Ford Mondeo mk5 2015

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Jiim
Viestit: 26
Liittynyt: 13 Helmi 2015 21:11

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Jiim »

Kävin tänään koeajamassa uuden Mondeon ja vaikuttaa siltä että Focus päivittyy Mondeoon =)
Pitäisi ensi viikolla laittaa tilaus sisään, ja ajattelin korvata tuon Sport Packin -10mm madalluksella ja 18" aluilla (D2UEH).

Kysymys kuuluukin; onko joku Guru mahdollisesti löytänyt kuvia, joissa ko yhdistelmä esiintyisi livenä. Noiden kuvien perusteella on aina niin hankala arvioida lopullista tulosta.

Toinen mahdollisuus olisi tuo pelkkä madallus mutta uskon, että vanteet toisivat mukavan lisäsäväyksen...
Ford Focus 1,5 tdci ST-Line 2019

Välissä 3 kpl Volvo

Ford Mondeo 1,5 tdci Econetic 5d 2016
Landor
Viestit: 158
Liittynyt: 13 Tammi 2015 18:04

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Landor »

Ford Mondeo Wagon 2,0 TDCi 150 hv A Titanium Business

Lähinnä poimin pirssin heikkouksia TM:n 04/2015 tarlvitestistä. Autohan pärjäsi testissä ihan hyvin. Mondeo oli heti kärkikaksikon (C -Mersu, Passat) jälkeen tasapisteissä BMW 218i:n kanssa), kun mukana oli 17 autoa.

Talviajo Mantiellä
"Ohjaus keskittää voimakkaasti, mutta jää myös vedolla päälle. Tämä on kiusallista esimerkiksi silloin, kun käännetään pikkutieltä valtatielle ja lähdetään kiihdyttämään."

Hallittavuus
Ei pahemmin moitittavaa.

Jarrut
Ihan OK

Etenemiskyky
"EDS poistuu pelistä, kun luistonesto kytkettiin pois. Silloin kaltevalta pinnalta ei pääse eteenpäin."
Alkuvauhdin kanssa eteneminen sujui hyvin.
http://www.autowiki.fi/index.php/Luette ... eist%C3%A4

Kylmäkulutus
Polttoainetoiminen sisätilanlämmitin tuottaa suuret kulutuslukemat.

Kylmäpäästöt
Hienosti meni.

Lämmityslaite
Tässä polttoainetoiminen lisälämppäri toi takaisin kylmäkulutuksessa menetettyjä pisteitä.

Sähkölämmittimet
Hyvää ja erinoimaista.

Valot ja näkeminen
Mukautuvat LED valot mitattu perustilassa. Pitkien kantama ei kehuja saa. Mutta tästä oli jo puhetta noissa edellisissä viesteissä. Ja testissä pisteet 8, kun jaettiin 10... 6.

Talvivarusteet (testissä ei pisteytystä)
Isoista autoista ainoastaan Ford ei käynnistynyt 39..40 °C pakkasessa, starttasi kyllä. Joistain muista jutista puhutaan yleisellä tasolla ilman, että mainitaan automerkkejä. Älyavainten kanssa oli pakkasella haasteita, samoin sähköisten seisontajarrujen.



Itseäni närästää ehkä eniten tuo EDS kytkeytyminen pois, kun luistonesto kytketään pois. Jotenkin nään itseni tilanteessa:
- noin 200 m kodistani on ensimmäiset liikennevalot ennen isonpaa tietä.
- valoihin joutuu pysähtymään siten, että siinä on pieni ylämäki
- siinä on sitten usein tie sudittu peilijäälle
- toiselle renkaalle voi joskus olla tarjolla paljasta asfalttiakin
- minä sitte pysähdyn uudella mondeolla valoihin
- syttyy vihreät ja painan kaasua, mutta auto ei liiku
- valot palavat vihreänä vain lyhyen aikaa ja minä en olekaan päässyt liikkeelle
- ...
- kytken luistoneston pois
- tilanne ei kuitenkaan muutu vaan jään taas punaisiin valoihin
- autossani olisi kuitenkin hieno EDS järjestelmä, mutta se onkin kytketty pois, kun juuri sitä eniten tarvitsisin
- pari uudehkoa autoa tööttäilee takana ja menevät lopulta ohi
- heidän autoissaan on täysin samat hienot EDS järjestelmät kuin minulla, mutta heillä se ei kytkeydy pois
- Ähh, minullakin olisi kaikki samat avustimet, mutta Ford on päättäny koodata toiminnon näin. Järjestelmä olisi siellä, mutta minulle ei sitä annetta

Olenkohan edes ymmärtänyt tätä oikein?

TM:ssä oli pientä spekulaatiota siitä, että olisiko tämän toimintatavan perusteluna pelko jarrujen ylikuumentumisesta. Moni muu tehdas on kuitenkin päätynyt erilaiseen ratkaisuun ja uskaltavat jarruttaa sutivaa pyörää tässäkin tilanteessa.
Landor
Viestit: 158
Liittynyt: 13 Tammi 2015 18:04

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Landor »

Tommi13 kirjoitti:Tuo tapahtuu silloin, kun laittaa tuulilasinlämmityksen Max-napista päälle. Samalla ilmastointi puhaltaa Hi -arvolla kuumaa sisään. Puhallus palautuu oletusarvolle kun Max-asetus poistetaan. Tuo sama Max-nappi laittaa myös takalasinlämmittimen päälle.
Tuon Max-toiminnon varmasti kuuluukin puhaltaa täysillä niin kuumaa kuin mahdollista. En nyt lukenut brittien juttuja huolella, mutta olettaisin ettei kyse ollut tästä.

Se miten kukin haluaa lämppärin toimivan on sitten eri juttu. Tämä on todennäköisesti aihe, jonka suhteen on vaikea miellyttää kaikkia. Itse en tykkää 2009 titanium mk4 autoni lämmitys/jäähdytys tavasta. Se on mielestäni juurikin liian säyseä. Itse pidän ajatuksesta, että tavoitelämpöön mennään ensin liki maksimitehoilla.

