Sierran startista "klik"

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
sja78
Viestit: 17
Liittynyt: 10 Tammi 2006 11:38
Paikkakunta: Isokyrö

Sierran startista "klik"

Viesti Kirjoittaja sja78 »

Tietoa kokeneilta kaivataan!

Eli Sierraa startatessa kuuluu vaan klik, mutta mitään ei tapahdu.Virtaa kyllä piisaa, aluksi teki sitä suoja keleillä, mutta myöhemmin ei startannut enää ollenkaan.
Viisaan neuvon siivittämänä putsasin solenoidiin tulevat yhteet ja ison virran liittimen putsaaminen auttoi ja startti toiminut 2 päivää, mutta taas... :x onkohan solenoidi sökö vai voisiko olla myös hiilet bendix yms.?

Onko muuten normaalia että solenoidissa oleva ison virran liitin (pultti) on irti sisäpuolelta, eli pultti liikkuu solenoidissa? :shock:
tuppu
Viestit: 34
Liittynyt: 13 Helmi 2005 17:02
Paikkakunta: lapua

kikka

Viesti Kirjoittaja tuppu »

samalla ku starttaat joku pukkaa koneen vauhtii laturinsiivistä jääkiekkomailalla jos lähtee pyörimää nii solenoidi ilmeisesti rikki... mutta tälloin kyllä ei pitäisi kuulua kyseistä "klik" ääntä startista. jos taas startin koputteleminen vasaralla auttaa väliaikaisesta voi olla kyseessä ne hiilet. tämä oli taas näitä pula-ajan tarzanin kikkoja joista kenekää ei saisi ottaa mallia mut toimi ainaki kulli saabis 8) viisaammat neuvokoon :D

//**jahas saabin mallitiedot sensuroitui**//
sja78
Viestit: 17
Liittynyt: 10 Tammi 2006 11:38
Paikkakunta: Isokyrö

Viesti Kirjoittaja sja78 »

ei auta naputtelu,mutta tuo ison virran liittimien puhdistus auttoi hetkeksi...luultavasti solenoidi rikki eikä anna iso virtaa eteenpäin!?
Atro
Viestit: 11
Liittynyt: 18 Tammi 2006 07:54
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Atro »

Solenoidi pukkaa starttinmoottorin hammaspyörän sisään, mutta a) ei yhdistä starttimoottorille sähköä tai b) sähkö menee moottorille, mutta se ei toimi.
Kokeile pyörähtääkö startti jos kytket esim. (huonolla/isolla) ruuvarilla ne solenoidin navat eli pultit yhteen (ne mitkä solenoidin pitäisi startatessa kytkeä). Jos startti pyörii, niin uskoisin solenoidin olevan sökö eli ei kytke.
Näin saat auton käyntiinkin (jos se startti pyörii): Yritä startata ja samalla kaveri tökkää ruuvarilla navat yhteen.

(Tästä kokemuksia tuli 12vuotiaana, tosin ei kaveria auttamassa. Auto oli skoda joten moottorille yletti kun takpenkin otti pois... No joo)
viirut
Viestit: 89
Liittynyt: 18 Marras 2005 21:12
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja viirut »

Ilmoitus poistettu.
Kaupankäynti privalla tai sille kuuluvassa osiossa. t.Ylläpito
sja78
Viestit: 17
Liittynyt: 10 Tammi 2006 11:38
Paikkakunta: Isokyrö

kauppa?

Viesti Kirjoittaja sja78 »

viirut kirjoitti:Kaupankäynti privalla tai sille kuuluvassa osiossa. t.Ylläpito
Niin että mikä kauppa?? :evil:
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Re: kauppa?

