Käsijarruko laahaa Mondeossa?

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
tuomko
Viestit: 17
Liittynyt: 31 Joulu 2006 14:18
Paikkakunta: Pori

Käsijarruko laahaa Mondeossa?

Viesti Kirjoittaja tuomko »

Kun auto on seissyt vaikka päivän verran käsijarru päällä, paukahtavat jarrut hieman liikkeelle lähtiessä. Eli selvästi ovat jumissa ja napsahtavat auki. Tämän jälkeen kun painaa jarrua, niin hetken aikaa kuulu melkoista rahinaa, ja muutaman jarrutuksen jälkeen ääni häviää. Lisäksi alkumetreillä kuuluu rahinaa, kun pyörät pyörivät. Aivan kuin jarrukengät laahaisivat.

Onko kyseessä jarrupalojen normi kuluminen vai johtuuko jostain muusta?
Avatar
henu
Viestit: 676
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:27
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

jos kyseessä tämä viimisin koppa mondeosta eli MK3 ni tyyppivika et jarrut laahaaa takana
tuomko
Viestit: 17
Liittynyt: 31 Joulu 2006 14:18
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja tuomko »

Juu on viiminen. 2002 on vuosimalli. Mitä asialle pitää tehdä? Ja mitä kaikkea toi rikkoo aikojen saatossa?
Avatar
henu
Viestit: 676
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:27
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

tuomko kirjoitti:Juu on viiminen. 2002 on vuosimalli. Mitä asialle pitää tehdä? Ja mitä kaikkea toi rikkoo aikojen saatossa?
riippuu siitä mitä osaa mut satulat irti ja todella hyvä pusaus, eli liukutapit ja satulat buunailet silleen et ei jumi eli esim se väli missä palat elää ni silleen puhtaaks et ei tahmaa ja tosta rikkoutumisesta ni kyllähän se aina kuluttaa enemän niitä takajarruja.
Sit voit tarkastaa ennen remonttia et nostat takapään ilmaan ja renkaan pois ni ihan käsin painat tuota käsijarrun vipua (on sit aika jäykkä) eli sitä mihin käsijarru vaijjeri tulee, jos sen painamisen jälkeen jää pohjaan ni sillon on tod näkösesti hommattava uudet satulat.
nii ja sit vielä noi satuloiden männät pitää painaa sisään kiertämällä ja toisella puolella(en muista kummalla) on vasenkätinen kierre

toivottavasti sait jotain selvää...pe ilta ja pari kebua täs ryystäny :lol: joku jos osaa yksinkertaistaa tätä asiaa ni jatkakoon
tuomko
Viestit: 17
Liittynyt: 31 Joulu 2006 14:18
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja tuomko »

Juu no tulihan siinä jo ohjetta. Mutta tilat ja osaaminen on ovat sen verran heikkoja, että taitaa jäädä mekaanikolle toi homma sitte jossain vaiheessa. Täytyy katsella paheneeko toi laahaus. Jos näyttää pahenevan, niin vien huoltoon.
Mondeo 2.5 V6 Wagon -02
Mondi
Viestit: 116
Liittynyt: 24 Touko 2005 14:14

takajarrut

Viesti Kirjoittaja Mondi »

omassa MK2 mallissa tuli nyt talven alussa (jota pysty sanomaan tlaveks pari päivää) paukahti kanssa jarrut lähtiessä. Ei siinä muuta kuin rummut auki ja herkistelyä ja puhdistusta. Niin loppuise paukahtelu. Samalla pieni pintojen hionta.
Avatar
tupu
Viestit: 374
Liittynyt: 17 Touko 2006 21:46
Paikkakunta: Kurikka

Re: takajarrut

Viesti Kirjoittaja tupu »

Mondi kirjoitti:omassa MK2 mallissa tuli nyt talven alussa (jota pysty sanomaan tlaveks pari päivää) paukahti kanssa jarrut lähtiessä. Ei siinä muuta kuin rummut auki ja herkistelyä ja puhdistusta. Niin loppuise paukahtelu. Samalla pieni pintojen hionta.
niin, sulla tais olla rumpujarrut takana? mk3 taitaa olla levyt.
2.9i
Feel The Difference.
Mondi
Viestit: 116
Liittynyt: 24 Touko 2005 14:14

Viesti Kirjoittaja Mondi »

joo..mk2 mallissa on levyllisiä että rummullisia.

