Sierran kolina

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Tomba
Viestit: 80
Liittynyt: 23 Joulu 2006 13:49
Paikkakunta: Nurmijärvi

Sierran kolina

Viesti Kirjoittaja Tomba »

Kaiken maailman kolinoista löytyi juttua, mutta ei tästä: Mulla kuuluu Sierrassa takaa sellanen ihme "klunk" ääni aina kun laittaa vaihteen sisään ja lähtee liikkeelle, ja sitten esim. kakkosella kun kiihyttää ja vaihtaa kolmoselle, nostaa kytkimen niin klunksahtaa.

Tuntuu että jossain on väljää, kun kolahdus tulee aina kytkintä nostaessa silloin kun veto alkaa taas vaikuttaa. Mitä rauhallisemmin kytkimen nostaa ja mitä vähemmän kaasuttaa niin sitä vähemmän myös kolahtaa, eli ihan rauhallisessa ruisailussa ilmiötä ei esiinny. Ainakaan jarruihin se ei liity, toimii herkästi jne eikä tuo varmaan mikään laakerijuttukaan voi olla? Voisko tulla perästä tai ehkä joku kiinnike löysällä/ jousitus..? :?

Perä tuntuu ainakin muuten olevan ok, jos ihan tarkkaan kuuntelee niin saattaa tosi hiljasta ääntä pitää mutta ei mitää kuuluvaa ujellusta.
Avatar
henu
Viestit: 676
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:27
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

ruetaas arvailemaan....heitetään nyt vaik vetarit
Avatar
Mr_Who
Viestit: 327
Liittynyt: 24 Heinä 2006 22:36
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Takapyöränlaakerin kiristys löysällä veikkaisin ite. (tai miten se voi löystyä, jos et sitten laakeria ole vaihtanut hiljattain..)

Samanlainen ääni tuli itellä, ku ekaa kertaa vaihoin pyöränlaakeria ja sattu jäämään liian löysälle, niin pääs klonksumaan ja ei se sitte kestäny ku 100km. Toinen asennus meni myös vituiks, sitte kolmannen uuden laakerin asennus onnistu sitte niinku pitiki, juuri oikaa tiukkuus :D (harjoitus tekee mestarin ;))
Viimeksi muokannut Mr_Who, 03 Tammi 2007 00:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford Sierra 2.0is DOHC -92 sedan
Nissan Primera 1.6lx -92
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Ravistaako liikkeellelähdössä? Itellä oli aikoinaan vaihdelaatikon kannatinkumi vaimikäseonalesnyolikaa kulunu, ei se paljoo kolahdellu kyllä mutta veikkaanpa sitä
Tomba
Viestit: 80
Liittynyt: 23 Joulu 2006 13:49
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Tomba »

Ei se liikkeellelähdössä ravista, jarruttaessa vaan joka todnäk johtuu Sierran tyyppiviasta, kieroista jarrulevyistä. Kuulostaa tuo laakerin vaihto aika kyrpivältä :shock: Jos se noin tarkkaa on niin jätän vaihtamatta :lol: Ehkä se klunksahdus kuuluu jostain muualta, täytyy vielä nosturille päästyä katella...
Avatar
Mr_Who
Viestit: 327
Liittynyt: 24 Heinä 2006 22:36
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Tomba kirjoitti:Kuulostaa tuo laakerin vaihto aika kyrpivältä :shock: Jos se noin tarkkaa on niin jätän vaihtamatta :lol:
Vaihto ei oo vaikee, mutta kiristys pitää olla tarkka. ;)
Ford Sierra 2.0is DOHC -92 sedan
Nissan Primera 1.6lx -92
tursas
Viestit: 4014
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tursas »

