Sierran jousi poikki
Sierran jousi poikki
No niin, keräsin rohkeutta ja vein Sierran katsastukseen. Ei muuta vikaa onneksi löytynyt ku, että vasemman etujousen alapäästä puuttu pieni palanen. Veikkaisin, että se puutui jo edellisessäkin katsastuksessa, mutta sitä ei silloin tajuttu sieltä piilosta sormella tunnustella. Ei sitä ajossa oo mitenkään huomannu ja nyt on kuukausi aikaa miettiä mitä sen kanssa tekee, eli vaihtaisko/vaihdattaisko molemmat jouset eteen. Kattelin vähän korjauskirjasta, että molemmat pitäis vaihtaa...tuolla sitä asiaa on myös puntaroitu:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi? ... 0022532092
Jossain päin nettiä väitettiin, en nyt muista mikä auto se oli, että sitä jousi/iskarihässäkkää ei tarvitsis alapäästä irrottaa ollenkaan vaan sen jousen nopee jätkä vaihtaa 15 min:ssa jousipuristimien kanssa niin, että irrottaa pelkän yläpään ja vaihtaa jousen, mitenkähän on Sierrassa ?
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi? ... 0022532092
Jossain päin nettiä väitettiin, en nyt muista mikä auto se oli, että sitä jousi/iskarihässäkkää ei tarvitsis alapäästä irrottaa ollenkaan vaan sen jousen nopee jätkä vaihtaa 15 min:ssa jousipuristimien kanssa niin, että irrottaa pelkän yläpään ja vaihtaa jousen, mitenkähän on Sierrassa ?
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Minä ainakin vaihtaisin molemmat. kyllä se toinenkin katkeaa sieltä jossain vaiheessa. ja muutenkin.. Kyllähän se iskaritolppa pitää irti ottaa. eihän se lujassa oo. melkoinen sankari on, joka sen vaihtaa yläpäästä.
2.9i
Feel The Difference.
Feel The Difference.
Ehdottomasti molemmat jouset vaihtoon!! Ei ees oo pahan hintasia , käytettynä löytää varmasti 15-20€/pari ja uudetkaan tuskin maksaa paljoa 30€ enempää... Vaihtokin on hyvin yksin kertainen, jos vaan jousipuristimet löytyy---> Auto/keula ilmaan. Pyörä pois. Jarrusatula irti. alapallonivel ja raidetangonpää auki, iskarin yläpää auki... Tolppa kiinni ruuvipenkkiin, jousi kasaan ja ei kun uutta tilalle ja tolppa takasin paikalleen
Jaahas, kiitos tiedoista. Irtoaakohan toi jarrusatula helposti, se taitaa olla kuusiokolopulteilla kiinni, semmosia räikänpäitä pitää nyt pistää hakuun, minkä lie kokosia ja jousenpuristimet sekä ainakin yhen jousen ku sais vaihettua aluks ni pääsis leimalle...
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
No nyt jousen vaihto eteni, tuli hankittua uudet jouset....
...sitten kootessa huomattiin, että kun iskarin yläpään ensimmäistä mutteria kiristää, niin se menee läpi siitä alakupista ja siihen piti pistää prikka...järjestys siis yläpäässä alhaaltapäin iskarinvarsi, jousi, jousilautanen, lituskalaakerilevy, alakuppiylösalaisin, OMA PRIKKA, alamutteri, sitten se kumirinkula pellissä, konehuoneessa yläkuppi ja mutteria kiinni......mutta, mutta, kun päivä alkoi jo hämärtyä niin huomattiin, että iskarin kierteistä yläpäätä ei riitä ylämutterille kuin 7-8 mm ja purkuvaiheessa sitä oli vielä 3-4 cm, eli suomeksi sanottuna jotkut osat/vaiheet siellä meni pieleen.....
