Sivu 12/162

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 23 Helmi 2015 19:33
Kirjoittaja Landor
Jykä99 kirjoitti: Ei se vesi Mondeossakaan kovin korkealle lennä. Sama juttu oli edellisessä Peugeot 508:ssa. Tuskin tämä veden (matala) lentokorkeus voi mikään vahinko olla. Veikkaan, että joku insinööri on laskenut optimaalisen pissapojan kaaren, joka sopii kaikille mahdollisille ajonopeuksille :D
Vaikka viesti tuntuukin olevan aika selvä niin varmistelen vielä... Eikö uuden Mondeon pissapojan suuntausta voi säätää?

Just tuossa eilen säätelin mk4 tullilasiperurin suuttimia.

Ei tullut tarkemmin katseltua mk5:n suuttimia. Sen muistan, että jostain sieltä ikkunan ja konepellin välistä sitä vettä lensi. Lähinnä tuli mieleen, että mitenköhän helppo ne suuttimet on pitää lumesta puhtaana?

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 23 Helmi 2015 19:38
Kirjoittaja janti
Landor kirjoitti: Vaikka viesti tuntuukin olevan aika selvä niin varmistelen vielä... Eikö uuden Mondeon pissapojan suuntausta voi säätää?

Ei tullut tarkemmin katseltua mk5:n suuttimia. Sen muistan, että jostain sieltä ikkunan ja konepellin välistä sitä vettä lensi. Lähinnä tuli mieleen, että mitenköhän helppo ne suuttimet on pitää lumesta puhtaana?
Äkkiseltään tuntuu ettein noiden suuntausta voi mitenkään säätää.

Jos tulee paljon lunta, niin pitää putsata tuo konepellin ja ikkunan väli kunnolla, jotta saa pesusuuttimet esille. Toisaalta, nyt ne on viimalta paremmin suojassa, muovisia ja muovissa kiinni, niin ne eivät ehkä jäähdy ja jäädy niin herkästi.

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 23 Helmi 2015 21:07
Kirjoittaja Hapero79
janti kirjoitti:
Äkkiseltään tuntuu ettein noiden suuntausta voi mitenkään säätää.

Jos tulee paljon lunta, niin pitää putsata tuo konepellin ja ikkunan väli kunnolla, jotta saa pesusuuttimet esille. Toisaalta, nyt ne on viimalta paremmin suojassa, muovisia ja muovissa kiinni, niin ne eivät ehkä jäähdy ja jäädy niin herkästi.[/quote

Jos jotain, niin pesusuuttimethan ovat suorastaan loistavat Mondeossa ja aika harvassa autossa muuten on kolme suutinta.

Itse en omassa yksilössäni näe tarvetta säätämiselle, mutta kai suuttimia voi säätää neulan avustuksella siinä missä muidenkin suuttimia

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 23 Helmi 2015 21:23
Kirjoittaja Landor
Landor kirjoitti: Ensimmäiset oppirahat on maksettu tähän liittyen. Ainakaan mk4 mondeossa ei nämä ebay ledit toimineet. Täytyy katsoa josko aikanaan testaisi vielä mk5:ssä.
Kuva
Väri oli kyllä hyvä. Tehoja oli ehkä hieman hintsummin kuin alkuperäisissä. Yksi lamppu toimi ihan hyvin, mutta valot vilkkuivat, kun vaihtoi molemmat rekkarivalot.
No, uusi arpa on heitetty. Nyt tilatuissa on pintaliitosledejä, kun edellisissä oli perinteisiä palluraledejä.
Tänään vaivauduin laittamaan viestiä noitten palluraledien myyjälle ja he ehdottelivat, että lähettelevät jonkinlaisen resistorihässäkän asian korjaamiseksi - kun ilmaiseksi pistävät tulemaan niin antaa tulla. Aika kohtuuttoman hyvää palvelua.

