Fiestaan uutta konetta

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Gona
Viestit: 174
Liittynyt: 15 Touko 2007 13:00
Paikkakunta: Espoo

Fiestaan uutta konetta

Viesti Kirjoittaja Gona »

Eli auto on fiesta mk3 1.3i fun.
Venttiilikoneiso rallattaa ja kytkin on lopussa. Mietin jos vaihtaisi koko koneen suurempaan, mitä tuohon tarvitsisi tehdä jotta keulille sais 1.6l nelipiste ruiskun? Tarvitseeko eteen kallistuksenvakaajaa, isommat levyt varmaan eteen? ja entäs tuo ruisku varmaan menee sähköt aika uusiksi konetilassa?

Joku joka on tälläisen homman tehnyt niin kertoisi vähän mihin varautua ja mitä välttää hommassa.
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Pakolliset rautapuolen muutokset: Moottorin kiinnitys, vesiletkut, laturin kiinnitys, pakoputkisto (ainakin etuosa), moottorin ohjaus(=sähköt).

Viranomaisvaatimukset: Etujarrut (Xr2i/1.6S), vakaaja eteen (Xr2i/1.6S)

Suositeltavaa: Vetoakselit, isompi syyläri.

Noilla ihan samoilla muutoksilla/palikoilla saat sitten kiinni vaikka 1.8 Zetecin, että miksei sitten vaikka sellaista kun niitäkin on myynnissä ihan muutamilla satasilla. En ikinä ole vähäpäästöiseen autoon konetta vaihtanut joten en osaa kertoa vaadittavista paperitöistä mitään.

Kolmoskoppasta Fiestaahan on tehty ihan tehdastekoisena HCS, CVH ja Zetec moottoreilla joten kaikki palikat on saatavissa myös valmiina. CVH vehkeitä on jopa jonkunverran joten CVH muutoksen yhteydessä ei paljon kannata omapatentteja edes harkita. Zetecejä on sitten sen verran vähemmän että valinnan kohdistuessa tohon kannattaa varautua omapatenttiaskartelujen tekoonkin.

Ja kun tässä on mielestäni jonkun verran ihan asiaakin jo kirjoitettu, uskallan ilmoittaa tässä yhteydessä että mulla on joutilas Zetecin johtosarja ja ECU jos kiinnostaa.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
kovakallo2
Viestit: 11
Liittynyt: 31 Maalis 2007 15:14
Paikkakunta: Helsinki

Paljonko ajettu?

Viesti Kirjoittaja kovakallo2 »

Ei tuo työntötankokoneen erittäin lyhyt ketju kovin pienillä ajomäärillä rallata. Oletko säätänyt venttiilinvälykset, jos vaikka ne rallattais.
Kytkintä vaihtaessa kannattaa vaihtaa vauhtipyörän takaa kampiakselin stefa.
Gona
Viestit: 174
Liittynyt: 15 Touko 2007 13:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Gona »

Joo ei se jakoketju varmaankaan ole syy, koneella ajettu 136tkm. Venttiilit olen säätänyt ja silti ei korjaantunut vähän ehkä parani kumminkin. Kuulemma voi olla nokka-akseli myös kulunut? näin täällä myös kuvan kun työntötangot ovat tehneet painaumia siihen keinuun, voisikohan tässä myös olla käynnyt samoin, että vaikka säätää välykset niin silti on poskellaan.

Tuollaista 1.6 CVHta olen ajatellut mutta paljonko mahtaa sit koneen kiinnitykset heittää, entä onko tuo vakaajan laittaminen kuinka järkyttävä homma.

Ja juuri nämä paperi työt mitä kaikkia selvityksiä pitää olla. Ja ei kai tollanen nyt mitää VTT:n mittauksia tarvitse kumminkin vähäpäästösessä pysytään, mutta mistä taas sitä niitä pykäliä tietää, ennen kun ottaa selvää.
mcgee
Viestit: 23
Liittynyt: 08 Heinä 2007 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mcgee »

Onko projekti edistynyt? Itelläni vähän samanlainen projekti ja ainakin lähtökohta: MKIII 1.3i Bravo. :) Onnistuneen vanne-rengaspaketin asennuksen jälkeen alusta loppui välittömästi. Nyt on tarkoitus parantaa alustaa ja jarruja, mutta hieman neuvoja tarvittais, ennen kuin tulee hankittua turhia komponentteja.

Alustaksi olen ajatellut G-max 35 mm madallettua: http://www.larkspeed.com/index.pl?p=2640FO29&a=i Ja valmiiksi tuo "muskeliversioiden" alusta kun se konekin jokupäivä vaihtuu sopivan osuessa kohdalle. Mutta sopiiko 1.6Si/Turbo/RS1800 sarja 1.3:een suoraan? Yläpää? Napa? Vai ovatko jouset vain jäykemmät? Kiinnostaako jonkun tehdä kimppatilausta ja tasata toimituskuluja? 60 € toimituskulut tuntuu vähän kalliilta pelkän alustan tilauksesta.