Mk3..kannattaa ottaa palat poikke ja herkistellä se jarrumäntä samalla kattoo ettei oo kiviä satuloiden välissä. Pääsetkö auton alle kattomaan ettei vaijereiden ulkosuojassa ole vaurioita, ettei vesi pääse siitä sisään ja jäädy pakkasella. Joskus tekee niin, että kun kovalla pakkasella jarrut lämpimät ja iskee käkkärin parkkiin niin saattaa jäähtyessään kyllä jumittuakin hetkellisesti.

Mutta toi puhistus ja herkistys auttaa yleinsä myös levyjarruihin
keskiääni
Viestit: 19
Liittynyt: 18 Joulu 2006 20:53

Viesti Kirjoittaja keskiääni »

Omassa -01 Mondeossa huomasin jarrun laahaavan koeajossa ja ystävällinen Toyota-liike lupasi laittaa jarrut kuntoon kaupanpäällisiksi. Joutuivat vaihtamaan käsijarruvaijerit ja putsasivat/herkistivät satulat takaa. Silti jarrut hiemat paukahtavat aamulla liikkeelle lähdettäessä, joten sikäli normaalia Mondeossa. Ja muissakin autoissa (esim. edellisessä Astrassa), kun kelit on märkiä. Oli talvi tai ei, niin käsijarrua kannattaa käyttää nykyautoissa säännöllisesti, näin ne pysyy paremmin toiminnassa. Myös ajaessa kannattaa jarrutella säännölisesti muuta liikennettä vaarantamatta ihan täpöllä, näin jarrut pysyy kunnossa.
tuomko
Viestit: 17
Liittynyt: 31 Joulu 2006 14:18
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja tuomko »

Mondi kirjoitti:
Mk3..kannattaa ottaa palat poikke ja herkistellä se jarrumäntä samalla kattoo ettei oo kiviä satuloiden välissä. Pääsetkö auton alle kattomaan ettei vaijereiden ulkosuojassa ole vaurioita, ettei vesi pääse siitä sisään ja jäädy pakkasella.
No mitään suoranaista mahdollisuutta siihen ei ole, mutta eiköhän se jossain kohtaa järjesty. Täytyy ajossa koittaa vähän nyppiä käsijarrusta ja muutenkin jarrutella vähän voimakkaammin jos sieltä sitten lähtisi ylimääräiset möhnät pois.
Mondeo 2.5 V6 Wagon -02
kairaaja
Viestit: 60
Liittynyt: 30 Syys 2005 07:05

Viesti Kirjoittaja kairaaja »

Omassa 03 mondeossa myös käsijarrun käytön jälkeen toinen takajarru jää laahaamaan. Jos käppäriä ei käytä niin ei laahusta, mutta heti kun vetää käppäristä niin jarru jää laahaamaan.
Pitää vapauttaa käsin -> rengas irti ja vetää käsijarruvaijerin päästä.

Kiinnostaa myös tuo syy, että onko vaijeri jumissa vai onko satulan puolella joku jumissa. Ei kait se ite jarrumäntä ole jumissa, koska normaali jarrua käytettäessä jumia ei tule?

Ite veikkaisin vaijeria tai jotain vaijerin ja männän välissä...?
Fiesta 1.3 -93
hana
Viestit: 144
Liittynyt: 21 Huhti 2005 10:10
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja hana »

Omassa mondeossa oli samaa vikaa ja vaijereiden vaihto auttoi.
Merkkiliikkeessä maksovat n. 50€/kpl
Kyllä lähtee.... jos ei lähde niin sutii...
kairaaja
Viestit: 60
Liittynyt: 30 Syys 2005 07:05

Viesti Kirjoittaja kairaaja »

Sain ainakin toistaiseksi jarrun kuntoon pelkällä WD40 suihkeella, jota suihkuttelin käsijarruvaijerin sisään. Eli vaijeri vaan oli hieman jumissa.

Mielestäni tuossa mk3 mondeon käsijarrumekanismissä on kyllä suunnitteluvirhe; jousi, jonka pitäisi palauttaa käsijarru mekanismi lepoasentoon ei ole optimiasennossa ja jousen vetovoima ei näin ollen ole parhaimmillaan. Tämän pystyi helposti toteamaan kun "jumiutuneen" käsijarrun sai helposti palautettua käsin vetämällä vaijerin päästä taaksepäin eli jousivoima on aivan liian heikko, jos ilmenee vähänkään lisääntynyttä kitkaa mekanismissa.