Mutta tänään saapui myös pussillinen SMD 5050 ledeistä kyhättyjä lamppuja. Nämäkin tulivat Briteistä viikossa.
Kuva
Näitteen kanssa ei ollut mitään ongelmia. Se tietty on hyvä muistaa, että ledeillä on väliä miten päin ne kantaan laittaa.

Vasen lamppu on normi hehku ja oikealla on viiden SMD 5050 ledin rakennelma.
Kuva

Mainitaan nyt vielä, että näitä testejä teen siis vielä mk4 mondeolla.

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 24 Helmi 2015 08:21
Kirjoittaja janti
Hapero79 kirjoitti: Jos jotain, niin pesusuuttimethan ovat suorastaan loistavat Mondeossa ja aika harvassa autossa muuten on kolme suutinta.

Itse en omassa yksilössäni näe tarvetta säätämiselle, mutta kai suuttimia voi säätää neulan avustuksella siinä missä muidenkin suuttimia
Tarkistin asian. Suuttimien aukot ovat suorakulmaiset (muoviset), niitä ei voi säätää neulalla.

Pyyhkimet ovat aina niin että kuskinpuolen pyyhin on ylimpänä ja pelkääjän puolen alinna. Vaikka käsin vaihtaisikin nuo toisinpäin, niin ne palautuvat heti kun auton käynnistää alkuperäisiin asentoihin. Ilmeisesti pyyhkimet on alunperin suunniteltu vasemmanpuoleiseen liikenteeseen jossa ratti on oikealla. Pienellä ohjelmoinnilla pyyhkimet olisivat toimivia meille joilla ratti on vasemmalla. Silloin kun kuljettajan pyyhin olisi alimpana, toimisi pyyhkijät ja pesusuuttimet kuskin kannalta oikein hyvin. :roll:

Kuva
Landor kirjoitti: Mainitaan nyt vielä, että näitä testejä teen siis vielä mk4 mondeolla.
Mk5 taitaa kaikki lamput olla valmiiksi ledejä. ;)

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 24 Helmi 2015 08:37
Kirjoittaja Landor
janti kirjoitti:
Mk5 taitaa kaikki lamput olla valmiiksi ledejä. ;)
Käsikirjan taulukosta saa hieman eri käsityksen, mutta en tosiaan tiedä.

Rekisterikilven valo. W5W - 5 W

Polttimon vaihtokuvakin viittaa hehkulamppuun (kuva näyttää samalta kuin mk4:n lampunvaihtokuva).
Kuva

Lisäksi tosiaan saksan foorumilla on joku näitä mk5 pirssiin vaihdellut.

Voisiko sitten riippua varustelutasosta/päävaloista/korimallista?

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 24 Helmi 2015 09:48
Kirjoittaja janti
Landor kirjoitti: Voisiko sitten riippua varustelutasosta/päävaloista/korimallista?
Mulla Trend Econetic led-ajovaloilla. Sisävalot on kaikki mulla ledejä.
Rekisterikilven valoissa ovat tosiaankin on perinteiset polttimot. Kerroppa muillekin toimiko nuo sun ledit siellä heittämällä. :)
Itse laitoin sinne nyt jotkin halpisledit, jotka eivät toimineen mk4 mallissa.

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 24 Helmi 2015 22:10
Kirjoittaja Landor
Joo, täytyy sitten kokeilla mk5:ssä (arviolta siis joskus 10.4. jälkeen....). Mittailin vielä valovoimakkuuksia normihehkulle ja noille SMD ledeille.
Mittarini on varmaan halvin mahdollinen yleismittariin integroitu, joten suhtaudutaan tuloksiin sen mukaisesti. Tuo 0 CM tulos on mitattu niin läheltä rekkarivaloa kuin mahdollista siten, että se on normaalisti asennettuna paikalleen, ei siis mitenkään suoraan polttimossa kiinni. Ja 10 cm mittaus on tehty rekisterikilven alareunasta, etäisyyttä en mitenkään mitannut.

