Mondeon päästöt katsastuksessa hirveät

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
kurvari
Viestit: 20
Liittynyt: 03 Kesä 2006 09:54
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja kurvari »

Täytyy huomen aamulla käyttää kaapeleita irti sen vartin, ja ajelee sen jälkeen jonkin aikaa. Maanantaina sitten testiin.
Kiitoksia tähän astisista, palaan asiaan kun tuloksia tulee 8)
Rrkleleen voorti mink taas...!!!!
kurvari
Viestit: 20
Liittynyt: 03 Kesä 2006 09:54
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja kurvari »

Kele! Ei auttanut mitään nuo korjaustoimenpiteet. Edelleen päästöarvot korkeilla kierroksilla pilvissä. Ja kaiken lisäksi, kun vaihdoin tulpanjohdot ja ilmansuodattimen, rupes auto nykimään helvetisti :evil:
Huomenna vien auton merkkihuoltoon ja kokeilen jos sais jonkin vikakoodin sieltä...ei tartteis arpoa enää hirveästi.
Rrkleleen voorti mink taas...!!!!
Japi
Viestit: 84
Liittynyt: 25 Maalis 2006 09:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Japi »

Siitä se taivaspaikan lunastaminen alkoi :wink:
kurvari
Viestit: 20
Liittynyt: 03 Kesä 2006 09:54
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja kurvari »

Japi kirjoitti:Siitä se taivaspaikan lunastaminen alkoi :wink:
Helpoin tapa päästä taivaspaikasta eroon on ajaa p..ka lopputalvesta lähimmälle järvenjäälle, peitellä vähän lumella, ja odotta hymyssä suin kesän tuloa :twisted:
Nooh...katotaan mitä tuosta ny tulee :roll:
Rrkleleen voorti mink taas...!!!!
kurvari
Viestit: 20
Liittynyt: 03 Kesä 2006 09:54
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja kurvari »

NONNI! MAF oli sökö. Uusi paikallaan ja homma bueno.
Kiitoksia asiantunteville hyvistä neuvoista :), jos olisin huoltomiestä uskonut, olisi kaapissa lojumassa ylimääräinen katalysaattori ja päästöt edelleenkin taivaissa, ja olisin 350€ köyhempi.
Rrkleleen voorti mink taas...!!!!
Ghostman_132
Viestit: 78
Liittynyt: 17 Maalis 2006 14:35

Viesti Kirjoittaja Ghostman_132 »

poistin viestin kun kysyin just aikasemmin samaa asiaa ;) En vain enään muistanut :D
Viimeksi muokannut Ghostman_132, 01 Joulu 2006 14:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Japi
Viestit: 84
Liittynyt: 25 Maalis 2006 09:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Japi »

kurvari kirjoitti:NONNI! MAF oli sökö. Uusi paikallaan ja homma bueno.
Kiitoksia asiantunteville hyvistä neuvoista :)
Hieno homma että selvisi mistä ahdisti.
Ghostman_132
Viestit: 78
Liittynyt: 17 Maalis 2006 14:35

Viesti Kirjoittaja Ghostman_132 »

Joku tossa alussa kirjoitteli, että MAF ja TPS toimisi niinkuin yhdessä ja antaisvat niiden yhteisen jännitteen... Tuossa äsken mittasin TPS Jännitteitä, niin karvan yli 5 v jännite tuli siihen potentiometrille ja tyhjäkäynti asennossa antoi sen hitusen yli 1v ja nousi siitä sitten tasasesti sinne 4.9 volttiin. Eikös se pitäisi näyttää tyhjäkäynnillä puolta vähemmän? Myös vastus oli korjaus kirjan arvosta vaan puolet tyhjäkäynnillä, eli n. 3000 ohmia kun kirja anto arvoksi 6000 ohmia.