Mr_Who kirjoitti: Vaihto ei oo vaikee, mutta kiristys pitää olla tarkka. ;)
Mites se tarkka kiristys ny takapyörässä menikään (takavetosissa), kerrataas sekin ny ? :roll:
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Avatar
tupu
Viestit: 374
Liittynyt: 17 Touko 2006 21:46
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja tupu »

tursas kirjoitti: Mites se tarkka kiristys ny takapyörässä menikään (takavetosissa), kerrataas sekin ny ? :roll:
Kunnolla kiinni. kiristää niin että ohimot pullistuu! :wink: momentti tais olla joku 300nm.
2.9i
Feel The Difference.
anttij80
Viestit: 89
Liittynyt: 21 Marras 2005 19:19
Paikkakunta: hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja anttij80 »

ettei olis perässä väljää? vapaalla kun antaa mennä hammasrattaiston välykset menee vastakkaiselle puolen kun perä pyörittää kartaania ja kun tulee veto eli kun kartaani alkaa pyöritää perää välykset muuttuu ja kolaus siitä.kuulostais siltä.kokeile pyörittää kartaanista kun takafillarit paikallaan että paljonko vapaata liikettä
Avatar
Mr_Who
Viestit: 327
Liittynyt: 24 Heinä 2006 22:36
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

tupu kirjoitti: Kunnolla kiinni. kiristää niin että ohimot pullistuu! :wink: momentti tais olla joku 300nm.
Ja kiristyksessä kannattaa käyttää nestetunkkia apuna tukemassa räikkä-avaimen jatkovartta, jotta ei pääsisi lipsahtamaan hylsy irti mutterista kesken väännön ja avain pysyisi suorassa :) Ite käytin 3/4" räikkä-avainta. Ja mitään momenttiavaimia ollu, yhtä tiukkaan kiristin kun mitä toisella puolella oli. Ja asia on helppo tarkistaa (tässä vaiheessa pitäs näyttää kuva, mutta en arvannut sillon ottaa) ku irrottaa jarrurummun toiselta puolelta ja kattoo miten kireelle se on kiristetty ja sitte kiristää toisen samaan kireyteen.

Jos ette ymmärtänyt, mikä ei ole ihme :), niin otan viikonloppuna kuvan siitä mitä tarkotin tolla vertaamisella, eli mistä se katotaan...(laakeripesän ja sen yhen kappaleen välinen rako)
Ford Sierra 2.0is DOHC -92 sedan
Nissan Primera 1.6lx -92
Tomba
Viestit: 80
Liittynyt: 23 Joulu 2006 13:49
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Tomba »

Tässä laakeria vaihtaessa löyty syy kolinaankin! Oikean puolen vetarin kumit, siis molempien päiden, on murtuneet ja ainakin vetonivel on ihan väljä ja lonksuu. Tiedä sitten, kun tuo perän puoleinenkin suojus on rikki että onko perä paljonkin imenyt hiekkaa ja paskaa, voi olla huollon paikka pahimmassa tapauksessa :(

edit:
Niin ja se laakeri oli menossa, tässä vähän aikaa sit alko pitään kunnolla ääntä ja jumitteli takapyörä. Nyt kun otin auki niin se laakeri oli käytännössä räjähtänyt sinne, niitä rullia ja metallipurua oli ympäriinsä :D
Tomba
Viestit: 80
Liittynyt: 23 Joulu 2006 13:49
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Tomba »

Meni uuden laakerin asennus kai v*tuilleen. Kun laitoin palikat kiinni, niin se päätymutteri ei mene ku ehkä sentin kiinni niin että se muovinen "lukko" rengas jää kokonaan ulos eikä mutterin pääty ole edes akselin pään tasolla. Huonosti selitetty mut siis kun mutterin pitäis kiertyä joku 3cm niin mulla kiertyy 1cm. Kun lähin ajaan niin 60kmh meni hyvin, sitten alkaa mouruamaan ja väpättämään. Oikealle kun kaartaa niin mouruaa p**keleesti ja muuten vähän hiljempaa. :shock: Jostain syystä napa ei mene tarpeeksi paikalleen vaan jää sen pari senttiä ulos, joka aiheuttaa ton ettei mutteri mene tarpeeks kiinni. Mitä mä nyt sit teen, hakkaanko kylmästi kumilekalla sen navan paikalleen?? :evil:

edit:
Mutterin kiertämisestä ei ole kiinni, nimittäin laitoin hylsyavaimeen kiinni metrisen rautaputken ja väänsin liiankin lujaa, eka mutteri hajos sen takia ja joutu hakee uuden... :D
tursas
Viestit: 4014
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tursas »