Jarrut on tarkoitus vaihtaa 1.6Si/XR2/Turbo/RS1800 mallisiksi, mutta mitä muutoksia tarvitaan? Sopiiko etulevyt ja jarrusatula 1.3 napaan, vai pitääkö vaihtaa? Mahtuuko 13" vanne näiden jarrujen kans? Entä takapää? Rummut haluan säilyttää, mutta riittäkö pelkän jarrusylinterin vaihto, kuten olen Krissen viesteistä ymmärtänyt?

Vetoakselien vaihtoa suositeltiin, mutta tarkoittaako tämä myös navan vaihtoa, vai onko boorit kuitenkin samat norm ja tehomalleissa?

Lisäksi ajattelin vaihtaa vielä nopeamman ohjausvaihteen. Tämän yksilön ohjaus on todella hidas. Mistä versiosta se kannattaa ottaa ja kuinkahan paljon työtä siitä seuraa?

Kiitoksia vastauksista! Hauska nähdä, että Fiesta on näinkin suosittu rakentelukohde!
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse »

> Tuollaista 1.6 CVHta olen ajatellut mutta paljonko mahtaa sit koneen kiinnitykset heittää

Kuten sanoin, CVH Fiestoja on maailma pullollaan joten löydät varmasti sellaisen etupään kannattimen kun laitat ilmoituksen tänne tai CRSC foorumiin.

> entä onko tuo vakaajan laittaminen kuinka järkyttävä homma.

No jos koneen vaihto onnistuu niin onnistuu kyllä vakaajan vaihtokin :-) Vakaajan lisäksi tarvitset siihen kiinnityspannat, puslat ja välitangot. Multa löytyy ylimääräsiä.

> Ja ei kai tollanen nyt mitää VTT:n mittauksia tarvitse kumminkin vähäpäästösessä pysytään,

Fordilta lappu että moottori kuuluu mallisarjaan ja täyttää vaatimukset.

> Mutta sopiiko 1.6Si/Turbo/RS1800 sarja 1.3:een suoraan?

Kyllä se käy.

>Jarrut on tarkoitus vaihtaa 1.6Si/XR2/Turbo/RS1800 mallisiksi, mutta mitä muutoksia tarvitaan?

Etusatulat, kannatinrauta (Se jolla se tulee olka-akseliin kiinni), levyt. Takajarrutkin menee uusiksi kun noissa tehomalleissa on 203 milliset rummut. Eli rummut, sylinterit, kengät ja taustakilpi. Eli kun käytettyjä kuitenkin haetaan niin koko takajarrupaketti.

>Mahtuuko 13" vanne näiden jarrujen kans?

No ainakin 1.6S:ssä on vakiona 13" pyörät.

> mutta riittäkö pelkän jarrusylinterin vaihto, kuten olen Krissen viesteistä ymmärtänyt?

Olenko mä sanonu jossain näinkin? Mk1/2 kohdallahan homma menee noin mutta Mk3:ssa on kyllä muutenkin eri kokoisia (180/203) takajarruja.

> Vetoakselien vaihtoa suositeltiin, mutta tarkoittaako tämä myös navan vaihtoa, vai onko boorit kuitenkin samat norm ja tehomalleissa?

Napa/boorit on samoja. Voimamiesmallien vetoakselit vaan on paksummat, pituus ja boorit on samat.

> Lisäksi ajattelin vaihtaa vielä nopeamman ohjausvaihteen.

Kai noihin 'kilpaosiakin' saa, mut jotkut on kai sovittaneet KA:n ja Fiestan tehostettuja hammastankoja. Tosin sitten taas tarvii tehostimen pumpun ja letkut ja ja ja. En pitäis tätä ohjaushommaa ihan alkupäässä tärkeysjärjstyslistalla.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
mcgee
Viestit: 23
Liittynyt: 08 Heinä 2007 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mcgee »

Kiitoksia nopeasta vastauksesta! Jarruosat haussa ja kimppatilausta Larkspeediltä järjestellään. Takajarruasian olin ymmärtänyt väärin, hyvä kun oikaisit.
Galaxy 2.0TDCi 2006 MKII Ghia
Fiesta 1.3i 1995 MKIII classic
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Joo. Ja sullehan käy siis myös 1.6S jarruosat kun ne on samat kun XR2i, varmaan vaan löytyy helpommin.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Gona
Viestit: 174
Liittynyt: 15 Touko 2007 13:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Gona »

Nyt tarvis nopeasti vastausta kysymykseen joltain joka tietää. Saako mk3 fistassa koneen irrotettua ilman että tarvii vaihteistoa lähteä repimään irti rungosta. Sitten mitä neuvoja annatte kun tarkoitus olisi moottoria lähteä irroittamaan autosta.
Avatar
henu
Viestit: 676
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:27
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

