Scorpio -96 konepelti ei aukea

Pellit, puskurit, maalaus, ruostevauriot, verhoilu, penkit jne.
othintsa
Viestit: 74
Liittynyt: 18 Maalis 2005 12:07
Paikkakunta: Porvoo

Scorpio -96 konepelti ei aukea

Viesti Kirjoittaja othintsa »

Vinkkien toivossa kirjoittelen. Sen enempiä en ole vielä ehtinyt ropeltaa.

Konepelti jätti eilen aukeamatta. Ei mitään aikaisempia vihjeitä pettämisestä.

Vaijeri on kaikesta päätellen ehjä perille asti, mutta kenties se nypykkä on irronnut vaijerin päästä. Jos vaijeri olisi poikki, tulisi se ulos kuorestaan vetämällä.

Nyt ottaa vähän kiinni, sitten muljahtaa irti ja pelti ei aukea. Koittaa saada otetta, muttei saa.

Ilmeisesti alakautta moottorin ja syylärin välistä pitäisi koittaa päästä mekanismiin käsiksi. Onko kellään kokemuksia vastaavan ongelman ratkomisesta?

Ja mikä parasta - olisiko jollakulla lähettää kuvaa ko. auton konepellin mekanismista? En ole sitä koskaan niin tarkkaan tutkinut, että muistaisin tarkemmin millainen se on. Brittien Scorpio-forumilla on pari piirrettyä (Fordin huolto-ohjeita) kuvaa lukituksesta, mutta niillä ei kovin pitkälle pötkitä.
gringo
Viestit: 139
Liittynyt: 27 Syys 2005 12:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja gringo »

Itsellä ei kokemusta, mutta omaani (-94 mulukosilimä) käytin huollossa jossa konepelti jumi. Jos ei muu auta niin kysy niiltä, jos muistaisivat tiaknoosia. Netissä http://www.turkuai.fi ja sieltä palvelut ja autohuolto, korjaajan nimi Seppo Lähde.
Nyt: Volvo S40 (ilman kauhakuormaajaa ;) )
x: 1xSierra, 4xMondeo, 1xScorpio + kasa muita
othintsa
Viestit: 74
Liittynyt: 18 Maalis 2005 12:07
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja othintsa »

Homma oli helppoa kuin heinänteko!

Vinkkinä muillekin mulkosilmän omistajille jos vastaava ongelma ostuu kohdalle.

Ei tarvinnut tehdä mitään muuta kuin ensin irroittaa pohjapanssari, kurkottaa syylärin ja moottorin välistä oletettuun lukituksen sijaintipaikkaan ja sieltä syylärin ja sen päällä olevan poikkipellin (mikä lie nimeltään) välistä löytyy lukituksen avaus. Heti ekalla osuin sormenpäillä vaijeriin, seurasin sitä päähän ja vedin vivusta. Ei auttanut, mutta kun toisella kädellä kurkotin syylärin etupuolelta konepeltiin ja vedin peltiä alas, jaksoi lukituksen vapauttaa sormenpäällä. Tiukka paikka, mutta juuri ja juuri mahtui tuon 2,3:n imuputken ja syylärin väliin käsi. V6:ssa taitaa olla enemmän tilaa kun imutorvi ei kulje syylärissä kiinni.

Eikä siellä mitään vikaa ollut! Systeemi toimii kevyesti ja kaikki näyttää olevan kunnossa. Ei muuta kuin pelti kiinni menoksi. Laitoin toki vähän voidetta:)

Johtopäätökseni on, että pelti ei ollut kunnolla kiinni vaikka se siltä tuntui. Jotenkin tuosta lienee seurannut lukituksen jumittaminen niin pahasti, että en vain yksinkertaisesti uskaltanut vetää tarpeeksi kovaa. Kerran on nimittäin tehnyt sellaisen tempun, että pelti tuntui olevan kiinni, mutta aukesi reilun 150 kilsan ajon jälkeen. Tuulihaka piti - onneksi!
Vastaa Viestiin