Kysymys tuosta mk5:n Max -toiminnosta. Onko tosiaan niin, että tuulilasin lämmitys ei tuosta kytkeydy päälle vaan pitää kytkeä erikseen? Mk4:ssä kytkeytyy sekä takalasi, että tuulillasi ja se on mielestäni ihan hyvä juttu, toki ei nyt älytön homma painaa toistakin nappia.

Maainittakoon tässä yksi yksityiskohta tuosta TM:n talvitestistä. Mondeon asetuslämpötila oli 22 astetta ja kabiinin keskilämpötilaksi mitattiin 29 °C - voi tulla toppatakissa lämmin. Testissä tuo kuitattiin lähinnä vain tietona, jonka voi huomioida kun lämpötiloja asettelee. Lisälohdutuksena mainittakoon, että Mercedeksessä oli samat lukemat ja Nissan pisti lämpötilan vielä 3 °C korkeammaksi.
Avatar
janti
Viestit: 490
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja janti »

janti kirjoitti: Hillhold on toiminut ihan hyvin, samoin kuin käsijarrun automaattivapautus. Myös Start/Stop-toiminto tuntuu toimivan ihan loogisesti. ;)
Tulipa sitten pysähdyttyä hieman jyrkempään ylämäkeen valoihin ja kokemus oli sellainen että laitoin nyt tuon Hillholdin OFF. Katsotaan toimisiko tuo käsijarrun automaattivapautus hieman pienemmällä vedätyksellä. Star&Stopin toiminnon kanssa se on toiminut ihan hyvin. Peruutuksella vaatii kyllä hieman enemmän voimaa irrotakseen.

Kokeilin tuota käsijarrua vauhdissa lumella ja hyvin alkoi ABS jarrutus toimimaan. Käsijarru on vauhdissa päällä vain sen aikaa kun se on ylös nostettuna, jarrutus loppuu heti jos käsijarrun vapautti.

Huomattavasti nopeammin tämä mk5 nyt lämpenee kuin aiempi mk4 (kummatkin siis TDCi ja lisälämppärillä).

En tiedä mitä lukuarvot sanovat, mutta omasta mielestäni mk5 on ketterämpi kuin mk4. Onko mk5 pienempi kääntösäde vai onko sähköinen tehostin + pienempi ratti sittenkin syyllisiä tuntemukseen?
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
Jykä99
Viestit: 70
Liittynyt: 07 Helmi 2015 08:46

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Jykä99 »

Landor kirjoitti: Etenemiskyky
"EDS poistuu pelistä, kun luistonesto kytkettiin pois. Silloin kaltevalta pinnalta ei pääse eteenpäin."
Alkuvauhdin kanssa eteneminen sujui hyvin.
http://www.autowiki.fi/index.php/Luette ... eist%C3%A4
Tämä talvitestissä ollut havainto pisti itselläkin silmään, sillä ensimmäisenä tuli mieleen että "kuka käskee kytkemään luistoneston pois päältä" :D

Saattaa tosiaan olla, että Fordin ratkaisusta on haittaa joissain erikoistilanteissa. Mutta kun kävin miettimään kuinka usein sellaisia tilanteita on tullut omalle kohdalle, niin en muistanut yhtään kertaa jossa luistonesto olisi pitänyt kytkeä pois päältä. Olisi mukava kuulla muiden kokemuksia luistoneston kanssa leikkimisestä ...onko EDS:stä ilman luistonestoa todellista hyötyä vai viilataanko tässä taas pilkkuja.
Ford Mondeo 2.0 TDCi 150 hv A6 Powershift, Titanium Business Hatchback, Ruby Red, vm. 2015
wiljis
Viestit: 62
Liittynyt: 14 Helmi 2015 09:45

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja wiljis »

Kivahan näitä kokemuksia/fiilistelyjä on lukea, vielä kun oma tilattu alkais edistyyn.
Tilattu tasan kuukausi sitten, mutta vielä ei ole edes tuotantopäivää tiedossa.
2-3kk kyllä sanottiinkin toimitusajaksi. Odottavan aika on pitkä :)
Ford Mondeo 1.5 Ecoboost Titanium Business Hatchback A6 2015 Deep Impact Blue :ford:
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Jykä99 kirjoitti: Tämä talvitestissä ollut havainto pisti itselläkin silmään, sillä ensimmäisenä tuli mieleen että "kuka käskee kytkemään luistoneston pois päältä" :D
Näin juuri: luistonesto kytkettynä on myös sähköinen lukko aktiivinen. Eli sähkölukko hillitsee toisen puolen sutimista suhteessa toiseen ja luistonesto pyrkii hillitsemään molempien puolien liiallista sutimista leikkaamalla tehoa.

Joissain lehtiarvosteluissa on on kritisoitu, ettei sähköisiä avustimia saa autosta x tilanteessa y kokonaan pois päältä. Uudessa mondeossa tämä onnistuu, mutta tosiaan se tarve jää vähän - jos ei hämäräksi, niin ainakin varsin harvinaiseksi.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
p3
Viestit: 545
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:16
Paikkakunta: Perniö

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja p3 »

Ite en henk.koht tykkää yhtään nuista sähköavuista, abs vielä menee kun ne kuiten tietää itekin ennakolta millon toimivat. Mutta se kun auto itte rytkyttää miten sattuu oikeen liukkaalla ajaessa niin ei tunnu kivalle, kai sitä kaikkeen tottuu jos nuilla joskus joutuu pääasiallisesti ajamaan.
Eiköhän se "p-paikka ralli" ole se missä ne avut yleensän haluttais pois.
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
timok
Viestit: 30
Liittynyt: 06 Tammi 2009 12:46

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja timok »

Onkos kukaan kysynyt lisäpitkien laittamisesta noiden LED:ien yhteyteen - ei nyt ehkä kovin viisas ratkaisu, mutta mutta ;-) ....