Jos näin on niin voipi olla, että vihdoin suuren kulutuksen alas :D Ei näillä opiskelijan palkoilla ole varaa maksaa 13L/100km kulutus maksuja ;)
Ghostman_132
Viestit: 78
Liittynyt: 17 Maalis 2006 14:35

Viesti Kirjoittaja Ghostman_132 »

Up.. Eikö kekään ole katsonut itseltään noita tps anturin ohmi arvoja? Niin ja huomasin sen testatessani sen että kun kurkku on 80-100% auki niin se anturi antaa täysin samaa arvoa. Joten se tuntuu näyttävän liian aikaisin sitä maksimi määrää.. Haulla en löytänyt kun jännitteitä mutta käykö eri mallien jännitteet keskenään?
Japi
Viestit: 84
Liittynyt: 25 Maalis 2006 09:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Japi »

Ghostman_132 kirjoitti:Up.. Eikö kekään ole katsonut itseltään noita tps anturin ohmi arvoja? Niin ja huomasin sen testatessani sen että kun kurkku on 80-100% auki niin se anturi antaa täysin samaa arvoa. Joten se tuntuu näyttävän liian aikaisin sitä maksimi määrää.. Haulla en löytänyt kun jännitteitä mutta käykö eri mallien jännitteet keskenään?
Enpä muista enää mitä omani näytti, kun sen mittasin. Toisaalta, irrotin koko kikareen mittausta varten, joten osaa sanoa missä asennossa läppä olisi milläkin vastusarvolla.
Oleellisinta on tasainen vastuksen (tai jännitteen) nousu potikkaa käännettäessä ja se, että saat minimi ja maksimiarvot kuten on speksattu: 400 - 6kOhm.
Methanolic

Viesti Kirjoittaja Methanolic »

tee ny hyvämies ensin vaikka vikadiagnoosi IDS testerillä (lue kam koodit) ettet turhaan mee osteleen uutta lambdaa.. voi johtua myös lambdan maadoitushäiriöstä..!!! jos näin niin lambdan maajohdot yhteen rosvolla.. :P äläkä mene ostaan mitään walkerin tarvike lambadaa ku alkuperäinen.... (n.170€).. joten varmista ennen kuin ostat
Avatar
Mondeomies
Viestit: 661
Liittynyt: 30 Marras 2005 18:43
Paikkakunta: Perniö, Salo

Viesti Kirjoittaja Mondeomies »

kertokaas mikä mahtais olla syynä kun katsastuksessa jäännöshappi pilvissä ja ei lämpimänä käy joutokäyntiä kunnolla. seilaa edestakaisin ja lopulta sammuu. inssi nosti kierroksia ja jäännöshappi putosi normaalille tasolle... vaihdoin kaasuläppäkotelon kun oli yksi imukotelon kiinnike poikki. ei auttanut. tyhjäkäynti seilaa vieläkin ja kohta pitäis taas mennä takaisin syyniin...
Avatar
Mondeomies
Viestit: 661
Liittynyt: 30 Marras 2005 18:43
Paikkakunta: Perniö, Salo

Viesti Kirjoittaja Mondeomies »

ookoo... missäs tämä kuuluisa alipaineletkujen T-liitin mahtaa sijaita? seurasin linkkiä sinne mahtavalle Mondeosivulle mutta perkule kun on ulkomaata niin paljon ettei kaikkea ymmärrä...
Japi
Viestit: 84
Liittynyt: 25 Maalis 2006 09:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Japi »

Mondeomies kirjoitti:ookoo... missäs tämä kuuluisa alipaineletkujen T-liitin mahtaa sijaita? seurasin linkkiä sinne mahtavalle Mondeosivulle mutta perkule kun on ulkomaata niin paljon ettei kaikkea ymmärrä...
Enpä ole varma lainkaan, että onko tuossa -97 mallisessa kulkineessa enää kyseistä T-härpäkettä.
Jos on, niin se löytyy sytytyspuolan alta.

Happiarvoja silmällä pitäen kannattaa tutkia onko putkessa tai pakosarjan tiivisteissä vuotoa. Myös vuotava imusarjan tiiviste aiheuttaa toisinaan saman efektin, mutta tyypillisesti tällöin myös palamattomat hiilivedyt (HC) ovat päästöissä kohollaan.
Avatar
Mondeomies
Viestit: 661
Liittynyt: 30 Marras 2005 18:43
Paikkakunta: Perniö, Salo

Viesti Kirjoittaja Mondeomies »

Japi kirjoitti: Enpä ole varma lainkaan, että onko tuossa -97 mallisessa kulkineessa enää kyseistä T-härpäkettä.
Jos on, niin se löytyy sytytyspuolan alta.

Happiarvoja silmällä pitäen kannattaa tutkia onko putkessa tai pakosarjan tiivisteissä vuotoa. Myös vuotava imusarjan tiiviste aiheuttaa toisinaan saman efektin, mutta tyypillisesti tällöin myös palamattomat hiilivedyt (HC) ovat päästöissä kohollaan.
mahtaisiko vuotava kaasuläppäkotelon tiiviste olla syypää? en nimittäin vaihtanut kyseistä tiivistettä läppäkotelon vaihdon yhteydessä kun hain osan hajottamolta..
TazD
Viestit: 6
Liittynyt: 22 Helmi 2006 19:24
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja TazD »

Lueskelin noita ehdotuksia läpi ja vaikutti niin saman tyylisiltä vioilta mitä omassa Mondeossa (2.0 CLX '94)oli, vaikkakin meni katsastuksesta läpi, ni aattelin laittaa omat kokemukset jos auttais.

Autossa oli lämmettyä pahaa nykimistä, ni että meinas paikat tippua hampaista. Kun vein auton katsastukseen niin arvot oli mitä sattui, mutta inssi vähän aikaa käytti konetta ja arvot tasaantu ja sain leiman, mut nykiminen jatku.

Kesällä tutkin tarkemmin mitä vikaa vois olla. Ilmamassa-anturin irrotus poisti nykimisen, mutta kulutus nousi noin 10l:aan/100km. Kaveri sano että ilmavuotoo jossain ja tutkittiin sit toisioilma-järjestelmä - OK. Sit Pakokaasujen takasinkierrätys - venttiili oli jumissa joten se tukittiin, mutta nykiminen jatku.
Sit kun jatkettiin tutkimista ni huomattiin että oli pakosarjassa pieni halkeama ja kun kuulosteltiin tarkemmin niin kun kone lämpis tiettyyn rajaan ni halkeamasta rupes suhiseen ilmaa niin että haettiin romikselta ehjä ja sit nykiminen katos ja kulutus tippu takasi noin 8l:aan/100km.

Ei varmaan kauheen monelle oo näin käyny mut toivottavasti joku löytää tästä ratkasun :)
Eteenpäin sano mummo lumessa :O
Avatar
Mondeomies
Viestit: 661
Liittynyt: 30 Marras 2005 18:43
Paikkakunta: Perniö, Salo

Viesti Kirjoittaja Mondeomies »

noniin! leimalle saatiin ja jäännöshappi tippusi roimasti alle sallitun joten kyllä se "uusi" kaasuläppäkotelo jotain sentään auttoi. HC-arvo vuorostaan nousi 88:aan ja sallittu maksimi on 100. tyhjäkäynti edelleen lämpimänä lähes olematonta... hommasin uuden läppäkotelon kumitiivisteen ja sen paljon puhutun T-palan. asennusta vailla... pääasia että kiesi saatiin leimalle, joten enää ei hengenhätää!
maxsimus
Viestit: 16
Liittynyt: 28 Joulu 2006 23:19
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja maxsimus »

Silleen.. Mikä kone/vuosimalli?

Viittaa että Heko/katti anturi mäsänä tai ja sitten tosiaan menee katti jos ei vaihda hekoa..
Vuotaako putkisto? Se vaikuttaa hekon toimintaan.
Ilmansuodatin/letkut kunnossa?

Mites tulpat? Käytätäkö fordin omia?? Jos käytät muita vaihda tulpat välittömästi!!

Useimpia syitä hekon ja katin nopeaan kulumiseen on syynä tulpat.

Kannattaa käyttää fordilla että mitä siellä sanotaan.

(entinen ford huoltoneuvoja)
Jani S
Avatar
Mondeomies
Viestit: 661
Liittynyt: 30 Marras 2005 18:43
Paikkakunta: Perniö, Salo

Viesti Kirjoittaja Mondeomies »

maxsimus kirjoitti:Silleen.. Mikä kone/vuosimalli?

Viittaa että Heko/katti anturi mäsänä tai ja sitten tosiaan menee katti jos ei vaihda hekoa..
Vuotaako putkisto? Se vaikuttaa hekon toimintaan.
Ilmansuodatin/letkut kunnossa?

Mites tulpat? Käytätäkö fordin omia?? Jos käytät muita vaihda tulpat välittömästi!!

Useimpia syitä hekon ja katin nopeaan kulumiseen on syynä tulpat.

Kannattaa käyttää fordilla että mitä siellä sanotaan.

(entinen ford huoltoneuvoja)
Heko? wtf? ilmansuodatin on vaihdettu. täytyykin ryömiä auton alle kun se on kylmä ja tutkailla onko reikiä rännissä (kun ei kerran pysy lämpimänä käynnissä). auto on 2.0 automaatti ´96 mk2 mondeo
Avatar
tupu
Viestit: 374
Liittynyt: 17 Touko 2006 21:46
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja tupu »

Mondeomies kirjoitti: Heko? wtf? ilmansuodatin on vaihdettu. täytyykin ryömiä auton alle kun se on kylmä ja tutkailla onko reikiä rännissä (kun ei kerran pysy lämpimänä käynnissä). auto on 2.0 automaatti ´96 mk2 mondeo
heko=hego=lambda anturi. :)
2.9i
Feel The Difference.
Avatar
Mondeomies
Viestit: 661
Liittynyt: 30 Marras 2005 18:43
Paikkakunta: Perniö, Salo

Viesti Kirjoittaja Mondeomies »

vai lampaada... tarttee syynätä se kunhan kerkiän. mitens tuo kuuluisa T-pala? pitäis lymytä puolan alla mutta vaikka kuinka näpelöin niin ei osu sormiin... :evil: auto myytiin meikäläiselle ´97 mallisena vaikka eka käyttöönottopäivä on 11/96. eli pitäis siis olla 96-mallinen. onko vaikutusta koko T-palan olemassaoloon?
Avatar
tk
Viestit: 43
Liittynyt: 20 Helmi 2005 21:11
Paikkakunta: hollola

Re: Mondeon päästöt katsastuksessa hirveät

Viesti Kirjoittaja tk »

zErai kirjoitti:Elikkä menin katsastukseen ja katsastusmies rupes ihmetteleen, kun lukemat pomppas pilviin.
Ihankuin katalysaattorista oltais ikinä kuultukaan.

Tiedättekö mistä johtuisi, kun arvot olivat tällaiset

CO-pitoisuus oli 3,90 sallittu 0,50
HC-pitoisuus 344 sallittu 100
Lambda-arvo 0,89 sallittu 0,97-1,03 yli 2000 kierr/min
Lambdasta en tiedä onko sen arvossa jotain vikaa, mutta sen se
ainakin korosti tosta lapusta noiden ylläolevien lisäks.
Itsellä kans vastaavanlaisia lukemia, eli rikkaalla käy, mutta ihmetystä aiheuttaa kun ekassa katsastuksessa oli pienemmät arvot kuin toisessa yrityksessä.
Niiden välissä vaihdoin uuden MAF:fin joka oli ilmennyt testerissä vialliseksi ja luulin päästöjen korjaantuneen. Lambdakin laski 0,95:stä 0,84.
Siellä testissä sanoivat että Maffi heitteli mittauksissa ja niin teki myös päästöarvot katsastuksessa.

Täytyypi vaivautua itse vähän kattelemaan näkyykö mitään vuotoja/irronneita liitoksia. Testerillekään kun ei ihan heti yleensä pääse.

Kone V6 duratec...
Mondeo Tdci 1,8 2008
ojpukki
Viestit: 35
Liittynyt: 23 Helmi 2005 22:05

Viesti Kirjoittaja ojpukki »

Omassa mondeossa on myös ollut päästöjen kanssa ongelmia. Välillä auto käy rikkaalla ja välillä päästöt on kohdillaan. Mittailin tänään autoa ja huomasin moottorin lämpötila-anturin olevan rikki. Auto oli jäähtymässä ja anturin vastus lukemat pomppi aivan miten sattuu (9kohm-34mohm). Anturi maksaa 20e joten edessä on aika halpa remontti. Ajattelin vain että kantsii muittenki mitata tuota lämpötila-anturia jos päästöt seilaa.
Escort 78 gil 2.0dohc
Mondeo 94 1.8 zetek
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Tuota voi mittailla vesihanan alla laskemalla vuorotellen kylmää ja kuumaa vettä! 8)
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Onkos 2.5 V6 Duratecissä oma lämpöanturi ECUlle ja mittarille, vai miten tuo ECU haistaa lämmön?
Vastaa Viestiin