Yleisesti jarruista ja niiden "päivittämisestä"
Yleisesti jarruista ja niiden "päivittämisestä"
Kai tämä tänne osioon kuuluu, anyways jarruista.
Todella monissa topickeissa kysytään, että "tarviiko laittaa isompia jarruja jos turbotan sierran?!!"
No eihän niitä välttämättä tarvitse riippuu tehoista ja mihin malliin verrataan.
Hieman pelottavaa katseltavaa, että hirveästi lisää tehoja autoihin, mutta sitten ei välttämättä päivitetä jarruja jos ei ole pakko?
Voisin sanoa hek.koht kokemuksella, että kyllä se v****tamaan käy kun auto ei meinaa pysähtyä. Yleisesti autojen vakio jarrut ovat suunniteltu normaali ajamiseen ja vakiotehoille.
Esimerkkinä escort -93 1.6 16v jarrut, emännän foortilaisella tallille yöllä ajaessa tuli mentyä vähän reilusti, eli kaikki mitä tuo 90hp kone antaa irti, kuitenki noin 10 kilometri kovan ajon ja jarruttelemisen jälkeen alkoi oikeasti tuntumaan siltä, että autossa ei ole jarruja.
Eli kannattaako niitä jarruja päivittää? todellakin.
Eihän siinä auton virittämisessä mitn järkeä ole jos vakiojarruilla vedetään ensimmäinen mutka suoraksi?
Todella monissa topickeissa kysytään, että "tarviiko laittaa isompia jarruja jos turbotan sierran?!!"
No eihän niitä välttämättä tarvitse riippuu tehoista ja mihin malliin verrataan.
Hieman pelottavaa katseltavaa, että hirveästi lisää tehoja autoihin, mutta sitten ei välttämättä päivitetä jarruja jos ei ole pakko?
Voisin sanoa hek.koht kokemuksella, että kyllä se v****tamaan käy kun auto ei meinaa pysähtyä. Yleisesti autojen vakio jarrut ovat suunniteltu normaali ajamiseen ja vakiotehoille.
Esimerkkinä escort -93 1.6 16v jarrut, emännän foortilaisella tallille yöllä ajaessa tuli mentyä vähän reilusti, eli kaikki mitä tuo 90hp kone antaa irti, kuitenki noin 10 kilometri kovan ajon ja jarruttelemisen jälkeen alkoi oikeasti tuntumaan siltä, että autossa ei ole jarruja.
Eli kannattaako niitä jarruja päivittää? todellakin.
Eihän siinä auton virittämisessä mitn järkeä ole jos vakiojarruilla vedetään ensimmäinen mutka suoraksi?
-Sierra 2.0i Dohc -93 (ROJEKTI)
-Fiat uno Turbo i.e -88
-Suzuki Bandit -01
-Fiat uno Turbo i.e -88
-Suzuki Bandit -01
Todellakin
Ei siinä paljon naurattanu ku 160kmh oli vauhtia ja viimenen mutka ennen tallia lähesty ja hampaat irvessä seisoin jarru-polkimen päällä, että pysähtyisi
Tallin pihassa katselin etulevyjä ja ne hehkuivat
ja escortin etujarrulevyt ja palat ovat uudet ja todellakin toimivat
Ei siinä paljon naurattanu ku 160kmh oli vauhtia ja viimenen mutka ennen tallia lähesty ja hampaat irvessä seisoin jarru-polkimen päällä, että pysähtyisi
Tallin pihassa katselin etulevyjä ja ne hehkuivat
ja escortin etujarrulevyt ja palat ovat uudet ja todellakin toimivat
-Sierra 2.0i Dohc -93 (ROJEKTI)
-Fiat uno Turbo i.e -88
-Suzuki Bandit -01
-Fiat uno Turbo i.e -88
-Suzuki Bandit -01
Jos on siviiliautosta kyse niin pitäsköhän vaan vaihtaa ajotapaa?enjoi kirjoitti:Ei siinä paljon naurattanu ku 160kmh oli vauhtia ja viimenen mutka ennen tallia lähesty ja hampaat irvessä..
Palathan tuossa menee ja nesteetkin alkavat keittämään pitemmänpäälle varsinkin jos ovat vanhat joihin "imeytynyt" vettä sekaan.
Kuvauksesi kaltaiseen toimintaan tarvii varmaan vähintään "kisajarrupalat" ja nesteet, mutta ei näin..
niinhän ne keittävät, esimerkkinä tämän laitoinkinJaakko85 kirjoitti: Jos on siviiliautosta kyse niin pitäsköhän vaan vaihtaa ajotapaa?
Palathan tuossa menee ja nesteetkin alkavat keittämään pitemmänpäälle varsinkin jos ovat vanhat joihin "imeytynyt" vettä sekaan.
Kuvauksesi kaltaiseen toimintaan tarvii varmaan vähintään "kisajarrupalat" ja nesteet, mutta ei näin..
siiviliauto on ja kyllähän sitä pitää testata miten emännän auto kulkee, ettei se mee vaan lujemmin ku oma
ei vissiin radalle oo vakiorajjuilla asiaa
-Sierra 2.0i Dohc -93 (ROJEKTI)
-Fiat uno Turbo i.e -88
-Suzuki Bandit -01
-Fiat uno Turbo i.e -88
-Suzuki Bandit -01
-
- Viestit: 692
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
- Paikkakunta: Kausala
Ite oon kohta 500 km testaillu Sierran uusia etujarruja. 300mm Mondeon levyt ja 740 Volvon uivat 2-mäntä satulat, pelaa kuin junan vessa. Toi käyttis V6 Stw Sierra, jossa sentään on XR 4 levyt joka nurkassa, tuntuu melko jarruttomalta.