Itsellä tulee ajettua paljon siihen aikaan vuorokaudesta ja sellaisilla teillä, että pitkiä voi pitää paljon päällä ja noiden autolehtien ja osaksi ristiriitaistenkin käyttäjäkommenttien perusteella pitkät valot lienevät melko keskinkertaiset tai jopa huonon puolella.

Automatiikka tuossa tietysti vesittyy, jos se menee jotenkin portaittain pitkiltä lyhyille eli saako noita ohjattua mitenkään sammumaan. Saisikohan niitä lisäpitkiä palamaan ainoastaan manuaaliasenossa, jossa itse vaihdellaan valoja .... eikös se mahdollisuus vielä ole, vai?
Jykä99
Viestit: 70
Liittynyt: 07 Helmi 2015 08:46

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Jykä99 »

Salesman1966 kirjoitti: No niin, nyt sain sen toimimaan.Kaunis naisääni huutelee pöntön kohdalla" Caution"...
Miten onnistuit saamaan hälytyksen päälle ?

Kokeilin Navigation > Menu > Navigation settings > Navigation preferences > Harzard spot warning >Visual & chimes ...eikö navigaattori hiiskahdakaan pönttöjen kohdalla ..ainakaan kehä III:lla.
Ford Mondeo 2.0 TDCi 150 hv A6 Powershift, Titanium Business Hatchback, Ruby Red, vm. 2015
Tommi13
Viestit: 28
Liittynyt: 27 Syys 2014 17:44
Paikkakunta: Salo

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Tommi13 »

Landor kirjoitti: Tuon Max-toiminnon varmasti kuuluukin puhaltaa täysillä niin kuumaa kuin mahdollista. En nyt lukenut brittien juttuja huolella, mutta olettaisin ettei kyse ollut tästä.

Se miten kukin haluaa lämppärin toimivan on sitten eri juttu. Tämä on todennäköisesti aihe, jonka suhteen on vaikea miellyttää kaikkia. Itse en tykkää 2009 titanium mk4 autoni lämmitys/jäähdytys tavasta. Se on mielestäni juurikin liian säyseä. Itse pidän ajatuksesta, että tavoitelämpöön mennään ensin liki maksimitehoilla.

Kysymys tuosta mk5:n Max -toiminnosta. Onko tosiaan niin, että tuulilasin lämmitys ei tuosta kytkeydy päälle vaan pitää kytkeä erikseen? Mk4:ssä kytkeytyy sekä takalasi, että tuulillasi ja se on mielestäni ihan hyvä juttu, toki ei nyt älytön homma painaa toistakin nappia.
Myös tuulilasinlämmitin kytkeytyy Max-napista.
Ford Mondeo 2,0 TDCi 150 hv A6 Titanium Business Wagon, vm. 2015
Landor
Viestit: 158
Liittynyt: 13 Tammi 2015 18:04

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Landor »

Tommi13 kirjoitti: Myös tuulilasinlämmitin kytkeytyy Max-napista.
Kiitos! Käväisin taas itsekin koeajolla, mutta en muistanut kiinnittää tuohon huomiota.

Mutta tuon koeajon perusteella tekee mieli kysäistä, että kuuluuko autoistanne nitinöitä, kitinöitä yms.?
Tämänpäiväisestä koeajoajokista kuului. Ääni tuli etukeskikäsinojasta aina, kun käden laskee käsinojalle.

Laittelen tämän videon dropbox kansiooni ainakin joksikin aikaa...
Kun käsi näkyy kuvassa niin kitinää ei kuuluu ja kun kättä ei näy (on käsinojalla) kitinä kuuluu.
EDIT:Video poistettu.

Itselleni olen tilannut M6 1.5 ecoboostin, nyt kävin ensimmäistä kertaa ajamassa sellaista. Tällä kertaa huomio ei kiinnittynyt hiljaisuuteen samalla tavalla kuin edellisellä 1.5 koeajolla. Semmonen ohjauksen ja poljinten vaste ja pehmeys tuntui nyt huokuvan edukseen mk4 pirssiini verrattuna. Kytkin saattaa vaatia vielä totuttelua. Kytkimen liikerata on uudessa mondeossa lyhyempi kuin omassani. 1.5 ecoboost tuntuu vastaavan kaasuun jonkin verran mukavammin kuin oma 2.0 flexfuel (tehoeroakin on 15 hp ecoboostin eduksi).

Siirtyminen omasta autosta uuteen sujui ilman kummempia ongelmia. Yllättäen minulla oli suurempia vaikeuksia lähteä koeajon jälkeen liikkeelle omalla autolla. Oma mk4 ohjaamo tuntui kyllä tilavammalta, mutta polkimet ja ohjaus tuntuivat yllättävän oudoilta - vähän kuin olisi traktorin rattiin hypännyt. No pian sitä toki tottui omaankin autoon, mutta paluun alkureaktio oli yllättävän voimakas. Hyvillä mielin siis jatketaan oman mk5:n odottelua.
Viimeksi muokannut Landor, 01 Maalis 2015 22:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jaakko13
Viestit: 49
Liittynyt: 28 Huhti 2014 19:27
Paikkakunta: Lohja

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Jaakko13 »

Itsekin luin tm.stä tuon talvivertailun ja ihan mukavastihan se mondeo pärjäsi.
tuo 2.0 turbodieselin hinta oli kyllä aika suolainen...
tosin hyvää ei saa halvalla :thumbup:
mondeo 1,8 zetec
Hapero79
Viestit: 84
Liittynyt: 28 Marras 2014 09:06

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Hapero79 »