--------------- 10 cm ------- 0 cm
5xSMD5050-- 248 Lux ----- 5680 Lux
Hehku-------- 241 Lux ----- 5170 Lux

5xSMD5050--- +3% --------- +10%

Pieni toistettava ero tuntuisi olevan.

Tilalin vielä yhdet ledit testiin, joissa käytetään pienenpiä SMD ledejä, joskin niitä on enemmän. Niiden valovoima lienee kuitenkin pienenpi. Palaillaan niihin myöhemmin, kunhan saapuvat.

Jotta tarina ei mene liikaa pois Mondeosta niin kysäisisin brittifoorumilla esille tulleesta seikasta. Sanovat, että pissapojan nesteen vähenemiselle ei olisi varoitusta. Liekö näin suomimondeoissa? Meillä kun on aina nuo lampun pesimetkin vettä kuluttamassa.

Yritin pälyillä käsikirjaa ja totisesti en sieltä löytänyt mitään tähän liittyvää ilmoitusta. Yli 150 muuta tietonäyttöviestiä on listattuna, mutta pesunesteestä ei varoitella, onkohan tässä taas 2 €/auto säästetty valmistuskuluja. En tiedä jurppisiko tämä muuten, mutta kun nykyisessä mk4 mondeossa tuo ilmoitus kuitenkin on (Low Washer Fluid Level) - kertaakaan ei ole päässyt tuon ansiosta pesuneste kokonaan loppumaan.

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 24 Helmi 2015 23:53
Kirjoittaja Tommi13
Landor kirjoitti:
Jotta tarina ei mene liikaa pois Mondeosta niin kysäisisin brittifoorumilla esille tulleesta seikasta. Sanovat, että pissapojan nesteen vähenemiselle ei olisi varoitusta. Liekö näin suomimondeoissa? Meillä kun on aina nuo lampun pesimetkin vettä kuluttamassa.

Yritin pälyillä käsikirjaa ja totisesti en sieltä löytänyt mitään tähän liittyvää ilmoitusta. Yli 150 muuta tietonäyttöviestiä on listattuna, mutta pesunesteestä ei varoitella, onkohan tässä taas 2 €/auto säästetty valmistuskuluja. En tiedä jurppisiko tämä muuten, mutta kun nykyisessä mk4 mondeossa tuo ilmoitus kuitenkin on (Low Washer Fluid Level) - kertaakaan ei ole päässyt tuon ansiosta pesuneste kokonaan loppumaan.
Minulla on varoitellut liian vähäisestä pesunesteen määrästä.

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 25 Helmi 2015 06:44
Kirjoittaja Landor
Tommi13 kirjoitti: Minulla on varoitellut liian vähäisestä pesunesteen määrästä.
Hienoo!

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 25 Helmi 2015 08:43
Kirjoittaja fordever
Tommi13 kirjoitti:
Minulla on varoitellut liian vähäisestä pesunesteen määrästä.
Voisitko kuvailla millä tavalla varoitus ilmenee, jokin varoitusvalo vai sanallinen ilmoitus? Manuaalin alkusivuilla on lueteltu nuo varoitusvalot kuvien kanssa eli onko kyseessä jokin tai jotkin niistä?

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 25 Helmi 2015 10:08
Kirjoittaja hoppaJS
Tommi13 kirjoitti:
Minulla on varoitellut liian vähäisestä pesunesteen määrästä.
Onko tuo samanlainen kuin mk4ssa- tulee teksti-ilmoitus ajotietokoneeseen kerran. Sen jäkeisissä käynnistyksissä ei uusiudu vaan on luettava erikseen valikoista "information" kohdasta.

