Rengaspaineet

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
keskiääni
Viestit: 19
Liittynyt: 18 Joulu 2006 20:53

Rengaspaineet

Viesti Kirjoittaja keskiääni »

Mondeon käsikirja sanoo oikeiksi rengaspaineiksi kevyellä kuormalla 2.1 baaria eteen ja taakse. Autoni alla on Nokian Q kitkat. Joulureissulla lisäsin rengaspaineita auton ollessa täydessä lastissa ja ajo-ominaisuudet paranivat huomattavasti. Laiskana miehenä en kuorman taas keventyessä vähentänyt rengaspaineita ja nyt ajo-ominaisuudet ovat kevyellä kuormalla loistavat... paineet on 2.3 edessä ja 2.6 takana (muistaakseni).

Onko noi Nokian renkaat rungoltaan löysät? Mitäs rengaspaineita itse autoissa pidätte, hyväksi kokemianne vai tehtaan suosittelemia? Toki renkaat kuluu väärin, jos ajaa väärillä paineilla, mutta ajettavuuteen oli niin iso muutos, että kuluneet kitkat saa kulua pilalle omalla kohdalla, ensi talveksi kuitenkin laitan nastat alle.
kimmo L
Viestit: 3
Liittynyt: 22 Loka 2006 01:35
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja kimmo L »

No se Q on nii paljon lameloitu,että huojuu aina. Jos paineita nostaa,nii ajo-ominaiuudet paranee. Se huojunta on poistettu sitte uudessa Nokian RSI mallissa. Aja vaan loppuun ne noilla paineilla. Pelaa paremmin.
Sierra 2.0i -92
Taunus 1.6 2d -73
Taunus 2.0 v6 -73
Taunus 1.6 coupe -75
mn2346
Viestit: 55
Liittynyt: 11 Loka 2005 19:23
Paikkakunta: Sauvo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mn2346 »

Pistin omiin Quihini eteen 2.7 ja taakse 2.5 kun alkoi viimeinkin tuo nuljuminen kyllästyttää. Lisäksi ne näyttävät olevan melkein aina lytyssä kun niitä katsoo...

Omituiset kulkineet kaiken kaikkiaan.
Focus 1.6 -2000 (tykki)
-M
lexicon69
Viestit: 181
Liittynyt: 27 Joulu 2006 23:33

Viesti Kirjoittaja lexicon69 »

Eihän nokia osaa enää tehdä kummareitakaan niin rohkenooko joku muka luottaan Nokian kumeihin. Peukalol /silmällä ilmanpaineet saa kohdilleen jatietysti perstuntumal. Tehtaan arvot on kuiteski vaan jonkun insinööörin kuvitelmii, kumisuutareiltaki kannatta kysyy mielipiteitä jos itseä arveluttaa.
vankkuri
Viestit: 7
Liittynyt: 24 Joulu 2006 12:29

Viesti Kirjoittaja vankkuri »

Rengaspaineet, joita suositellaan, ovat mukavuuden ja ajettavuuden kompromissi. Mitä enemmän paineita, niin ajettavuus paranee, mutta silloin meno ei ole niin pehmeää ja äänetöntä. Korkeammasta rengaspaineesta ei ole haittaa, sen sijaan liian matala rengaspaine rikkoo renkaan.

Nykyisissä renkaissa renkaan sivu tehdään ohuemmaksi kuin mitä 10 tai 20 vuotta sitten. Vierintävastuksen parantamiseksi. Jotta rengas pysyisi kasassa, on tämä huomioitava "vanhojen" rengaspaineniden ja uusien renkaiden kesken.
Artisokka
Viestit: 73
Liittynyt: 04 Joulu 2006 18:18
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Artisokka »

joskus aikoinaan oli porukoilla saab 9000 ja siinä bridgestonen kitkat, normi paineilla seilas kuin kova sivutuuli olis pukkinu heti ku renkaat vähä lämpeni. Lisäilin paineet 2,7:ään ja ajettavuus oli taas hyvä ja renkaatkin kului ihan tasaisesti.. tosin pitoon saattaa olla heikentävä vaikutus, mut sekään ei tunnu niin tärkeältä kuin saada ylipäänsä saada ajettavuus sellaiseksi että pysyy tiellä
Nykyinen: Mondeo 1.8 GLX 1997
Entinen: Saab 90 2.0 1986
Mondi
Viestit: 116
Liittynyt: 24 Touko 2005 14:14

renkaan koko/profiilin mukaan

Viesti Kirjoittaja Mondi »

Taakse laitan 0.1-0.2 baaria enemmän kuin eteen. Vaikka etupää on raskaampi, niin auto tulee parempaan ajotuntumaan kun takana kovemmat paineet.
Vastaa Viestiin