Useimmiten näillä merkkikohtaisilla keskustelupalstoilla ei keskustelukohteen autosta löydy mitään moitittavaa ja yleensä myös niin TM:n ja tuulilasin testituloksetkin ovat väärässä. Itselläni alkaa olemaan 5000km 2,0Tdci mondeo titanium busineksessä takana ja jotain mielipidettä ja kritiikkiä alkaa löytymään ja näistä muutamia:
- Vetely kiihdytyksissä on erittäin kovaa, lähti paikaltaan kiihdyttämään tai ohittamaan... on parasta pitää ratista kunnolla kiinni kiihdytystilanteissa, koska vetelee niin perhanan paljon. Syynä voi olla myös renkaat ja odottelen mielenkiinnolla kesää ja kesärenkaita
- Ovien sovitus: Kuskin ovi menee kiinni kuten pitääkin. Muita ovia saa takoa kiinni - korjaantunnee huollossa.
- Takapenkki lastenistuimille on ahdas ja turvavöitä ei saa kovin sujuvasti kiinni. Olisi parempi, jos lukot eivät olisi syvällä poteroissaan. Eli lapsiperheille ei paras vaihtoehto, esim. Opel Insignia oli tässä parempi.
- Istuimet. Vartaloita on monia, minulle tämän auton penkit eivät sovi. Ajoasennosta tulee mieleen 80-luvun Fiatit. Lisäksi istuimet narisevat, kuin hetekat, niin takapenkki kuin etupenkit.
- Radio, radiokanavat saa helposti häiriöitä, eli antenni liennee heikko.
- Lisälämmitin lakkaa toimimasta, kun tankissa on enää jäljellä 1/4-osaa => auto ei lämpene
- Valot: Automaattitoiminto on hitaanpuoleinen ja vaihtaa valot lyhyelle jopa liikennevaloista.
- Navigaattori: Hidas käyttää
- Sync2: Ei tuo mitään erikoista ja kosketusnäyttö toimii huonosti vaatien voimaa näppäilyyn.
- Nopeusmittari: vakionopeus säätimen ollessa esim. 120km/h, nopeusmittari näyttää 115km/h.
- Lämmityslaite: puhallus vaeltelee, eli toisinaan puhaltaa jaloille (jaloilla kuuma, lasit huurussa), ja toisinaan lasille. Ei tunnu kovin tasalämpöiseltä. Lisäksi puhallin on aika äänekäs.

Pahoitteluni kaikille, jos tästä intohimon kohteesta löytyi moitittavaa... Autosta löytyy kyllä paljon hyvääkin.
Ajossa Mondeo Titanium Business 2,0Tdci A 150hv Wagon
Jykä99
Viestit: 70
Liittynyt: 07 Helmi 2015 08:46

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Jykä99 »

Hapero79 kirjoitti:Useimmiten näillä merkkikohtaisilla keskustelupalstoilla ei keskustelukohteen autosta löydy mitään moitittavaa ja yleensä myös niin TM:n ja tuulilasin testituloksetkin ovat väärässä. Itselläni alkaa olemaan 5000km 2,0Tdci mondeo titanium busineksessä takana ja jotain mielipidettä ja kritiikkiä alkaa löytymään ja näistä muutamia:
- Vetely kiihdytyksissä on erittäin kovaa, lähti paikaltaan kiihdyttämään tai ohittamaan... on parasta pitää ratista kunnolla kiinni kiihdytystilanteissa, koska vetelee niin perhanan paljon. Syynä voi olla myös renkaat ja odottelen mielenkiinnolla kesää ja kesärenkaita
- Ovien sovitus: Kuskin ovi menee kiinni kuten pitääkin. Muita ovia saa takoa kiinni - korjaantunnee huollossa.
- Takapenkki lastenistuimille on ahdas ja turvavöitä ei saa kovin sujuvasti kiinni. Olisi parempi, jos lukot eivät olisi syvällä poteroissaan. Eli lapsiperheille ei paras vaihtoehto, esim. Opel Insignia oli tässä parempi.
- Istuimet. Vartaloita on monia, minulle tämän auton penkit eivät sovi. Ajoasennosta tulee mieleen 80-luvun Fiatit. Lisäksi istuimet narisevat, kuin hetekat, niin takapenkki kuin etupenkit.
- Radio, radiokanavat saa helposti häiriöitä, eli antenni liennee heikko.
- Lisälämmitin lakkaa toimimasta, kun tankissa on enää jäljellä 1/4-osaa => auto ei lämpene
- Valot: Automaattitoiminto on hitaanpuoleinen ja vaihtaa valot lyhyelle jopa liikennevaloista.
- Navigaattori: Hidas käyttää
- Sync2: Ei tuo mitään erikoista ja kosketusnäyttö toimii huonosti vaatien voimaa näppäilyyn.
- Nopeusmittari: vakionopeus säätimen ollessa esim. 120km/h, nopeusmittari näyttää 115km/h.
- Lämmityslaite: puhallus vaeltelee, eli toisinaan puhaltaa jaloille (jaloilla kuuma, lasit huurussa), ja toisinaan lasille. Ei tunnu kovin tasalämpöiseltä. Lisäksi puhallin on aika äänekäs.

Pahoitteluni kaikille, jos tästä intohimon kohteesta löytyi moitittavaa... Autosta löytyy kyllä paljon hyvääkin.
On totta, että omasta uudesta autosta ei mielellään vikoja haluaisi löytää, mutta ei niitä "vikoja" kannata suurennellakaan. Omat kokemukset vasta 800 km matkalta, mutta poikkeavat jonkin verran edellisestä...