Vielä olis tarkotus nikkaroida Cossun takajarrut tohon viistoperään, sitten voiskin ruveta koneen vaihtoon....
Vielä olis tarkotus nikkaroida Cossun takajarrut tohon viistoperään, sitten voiskin ruveta koneen vaihtoon....
-
- Viestit: 692
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
- Paikkakunta: Kausala
Joo lähinnä poljinvoimaa pitäisi saada lisää.. xr4i:ssähän taitaa olla 23.8mm pääsylinteri, 88-90escorteistakin löytyy tuo iso pääsylinteri, voisi kokeilla. Nuissa absillisissa on tehokas se tehostin, mutta ei tekisi mieli laittaa mitään abseja (toki voisihan sen kait jotenkin viritellä ilman absejakin..) Vai onkohan tuosta ~muutamasta millistä mitään iloa edes, eli pitäiskö sitten vaan olla isompi tehostin?country sedan kirjoitti:Omalla 22mm pääsylinterillä, ei abseja.
Poljin ei painu sen syvemmälle, kuin omilla satuloillakaan, vaikka mäntien pinta-alaa on n.9% enemmän.
Onko sulla scorpion navat siinä? Vai onko nuo mondeon navat nelipulttiset?
tässä vähän mietiskellyt, kun tuttu porautti omiin levyihinsä reijät, eli siis vakio kokoiset, mutta reijitetyt ja isommalla pääsylinterillä, pääsylinterinä taisi toimia joku uuden fiat ducaton sylinteri tai vastaava. ilmeisesti joutunu nikkaroimaan aika reilusti että saanut sopimaan tuon sylinterin sinne. mutta jarruvoima kyllä kasvoi roimasti pelkästään nämä tekemällä.
paloina taitaa toimia jotkut vähän kalliimmat "race" palat.
paloina taitaa toimia jotkut vähän kalliimmat "race" palat.
-Sierra 2.0i Dohc -93 (ROJEKTI)
-Fiat uno Turbo i.e -88
-Suzuki Bandit -01
-Fiat uno Turbo i.e -88
-Suzuki Bandit -01
-
- Viestit: 692
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
- Paikkakunta: Kausala
Sierran navat, ne levyt kun on 00-> Mondeosta joka on 5-pulttisilla navoilla, porasin niihin levyihin 4x108 jaon. Keskireikä kun on valmiiksi oikean kokoinen homma oli helppo pylväsporalla Sierran taka laippaa jiginä käyttäen.Jaakko85 kirjoitti:
Onko sulla scorpion navat siinä? Vai onko nuo mondeon navat nelipulttiset?
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: 05 Tammi 2006 11:07
- Paikkakunta: Vesanto
Kyllä ne jarrut pitää kuntoon laittaa. Itsellä ahtimen laittaminen ajankohtaista ehkä vasta ensi talvena, mutta olen ollut "kaukaa viisas" ja pitäisi asennella nyt cossun jarrut joka kulmaan, ja scorpion sähköinen pumppu niitä ryydittämään.
Samalla tulee toi alustan päivitys pakolliseksi, koska eteen tarvii cossun iskarit cossun napoihin, eli siis jäykkyyssäädettävät hommattu..
Kyllä se tärkeysjärjestys autoa virittäessä minun mielestä on Jarrut-->Alusta-->Lisää tehoa. Ei se ole mukava kovaakaan ajaa, jos ei alusta/jarrut ole kunnossa. Tosin jokaisella on tähän asiaan oma mielipiteensä.
-Kimmo-
Samalla tulee toi alustan päivitys pakolliseksi, koska eteen tarvii cossun iskarit cossun napoihin, eli siis jäykkyyssäädettävät hommattu..
Kyllä se tärkeysjärjestys autoa virittäessä minun mielestä on Jarrut-->Alusta-->Lisää tehoa. Ei se ole mukava kovaakaan ajaa, jos ei alusta/jarrut ole kunnossa. Tosin jokaisella on tähän asiaan oma mielipiteensä.
-Kimmo-
'65 Cortina 1500
'86 Sierra 2.0iS
CRSC Jäsen 1257
'86 Sierra 2.0iS
CRSC Jäsen 1257
Ensi talven aikana tulee ajankohtaiseksi myös itselläni jarrujen päivittäminen mk4 eetuun.
muistan jostain lukeneeni jotain prokkista jarrujen vaihtamisesta isoihin levyihin, mutta ei tahtonut ainakaan osua silmään haun kautta.
mutta miten tapahtuu rumpujarrujen vaihto levyihin ja onko jotain suosituksia mistä saisi suoraan paikalleen osuvan sarjan tai pienellä modauksella paikalleen osuvan?
muistan jostain lukeneeni jotain prokkista jarrujen vaihtamisesta isoihin levyihin, mutta ei tahtonut ainakaan osua silmään haun kautta.
mutta miten tapahtuu rumpujarrujen vaihto levyihin ja onko jotain suosituksia mistä saisi suoraan paikalleen osuvan sarjan tai pienellä modauksella paikalleen osuvan?
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: 05 Tammi 2006 11:07
- Paikkakunta: Vesanto