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 25 Helmi 2015 17:43
Kirjoittaja Hapero79
hoppaJS kirjoitti: Onko tuo samanlainen kuin mk4ssa- tulee teksti-ilmoitus ajotietokoneeseen kerran. Sen jäkeisissä käynnistyksissä ei uusiudu vaan on luettava erikseen valikoista "information" kohdasta.
Ensin ilmoittaa isoosti kierroslukumittarin sisäpuolella tekstimuodossa alhaisesta määrästä ja tämän lisäksi syttyy varoitusvalo. Varoitusvalo jatkaa palamistaan, mutta teksti häviää. Mutta tekstihälytys ilmestyy myös jokaisen käynnistyksen yhteydessä.

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 26 Helmi 2015 08:03
Kirjoittaja Tommi13
fordever kirjoitti: Voisitko kuvailla millä tavalla varoitus ilmenee, jokin varoitusvalo vai sanallinen ilmoitus? Manuaalin alkusivuilla on lueteltu nuo varoitusvalot kuvien kanssa eli onko kyseessä jokin tai jotkin niistä?
Jep, tuulilasin ja pesulaitteiden kuva.

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 26 Helmi 2015 14:38
Kirjoittaja GreatGiantHead
Landor kirjoitti: Minä tilailin 11.1. ja auto valmistui 9.2. Lienee kuitenkin aika monen asian (sattuman) summa milloin omalle autolle tuotantoslotti avautuu.
Tiedon valmistumisajankohdasta sain vasta valmistumisen jälkeen, mitään valmistumisennustetta en koskaan saanut.
Kolme viikkoa tilauksen jälkeen yritin vielä tehdä paria pientä varustemuutosta. Ne eivät enää onnistuneet, mutta silloinkaan en tiennyt, että valmistumisajankohta oli jo viikon päässä.

Tarkkaa laivaristeilyajankohtaa ei ole. Suomeen saapumisajanakohdaksi on arveltu maaliskuun loppua. Toisaalta heitettiin, että saapuminen voi kestää 1-1,5 kk. Kuulemma tehdas päättä, koska Espanjan loma loppuu ja matka kohti pohjoista alkaa - täällä vaan odotellaan. Siihen sitten vielä joku pari viikkoa ennen luovutusta.

Itsellä on tilauksessa 1.5 Ecoboost Titanium Business Wagon M6.

EDIT: Joku tuolla kirjoitteli, että ostopaikkakin voi vaikuttaa niin mainittakoon, että tilailin Vehosta.
2.0 Tdci 150 hv Powershift Tit Bus 5-ov tilattu 14.11.2014. Ei näy ei kuulu. Myyjän tiedon mukaan pitäisi valmistua näinä päivinä eli luovutus ehkä joskus huhtikuun loppupuolella. Odottavan aika on pitkä, sapettaa.

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 26 Helmi 2015 22:36
Kirjoittaja Landor
Tommi13 kirjoitti:Jep, tuulilasin ja pesulaitteiden kuva.
Brittifoorumilla arvelivat, että pesunesteanturi varoituksineen tulisi ajovalopesimien kanssa ja tästä syystä heillä ei pissapojan nestehälytyksiä tule, kun pesimet puuttuvat. Ilmeisesti näin on monen muunkin automerkin kanssa.
GreatGiantHead kirjoitti: 2.0 Tdci 150 hv Powershift Tit Bus 5-ov tilattu 14.11.2014. Ei näy ei kuulu. Myyjän tiedon mukaan pitäisi valmistua näinä päivinä eli luovutus ehkä joskus huhtikuun loppupuolella. Odottavan aika on pitkä, sapettaa.
On tää odottaminen tuskaa joo. Jotenkin ajattelin että tämä olisi helpottanut pari viikkoa tilauksen jälkeen, mutta ei kyllä pahemmin ole. Hieman ehkä omaa mieltä rauhoitti tieto auton valmistumisesta, kun tiesi että nyt se on ihan oikeasti jo olemassa. Kuitenkin tahtoo tökkiä ajatus siitä, että tiedän auton olevan olemassa, mutta silti sillä menee yli 2 kk ennen kuin se saadaan luovutettua.