Viesti Kirjoittaja janzamar »

sja78 kirjoitti: Niin että mikä kauppa?? :evil:
Ylläpito tuon muokkasi,eikä Viiru.
Ootko kokeillu sen että kun sanoo "klik" niin jätät sen avaimen joksikin
max. 10 sekkaa pohjaan,jos se lähtee silti yhtäkkiä pyörittämään?
Mutta kai se startti kannattaisi käyttää irti ja putsata ja kattoa ne hiilet samalla jne..
Ja noissa on useassa ollut sitä että se haarukka on levinnyt sen verran että ei nappaa kiinni.
Silloin se ääni on kyllä yleensä ollut erilainen,eli on pyörinyt tyhjää..
ei sieltä mitään junia t...
sja78
Viestit: 17
Liittynyt: 10 Tammi 2006 11:38
Paikkakunta: Isokyrö

Re: kauppa?

Viesti Kirjoittaja sja78 »

janzamar kirjoitti: Ylläpito tuon muokkasi,eikä Viiru.
Ootko kokeillu sen että kun sanoo "klik" niin jätät sen avaimen joksikin
max. 10 sekkaa pohjaan,jos se lähtee silti yhtäkkiä pyörittämään?
Mutta kai se startti kannattaisi käyttää irti ja putsata ja kattoa ne hiilet samalla jne..
Ja noissa on useassa ollut sitä että se haarukka on levinnyt sen verran että ei nappaa kiinni.
Silloin se ääni on kyllä yleensä ollut erilainen,eli on pyörinyt tyhjää..
Olen kokeillut pitää starttia pohjassa, olen nyt melko varma että kyseessä on solenoidin liitin / pultti, jossa yhdistys häiriö, ilmeisesti pultti on juotoksesta irti....
Ostin varmuudeksi toisen startin varaosiksi, kun kerran halvalla sain :lol:
pappa
Viestit: 126
Liittynyt: 30 Syys 2005 09:12
Paikkakunta: Suonenjoki

Viesti Kirjoittaja pappa »

Moro!

Mmmm... tuttu juttu meikäläiselle. Sierraa, Escorttia, Scorpiota jne. samanlainen vikakuvaus ja melkein kaikissa syynä on ollut startin
kuluneet hiilet. Ne kun menee "loppuun", polttaa ne startin ankkurikehän
(sen kuparijutskan) mustaksi, jonka jälkeen pyöriminen loppuu.

Viime kesänä fiksailin viimeksi Scorpion starttia.

- Ratkaisu on startti auki ja hiilisilta / hiilet uusiksi.
- Ankkurikehä puhtaaksi, hieno hiekkapaperi (ei ehkä suositeltava)
auttaa tässä ja sitten pitää muistaa puhdistaa kuparien väliin
jäävät raot huolellisesti.
- Uusi/Kunnostettu/toimiva startti...

Itse juottelin uusia hiiliä Scorpparin starttiin (joka on muuten
samanlainen kuin Riesassakin - ainakin -86 Scorppari ja -88
Riesa olivat melko yhteensopivia tuon osalta).

Tietty voihan se solenoidikin uida sellaisessa soosissa että ei
vedä tarpeeksi kiinni, jolloin sähköt ei kulje moottoria pyörittämään.

Luin aika nopsaan noi orkkisviestit, sori jos missasin jotain...
F.O.R.D = Full Of Rusty Details :D
-= Reilu 30v Fordeja ja muitakin ropposia =-
K.S.
Viestit: 173
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:03
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja K.S. »

itelläni tekee joskus tota ja joskus taas ensin pyörii tosi laiskasti (kuin akku olisi loppu) ja yhtäkki rupeaa taas pyörimään normaalisti. Kaikki paskat kun putsas solenoidin/startin liitoksista ei oo ainakaan nyt oikutellu..
OHC Sierra 3/4 puhaltimella.
sja78
Viestit: 17
Liittynyt: 10 Tammi 2006 11:38
Paikkakunta: Isokyrö

Vika löytyi..

Viesti Kirjoittaja sja78 »

Vika on löydetty ja korjattu. Vika oli solenoidissa,ns. pultti johonka liitetään päävirta oli irronnut sisuskaluista eikä täten suostunut jakamaan virtaa,aluksi putsasin liitokset ja kiristin liitoksen prkl. kovaan kiinni ja startti alkoi toimimaan ja paremman ajan tullen vaihdoin uuden solenoidin tilalle...
Vastaa Viestiin