Jos vielä käsijarru jumittaa, niin aion siirtää palautinjousen toisen pään kiinnityksen parempaan paikkaan eli poraan vaan noin 3mm reiän toiseen kohtaan, niin jousi vetää paremmin vaijerin takaisin.

Nämä nykyajan autot on tehty vaan keskieuroopan asfalteille, eikä pohjolan suola/kurateille.
Fiesta 1.3 -93
kairaaja
Viestit: 60
Liittynyt: 30 Syys 2005 07:05

Viesti Kirjoittaja kairaaja »

Joutui lisäämään työntävän jousen lisäämään käsijarrun palautusvoimaa satulassa. Katotaan kauanko jaksaa :?
Seuraavaksi varmaan joutuu avaamaan ja putsaamaan satulan ihan oikeesti :lol: No pian pitää muutenkin vaihtaa jarrupalat niin ehkä sitten vois samalla vähän putsailla. Jossainhan siihen satulan purkamiseen/putsaamiseen/kokoamiseen oli oikeen kuvalliset ohjeet.
Fiesta 1.3 -93
jarri
Viestit: 22
Liittynyt: 03 Huhti 2007 21:56
Paikkakunta: Espoo

satula vaihtoon

Viesti Kirjoittaja jarri »

Luultavammin joutuu vaihtamaan satulan, jos jumittaa. Hinta parinsadan ecun kieppeillä plus työ.

En usko lisäjousivirityksiin - ainakaan jos aikoo pitää kauemmin.
kairaaja
Viestit: 60
Liittynyt: 30 Syys 2005 07:05

Re: satula vaihtoon

Viesti Kirjoittaja kairaaja »

jarri kirjoitti:Luultavammin joutuu vaihtamaan satulan, jos jumittaa. Hinta parinsadan ecun kieppeillä plus työ.

En usko lisäjousivirityksiin - ainakaan jos aikoo pitää kauemmin.
Jep, kokeilin hiekalla käsijarrutusta ja jumittavan puolen jarru ei ota kunnolla. Eli viallinen satula ei jarruta eikä palauta kunnolla käsijarrun osalta. Käyttöjarrut pelaa niin kuin pitääkin, kai.

Noh, kokeilen ensin sitä avaamista ja putsausta. Haasteena on se viisikulmainen pultti :roll:
Fiesta 1.3 -93
kairaaja
Viestit: 60
Liittynyt: 30 Syys 2005 07:05

Viesti Kirjoittaja kairaaja »

Satula on vaihdettu, mutta käsijarru ei vielä ota tasaisesti. Uuden satulan puoli ei jätä raitaa hiekalle niin kuin toinen puoli :shock:

Tietääkö joku, onko kässärikahvan yhteydessä jotain säätöä vaijereille?
Vai mistä se löytyy? Jossainhan sen tätyy olla :roll:
Fiesta 1.3 -93
jarri
Viestit: 22
Liittynyt: 03 Huhti 2007 21:56
Paikkakunta: Espoo

käsijarru

Viesti Kirjoittaja jarri »

Nyt ei oo varmaa tietoa, mutta muistelen, että mondeossa 01- on automaattisäätö.

-Onkohan käsijarruvaijeri jotenkin jäykkä tai kulmalla jostakin?
jarri
Viestit: 22
Liittynyt: 03 Huhti 2007 21:56
Paikkakunta: Espoo

käsijarru

Viesti Kirjoittaja jarri »

Tuli vielä mieleen, että automaattisäätö vaatii käsijarrun vetämistä todella monta kertaa ja kunnolla ylös asti - 30 kertaa?
kairaaja
Viestit: 60
Liittynyt: 30 Syys 2005 07:05

Viesti Kirjoittaja kairaaja »

Kiitos vinkistä, siis kahvaa nykimään :lol:

Ihan sivukommenttina vaan että vaihdoin just jarrulevyt ja palat -93 Fiestaan, joka on ennen meille tuloa seissyt ehkä vouden liikkeen pihassa. Jarrusatulat ja jarrulevyt oli ihan törkeessä ruosteessa (ainahan levyjen reunoilla on ruostetta, muttä näissä oli kauttaaltan rusteen tekemiä kraatereita) ja hirvee homma irrotella kaikki osat. Auto on kuitenkin koriltaan hyvä. Romikselta haettu satulan runkokin oli paljon vähemmän ruosteessa kuin alkup. Se piti uusia koska yhdet jengat siitä alkuperäisestä jäi pulttiin kiinni kun otti pulttia auki :lol:
Ja kyllä on niinku eri auto uusilla levyillä 8)