...joo, löytyyhän tuolta kuva siitä miten sen pitäis olla:
http://www.todowarnes.com/demanda/manua ... 903-11.pdf
..sivulla 5 alhaalla siitä hässäkästä, mutta eipä niitä katteltu siinä kiireessä...kyllähän sillä ajella voi, eikä se mitään erityistä kolinaa pidä sieltä edestä, mutta taitaa homma mennä uusiksi....en tiä sitten....tommosta prikkaa siellä ei olut...pitäisköhän sen alamutterin mennäkin läpi siitä alakupista läpi suoraan laakerin päälle....vaikee selittää, ku ei oo kuvia......
...sitten kootessa huomattiin, että kun iskarin yläpään ensimmäistä mutteria kiristää, niin se menee läpi siitä alakupista ja siihen piti pistää prikka...järjestys siis yläpäässä alhaaltapäin iskarinvarsi, jousi, jousilautanen, lituskalaakerilevy, alakuppiylösalaisin, OMA PRIKKA, alamutteri, sitten se kumirinkula pellissä, konehuoneessa yläkuppi ja mutteria kiinni......mutta, mutta, kun päivä alkoi jo hämärtyä niin huomattiin, että iskarin kierteistä yläpäätä ei riitä ylämutterille kuin 7-8 mm ja purkuvaiheessa sitä oli vielä 3-4 cm, eli suomeksi sanottuna jotkut osat/vaiheet siellä meni pieleen.....
...joo, löytyyhän tuolta kuva siitä miten sen pitäis olla:
http://www.todowarnes.com/demanda/manua ... 903-11.pdf
..sivulla 5 alhaalla siitä hässäkästä, mutta eipä niitä katteltu siinä kiireessä...kyllähän sillä ajella voi, eikä se mitään erityistä kolinaa pidä sieltä edestä, mutta taitaa homma mennä uusiksi....en tiä sitten....tommosta prikkaa siellä ei olut...pitäisköhän sen alamutterin mennäkin läpi siitä alakupista läpi suoraan laakerin päälle....vaikee selittää, ku ei oo kuvia......
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Juu, mutta pointti on just se voiks toi alempi mutteri mahtua läpi siitä E-alakupista (lower cup) vai pitääkös se estää prikalla. Laakeri on mulla varmaan väärin päin ja siihen hukkuu millejä....tää on tämmöstä, olis pitänyt tihrustaa se oikea järjestys toisesta tolpasta, ennen ku pistää ekan kiinni...
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
ei sen alemman mutterin kuulu mahtua tosta E kupista läpitursas kirjoitti:Juu, mutta pointti on just se voiks toi alempi mutteri mahtua läpi siitä E-alakupista (lower cup) vai pitääkös se estää prikalla. Laakeri on mulla varmaan väärin päin ja siihen hukkuu millejä....tää on tämmöstä, olis pitänyt tihrustaa se oikea järjestys toisesta tolpasta, ennen ku pistää ekan kiinni...
Hyvä, pitää sitten hakea uudet laakerit ja tutkia oliko ne vanhat väärin päin. Onnistuiskohan toi laakerinvaihto sitä tolpan alapäätä purkamatta jousikiristimien avulla yläkautta ?henu kirjoitti:ei sen alemman mutterin kuulu mahtua tosta E kupista läpi
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
en oikein jaksa uskoo et onnistuu mut nythä se koko paska purkautuu helposti ku on kerran käytetty aukitursas kirjoitti: Hyvä, pitää sitten hakea uudet laakerit ja tutkia oliko ne vanhat väärin päin. Onnistuiskohan toi laakerinvaihto sitä tolpan alapäätä purkamatta jousikiristimien avulla yläkautta ?
...eipä niin, niin pitää irrottaa.Jaakko85 kirjoitti:...., muttei ole kummoinen homma.