Gona kirjoitti:Nyt tarvis nopeasti vastausta kysymykseen joltain joka tietää. Saako mk3 fistassa koneen irrotettua ilman että tarvii vaihteistoa lähteä repimään irti rungosta.
Ihan 100% en tiedä et mahtuuko fiestassa lähtemään kone ilman laatikon irrotusta mut ainakii mk4 escossa lähti 1.3 kentti.
Gona kirjoitti:Sitten mitä neuvoja annatte kun tarkoitus olisi moottoria lähteä irroittamaan autosta.
Tukeva vinssi/nosturi ja kunnon liinat/ketjut ettei mosa tipu varpaille :)
watipaa
Viestit: 123
Liittynyt: 30 Loka 2006 13:08
Paikkakunta: pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja watipaa »

pudottasin alaspäin koko paketin, siis moottori+ vaihteisto
Gona
Viestit: 174
Liittynyt: 15 Touko 2007 13:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Gona »

Jos katotaan konetilaa ylhäältä päin kone vasemmalla ja vaihteisto oikealla. Paljonko suunnilleen konetta pitää saada vasemmalle jotta kytkin mahtuu tulemaan ulos sieltä. Vähän mittailin ja sain että tilaa olisi joku n.10cm.
Sierra 2.0i S '86, Sierra 1.6 Sx '87
Fiesta Mk3 '89
watipaa
Viestit: 123
Liittynyt: 30 Loka 2006 13:08
Paikkakunta: pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja watipaa »

no vois mahtuakin nippanappa, huomasin ny et se on toi 1,3... :D .loota pääsee kallistuun hivenen oikealle ku irti koneesta.irrota päätykiinnike koneesta irti ettei se siä kinnaa ku nostat. kone tiätysti eka nostimeen kii. cvh koneen kans on kyllä helpoin laskee koko paketti
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse »

watipaa kirjoitti:pudottasin alaspäin koko paketin, siis moottori+ vaihteisto
Joo, täältäkin ääni tolle. Pakoputken, vetarit ja vaihekepin joutuu purkamaan (vrt pelkän koneen nostamiseen) ja se ei oo mikää kauheen iso projekti.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Gona
Viestit: 174
Liittynyt: 15 Touko 2007 13:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Gona »

Osaisko joku vielä kertoa onko 1.1 hcs koneen kansi täysin sama kun 1.3? Onko palotilojen koossa paljon eroa? venttiilit vatko samaa kokoa? Mitäs mahtais onnistua jos tollasen 1.1 kannen laittais 1.3 puristukset saattaa varmaa nousta aika ylös? Mutta kai sitä jyrsimällä saisi sopivaksi?
Sierra 2.0i S '86, Sierra 1.6 Sx '87
Fiesta Mk3 '89
jive
Viestit: 53
Liittynyt: 16 Maalis 2005 21:59

Viesti Kirjoittaja jive »

kannattaa tarkistaa auton ikä. Jos se on valmistettu 94 jälkeen, on autossa erilaiset navat ja vetarit kuin 89-94 valmistetuissa. Etuiskarit eivät myöskään käy ristiin. 94->suosittelen Krissenkin ehdottamaa Zetec konversiota. Suomesta et saa Fiestaan vähäpäästöistä CVH -konetta. Turbo ja XR2i 8V ei käy tuohon vähäpäästöiseen. Jos sais sivut takaisin pystyyn niin :oops:

Edit:

niin minulla on kaikki tarvittavat 1.6S romut, kone mukaanlukien jos tarvitset.
Mizka
Viestit: 56
Liittynyt: 02 Marras 2005 19:59

Viesti Kirjoittaja Mizka »

^^^^^^"Kai noihin 'kilpaosiakin' saa, mut jotkut on kai sovittaneet KA:n ja Fiestan tehostettuja hammastankoja. Tosin sitten taas tarvii tehostimen pumpun ja letkut ja ja ja. En pitäis tätä ohjaushommaa ihan alkupäässä tärkeysjärjstyslistalla."


Sorvaamo Väinö Karpiola & Pojat tekee kokemuksella haluamallasi välityksellä joko tehostettuun tai tehostamattomaan hammastankoon ja mielestäni varsin kohtuuhintaan ~200-300 €. Muutostyö tehdään asiakkaan omaan hammastankoon, joka toimitetaan sorvaamolle ilman raidetankoja. Itse teetin ohjauksen kolmoskuoriseen kilpuriini juurikin tuolla, suosittelen.

Hydraulitehostin vie herkkyyttä moottorilta ja ei kuitenkaan pysy "mukana" kovassa ajossa, eli tehostusvoima häviää muutaman ohjausliiikkeen jälkeen.
Vastaa Viestiin