Opetus: osta auto mielummin ajosta kuin pihasta seisomasta, tai varaudu ainakin erittäin ruostuneisiin osiin.
Fiesta 1.3 -93
Moti
Viestit: 85
Liittynyt: 21 Heinä 2005 13:02

Uusi kahva!

Viesti Kirjoittaja Moti »

Täällä 112tkm ajettu 02-Wagon. Varasin ajan takajarruremonttiin. Huoltoliikkeen ajanvaraaja kertoi että todennäköisin syy tuohon Mondeon takajarrujen laahaamiseen on käsijarru. Ehdotti uuden käsijarrukahvan (!) ja vaijereiden laittamista. Rakennetta on kuulemma muutettu sitten vuoden 2002 ja näin takajarrujen laahauksesta pääsisi eroon ja jarruista tulisi rakenteeltaan 06-vuosimallia vastaava. Onko asia kenellekään täällä tuttu ja kannattaako kyseinen operaatio tehdä? Kahva maksaa 78,30€ ja vaijerit 108,50€. Lisäksi vaihtoon mennenee palat 76,90€ ja levyt 162,40€. Töitä 3,2 tuntia a´70€. Yhteensä siis 650€.
Mondeo 1.8 Trend Wagon ESP -02 (loppusijoitettu 190tkm/10v jälkeen)
pikku-matti
Viestit: 102
Liittynyt: 26 Kesä 2006 00:01

Re: Uusi kahva!

Viesti Kirjoittaja pikku-matti »

Moti kirjoitti:Täällä 112tkm ajettu 02-Wagon. Varasin ajan takajarruremonttiin. Huoltoliikkeen ajanvaraaja kertoi että todennäköisin syy tuohon Mondeon takajarrujen laahaamiseen on käsijarru. Ehdotti uuden käsijarrukahvan (!) ja vaijereiden laittamista. Rakennetta on kuulemma muutettu sitten vuoden 2002 ja näin takajarrujen laahauksesta pääsisi eroon ja jarruista tulisi rakenteeltaan 06-vuosimallia vastaava. Onko asia kenellekään täällä tuttu ja kannattaako kyseinen operaatio tehdä? Kahva maksaa 78,30€ ja vaijerit 108,50€. Lisäksi vaihtoon mennenee palat 76,90€ ja levyt 162,40€. Töitä 3,2 tuntia a´70€. Yhteensä siis 650€.
Omassa myös jumitti takajarrut..Merkkihuollossa ehdotettiin heti satulan vaihtoa. Kaveri paikallisessa huoltoaseman huollossa purki koko systeemin ja sai herkisteltyä satulan, varsinainen syy taisi olla kuitenkin jumittava vaijeri ja ehkä myös käsijarrun käyttämättömyys. Sen jälkeen on toiminut hyvin kohta vuoden verran.
Seppo
Viestit: 169
Liittynyt: 24 Maalis 2007 18:32
Paikkakunta: LPR

Viesti Kirjoittaja Seppo »

varsinainen syy taisi olla kuitenkin jumittava vaijeri ja ehkä myös käsijarrun käyttämättömyys.
Tämän tapaisen vinkin taisin jo lukeakin tällä foorumilla. Olen opetellut vetämään kässärin päälle kun laitan auton parkkiin.
Aika näyttää onko tuosta apua. Use it or lose it! Siis minulla ei ole ongelmia käsijarrun kanssa, vielä :)
--
Mondeo STW -01
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Joskus kovalla pakkasella ei kannata jättää kässäriä päälle, ainakaan eteläeurooppalaisissa? 8)
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Monteonisti kirjoitti:Joskus kovalla pakkasella ei kannata jättää kässäriä päälle, ainakaan eteläeurooppalaisissa? 8)
Oon myös käyttäny kässäriä säännöllisesti,eikä oo jumittanut :wink:
Ja Taunuksissa jarrut kyllä jumittaa jos vaan mahdollista :lol:
ei sieltä mitään junia t...
Vastaa Viestiin