuotaa tuo liitos?
Jaa, voisko se aiheuttaa? Noissa jarruissa ei ole mitään mekanismia mikä palauttaisi työsylinterin pääsylinterin paineen vapauduttua (kun poljin nostetaan ylös). Paine häviää ja jarrulevyn ja palan välinen luonnollinen eläminen, kitka ja epätasaisuudet siirtävät sylinteriä minimaalisesti takaisin - juuri sen verran ettei merkittävää laahaamista esiinny.

Mitä tapahtuu, jos järjestelmässä on ilmaa? Ensinnäkin pääsylinterin paine puristaa ilmaa kasaan (tuntuu polkimen pidempänä liikkeenä ja pehmeytenä) ja paine välittyy ilman läpi työsylinterille (miinus työsylinterin kitkan voittamiseen tarvittava osa, mikä ei nyt tule pohkeesta). Kun pääsylinterin paine puretaan, pyrkii kokoon puristunut ilma jälleen laajenemaan (laajeneminen tapahtuu molempiin suuntiin), jolloin työsylinteriin vaikuttava paine vähenee nollaan vain mikäli ilma pystyy painamaan sen ja pääsylinterin välissä olevan nestepatsaan takaisin - muussa tapauksessa ainakin osapaine jää työsylinterille ns. "päälle".

Pitkä selitys, lyhyt vastaus :lol: :shock: Joo.

Jos sulla on herkästi liikkuva satula, ilmaa putkessa ja noin 20v vanhat muuta osat, niin kyllä tuo sen mythbusterssin "plausable" vaihtoehdon ainakin saa 8)

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 08 Loka 2009 16:46
Kirjoittaja duckworth
Huh, noin 45 min. sitten raahasin tunkin takaisin talliin, kun sain takajarrun ilmauttua.. Ainakaan ei enää kuuluu kiljahtavaa ääntä takaa ja auto rullaa jo loivassa alamäessä. Pari kuplaa ainakin letkussa näkyi. Jarruvaloissa näyttäisi olevan ihan polttimo vika. Näiltä osin "pelekkee ilimoo" :mrgreen:

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 22 Loka 2009 17:15
Kirjoittaja duckworth
Tuli kysymys etupyöränlaakerin vaihdon yhteyteen.. Pallonivelissä olevista sokista toisen jouduin poraamaan pois reiästä ja toinen tuli sentään ehjänä pois. Saako noita sokkia vielä uutena vai ajaako esim. rautalanka samanmuotoiseksi taiteltuna virkansa? Kun eihän tuohon sokkaan kovin kummoista rasitetta kohdistu..

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 22 Loka 2009 22:18
Kirjoittaja mk1sierra
Noita sokkia saat varmaan mistä tahansa rautakaupasta tms. missä nyt työkaluja ja tarvikkeita myydään ja minulta löytyy kans jos et muualta saa. Mut varmaan se rautalanka ajaa saman asian kun se vaan estää sitä mutteria pyörimästä. Tai toinen vaihtoehto ostat lukkomutterit niihin mut sierran pallonivelissä on hienokierteet joten tavan maxin mutterit ei käy.. Eli otat vanhan mutterin mukaan ja menet vaikka rapikselle jos et muuten tiedä mitkä kierteet siinä on. Yleensä kun esim. uuden raidetangonpään ostaa nii mukana tulee lukkomutteri eli sitä sokkaa ei tarvita.

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 23 Loka 2009 18:05
Kirjoittaja duckworth
OK..

Nyt tuli eteen vielä v*ttumaisempi ongelma. Vaihdoin uudet laakerit, rasvasin ne huolella ko. hommaan tarkoitetulla rasvalla, MUTTA kun napamutterin kirii niin napa pyörii aivan v*tun raskaasti :? Ihmeellistä sinänsä että kun olkatuki-/napa-asetelma on pöydällä kiinni vaikka penkissä, niin sitä on suht kevyt pyöritellä, mutta kun mutterin kiristää, niin kyllä muuttuu tahmeaksi... Missä mennään vikaan? Ei kai mutteria löysällekaan voi jättää (ohje arvo liki 300nm).

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 23 Loka 2009 19:34
Kirjoittaja Billie
duckworth kirjoitti:OK..

Ei kai mutteria löysällekaan voi jättää (ohje arvo liki 300nm).
eikai se ny noi paljo voi olla? eikös se ole jtn 220-240 väliltä korkeintaan....ittekki vaihdoin joskus etulaakerit ykköskoppaseen.

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 23 Loka 2009 20:58
Kirjoittaja lexicon69
310- 350 nm tarjoo alfameeri, voi tai ei mut uskotaan painettuu enemmän kun "asiantuntevaa" mielipidettä. Mutta asiaan: onkos sisäkehät kunnolla pohjassa?

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 24 Loka 2009 19:49
Kirjoittaja duckworth
Joo, en oo kiriny mutteria edes mahdottoman tiukkaan kun jumiminen alkaa.. Mielestäni ne sisemmät kehät (joissa rullat, jos niitä meinaat) asettuivat hyvin paikoilleen. Pitää tosin tarkistaa sisemmänlaakerin olkatuenpintoja vasten oleva ulompikehä, jos se vaikka ei olekaan pohjassa.

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 25 Loka 2009 17:47
Kirjoittaja duckworth
Kopautin tänään sisemmänlaakerin ulompaakehää (pitkä sana) enemmän pohjaan, ei liiku syvemmälle. Asettelin sisemmän laakerikehän paremmin, ja kun kirin navan kaksin käsin ihan höylä penkissä, niin pyörii paljon kevyemmin kuin ennen. Muutama päivä sitten napa piti panna penkkiin kiinni, jotta olkatukea jaksoi pyöritellä kaksin käsin. Nyt puolestaan napaa jaksaa pyöräyttää kahden sormen otteella, kun toisella kädellä pitää olkatukea :) Huomenna pitää tehdä vimeinen kirraus ruuvipenkissä. Kysyn vielä asiantuntevaa mielipidettä että kuinka kevyesti navan tulisi pyöriä, ja uskaltaako sen nyt laittaa alle?

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 25 Loka 2009 19:36
Kirjoittaja JyriN
Tuo kuulostaa jo siltä mitä kuvittelisin uuden laakerin tuntuvan, vaikka en ole Sierran etulaakeria koskaan vaihtanutkaan. :roll:

Kun levy on paikoillaan, ei etunapa pyörähdä vauhtia antamalla kuin sen puoli kierrosta, renkaan kanssa mennään jo sitten pari-kolme kierrosta, kun yhdellä kädellä riuhtaisee vauhtia. Voisin kuvitella, että tiukka uusi laakeri pyörisi renkaan kanssa sen pari kierrosta, jos jarrut ei laahaa.

Tarkista vaan ne kehät, että ovat varmasti pohjassa. Eihän siihen olkatukeen ja laakerien pesiin tullut irroittaessa mitään vaurioita, mitkä voisivat kanittaa nyt vastaan ja jättää laakerin kehän vähän "ylös"?

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Lähetetty: 13 Marras 2009 18:39
Kirjoittaja jusa20
Asiasta viidenteen..

Riittääkö vakio dohc:n jarrupääsylinterin kapasiteetti, jos vaihtaa xr4i:n (taakse 252mm ja eteen 260mm) jarrut. Taakke oon jo vaihtanu noi levyt rumpujen tilalle ja on ainaki vielä toiminu.. Autohan on -92 2.0 dohc