Escort mk4 ajettavuus ongelmat

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Euratom
Viestit: 48
Liittynyt: 30 Loka 2006 11:34
Paikkakunta: susiraja

Escort mk4 ajettavuus ongelmat

Viesti Kirjoittaja Euratom »

Heip

Omistan neloskoppasen etuveto Escortin, siinä on esiintynyt jo pidemmän aikaa outo ongelma. Auto pyrkii jostain kumman syystä aina vähän väliä kuskipuolelle, myös urissa ajaminen talvella on hieman luikertelevaa renkailla kuin renkailla, sekä auto tavallaan niinkun heihaa vähän sivuttain aina välillä..

Aurauskulmat on säädetty, jarrut laitettu, alatukivarsien uloimmat kumipuslat vaihdettu, sekä kuskinpuolen raidentangon pää on uusittu koska se oli väljä ostaessa mutta sama ongelma jatkuu.. Tämä ongelma on aika veemäinen talvella.. :cry:

Keula on hieman löysä mutta katsastusaseman iskunvaimennin testeri näyttää että etusissa olisi vielä 70% tehoja jäljellä.. Liekkö katsastusaseman laite rikki sitten :lol:

Mitään ylimääräisiä kolahduksia ei kuulu alustan osalta (lue: venttilikoneisto raksuttaa hieman) :wink: . Auto on läpäissyt katsastuksen jo kaksi kertaa puhtain paperein.. :wink:

Auto on Hcs moottorilla varustettu menopeli ja vuosimalli 89 8)
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Mites moottorin kumityynyt?
Vois ehkä tarkistaa kiinnityksen,ja voi tuo vetely johtua jostain takaakin.
ei sieltä mitään junia t...
Euratom
Viestit: 48
Liittynyt: 30 Loka 2006 11:34
Paikkakunta: susiraja

Viesti Kirjoittaja Euratom »

Moottorin kumityynyt vaikuttivat ehjiltä, ne antavat hieman periksi eteen ja taaksepäin vääntäessä mutta ei sivuttain.. 8)

Taakse vaihdoin uudet kumipuslat kanssa (ne samat jotka käyvät eteenkin), takalaakerit, jarrurummut sekä takajarrukengät, uusi käsijarruvaijerikin on.. Jarrujakin on koiteltu, seurattu että ne eivät jumita takana ainakaan.. eikä jarrudynamossakaan näy kyllä mitään erikoista..

Huomasin tässä lumien tulessa tänne itärajalle että autoni tahtoo vetää apukuskin puolella sutia ensin ja sitten vasta tulee kuskinpuoli mukaan..

Kuskin puolen alapallo on kyllä suht löysähkö sivuttain mutta siinä ei ole vielä välystä pysty suunnassa.. :wink:

Ohjauksessa on ehkä hieman sellaista kumimaisuutta ja ohjauksen lopussa on ehkä hieman tyhjää.. Hammastanko menossa vai voisko olla alapallot? Katsastuksessa ei ole löynyt noista mitään vaikka katsastusmies tarkisti ne levittimellä ja käsinkin, itekkään en ole löytänyt oikein mitään mikä selittäisi tämän.. :?:

Auto siis ei puolla koko ajan vaan se saattaa lähteä vain yhenäkin kuskin puolelle puoltamaan.. puoltaminen voi ilmetä matka-ajossakin ihan yks kaks vaikka jarruihin tai vaihteisiin ei ole koskettu kymmeniin kilometreihin.. Puoltamis ongelma pahenee mm. sohjolumessa sekä soralla jolloin joku tai jokin tuntuu vääntävän autoa kuskinpuolelle.. :(
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Ei kyllä tule mitään muuta mieleen kuin että vetari vaeltaa sivuttain.
Oon pari kertaa nähnyt kun oon perässä ajellut,ja just Fordeissa molemmat..
Toinen oli Taunus,eli takapyörä,ja toinen oli kai brassi-Esco jossa kuskin puolen eturengas..aika villi näky :)
Eihän se välttämättä just tuosta sulla johdu,mutta yksi mahdollisuus kai tuokin.
ei sieltä mitään junia t...
Luigi81
Viestit: 74
Liittynyt: 23 Syys 2006 14:42
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Luigi81 »

Kyllähän risa iskarikin tommosta tekee....eikä toi katsastuksen iskaritesti oikein luotettevaa tietoa anna... Vaihdoin just orioniin taakse kohtuu paljon KÄYTETYT iskarit ja katsastuksessa näytti molemmille 70% ...