...tossa opiskelin Sierra-kirjasta laakerin vaihtoa, ni eihän siellä ollu väärinpäin jengatkin jossain navassa ? No, hienoa, että viat löytyy...
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Tomba
Viestit: 80
Liittynyt: 23 Joulu 2006 13:49
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Tomba »

tursas kirjoitti:...tossa opiskelin Sierra-kirjasta laakerin vaihtoa, ni eihän siellä ollu väärinpäin jengatkin jossain navassa ?
Joo joku väitti että apukuskin puolella ois vääränkätinen mutta kyllä mulla ainakin oli normaali :?
keskiääni
Viestit: 19
Liittynyt: 18 Joulu 2006 20:53

Viesti Kirjoittaja keskiääni »

Tomba kirjoitti:...ei mene ku ehkä sentin kiinni niin että se muovinen "lukko" rengas jää kokonaan ulos eikä mutterin pääty ole edes akselin pään tasolla...mutterin pitäis kiertyä joku 3cm niin mulla kiertyy 1cm. Kun lähin ajaan niin 60kmh meni hyvin, sitten alkaa mouruamaan ja väpättämään. Oikealle kun kaartaa niin mouruaa p**keleesti ja muuten vähän hiljempaa. :shock: Jostain syystä napa ei mene tarpeeksi paikalleen vaan jää sen pari senttiä ulos, joka aiheuttaa ton ettei mutteri mene tarpeeks kiinni. Mitä mä nyt sit teen, hakkaanko kylmästi kumilekalla sen navan paikalleen?? :evil:

edit:
Mutterin kiertämisestä ei ole kiinni, nimittäin laitoin hylsyavaimeen kiinni metrisen rautaputken ja väänsin liiankin lujaa, eka mutteri hajos sen takia ja joutu hakee uuden... :D
Että näin...
Tomba
Viestit: 80
Liittynyt: 23 Joulu 2006 13:49
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Tomba »

keskiääni kirjoitti: Että näin...
Miten? Jos vääntämistä meinasit niin ihan aiheesta väänsin putkella, nimittäin sillä se piti poiskin ottaa koska oli alun perinkin nin xtanan tiukassa. Ja nyt kun hankin korjausoppaan, niin napa kehoitetaan iskemään paikalleen kumilekalla!
Avatar
Mr_Who
Viestit: 327
Liittynyt: 24 Heinä 2006 22:36
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Uudestaan auki koko homma ja mieti sitte mikä meni vikaan uutta laakeria asennellessa.
Ja ite ku asensin, niin en minä mitään lekaa käyttänyt apuvälineenä. :roll:
Kolmesti kyllä jouduin vaihtamaan, mutta kyllä se sitte kiristy oikein (onhan tuo jo kestäny monet tuhannen kilometrit) :D

Minkä vuosimallin sierra on Tomballa?
Viimeksi muokannut Mr_Who, 10 Tammi 2007 11:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford Sierra 2.0is DOHC -92 sedan
Nissan Primera 1.6lx -92
Avatar
tupu
Viestit: 374
Liittynyt: 17 Touko 2006 21:46
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja tupu »