- 150 hv Tdci ei vetele kiihdytyksissä, renkaat 16" Continentalit nastoilla.
- ovet laitettava reilusti kiinni, mutta ei niitä takoa tarvitse ...tottumuskysymys.
- istuimet sopii omalle vartalolla (aika hoikka) erinomaisesti ja hyvä ajoasento löytyi. Ei ylimääräisiä ääniä ainakaan vielä.
- radion paikallisasemien kanssa ei ole ollut mitään ongelmia. Kuuntelen musiikkia n. 50/60 radiosta ja iPodista.
- kannattaa pitää tankki talvella yli 1/4 täynnä jos käyttää lisälämmitintä, niin ei tarvitse murehtia siitä
- valoautomatiikka toiminut erittän hyvin, joskin lyhyille valoille vaihto tapahtuu melko herkästi. Ei ole kuitenkaan häirinnyt millään tavoin. Ajovalot saisivat tulla vieläkin herkemmin päälle kun esim. sumuinen keli.
- navigaattorin käyttö ei ole maailman nopeinta, mutta en ole kokenut sitä millään tavoin ongelmalliseksi jos muutamaa näppäilyä tai äänikomentoa saa odottaa n. sekunnin kauemmin kuin huippuvehkeissä. Itse navigaattorin toimintaan olen ollut tyytyväinen.
- tykkään Sync2:sta ja mahdollisuudesta käyttää äänikomentoja. Kosketusnäyttö ei ole maailman herkimpiä, mutta ei sen käyttö voimaakaan vaadi vaan rauhalliset kosketukset. Uudessa 700 euron älypuhelimessa on kieltämättä herkempi näyttö, mutta ei sync2 huono ole.
- vakionopeuden näyttö ja mittarin nopeusnäyttö heittävät tosiaan n. 4-5 km tunnissa. En vielä ole tarkistanut kumpi on lähempänä oikeaa. Veikkaan, että vakinopeussäätimen lukema.
- Puhallin pitää kovempaa ääntä silloin kun se lämmittää autoa säädettyyn lämpötilaan. Tämä jälkeen se asettuu ja on minusta hiljainen. Eikä lämmityksen aikanakaan mitenkään liiallisen kova ääninen. Lämpötilan tasaisuudessa on ole huomannut ainakaan vielä moitittavaa.

Monet asiat ja auton ominaisuudet voi nähtävästi kokea hyvin eri tavoin. Jotain ärsytti esim. moottorin start/stop toiminto. Minusta se on aivan loistava ja moottori käynnistyy erittäin huomaamattomasti kun lähtee taas liikkeelle.
Ford Mondeo 2.0 TDCi 150 hv A6 Powershift, Titanium Business Hatchback, Ruby Red, vm. 2015
Hapero79
Viestit: 84
Liittynyt: 28 Marras 2014 09:06

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Hapero79 »

Jykä99 kirjoitti: On totta, että omasta uudesta autosta ei mielellään vikoja haluaisi löytää, mutta ei niitä "vikoja" kannata suurennellakaan. Omat kokemukset vasta 800 km matkalta, mutta poikkeavat jonkin verran edellisestä...

- 150 hv Tdci ei vetele kiihdytyksissä, renkaat 16" Continentalit nastoilla.
- ovet laitettava reilusti kiinni, mutta ei niitä takoa tarvitse ...tottumuskysymys.
- istuimet sopii omalle vartalolla (aika hoikka) erinomaisesti ja hyvä ajoasento löytyi. Ei ylimääräisiä ääniä ainakaan vielä.
- radion paikallisasemien kanssa ei ole ollut mitään ongelmia. Kuuntelen musiikkia n. 50/60 radiosta ja iPodista.
- kannattaa pitää tankki talvella yli 1/4 täynnä jos käyttää lisälämmitintä, niin ei tarvitse murehtia siitä
- valoautomatiikka toiminut erittän hyvin, joskin lyhyille valoille vaihto tapahtuu melko herkästi. Ei ole kuitenkaan häirinnyt millään tavoin. Ajovalot saisivat tulla vieläkin herkemmin päälle kun esim. sumuinen keli.
- navigaattorin käyttö ei ole maailman nopeinta, mutta en ole kokenut sitä millään tavoin ongelmalliseksi jos muutamaa näppäilyä tai äänikomentoa saa odottaa n. sekunnin kauemmin kuin huippuvehkeissä. Itse navigaattorin toimintaan olen ollut tyytyväinen.
- tykkään Sync2:sta ja mahdollisuudesta käyttää äänikomentoja. Kosketusnäyttö ei ole maailman herkimpiä, mutta ei sen käyttö voimaakaan vaadi vaan rauhalliset kosketukset. Uudessa 700 euron älypuhelimessa on kieltämättä herkempi näyttö, mutta ei sync2 huono ole.
- vakionopeuden näyttö ja mittarin nopeusnäyttö heittävät tosiaan n. 4-5 km tunnissa. En vielä ole tarkistanut kumpi on lähempänä oikeaa. Veikkaan, että vakinopeussäätimen lukema.
- Puhallin pitää kovempaa ääntä silloin kun se lämmittää autoa säädettyyn lämpötilaan. Tämä jälkeen se asettuu ja on minusta hiljainen. Eikä lämmityksen aikanakaan mitenkään liiallisen kova ääninen. Lämpötilan tasaisuudessa on ole huomannut ainakaan vielä moitittavaa.