Kaipa siinä vähän erilaisia tekniikoita on, mutta kummallisen tiukassa se alapää oli. Rautakankea, paria lekaa ja moskaa siihen tarvitsee sekä toista hallitunkkia kun yrittää tunkea sitä takaisin kiinni ja hermoja..., muistaakos joku muuten tähän hätään mikä sen takapyörän keskimutterin koko on, ku semmonen hylsy pitäis hankkia. Yritin äsken mittailla, ni oisko se 41 mm ? Juu, soitin Fordille, edessä 36 ja takana 41 ne väitti..
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
2/3" räikällä se on tehtävä.
41mm hylsyä kun ei ole 1/2" räikille tehty ees. Tai ite en oo ainakaa löytäny. Ja paremminhan se iso-räikkä kestää vääntöö.
41mm hylsyä kun ei ole 1/2" räikille tehty ees. Tai ite en oo ainakaa löytäny. Ja paremminhan se iso-räikkä kestää vääntöö.
Ford Sierra 2.0is DOHC -92 sedan
Nissan Primera 1.6lx -92
Nissan Primera 1.6lx -92
Joo. Tosin kestää se laadukas 1/2 tuumanenkin ihan hyvin nuo momentit, niihin saa niitä adaptereita kaupasta, niin saa sen ison hylsyn kiinni.Mr_Who kirjoitti:2/3" räikällä se on tehtävä.
41mm hylsyä kun ei ole 1/2" räikille tehty ees. Tai ite en oo ainakaa löytäny. Ja paremminhan se iso-räikkä kestää vääntöö.
Ja niin on ollut etunavankin, ainakin täälläpäin, en sitte tiedä onko kaikissa?41mm on takanavan mutterit
Joo, ohan ne tiukassa jos ei oo 15vuoteen käytetty irti, sieltä navan takaosasta isohkolla ruuvimeisselillä kampeaa sitä napaa leveämmäksi ja samalla antaa jollakin vasaralla (mieluiten vähän pehmeämmällä) iskuja napaan, wd40 tai joku muu irroitusöljy on kans avuksi. Sitten kasausvaiheessa puhistetaan osat hyvin ja laitetaan vaikka vähän vaseliinia siihen iskariin. köh.. ja kas se losahtaa ihan kuin itestään perille asti, pultit kiinni ja taas pääsee ainakin 100km ennenkuin seuraava remppa tulee ajankohtaiseksi..tursas kirjoitti: ...eipä niin, niin pitää irrottaa.
Kaipa siinä vähän erilaisia tekniikoita on, mutta kummallisen tiukassa se alapää oli. Rautakankea, paria lekaa ja moskaa siihen tarvitsee sekä toista hallitunkkia kun yrittää tunkea sitä takaisin kiinni ja hermoja...,
...aika hyvin tiedetty...seuraavan sadan kilsan aikana rupesi takaa pitkä jarruputki vuotamaan, no onneksi ehti sinä aikana käydä katsastusasemalla näyttämässä uusia jousia...Jaakko85 kirjoitti:... ja taas pääsee ainakin 100km ennenkuin seuraava remppa tulee ajankohtaiseksi..
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
No huonosti oli katottu, jos noin äkkiä jarruputki puhkee. keppiä katsastusmiehelletursas kirjoitti: ...aika hyvin tiedetty...seuraavan sadan kilsan aikana rupesi takaa pitkä jarruputki vuotamaan, no onneksi ehti sinä aikana käydä katsastusasemalla näyttämässä uusia jousia...
2.9i
Feel The Difference.
Feel The Difference.
