kävipä tuossa sitten pikku vahinko...... "talvi yllätti autoilijan"! liukastelin sitten kesärenkailla kanttariin, sillä seurauksella että nyt on ekkerin pyöränkulmat varmaan aika v*tullaan. rengas ja vanne onneks säilyi, kun meni rengas kylki edellä. pieni naarmu vanteeseen, mutta tuskin meni kieroks. eikös aluvanne ennemminkin halkea, jos ottaa iskua liikaa...? ratti meni jonkin verran verran vinoon. harmittaa isosti. käytin auton vasta nelipyöräsuuntauksessa, ja nyt vietävä uudestaan. riittääkö pelkkä kulmien korjaus oikaisemaan ratin, vai pitääkö tehdä jotain isompaa eikös suuntauksen pitäisi riittää, vai kun en usko että mitään isoa kuitenkaan hajosi/vääntyi, vauhtia kun ei onneks ollu kovin paljoa...
mitä paikkaa suosittelisitte tampereella suuntaukseen? joku jonne pääsisisi PIAN? pitäs lähtee torstaina ajaan 500km, ja ei oikeen lämmitä mieltä lähtee tossa kunnossa... syö turhaan rengasta kun kulmat pahasti pielessä.
voisin tähän vielä vähän avautua (koska ....ttaa) siitä, mikä tähän kaikkeen johti:
vaihdoin lauantaina hyvissä ajoin talvirenkaat. totesin että ei mahdu pyörimään, vanne ottaa jarrusatulaan. kesärenkaat takasin alle. pyörät mahtu kyllä viime talvena pyöriin aivan mainiosti, mutta vaihdoin äskettäin jarrulevyt ja palat -> satula vähän, mutta riittävästi leveämpi kuin ennen -> ottaa kiinni. edellinen omistaja oli laittanut jotkut vanhemmat fordin vanteet, jotka vanhoilla jarruosilla mahtuivat, mutta eivät enää. tänään sitten lähdin etsimään rengasliikettä, joka ehtisi vaihtamaan talvirenkaat toisille, sopiville vanteille. oli aika etsiminen, hirvee kiire kaikkialla, johtuen sattuneesta vuodenajasta... tämän etsintäreissun aikana alkoi sitten satamaan lunta täällä tampereella aika PALJON. löysin lopulta liikkeen, josta löytyi aikaa. lähdin hakemaan renkaita vähän matkan päästä varastolta. heitin renkaat kyytiin ja lähdin takaisin. ja sitten se tapahtui. ensimmäinen mutka, jyrkässä alamäessä, viettää ulkokaarteeseen, lunta 15cm tiellä, vauhtia kävelyvauhti, mutta sinne se vain liukui kanttariin. ja kaikki tämä vain sen takia, että edellinen omistaja oli mennyt pistämään ne vääränlaiset vanteet, enkä saanut niitä lauantaina alle!
ja tulipahan todistettua ettei ne leveät idän ihme nankangit oikein toimi lumella...
no, tekevälle sattuu jne. mutta johan helpotti kun sai vähän avautua prkl!
ratti vinossa
Kyllä alupallokin herkästi vääntyy muutaman sentin kieroon ja sillon ravistaa.
Ratin saa kyllä itekin suoraan kun jaksaa säädellä aurauksia niin, että reippahasti löysää sieltä puolelta mihin ratti on vinossa ja sitte kiristelee toiselta ja vasta sitten kun on saanu ratin suoraan niin hakee auraus kulmat kohdilleen. Voi vaan helpompi olla käyttää suuntauksessa.
Ja voi siellä joku olla vääntynytkin jos ratin on kieroon vetänyt. Ei se kai se oikein itsestään pääse noin vaihtamaan paikkaa.
Ja mun mielestä on ihan sama mikä leveiden talvirenkaiden merkki. Tuskin pitää niin hyvin kuin vastaava kapeampi.
Ratin saa kyllä itekin suoraan kun jaksaa säädellä aurauksia niin, että reippahasti löysää sieltä puolelta mihin ratti on vinossa ja sitte kiristelee toiselta ja vasta sitten kun on saanu ratin suoraan niin hakee auraus kulmat kohdilleen. Voi vaan helpompi olla käyttää suuntauksessa.
Ja voi siellä joku olla vääntynytkin jos ratin on kieroon vetänyt. Ei se kai se oikein itsestään pääse noin vaihtamaan paikkaa.
Ja mun mielestä on ihan sama mikä leveiden talvirenkaiden merkki. Tuskin pitää niin hyvin kuin vastaava kapeampi.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45