Eipä nuo iskarit varmaan paljoa maksa, ja jossain vaiheessa ne kuitenkin vaihtoon menee,eikö..
Avatar
Volmari
Moderaattori
Viestit: 837
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:48
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Volmari »

itsellä ainakin takapää tahtoo heijata silleen vittumaisesti, ja totesin sen johtuvan taka-akselin sisemmistä puslista. on ihan kabut. mutta toimii vielä toistaiseksi..

oletko tarkastanu raidetangon välykset? kun mulla meni vaihtoo jo koko raidetanko kerran, oli jo 3cm väljyyttä siinäkin ja auto puolsi vähän miten sattuu ja aika varkain.
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Euratom
Viestit: 48
Liittynyt: 30 Loka 2006 11:34
Paikkakunta: susiraja

Viesti Kirjoittaja Euratom »

Vaikka ajelen päivittäin hidasteiden, junaratojen yli niin takapäästä ei kyllä kuulu mitään kolahduksi ja se on mielestäni etupää joka hakee..

Onkos nuo takapään puslat miten vaikeat vaihtaa, tarvitseeko prässin eli onko niissä metallipantoja tms? :?:

Alan itsekkin kallistua tuon raidentangon suuntaa koska ohjaus on sellainen kumimainen, on siinä jonkun verran klappiakin...

Miten raidetangon voi sitten testata kun itselläni on jo yksi tuossa varastossa.. kuten hyvällä fordi miehellä on aina jokaista osaa vähintään yksi varastossa :lol: Siinä ei ole ainakaa välystä kun sitä kiskoo kummaltakin puolen kaks kaveria yhtäaikaa..

Niin ja vielä siitä aurauksesta että pitääkö sen olla harituksella vai aurauksella ja paljonko?
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Eikös tuossa ole "jäykkä perä" ja siten vika yleensä keulassa, puslissa yleisin? :roll:
Euratom
Viestit: 48
Liittynyt: 30 Loka 2006 11:34
Paikkakunta: susiraja

Viesti Kirjoittaja Euratom »

perä on todellakin jäykkä verrattuna keulaan..

Eteen olen vaihtanut jo uloimmat kumipuslat, samat kumipuslat vaihdoin myös taakse.. Olivat todella haperoa tavaraa, ne kumin sisällä olevat rautaputken pätkät olivat parissa puslassa halki saumoistaan (lue: olivat tehnyt HUONOSTI saumatusta putkesta). :shock:

Ajettavuus parani hieman puslien, raidentangonpään vaihdon ja suuntaukseen jälkeen mutta ei se vieläkään ole hyvä.. Liekkö sitten sisemmät puslat menossa? :lol:

Joku outo voima autoa vain kampeaa saa nähdä auttasko toi hammastangon vaihto.. Voihan tietysti olla että etujousikin on poikki tai mennyt melloksi mutta auto näytti olevan akselintaan samoissa mitoissa kun mittailiin.. takapää on vähän ylempänä kun siellä uutta jousta ja iskaria ;)
Euratom
Viestit: 48
Liittynyt: 30 Loka 2006 11:34
Paikkakunta: susiraja

Viesti Kirjoittaja Euratom »

Voisikko olla kuskin puolelta menossa etupyörän laakeri?? :shock:

Onko mahdollista että kuskin pyörä jumittuisi välillä laakerin jumisen takia, veto olisi apukuskin puolella?? jolloin auto kampeutuisi kuskin puolelle..

laakerissa en ole huomannut välystä tai lämpenemistä mutta kun tämä puoltamisongelma on sellanen nopea yhenäkin ilmenevä..
Euratom
Viestit: 48
Liittynyt: 30 Loka 2006 11:34
Paikkakunta: susiraja