Ei nyt mikään huipumielenkiintoinen juttu, mutta kuitenkin jonkinlainen spekulaatio varusteisiin liittyen. Kääntyvät sivupeilit kuuluisivat yhteen BLIS -järjestelmän kanssa (kuolleen kulman vahti/hälytys). Olisko tälle vahvistusta?

Löytyykös mk5 mondeokuskeilta jo kokemuksia aktiivisesta nopeussäätimestä, miltä tuntuu? Ilmeisesti nopeuden voi asettaa välille 30 km/h... 200 km/h ja järjestelmä kytkeytyy pois alle 20 km/h nopeudessa. Joku Saksalainen hieman valitteli, että hän tykkäisi 200 km/h asetuksella hiljennellä hieman aikaisemmin kuin auton nopeussäädin.

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 26 Helmi 2015 23:21
Kirjoittaja Hapero79
Landor kirjoitti: Brittifoorumilla arvelivat, että pesunesteanturi varoituksineen tulisi ajovalopesimien kanssa ja tästä syystä heillä ei pissapojan nestehälytyksiä tule, kun pesimet puuttuvat. Ilmeisesti näin on monen muunkin automerkin kanssa.
On tää odottaminen tuskaa joo. Jotenkin ajattelin että tämä olisi helpottanut pari viikkoa tilauksen jälkeen, mutta ei kyllä pahemmin ole. Hieman ehkä omaa mieltä rauhoitti tieto auton valmistumisesta, kun tiesi että nyt se on ihan oikeasti jo olemassa. Kuitenkin tahtoo tökkiä ajatus siitä, että tiedän auton olevan olemassa, mutta silti sillä menee yli 2 kk ennen kuin se saadaan luovutettua.

Ei nyt mikään huipumielenkiintoinen juttu, mutta kuitenkin jonkinlainen spekulaatio varusteisiin liittyen. Kääntyvät sivupeilit kuuluisivat yhteen BLIS -järjestelmän kanssa (kuolleen kulman vahti/hälytys). Olisko tälle vahvistusta?

Löytyykös mk5 mondeokuskeilta jo kokemuksia aktiivisesta nopeussäätimestä, miltä tuntuu? Ilmeisesti nopeuden voi asettaa välille 30 km/h... 200 km/h ja järjestelmä kytkeytyy pois alle 20 km/h nopeudessa. Joku Saksalainen hieman valitteli, että hän tykkäisi 200 km/h asetuksella hiljennellä hieman aikaisemmin kuin auton nopeussäädin.
Itselläni ei ole blis-järjestelmää, mutta on kääntyvät sivupeilit

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 26 Helmi 2015 23:33
Kirjoittaja Landor
Hapero79 kirjoitti:Itselläni ei ole blis-järjestelmää, mutta on kääntyvät sivupeilit
Kiitos, se siitä.

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 27 Helmi 2015 10:47
Kirjoittaja Jykä99
janti kirjoitti:
Tarkistin asian. Suuttimien aukot ovat suorakulmaiset (muoviset), niitä ei voi säätää neulalla.

Pyyhkimet ovat aina niin että kuskinpuolen pyyhin on ylimpänä ja pelkääjän puolen alinna. Vaikka käsin vaihtaisikin nuo toisinpäin, niin ne palautuvat heti kun auton käynnistää alkuperäisiin asentoihin. Ilmeisesti pyyhkimet on alunperin suunniteltu vasemmanpuoleiseen liikenteeseen jossa ratti on oikealla. Pienellä ohjelmoinnilla pyyhkimet olisivat toimivia meille joilla ratti on vasemmalla. Silloin kun kuljettajan pyyhin olisi alimpana, toimisi pyyhkijät ja pesusuuttimet kuskin kannalta oikein hyvin. :roll:
Sen verran kommenttia suuttimista, että vaikka ehkä hieman alas vettä heittävätkin niin varsinaista säädön tarvetta ei ole ilmennyt ...ihan hyvin ovat ajossa toimineet.