Monet asiat ja auton ominaisuudet voi nähtävästi kokea hyvin eri tavoin. Jotain ärsytti esim. moottorin start/stop toiminto. Minusta se on aivan loistava ja moottori käynnistyy erittäin huomaamattomasti kun lähtee taas liikkeelle.
Aikaisemmin oli keskustelua, että jos valitsee pienemmät tai suuremmat renkaat, niitä ei voi vaihtaa myöhemmin suuremmiksi... onko se niin ja onko sinun kesäpyörät myös 16 tuumaiset? Itselläni on Titanium Busineksen vakiokoon 17" Hkpl 8:t talvipyörinä, tosin 225/55-kokoisina poikkeavat hiukan alkuperäisestä. Niillä voi olla vaikutusta tuohon kiihdytyksessä tapahtuvaan vetelyyn vs. 16" renkaat.
Ajossa Mondeo Titanium Business 2,0Tdci A 150hv Wagon
fordever
Viestit: 436
Liittynyt: 21 Kesä 2006 12:34

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja fordever »

Hapero79 kirjoitti:Useimmiten näillä merkkikohtaisilla keskustelupalstoilla ei keskustelukohteen autosta löydy mitään moitittavaa ja yleensä myös niin TM:n ja tuulilasin testituloksetkin ovat väärässä. Itselläni alkaa olemaan 5000km 2,0Tdci mondeo titanium busineksessä takana ja jotain mielipidettä ja kritiikkiä alkaa löytymään ja näistä muutamia:
- Vetely kiihdytyksissä on erittäin kovaa, lähti paikaltaan kiihdyttämään tai ohittamaan... on parasta pitää ratista kunnolla kiinni kiihdytystilanteissa, koska vetelee niin perhanan paljon. Syynä voi olla myös renkaat ja odottelen mielenkiinnolla kesää ja kesärenkaita.
Mikä on rengaskoko ja -merkki? Onko ohjauskulmat tarkistettu?
Hapero79 kirjoitti: - Ovien sovitus: Kuskin ovi menee kiinni kuten pitääkin. Muita ovia saa takoa kiinni - korjaantunnee huollossa.
- Takapenkki lastenistuimille on ahdas ja turvavöitä ei saa kovin sujuvasti kiinni. Olisi parempi, jos lukot eivät olisi syvällä poteroissaan. Eli lapsiperheille ei paras vaihtoehto, esim. Opel Insignia oli tässä parempi.
- Istuimet. Vartaloita on monia, minulle tämän auton penkit eivät sovi. Ajoasennosta tulee mieleen 80-luvun Fiatit. Lisäksi istuimet narisevat, kuin hetekat, niin takapenkki kuin etupenkit..
Ovatko etuistuimet ne sähkösäätöiset? Mikä verhoilumateriaali? Ilmeisesti istuimet eivät narisseet uutena eli milloin narinat alkoivat? Nariseeko takapenkki kauttaaltaan vai vain niistä kohdista, joissa on matkan varrella eniten istuttu?
Hapero79 kirjoitti: - Radio, radiokanavat saa helposti häiriöitä, eli antenni liennee heikko..
Kaikkihan on mahdollista aina, esim. jopa antennipiuha irti?
Hapero79 kirjoitti: - Lisälämmitin lakkaa toimimasta, kun tankissa on enää jäljellä 1/4-osaa => auto ei lämpene.
Noinhan se manuaalissakin todetaan. Yleensä talvella muutenkin suositellaan pitämään tankki aina mahdollisimman täynnä kosteuden tiivistymisen ehkäisemiseksi. Tuo lienee tottumis- ja tapakysymys.
Hapero79 kirjoitti: - Valot: Automaattitoiminto on hitaanpuoleinen ja vaihtaa valot lyhyelle jopa liikennevaloista.
- Navigaattori: Hidas käyttää
- Sync2: Ei tuo mitään erikoista ja kosketusnäyttö toimii huonosti vaatien voimaa näppäilyyn.
- Nopeusmittari: vakionopeus säätimen ollessa esim. 120km/h, nopeusmittari näyttää 115km/h.
- Lämmityslaite: puhallus vaeltelee, eli toisinaan puhaltaa jaloille (jaloilla kuuma, lasit huurussa), ja toisinaan lasille. Ei tunnu kovin tasalämpöiseltä. Lisäksi puhallin on aika äänekäs.

Pahoitteluni kaikille, jos tästä intohimon kohteesta löytyi moitittavaa... Autosta löytyy kyllä paljon hyvääkin.
Mondeohan on uusi ja kokemuksia on vähän. Siksi täällä spekuloidaan ensikokemusten keskellä. Tietoa tulee koko ajan lisää ja toivottavasti sitä saa lukea täältäkin. On aina riskipeliä ostaa uusi malli ensimmäisten joukossa vaikka tätä Mondeota nyt väitetäänkin syntyessään jo vanhaksi. Kaikki tietysti toivovat ettei lastentauteja enää olisi, mutta ilmeisesti auto eroaa amerikanserkustaan sen verran, että maitohampaita saattaa olla.

Ja aina valitettavasti voi saada sen kuuluisan maanantaikappaleen, jossa on muutama ärsyttävä ominaisuus ja isompi/pienempi vika ja koko auto alkaa tuntua väärältä valinnalta. Silloin sitten vaan myyjän luo ja neuvottelemaan. Tai voihan sen huollonkin kanssa ruveta oikein tosissaan touhuamaan, jos sattuu olemaan asiallinen sellainen paikkakunnalla. Ei varmasti kannata verenpainettaan nostattaa eikä jäädä pitkäksi aikaa kiroamaan huonoa valintaa.
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
Landor
Viestit: 158
Liittynyt: 13 Tammi 2015 18:04

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Landor »

Jaakko13 kirjoitti:Itsekin luin tm.stä tuon talvivertailun ja ihan mukavastihan se mondeo pärjäsi.
tuo 2.0 turbodieselin hinta oli kyllä aika suolainen...
tosin hyvää ei saa halvalla :thumbup:
Tuossa yksilössähän on aika hulppeat varustepaketit: Titanium, business, ultimate pack, winter pack, lasikatto, nahkaverhoilu
... nyt ainakin.
Hapero79
Viestit: 84
Liittynyt: 28 Marras 2014 09:06