Viesti Kirjoittaja Euratom »

käytin auton katsastuksessa, leimahan sieltä tuli.. :lol: Kolmena vuonna olen tämän katiskan jo katsastanut, aina ekalla läpi.. Varmaankin säälivät minua :wink:

Alustasta ei löytynyt tälläkään kertaa mitään vikaa, ohjauksen "klappikin" ihan normaali.. Jarrutkin olivat huippu hyvät ja tasaset.. :shock:

Sain vain vastaukseksi että eihän nämä mitään rata-autoja ole :wink:

mutta takaisin asiaan eli ongelma on yhä olemassa... :(

Lisää vinkkejä kaivattas...
Viimeksi muokannut Euratom, 21 Joulu 2006 22:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Euratom
Viestit: 48
Liittynyt: 30 Loka 2006 11:34
Paikkakunta: susiraja

Viesti Kirjoittaja Euratom »

Nyt kun tiet jääty niin ALKO taas tämä mukava autoilu.. puoltamisongelma vain korostuu.. :roll:

Mistähän muualta tätä puoltamisvikaa vois vielä etsiä? Kieroista jarrulevyistä, etujarrujen liukutapeista?
Euratom
Viestit: 48
Liittynyt: 30 Loka 2006 11:34
Paikkakunta: susiraja

Viesti Kirjoittaja Euratom »

jihuu... :!: No nyt alko löytymään fordin etupäästä välystä :D mutta missä välys sitten on?? :roll: :oops:

Missäs vika on sitten jos escort mk4:n kuskipuolen renkaassa on välystä kello 9-12 välissä?? :shock:
Empä ole ennen moiseen törmännyt :lol:

Mondi kirjoitti:Nostat vaikka tunkilla yhen renkaan ilmaan kerralla..ja heilutat pysty ja vaaka tasossa. Pystytasossa tuntee pallonivelet ja laakerin, vaakatasossa raidetangonpään ja laakerin. Jos tuntuu vaakatasossa välystä, niin pyydä että toinen heluttaa sitä rengasta ja laitat käden siihen radetankoon ja tunnustelet, että tuntuuko siinä naksahtelua jne
Välys ei tunnu muissa asennoissa vaikka rengasta pyörittää tai vääntelee jollain putkenpätkällä.. :roll:

Välys ei tunnu ollenkaan milläään tapaa (edes klo 9-12 välissä) kun renkaan nostaa ylös ja sitä nitkuttaa eri asennoissa :roll: Mielestäni välys ei ole pyöränlaakerissa koska kun laitat sormen jarrusatulan ja jarrulevyn väliin niin niiden välissä ei tunnu liikettä.. vaan tuntuu että välys on jossain muualla..

Raidetangonpää on uusittu mutta sama jatkuu :S Kokeilin kiristää pyöränlaakerin (avasin lukituksen :!: ) sekä kaikki pyöränpultit, alatukivarrenpultit yms mutta sekään ei auttanut.. alapallo/tukivarsi menossa? :roll:

Ajoittainen puoltamisongelma kuskin puolelle on jatkunut jo pitkään... :roll:
Avatar
tupu
Viestit: 374
Liittynyt: 17 Touko 2006 21:46
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja tupu »

Laita uusi alatukivarsi, niin luulis loppuvan. alapallo luultavimmin väljä, tai sisempi pusla.
2.9i
Feel The Difference.
macce2
Viestit: 90
Liittynyt: 27 Heinä 2006 22:53
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja macce2 »

Edessä olisi kenties hyvä olla esim. hieman jäykemmät jouset kuin takapäässä.
Avatar
Mataz
Viestit: 206
Liittynyt: 28 Elo 2006 13:06
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Mataz »

macce2 kirjoitti:Edessä olisi kenties hyvä olla esim. hieman jäykemmät jouset kuin takapäässä.
No niin no.. Miten sen nyt ottaa. Ite laitoin taakse jäykemmät, niin omasta mielestä kyllä vähän parani ajettavuus. VARSINKIN jos on takapenkki täynnä porukkaa, mutta muutenkin kyllä.