Mitä taas tulee pyyhkijöiden "valmiusasentoon", niin en usko kyseessä olevan mikään jäänne vasemmanpuoleisesta liikenteestä. Kuskin puolen pyyhkijä on kiinni aivan vasemmassa laidassa ja se jää (hetkeksi aikaa) muutaman sentin vinosti koholle kun automaattitihku on päällä. Korkeimmillaan pyyhkijä on apukuskin puolella, jossa sulan kärki on muutaman sentin koholla näkökentässä. Kuskin kohdalla pyyhkimen varsi on niin vähän koholla, että sitä ei kunnolla edes huomaa. Jos systeemin kääntäisi toisin päin, niin sulan kärki osuisi kuskin näkökentään selvästi nykyistä korkeammalle. Tätä tuskin kukaan haluaisi.

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 27 Helmi 2015 14:04
Kirjoittaja janti
Jykä99 kirjoitti: Mitä taas tulee pyyhkijöiden "valmiusasentoon", niin en usko kyseessä olevan mikään jäänne vasemmanpuoleisesta liikenteestä. Kuskin puolen pyyhkijä on kiinni aivan vasemmassa laidassa ja se jää (hetkeksi aikaa) muutaman sentin vinosti koholle kun automaattitihku on päällä. Korkeimmillaan pyyhkijä on apukuskin puolella, jossa sulan kärki on muutaman sentin koholla näkökentässä. Kuskin kohdalla pyyhkimen varsi on niin vähän koholla, että sitä ei kunnolla edes huomaa. Jos systeemin kääntäisi toisin päin, niin sulan kärki osuisi kuskin näkökentään selvästi nykyistä korkeammalle. Tätä tuskin kukaan haluaisi.
Se kuljettajan pyyhkimen kohollaan olo valmiudessa aiheuttaa sen että kun tällöin pesunestettä sumuttaa lisää, niin sumu jää pyyhkimen alle ja itse pyyhittävälle lasiosuudelle ei tule suihkua. Pelkääjän puolella on vastaavassa tilanteessa pyyhin alempana ja sillä pesuneste tulee kyllä hieman pyyhkimen yli lasille. Tuntuu nyt siltä että pelkääjän puolen lasille tulee vettä kahdesta suuttimesta, kun kuskin puolelle ei tule perille kunnolla siitä yhdestäkään. Tuntuu myöskin siltä että lasin saa parhaiten putsattu lyhyellä suihkauksella, pesunesteen lisäsumutus ei auta pyyhintätulokseen.

Miksi pyyhkimet pitää yleensäkään olla kohollaan? Eikö ne voisi olla piilossa ja lähteä aina sieltä pyyhkimään? :cry:
Onko syynä nyt Suomen ilmasto ja mahdollinen jää/lumi siellä lasin alareunassa vaiko joku muu?

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 27 Helmi 2015 14:24
Kirjoittaja Jykä99
janti kirjoitti:
Se kuljettajan pyyhkimen kohollaan olo valmiudessa aiheuttaa sen että kun tällöin pesunestettä sumuttaa lisää, niin sumu jää pyyhkimen alle ja itse pyyhittävälle lasiosuudelle ei tule suihkua. Pelkääjän puolella on vastaavassa tilanteessa pyyhin alempana ja sillä pesuneste tulee kyllä hieman pyyhkimen yli lasille. Tuntuu nyt siltä että pelkääjän puolen lasille tulee vettä kahdesta suuttimesta, kun kuskin puolelle ei tule perille kunnolla siitä yhdestäkään. Tuntuu myöskin siltä että lasin saa parhaiten putsattu lyhyellä suihkauksella, pesunesteen lisäsumutus ei auta pyyhintätulokseen.

Miksi pyyhkimet pitää yleensäkään olla kohollaan? Eikö ne voisi olla piilossa ja lähteä aina sieltä pyyhkimään? :cry:
Onko syynä nyt Suomen ilmasto ja mahdollinen jää/lumi siellä lasin alareunassa vaiko joku muu?
Voi olla, että suuttimet on eri autoissa vähän eri tavalla säädetty. Mulla lasille tulee parhaiten vettä kun pitää suihkua reilusti päällä vähän aikaa. Jos nyt hiuksia aletaan halkomaan, niin tykkäsin enemmän Peugeotin virityksestä jossa vettä tuli lasille vielä sen jälkeenkin kun oli laskenut viiksestä irti. Ei tarvinnut roikkua viiksessä kiinni niin kauan. Lopputulos on kyllä molemmilla patenteilla ihan samanlainen...

Paha sanoa, mitä pyyhkimien hienoisella kohollaan ololla haetaan, mutta ei ole itseä häirinnyt millään tavoin.

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 27 Helmi 2015 17:18
Kirjoittaja janti
Olin yhteydessä Fordiin tuosta lisälämmittimen toimintaperiatteesta. Ovat luvanneet tehtaalla tukia asiaa. Ilmeisesti TM:n huomio samasta asiasta on pannut sinne liikettä.

Tässä esimerkki tältä aamulta. Auto on ollut aamulla 2 h lohkolämmittimessä + sisätilalämmitin päällä. Ulkolämpötila noin 0C. Lähtiessä sisälämpötilan noin 22 C. Lisälämmitin lähtee päälle 50 m ajon jälkeen. Noin 1 km päässä 1. liikennevaloissa autosammuu start&stop toiminnon ansiosta, lisälämmitin jatkaa lämmittämistä. 500 m eteenpäin seuraavissa valoissa sama juttu. => Eipä ole S&S-toiminnasta apuja jos lisälämmitin käy samaan aikaan. Akkukaan ei taida tykätä pidemmän päälle. :?

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 27 Helmi 2015 18:42
Kirjoittaja Kugahan
Eikö mondeossa saa automaattista lisälämmitintä valikosta raksittua pois?

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 27 Helmi 2015 19:43
Kirjoittaja hoppaJS
janti kirjoitti: Lisälämmitin lähtee päälle 50 m ajon jälkeen. Noin 1 km päässä 1. liikennevaloissa autosammuu start&stop toiminnon ansiosta, lisälämmitin jatkaa lämmittämistä. 500 m eteenpäin seuraavissa valoissa sama juttu. => Eipä ole S&S-toiminnasta apuja jos lisälämmitin käy samaan aikaan. Akkukaan ei taida tykätä pidemmän päälle. :?
Kyllä se olisi lämppärin surma jos se joka pysäyksellä itsensä sammuttais. Pitäis toimia niin päin ettei S&S toimi kun lämppäri käy.

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 28 Helmi 2015 08:40
Kirjoittaja janti
Kugahan kirjoitti:Eikö mondeossa saa automaattista lisälämmitintä valikosta raksittua pois?
Ei saa, jos ei ole ajastinta. Silloin ei näy mitään lisälämmitin valikkoa.
hoppaJS kirjoitti:Kyllä se olisi lämppärin surma jos se joka pysäyksellä itsensä sammuttais. Pitäis toimia niin päin ettei S&S toimi kun lämppäri käy.
Ongelmana on lähinnä lämppärin turhaan käyminen vaikka sisätilat ovat lämpimät ja moottorin esilämmitystä on käytetty. Lähtee ilmeisesti aina automaattisesti päälle jos jäähdytysnesteen lämpötila on alhainen (alle 73 C?) ja ulkolämpötila alle +5 C. +11 C ei enään lähde.
Näin se toimi ainakin mk4 mallissa http://workshop-manuals.com/ford/mondeo ... er_heater/
Amerikan Fusionissa on bensakoneilla ja niissä PTC vastus joka toimii lähes vastaavasti http://workshop-manuals.com/ford/fusion ... ry_heater/