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Hapero79 »

fordever kirjoitti: Mikä on rengaskoko ja -merkki? Onko ohjauskulmat tarkistettu? Ovatko etuistuimet ne sähkösäätöiset? Mikä verhoilumateriaali? Ilmeisesti istuimet eivät narisseet uutena eli milloin narinat alkoivat? Nariseeko takapenkki kauttaaltaan vai vain niistä kohdista, joissa on matkan varrella eniten istuttu? Kaikkihan on mahdollista aina, esim. jopa antennipiuha irti? Noinhan se manuaalissakin todetaan. Yleensä talvella muutenkin suositellaan pitämään tankki aina mahdollisimman täynnä kosteuden tiivistymisen ehkäisemiseksi. Tuo lienee tottumis- ja tapakysymys. Mondeohan on uusi ja kokemuksia on vähän. Siksi täällä spekuloidaan ensikokemusten keskellä. Tietoa tulee koko ajan lisää ja toivottavasti sitä saa lukea täältäkin. On aina riskipeliä ostaa uusi malli ensimmäisten joukossa vaikka tätä Mondeota nyt väitetäänkin syntyessään jo vanhaksi. Kaikki tietysti toivovat ettei lastentauteja enää olisi, mutta ilmeisesti auto eroaa amerikanserkustaan sen verran, että maitohampaita saattaa olla.

Ja aina valitettavasti voi saada sen kuuluisan maanantaikappaleen, jossa on muutama ärsyttävä ominaisuus ja isompi/pienempi vika ja koko auto alkaa tuntua väärältä valinnalta. Silloin sitten vaan myyjän luo ja neuvottelemaan. Tai voihan sen huollonkin kanssa ruveta oikein tosissaan touhuamaan, jos sattuu olemaan asiallinen sellainen paikkakunnalla. Ei varmasti kannata verenpainettaan nostattaa eikä jäädä pitkäksi aikaa kiroamaan huonoa valintaa.
Koko ja merkki HKPL 8 225/55/17, ohjauskulmia en ole tarkastuttanut.

Penkit ovat manuaaliset ja materiaalina kangas. Natisee reunoilta, eli luultavammin niistä kohdin missä on selkänojan lukitus. Nitinään kiinnitin huomiota vasta viime viikolla, eli olisiko alkanut noin 4200km kohdalla.

Tosiaan tapana ajella tankki täydestä polttoainevalon syttymiseen asti, ja voisi olla hyvä lukea manuaalia


Jep, on tosiaan hyvä huomioida mikä on vika ja mikä on ominaisuus, enkä lähtisi näitä luettelemaan vioiksi vaan ominaisuuksiksi ja vielä toistaiseksi ei ole täydellistä autoa löytynyt vaikka useita on tästä taloudesta löytynyt. Eikä näihinkään kiinnittäisi huomiota, jos ei olisi vertailupohjaa. Esim. tuo turvavyön laitto harmittaa aamuisin, kun vie lapsia päivähoitoon ja käytännöllisyys parantuisi niin pienellä, että olisi mahdollista nostaa turvavyön lukot sieltä koloistaan ylös... ja se taas näyttäisi jonkun toisen silmään ehkäpä viimeistelemättömyydeltä ja alkaisivat kolisemaan :lol: .
Ajossa Mondeo Titanium Business 2,0Tdci A 150hv Wagon
Jykä99
Viestit: 70
Liittynyt: 07 Helmi 2015 08:46

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Jykä99 »

Hapero79 kirjoitti:
Aikaisemmin oli keskustelua, että jos valitsee pienemmät tai suuremmat renkaat, niitä ei voi vaihtaa myöhemmin suuremmiksi... onko se niin ja onko sinun kesäpyörät myös 16 tuumaiset? Itselläni on Titanium Busineksen vakiokoon 17" Hkpl 8:t talvipyörinä, tosin 225/55-kokoisina poikkeavat hiukan alkuperäisestä. Niillä voi olla vaikutusta tuohon kiihdytyksessä tapahtuvaan vetelyyn vs. 16" renkaat.
Niissä rengashuhuissa on sekä totta, että tarua. Juttelin siitä myyjän kanssa autoa ostaessa ja heillä oli tarkat ohjeet siitä, minkä auton kanssa pystyi sekoittamaan 17" ja 16 " kesä/talvirenkaita. En jaksanut kovin tarkkaan kuunnella, mistä tämä erikoinen tilanne johtui, mutta joku tekninen juttu siellä oli takana. Jäi myös sellainen mielikuva, että asia olisi siirtymässä historiaan eli siihen ei tarvitsisi kiinnittää jatkossa huomiota. Itsellä on 17" kesärenkaat ja 16 " talvirenkaat.
Ford Mondeo 2.0 TDCi 150 hv A6 Powershift, Titanium Business Hatchback, Ruby Red, vm. 2015
Landor
Viestit: 158
Liittynyt: 13 Tammi 2015 18:04

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Landor »

Jykä99 kirjoitti: Niissä rengashuhuissa on sekä totta, että tarua. Juttelin siitä myyjän kanssa autoa ostaessa ja heillä oli tarkat ohjeet siitä, minkä auton kanssa pystyi sekoittamaan 17" ja 16 " kesä/talvirenkaita. En jaksanut kovin tarkkaan kuunnella, mistä tämä erikoinen tilanne johtui, mutta joku tekninen juttu siellä oli takana. Jäi myös sellainen mielikuva, että asia olisi siirtymässä historiaan eli siihen ei tarvitsisi kiinnittää jatkossa huomiota. Itsellä on 17" kesärenkaat ja 16 " talvirenkaat.
Itsellä aikas sama juttu. Pariinkin kertaan tämän olen myyjäni kanssa keskustellut ja normi business 17" kesäkumien kaveriksi on edelleen tulossa 16" talvikumit.
Kugahan
Viestit: 88
Liittynyt: 20 Syys 2013 19:40

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Kugahan »

Noista penkeistä totesin jo lyhyellä koeajolla saman kuin Hapero. Istuinosa on liian lyhyt. Sähköpenkeissä asiaa auttaa etureunan korkeuden säätö, jolla saa sentään siedettävän reisituen. Manuaalisäädöillä ei saa. Omalle kropalle sähköpenkki olisi Mondeossa ainoa mahdollinen, eikä sekään mitenkään täydellinen. Ja minä olen ihan keskimittainen, 182 senttiä.
Itse asiassa oman kugan istuinosa on suunilleen yhtä lyhyt, mutta selvästi korkeammassa istuma-asennossa se ei haittaa ja siinä myös etureuna on luontaisesti paremmassa asennossa. Mutta sekin olisi parempi, jos istuinosa olisi pidempi. Hiukan ihmettelen, miksi noin tärkeässä asiassa on ilmiselvä puute, kun ihan samalla rahalla olisi voinut tehdä myös hyvän penkin.
Penkit ovat joka tapauksessa tärkein syy, miksi ajatus auton ostosta ilman kunnollista koeajoa tuntuu ihan ufolta. Yhdelle hyvä tai ainakin siedettävä istuin voi olla toiselle täysin sietämätön.