Tai siis lisätään vielä, että vakiota jäykemmät. Onhan ne etujouset silti toki kovempaa tekoo. :)
If anything can go wrong, it will.

Escort 1.6i 16v CLX -94
koskar
Viestit: 334
Liittynyt: 21 Helmi 2005 19:09
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja koskar »

Mataz kirjoitti: No niin no.. Miten sen nyt ottaa. Ite laitoin taakse jäykemmät, niin omasta mielestä kyllä vähän parani ajettavuus. VARSINKIN jos on takapenkki täynnä porukkaa, mutta muutenkin kyllä.

Tai siis lisätään vielä, että vakiota jäykemmät. Onhan ne etujouset silti toki kovempaa tekoo. :)
Edessä on yleensä enemmän massaa (jopa lähelläs 2/3 massasta), mutta toki kun läskisäkit on takana niin alkaa erot tasoittua :D.
JesseT
Viestit: 380
Liittynyt: 13 Helmi 2005 21:11
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JesseT »

Mataz kirjoitti: Onhan ne etujouset silti toki kovempaa tekoo. :)
Jos nyt ihan tarkkoja ollaan, niin kyllä ne takajouset on paljon etujousia jäykemmät tukivarsien geometriasta johtuen.
macce2
Viestit: 90
Liittynyt: 27 Heinä 2006 22:53
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja macce2 »

Itellä madallussarja, eli todella jäykät jouset, varsinkin edessä!
Edessä siis huomattavasti jäykemmät.
Maantiellä (siis asfaltilla) ihanteellinen ajaa (miltei(?), soratiellä onneton 195-läskeillä.. ;-)
Tietyissä vanhemmissa Escortin malleissa on nimenomaan peräpään
tienpidon ym. kanssa probleemia, ja jotkut asiantuntijat väittävät asian
paranevan mm. tuollaisilla jousi-ratkaisuilla, mene ja tiedä ?!
Avatar
Mataz
Viestit: 206
Liittynyt: 28 Elo 2006 13:06
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Mataz »

JesseT kirjoitti: Jos nyt ihan tarkkoja ollaan, niin kyllä ne takajouset on paljon etujousia jäykemmät tukivarsien geometriasta johtuen.

Joo mutta nyt olikin vissiin kyse itse jousista, ei jousituksesta ja sen geometriasta johtuvasta tiukkuudesta (tai sen puutteesta). :) Jos oot koskaan iskareita esim. vaihtanu, niin siinä huomaa että aika paljon jäykemmät (=suurempi jousivakio) on autoissa etujouset kuin takajouset. Näin juurikin siitä johtuen, että edessä on enemmän sitä massaakin. Ja huomaahan sen nyt materiaalin paksuudestakin jo paljaalla silmällä. Mut suosittelen kokeileen taakse vakioo jäykempiä jousia, autto ainakin täällä huomattavasti.
If anything can go wrong, it will.

Escort 1.6i 16v CLX -94
koskar
Viestit: 334
Liittynyt: 21 Helmi 2005 19:09
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja koskar »

macce2 kirjoitti:Tietyissä vanhemmissa Escortin malleissa on nimenomaan peräpään
tienpidon ym. kanssa probleemia,
Viime katsastuksesta mukaan tarttuneen iskaritestilappusen mukaan takana on ainakin omassa aivan järkyttävän huono pito. Käytännössä ei vielä ole päässyt toteamaan onneksi...

Ja Matazille, että uskon Jessen tietävän aiheesta jo jonkin verran. Sen verta hyvin on herra näistä asioista perillä mitä olen puhelimella ja irkissä tyhmiä joskus kysellyt.
Euratom
Viestit: 48
Liittynyt: 30 Loka 2006 11:34
Paikkakunta: susiraja

Viesti Kirjoittaja Euratom »

Rallyracen tuoteluettelossa on ainakin seuraavat tiedot jousista mk3-4 escortteihin

Kova:
eteen 180lbs
taakse 300lbs

Erittäin kova:
eteen 240lbs
taakse 350lbs

Kellään kokemuksia xr3:n jousien laittamisesta vakio räpsyyn? :roll:
Vastaa Viestiin