Tomba kirjoitti:Tässä laakeria vaihtaessa löyty syy kolinaankin! Oikean puolen vetarin kumit, siis molempien päiden, on murtuneet ja ainakin vetonivel on ihan väljä ja lonksuu. Tiedä sitten, kun tuo perän puoleinenkin suojus on rikki että onko perä paljonkin imenyt hiekkaa ja ulostetta, voi olla huollon paikka pahimmassa tapauksessa :(

edit:
Niin ja se laakeri oli menossa, tässä vähän aikaa sit alko pitään kunnolla ääntä ja jumitteli takapyörä. Nyt kun otin auki niin se laakeri oli käytännössä räjähtänyt sinne, niitä rullia ja metallipurua oli ympäriinsä :D
Ensinnäkin. ei sieltä sisemmän vetarin kumin kautta pääse perän sisälle mitään.
toiseksi. ettei vain olisi jäänyt vanhan laakerin sisäkehä siihen napaan? :twisted: meinaan hitsaantuu aika hyvin kiinni...
2.9i
Feel The Difference.
Tomba
Viestit: 80
Liittynyt: 23 Joulu 2006 13:49
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Tomba »

Ei jääny vanha kehä siihen, pirunmoinen homma oli saada irti mutta sain molemmat. Se laakeri itessään on nyt hyvin eli tiivisteet ja kaikki kohillaan, mutta napa on todennäkösesti vaan liian ulkona. Silloin kun irrotin osia niin ensiksi se keskimutteri oli jumalattoman tiukalla ja sitte napa, ei lähteny irti mitenkään helposti niinku vissiin ois pitäny vaan joutu vääntämään ja kääntämään ja paukuttelemaan että irtos. Saman paukuttelun kun toistaa kasatessa niin kai se menee paikalleen, huomenna nään... :? Toi auto on ajettu 190tkm, voisko olla alkuperäiset osat siellä takana? nimittäin missään ei ole merkkiä siitä että koskaan ois vaihdettu sinne osaa, ja sehän selittäis kai senkin miks kaikki osat on niin saakelin jumissa... :roll:
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Kardaanin ristinivel?
Avatar
Mr_Who
Viestit: 327
Liittynyt: 24 Heinä 2006 22:36
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Niin ja olihan mulla tossa kesällä vikaa vetarissaki, ku oikealle kaarto mutkassa, niin alko kuuluu kolinaa tai siis semmosta nakutusta takaa, no otin sitte kädellä kiinni vetarista ja punoin sitä edestakaisin, niin löytyhän sitä väljystä sieltä. 150€ makso koko vetari uutena(en jaksanu ruveta nivelen vaihtoon) ja sen ku vaihallin, niin loppu kolketus. :)
Ford Sierra 2.0is DOHC -92 sedan
Nissan Primera 1.6lx -92
Tomba
Viestit: 80
Liittynyt: 23 Joulu 2006 13:49
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Tomba »

Joo nyt se meteli loppus... Omaa tyhmyyttäni oli taas tuokin :lol: Sanoin aiemmin siitä että se vanha laakeri oli siellä aivan palasina, niin en ollu huomannu uutta asentaessa että vanhasta oli se sisempi kehä (siis se mikä pyörii niiden rullien varassa) irronnut ja jäänyt vetarin päähän... :) En sitte tajunnu sitä ja ihmettelin että mikä helekutti kun ei mee oikein paikalleen se uus setti. Sit vasta kun ties kuinka monennen kerran vedin laakerin pois, niin se rulla luiskahti 2cm mukana ja tajusin että eihän sen kuulu siinä olla :D Sit laakeri paikalleen ja palikat kiinni niin nyt on melkein 300km rullannut hienosti. Tyhmäks sitä ittensä tuntee kun menee aina kaikki vaikeimman kautta mut toisaalta tietoa kertyy pikkuhiljaa...
Avatar
Mr_Who
Viestit: 327
Liittynyt: 24 Heinä 2006 22:36
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Tomba kirjoitti:Tyhmäks sitä ittensä tuntee kun menee aina kaikki vaikeimman kautta mut toisaalta tietoa kertyy pikkuhiljaa...
Se on kato just sitä kantapään kautta oppimista ;)
Ford Sierra 2.0is DOHC -92 sedan
Nissan Primera 1.6lx -92
Vastaa Viestiin