Orionin käsijarru tehoton

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
petskuman
Viestit: 3
Liittynyt: 15 Huhti 2006 20:11
Paikkakunta: Jyväskylä

Orionin käsijarru tehoton

Viesti Kirjoittaja petskuman »

orioni vm 90 pomppasi katsastuksessa käsijarrusta, tehot oli vähän alle raja-arvojen ja kahva otti tosi ylhäältä. polkimella takajarrut piti sen sijaan hyvin. Kiristin vaijerin ja nyt se ottaa jo 2 napsahduksen jälkeen, mutta on edelleen aika tehottoman oloinen. missähän voisi olla vika?
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Rumpujarrut varmaan,pitäis ensin säätää ne jarrukengät kohdilleen ja sitten vasta laittaa se vaijeri..
vois olla vaikka se kuoren stoppari löysällä/irti paikaltaan.
Eli josko se kuori menee sinne jarrurummun sisään.
ei sieltä mitään junia t...
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Onko kässäri "jäykän" oloinen eli vaijeri jumittaa? :roll:
petskuman
Viestit: 3
Liittynyt: 15 Huhti 2006 20:11
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja petskuman »

ei se vaijeri varmaankaan jumita. Se tuntuu aivan normaalilta, tehoja vaan ei ole ihan tarpeeksi (0,6 molemmilla puolilla). toisinaan käsijarrua vetäessä tuntuu pieni napsahdus. aukaisin äsken jarrurummun ja kengät näytti suht ok:lta, mutta ihan niinkuin toisesta kengästä olisi puuttunut pala (n.3-4 cm) jarrupintaa yläreunasta!?
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

No sitten melkein vois suositella vaihtamaan ne kengät.
Voihan ne olla vaan lasittuneet ja sen verran kuluneet ettei
vaan ota kunnolla.
Ja se automaattisäätö noissa on ikuinen "ongelma"..
eli laittaa ihan manuaalisesti kohdilleen ne kengät,ja kirii sitten sen vaijerin vasta.
ei sieltä mitään junia t...
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

janzamar kirjoitti:No sitten melkein vois suositella vaihtamaan ne kengät.
Voihan ne olla vaan lasittuneet ja sen verran kuluneet ettei
vaan ota kunnolla.
Ja se automaattisäätö noissa on ikuinen "ongelma"..
eli laittaa ihan manuaalisesti kohdilleen ne kengät,ja kirii sitten sen vaijerin vasta.
Mutta jos se automaattisäätö on kulunut niin se päästää ne kengät takasi löysälle kun yrittää survoa sitä perhanan rumpua paikalle. Kuluneeet takajarrukenkien säätimet tunnistaa myös kasvaneesta jarrupolkimen tyhjä liikkeestä..
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Joo totta,kulutus-osiahan nuo kaikki on.
Noi rumpujarrut on varmaan auton yksinkertasimpia juttuja,mutta silti
niitten kanssa jostain syystä on ihmisillä melkein eniten ongelmia :)
ei sieltä mitään junia t...
petskuman
Viestit: 3
Liittynyt: 15 Huhti 2006 20:11
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja petskuman »

saakohan niitä automaattisäätimiä tarvikeliikkeestä ja onko helppo vaihtaa?
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Enpäs löytänyt ainakaan motonetin listasta,mutta
luulis noita löytyvän,ja on helppo vaihtaa.
Tiedä sitten saisko viilamalla aikaseksi mitään,
taitaa olla turhan kova homma tuon takia.Rälläkkä..?
Fordiltahan voi aina kysyä jos ei muualta tahdo löytää..
Sikäli kun jos se "vika" tuosta johtuu.
ei sieltä mitään junia t...
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

petskuman kirjoitti:saakohan niitä automaattisäätimiä tarvikeliikkeestä ja onko helppo vaihtaa?
Villi veikkaus on ettei saa. Sierraankin joutuu hakemaan fordilta ja hinta on aika suolainen 25€ per kipale, mokoma latikan pala.. Vaihto vaatii sitten jarrukenkien irroitusta, ei se mitenkään paha ole.

Mutta jospa joku escortisti/orionisti tietäisi antaa parempaa tietoa.
hartza
Viestit: 278
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:53

Viesti Kirjoittaja hartza »

Jaakko85 kirjoitti: Villi veikkaus on ettei saa. Sierraankin joutuu hakemaan fordilta ja hinta on aika suolainen 25€ per kipale, mokoma latikan pala.. Vaihto vaatii sitten jarrukenkien irroitusta, ei se mitenkään paha ole.

Mutta jospa joku escortisti/orionisti tietäisi antaa parempaa tietoa.
Jarrukenkäpaketin mukana tulee se hammastettu "puolikuu" niistä on useasti hampaat sileät... ensin jarrut kasaan säätö minimissä ja vaijeri löysällä (uusia kenkiä tuskin saa edes paikalleen jollei säätö ole nollassa) Ja kun polkaisee jarrua kuuluu rasahdus ja kengät säätyvät kohdilleen. Siitten vaan vaijerista hienösäätö. Tuo automaattisäädön toimivuus tietty kannattaa kokeilla ennen kuin pistää rummut paikoilleen ja mekanismia kannattaa hieman voidella. Puolikuun vastakappaletta ei sitten saa muualta kuin Foortin tiskiltä, jos siinä on kulumaa.

Tämä pätee 90-> Orioneissa, Escorteissa ja Fiestoissa, eiköhän vanhemmissakin ole samankaltainen systeemi...
  • Chevrolet K1500 pick-up
    Toyota Corolla E12 1.4 D4D
orion88
Viestit: 28
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:15

Viesti Kirjoittaja orion88 »

Jahas, mulla ilmennyt sellanen vika että kun vetää kovaa käsijarrusta niin menee vaijeri löysälle. Eikös tämä nyt viittaisi siihen automaattisäätöön. Ja kun vetää oikean puolen vaijerista niin se löystyy. Kauhea tappelu yhden käsijarrun kanssa, varsinkin kun sitä harvemmin tarvitsee :?
Vastaa Viestiin