Toinenkin Haperon mainitsema asia tuntuu tutulta omasta autosta, siis puhaltimen lämpötilan yllättävä seilaus ajoittain. Lienee sis fordien lämmitylaitteille tyypillistä, muissa autoissa en muista moista havainneeni. Tuo nyt ei tosin ole iso ongelma minulle ollut, lähinnä hämmästyttänyt toisinaan.

Omalla Mondeon koeajollani positiivisena asiana jäi mieleen varsinkin hiljaisuus eikä PS diesel esimerkiksi vedellyt häiritsevästi. Tuossa siis lienee kyse rengasongelmasta.
Landor
Viestit: 158
Liittynyt: 13 Tammi 2015 18:04

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Landor »

Hapero79 kirjoitti: Pahoitteluni kaikille, jos tästä intohimon kohteesta löytyi moitittavaa... Autosta löytyy kyllä paljon hyvääkin.
Todella loistavaahan se on, kun ominaisuudet (ja viat) täällä jaetaan avoimesti.
- ostoa harkitsevat voivat ottaa nämä huomioon
- me jo tilanneet/auton omistavat voimme asioihin kiinnittää huomita ja jakaa kokemuksia sekä varautua näihin henkisesti
Jos jonkun huippumekaanikko on pystynyt tekemään asialle jotain niin me muutkin osaamme vaatia korjausta omasta huollostamme.

Kaikenlaisten automaattisten toimintojen (valot, ilmastointi) kanssa on varmasti hyvin herkästi niin, että kaikkia tai ketään on vaikea pitää täysin tyytyväisenä. Itselläkin vaihtelee varmasti fiiliksen mukaan, että haluanko nopeaa lämpötilamuutosta vaikka ääni olisikin kova, joskus toisten ei jaksa sitä tohotusta kuunnella ja hitaampi muutos kelpaisi.
Kugahan kirjoitti: Hiukan ihmettelen, miksi noin tärkeässä asiassa on ilmiselvä puute, kun ihan samalla rahalla olisi voinut tehdä myös hyvän penkin.
Penkit ovat joka tapauksessa tärkein syy, miksi ajatus auton ostosta ilman kunnollista koeajoa tuntuu ihan ufolta. Yhdelle hyvä tai ainakin siedettävä istuin voi olla toiselle täysin sietämätön.
Oliskohan ongelmana ns. "Maailman auto" -konsepti? Sen 140 cm Kiinalaisrouvankin pitää pystyä Mondeolla ajamaan. Onneksi itselle on tulossa sähkösäätöpenkit (ultimate pack kuuluvat).

Tuota koeajoautossa havaitsemaani käsinojan kitinää ei siis ole autonomistajat havainneet?
Jykä99
Viestit: 70
Liittynyt: 07 Helmi 2015 08:46

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Jykä99 »

Mondeon penkeistä sen verran, että vaikka itse ihan hyvän ajoasennon löydänkin niin kyllä niissä enemmänkin säätöjä voisi olla esim. kallistuksen säätö tai etureunan pidennys/nosto. Sähköpenkeissä pystyy istuinosaa kallistamaan ja se kieltämättä antaa lisää tukea reisille, varsinkin pitkäjalkaisille. Siitä huolimatta ihan kelvolliset penkit Titaniumin vakiot minusta ovat. Itsellä pituutta 184 cm.

Täytyy samalla todeta, että olen pitkään ihmetellyt autojen huonoja/välttäviä penkkejä. Jopa kalleimmissa varustetasoissa pitää hyvistä penkeistä maksaa extraa. Hinta kertyy helposti lisää sen takia, ettei lisäsäätöjä yleensä saa tavallisiin manuaalisiin kangaspenkkeihin. Mukaan pitää ottaa nahkaa, sähköä ja hierontaa, vaikka usein riittäisi ainoastaan hieman monipuolisimmat manuaaliset säätömahdollisuudet. Kyseessä lienee joku lisävarustehinnoittelu jippo, sillä muutaman lisäsäädön rakentaminen tuskin maksaisi kovin montaa euroa per penkki.
Ford Mondeo 2.0 TDCi 150 hv A6 Powershift, Titanium Business Hatchback, Ruby Red, vm. 2015
Landor
Viestit: 158
Liittynyt: 13 Tammi 2015 18:04

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Landor »

Mitäs nuo punertavat viirut farkun takasivuikkunassa ovat? Liittyy johonkin varusteeseen?

Kuva

Kuva on kaapattu youtube videosta. Kiinnitin näihin huomiota joskus tammikuussa ja kyselinkin suoraan Fordilta, että tuleeko minun autooni lämmitysvastukset takasivuikkunoihion ja he vastasivat ettei valitettavasti tule. Arvelin niitä siis lämmitysvastuksiksi.

Tuota kuvaa en silloin heille laittanut. Tänään kiinnitin asiaan taas pitkästä aikaa huomiota, kun näin vastaavat viirut suomalaisessa farkkumondeossa (veikkaisin auton olleen diesel koneella).
Vastaa Viestiin