Nykimistä ratissa, missä vika?

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Cumpper
Viestit: 4
Liittynyt: 17 Touko 2006 17:36

Nykimistä ratissa, missä vika?

Viesti Kirjoittaja Cumpper »

Kesärenkaiden vaihdon jälkeen ilmeni seuraavanlainen vika: pienillä nopeuksilla kääntymisen jälkeen hieman ennen kuin renkaat ovat suorassa linjassa ratissa tuntuu nykimistä. Nykiminen tuntuu voimakkaimpana 40 km/h vauhdissa ja vähäisimpänä suuremmilla kuten 80-100 km/h nopeudella.

Tänään kävin yhdessä huoltoliikkeessä kyselemässä missä vika voisi olla ja puolen tunnin vääntelyn jälkeen päätyivät lopputulokseen että hammastanko olisi paskana . Renkaanvaihdon yhteydessä lisäsin ohjaustehostimeen lisää öljyä, oli säiliö melkein tyhjä, mahtaisiko hammastangon rikkoutuminen johtua vähäisestä öljyn määrästä.

Liikkeessä kuitenkin sanoivat että kannattaisi käydä kysymässä fordin korjaamolta tietävätkö muita syitä ohjauspyörän nykimiseen.

Joten onko täällä ollut vastaavaa ongelmaa? Ja josko löytyisi jokin muu vian syy.

Lisätietona sanottakoon että
- vuosi sitten etupäähän on vaihettu apukuskin puolen laakeri ja kuskin puoleinen alapallonivel
-tämän päivän tarkastuksessa vian aiheuttajista poissuljettiin puslat ja alapallonivelet
-eturenkaita käänneltäessä (etupääilmassa, ote renkaasta) alkuun kääntäminen ei vaadi paljoa voimaa mutta loppupäässä ottaa kovemmin vastaan.
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Renkaan käännön loppupäässä ottaa ihan luonnollisesti enemmän vastaan,kyllä mäkin noilla oireilla hammastangon laakerointia
tai vastaavaa arvailisin.
Vaikea uskoa että mikään tehostinkaan noin..tosin jos se hörppii ilmaa,mahdollisuuksien rajoissa taas ainakin mun mielestä.
Aika pulputus sais kyllä käydä..
ei sieltä mitään junia t...
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Puslia tai aurauskulmaa minä epäilen!
Voihan tehostajassa olla ilmaakin jos säiliö oli tyhjä? :roll:
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Mulla moiset oireet johtuu ainakin siitä että kolme vannetta neljästä on enemmän tai vähemmän solmussa :roll: Moinen vika toki oireilee yleensä sitten myös tärinänä ja vapinana maantienopeuksissa.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Cumpper
Viestit: 4
Liittynyt: 17 Touko 2006 17:36

Viesti Kirjoittaja Cumpper »

Puslat ne kävi siinä tarkastuksessa läpi ja ne kuulemma oli kunnossa. Ilmaakaan ohjaustehostimessa ei pitäisi enää olla mutta eihän sekään ole poissuljettu. Aurauskulmatkin on tsekattu vasta vuos sitten.

Katotaan mitä Ford-huollon miehet huomenna sanoo, tuleeko kallis vai todella kallis paukku... :evil:
Cumpper
Viestit: 4
Liittynyt: 17 Touko 2006 17:36

Viesti Kirjoittaja Cumpper »

Näytettävänä on käytetty Ford-huollossa. Vastauksena oli että ohjausvaihde vaihtoon. Merkkikorjaamolla teetettynä hintaa tulisi noin 1200-1300 euroa töineen. Onneks tuolla voi ajella jonku aikaa, että ei heti tartte alkaa korjauttaan.

Olikohan mahdollista löytää ohjausvaihdetta mistään käytettynä ja että onko kannattavaa vaihtaa käytetty vai aivan uusi?
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Netti-varaosa,Varaosahaku.fi..ke-pö..
kai nyt käytettykin on ihan hyvä jos on ehjä.
Mikäs Fordi on kyseessä..?
ei sieltä mitään junia t...
Cumpper
Viestit: 4
Liittynyt: 17 Touko 2006 17:36

Viesti Kirjoittaja Cumpper »

Kyllähä noita löytyy ku alkaa vaan kattelemaan. Auto-Lehtisen autopurkaamolta löyty esimerkiks hintaan 300e.

Mondeo vm -94.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

On jotkut "fakiirit" vaihtaneet vain tiivisteet tangon päihin, itse en ole kokeillut kun ei ole tarvinnut. On olemassa jotain "tököttiä" joka joskus auttaa, siis jos vuoto-ongelma! 8)
Vastaa Viestiin