Auto/keula ilmaan. Pyörä pois. Jarrusatula irti. alapallonivel ja raidetangonpää auki, iskarin yläpää auki... Tolppa kiinni ruuvipenkkiin, jousi kasaan ja ei kun uutta tilalle
Mix pitää ottaa jarrusatula irti kun iskarin irroittaa tai alapallonivel/raidetangonpää auki --> turhaa hommaa sanon minä.tossa just perjantai yönä vaihdoin sierraan jouset ulkona pakkasessa ja lumisateessa ja aikaa meni semmonen 1h sisältää ajan kun kaivaa työkalut esiin ja kerää ne pois.Eli ei muutakun pyörä irti iskarin alapään ruuvi irti pullotunkki jousilautasen ja alatukivarren väliin ja rauhakseen painaa sen iskarin pois alapäästä,sit vaan yläpää auki tolppa pois mutteri auki ja jousi lähtee nätisti pois ja uusi tilalle yläpään kasaus ja paikalleen ja sit vaan painaa sen alapään ksillä paikoilleen.näin yksinkertaista kun käyttää madallusjousia,niin ei tarvitse edes jousipuristimia.mutta jos vakio jouset on puristimet hyvä olla ni ei räväytä kynsille tota jousta.
Mix pitää ottaa jarrusatula irti kun iskarin irroittaa tai alapallonivel/raidetangonpää auki --> turhaa hommaa sanon minä.tossa just perjantai yönä vaihdoin sierraan jouset ulkona pakkasessa ja lumisateessa ja aikaa meni semmonen 1h sisältää ajan kun kaivaa työkalut esiin ja kerää ne pois.Eli ei muutakun pyörä irti iskarin alapään ruuvi irti pullotunkki jousilautasen ja alatukivarren väliin ja rauhakseen painaa sen iskarin pois alapäästä,sit vaan yläpää auki tolppa pois mutteri auki ja jousi lähtee nätisti pois ja uusi tilalle yläpään kasaus ja paikalleen ja sit vaan painaa sen alapään ksillä paikoilleen.näin yksinkertaista kun käyttää madallusjousia,niin ei tarvitse edes jousipuristimia.mutta jos vakio jouset on puristimet hyvä olla ni ei räväytä kynsille tota jousta.
Sierra 90 2.0i "cossu look" 4x4 stw projekti(ikuinen)
Sierra 91 2.9i "tuunattu rumilus;)"
Sierra 91 2.9i "tuunattu rumilus;)"
...jaa, että ei edes jarrusatulaa tarvii irrottaa, mielenkiintosta, pitäis mennä nyt sitten varmaan pullotunkkikauppaan, olikohan semmosia Biltemassakin..kävisköhän tommonen...jusep kirjoitti:...Eli ei muutakun pyörä irti iskarin alapään ruuvi irti pullotunkki jousilautasen ja alatukivarren väliin ja rauhakseen painaa sen iskarin pois alapäästä,sit vaan yläpää auki tolppa pois mutteri auki ja jousi lähtee nätisti pois ja uusi tilalle yläpään kasaus ja paikalleen ja sit vaan painaa sen alapään ksillä paikoilleen.näin yksinkertaista kun käyttää madallusjousia,niin ei tarvitse edes jousipuristimia.mutta jos vakio jouset on puristimet hyvä olla ni ei räväytä kynsille tota jousta.
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... uote=15222
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Joopa joo, tulipahan aukastua ne etutolpat uudestaan ja katottua mitä edellisellä kerralla oikein oli tullu tehtyä...
Niin uskomatonta ku se onkin, oli tullu pistettyä ne jousen yläpään lautaset, kupit ja laakerit väärään järjestykseen... ja sen takii siellä niitä lisäprikkoja oli tarvittu, kuvasta piti tarkistaa moneen kertaan ja kinata kaverin kanssa, että näinks tää todella menee...ku siinä on apuna toi pullotunkki, niin jarrusatulaan ei tarvii koskea ollenkaan, kiitti vaan vinkeistä kaikille...
Niin uskomatonta ku se onkin, oli tullu pistettyä ne jousen yläpään lautaset, kupit ja laakerit väärään järjestykseen... ja sen takii siellä niitä lisäprikkoja oli tarvittu, kuvasta piti tarkistaa moneen kertaan ja kinata kaverin kanssa, että näinks tää todella menee...ku siinä on apuna toi pullotunkki, niin jarrusatulaan ei tarvii koskea ollenkaan, kiitti vaan vinkeistä kaikille...
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon