1,6 CVH nostajat

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

niii ja muuten mistä saabista ne säätölevyt on??
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
wili
Viestit: 16
Liittynyt: 10 Helmi 2005 09:55
Viesti:

Viesti Kirjoittaja wili »

google näytti ainaki löytävän tietoa. :)

"99" 1981-84 "90" 1984-87 "900" 1981-91

http://www.autoon.net/tuoteluettelo/pro ... f7fa072645

motonet:
VENTTIILIN JOUSET/-LUKITUS SAAB 99
Hinta / 1 kpl
2,0 72--85 Venttiilin säätölevy 1,77--2,89mm 0,05mm:n välein
25-2991 2.00e
Hinta/kpl tilaa ilmoittamalla esim: säätölevy 1,82mm
- http://wili.1g.fi - http://www.cosworthrsclub.com -
- vw bora 1.9tdi - ford escort 1.8 - saab 96 -
wili
Viestit: 16
Liittynyt: 10 Helmi 2005 09:55
Viesti:

Viesti Kirjoittaja wili »

mahtaakos tohon käymä muuten diesel escort tai orionin säätölevyt? ku semmossetki netti näytti löytävän..

kuihan paksun säätölevy sinne tarvis sitte hommata?
- http://wili.1g.fi - http://www.cosworthrsclub.com -
- vw bora 1.9tdi - ford escort 1.8 - saab 96 -
Qtka
Viestit: 52
Liittynyt: 09 Helmi 2005 11:52
Paikkakunta: Sonkajärvi/Kuopio

Viesti Kirjoittaja Qtka »

Muistaakseni esim 900 Saabista löytyy kyseiset levyt, ne on just käypäset sinne nostajan sisään. Levyjä laitetaan niin että välykset on sopivat... Sen seekerin voi jättää pois jos ei muuten välys asetu kohdalleen, tai laittaa kaksi seekeriä tai kaksi säätölevyä päällekkäin :shock:
wili
Viestit: 16
Liittynyt: 10 Helmi 2005 09:55
Viesti:

Viesti Kirjoittaja wili »

mikä olis sopiva välys?
- http://wili.1g.fi - http://www.cosworthrsclub.com -
- vw bora 1.9tdi - ford escort 1.8 - saab 96 -
Qtka
Viestit: 52
Liittynyt: 09 Helmi 2005 11:52
Paikkakunta: Sonkajärvi/Kuopio

Viesti Kirjoittaja Qtka »

Riippuu nokasta.
MikkoT

Viesti Kirjoittaja MikkoT »

Noita venttiilin säätöpaloja saabbiin sai ainakin joskus ihan biltemasta sarjana, jolla sais varmasti kasattua sopivat välykset joka venttiilille.

Kuten täällä jo aikaisemminkin mainittiin niin toi paino on noissa ongelma ja itse olen kuullut sellaista juttua, että noita ois sorvattu sisäpuolelta jostain kohti kevyemmäksi. Sitä en osaa sanoa, minkä auton painimet oli ollut kyseesssä tossa tapauksessa, mutta itse olen miettinyt tota ratkaisua niin, että kuppi suunnilleen tyhjäksi sisäpuolelta ja sinne alumiinistä kartiot, jolloin toi paino putoaa varmasti.

Suurin ongelma näissä on varmasti toi oikean välyksen päättäminen. Itse mietin tollasta 0,05-0,10 mm välystä, jonka luulisi olevan ihan riittävä, koska eihän noissa osissa (nokka, painin, venttiili) pitäs kovin paljon lämpölaajenemista syntyä.

Eikun lisää villejä ratkaisuehdotuksia vaan peliin. Toi omani on vielä ihan vaan pohdinta-asteella, mutta saa nähä :roll:
wili
Viestit: 16
Liittynyt: 10 Helmi 2005 09:55
Viesti:

Viesti Kirjoittaja wili »

voisko tällässeet välykset olla järkevät?

CVH26 - 261deg, camlift 6.93mm, valvelift 11.30mm inlet 11.22mm exhaust
= 0.15mm inlet 0.20mm exhaust
tai
CVH27 - 290deg, camlift 7.84mm, valvelift 12.36mm inlet 12.31mm exhaust
CVH28 - 300deg, camlift 8.22mm, valvelift 13.00mm inlet 12.95mm exhaust
= 0.56mm inlet 0.61mm exhaust

kuulostaa aika isoilta välyksiltä jos MikkoT mietti tota 0.05-0.1mm?
- http://wili.1g.fi - http://www.cosworthrsclub.com -
- vw bora 1.9tdi - ford escort 1.8 - saab 96 -
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

oma veikkaukseni on että venttiilivälykset ois hyvät ku ne ois 0.20-0.40
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
MikkoT

Viesti Kirjoittaja MikkoT »

No tollanen 0,4-0,5 mm alkaa kuulostaa aika suurelta minunkin korvaan.

OHC:n vakiovälykset on 0,2 imu ja 0,25 pako, mutta eräältä noita paljon rallikäyttöön viilanneelta rakentajalta tuli neuvo, että välys 0,1 mm suoraan keinun- ja venttiilinpään välistä mitattuna joka venttiiliin on hyvä. Tosta mietin tota välystä tässäkin tapauksessa.

Tärkeinhän tossa on se, että venttiilit ei jää auki lämpimällä/kuumalla koneella. Mitä enemmän sinne välystä laittaa sitä enemmän menee nokasta nostoa hukkaan.
Qtka
Viestit: 52
Liittynyt: 09 Helmi 2005 11:52
Paikkakunta: Sonkajärvi/Kuopio

Viesti Kirjoittaja Qtka »

Muistelisin että itellä oli 0,25 välykset.... Ja nokka oli tarkoitettu mekaanisille nostajille.
koskar
Viestit: 334
Liittynyt: 21 Helmi 2005 19:09
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja koskar »

nestori kirjoitti:Ei taida varsinainen kierrosrajoitin löytyä kuin (?) k-jet ruiskumalleista (efi erikseen), ja niissä se on virranjakajan pyörijässä, vaihtaa tavan jakajan tai pyörijän niin pääsee siitä eroon.
Miten tuollainen toimii käytännössä?
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

koskar kirjoitti: Miten tuollainen toimii käytännössä?
jaa pyörijässä oleva rajoitin?
fieteri joka kierrosten kasvaessa kekipakoisvoiman ansiosta venyy, ja pätkii kipunaa...
koskar
Viestit: 334
Liittynyt: 21 Helmi 2005 19:09
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja koskar »

lalli69 kirjoitti:jaa pyörijässä oleva rajoitin?
fieteri joka kierrosten kasvaessa kekipakoisvoiman ansiosta venyy, ja pätkii kipunaa...
Vai niin :) kuulostaa aivan, hmm, no toimivalta. Voisi katsoa jos tuohonkin sellaisen investoisi joskus.
wili
Viestit: 16
Liittynyt: 10 Helmi 2005 09:55
Viesti:

Viesti Kirjoittaja wili »

ton näkönen se on..
http://www.bavauto.com/assets/product_i ... 04_141.jpg

motonet:
1,6-XR3i 85--89 Bosch (6500rpm rajoitin). . . . . . . . . . 10-4998 10.76 ???
- http://wili.1g.fi - http://www.cosworthrsclub.com -
- vw bora 1.9tdi - ford escort 1.8 - saab 96 -
voicecoil
Viestit: 306
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:40
Paikkakunta: pieksämäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja voicecoil »

joo ja tuohon rajottimeen kannattaa luottaa kuin nykäs matin selvään päivään!! nimimerk.kokemusta on. petrikoo.tk
Fiesu
Viestit: 36
Liittynyt: 07 Helmi 2005 21:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Fiesu »

Noista välyksistä vielä:TEORIASSA Alukannessa välykset voi olla 0 ,koska kansi laajenee lämmetessään enemmä kuin venttiili.Tästä syystä valmistajat usein antavat pienemmät arvot kylmälle moottorille.Käytännössä varmasti kannattaa kuitenkin laitaa ainakin 0,1-0,25mm ,ettei venttiilit kanna kylmänä.Itse säädin kaverin 12v tojota sorollaan n.0,02-0,05mm,kun tein siihen kansirempan ja hyvin on pelannu...Tietty kannattaa noudattaa nokan valmistajan ohjeita.Itse kannatan kuitenkin ceeveehoossa hydr. nostimia ja lievempää nokaa jos sillä ei kilpailla eikä oo kisavälitykset Oma xr2i kiertää 6800(rajotin) ja huiput on sillon n113mp/h ,eli kierrosten takia ei kannata NORMAALI
käytössä siirtyä jäykkiin nostimiin...
Meneeköhän tää nyt oikein...en oo ennen editoinu?
Tosi kireet nokat vaaii jäykät nostimet ,koska niiden nosto on niin nopea ,ettei oili ehdi virrata normaali nostimeen noston aikana vai mitä sanoo tietäjät?
Escort 1.8 stw chia
Fiesta xr2i (evo)
Fiat 600,850 Abarth (replica)
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Eikös kaikissa ole jäykät nostimet, oili vaan säätää välyksen? :shock:
Fiesu
Viestit: 36
Liittynyt: 07 Helmi 2005 21:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Fiesu »

Oikeessa olet jousihan siellä pitää nostimen kiinni keinuvivussa

/venttiilissä(zetec) oilofaulau poistaa välyksen ja myös ja auttaa seuraavassa nostossa ,koska kaikki öljy ei poistu käydessä...
Ja on tietty selvä ,että ,jos vaaditaan korkeita käyntinopeuksia ei hydraulit enään voi vastata vaan sekoaa varsinkin kun nosto on nopea=ruiskumoottorit
Escort 1.8 stw chia
Fiesta xr2i (evo)
Fiat 600,850 Abarth (replica)
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Onhan tuossa Zetecissäkin ruiskut! :D En kyllä ole kokeillut "korkeita käyntinopeuksia", on tuo reilu 6000 riittänyt! :shock:
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

en mä ainakaan itte siviili autoon mekaanisia nostimia laittais mutta esim. jokkis käytössä hyvät.. kun vaihdelaatikolle ei yleensä tehä mitään suurempia, niin tarvii olla kierroksia että saa vauhtia.. on se vähän heikkoa jos vieressä kuplan koneella olevassa vaihdetaan n.8500rpm isommalle ja itsellä CVH:lla jo 6800rpm:ssä jää kiihdytyksessä aikasta paljon..
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Fiesu
Viestit: 36
Liittynyt: 07 Helmi 2005 21:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Fiesu »

Joo totta kai kyse on eri kun jenkoja tarvitaan tää keskustelu alkoikin varmaan jokkis koneesta? Mikäpä tossa niistä on kuitenkin otettu yli 170 hp vapareina,eli potentiaalinen moottori vaiakin aliarvostettu...
Escort 1.8 stw chia
Fiesta xr2i (evo)
Fiat 600,850 Abarth (replica)
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

Fiesu kirjoitti:Joo totta kai kyse on eri kun jenkoja tarvitaan tää keskustelu alkoikin varmaan jokkis koneesta? Mikäpä tossa niistä on kuitenkin otettu yli 170 hp vapareina,eli potentiaalinen moottori vaiakin aliarvostettu...
samaa mieltä että potenttiaalia löytyy vaikka ei oo hirveesti vapareita rakennettu Cvh:sta. mutta eiköhän nekin yleisty.
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Marko H.
Viestit: 11
Liittynyt: 23 Maalis 2005 15:18
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Marko H. »

Noin mielen kiinnosta niin mitä tuollaiseen 170 hp 1.6 cvh koneeseen on vaihdettu ja meneekö se vielä pakokaasu testeistä läpi katsastuksessa?
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

Fiesu kirjoitti:Joo totta kai kyse on eri kun jenkoja tarvitaan tää keskustelu alkoikin varmaan jokkis koneesta? Mikäpä tossa niistä on kuitenkin otettu yli 170 hp vapareina,eli potentiaalinen moottori vaiakin aliarvostettu...
ralli koneina, oon kuullu vaparina otettavan reilu 170hp, moottorissa potenttiaalia mutta kansi ahdistaa, isot pojat tälläsiä yhellä foorumilla jutellu.. pohjosessa(oulussa) on joku CVH virittäjä joka on useemmankin tollasen 170heppasen koneen tehny, näin olen lukenut tiedä mitä sitten miten todellisuudessa asiat ovat kun yhtään en ole rakentanut niin en väitä mitään 8)
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Vastaa Viestiin