Moottorin lämpö ja täristys jarruttaessa.

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
jokkero
Viestit: 9
Liittynyt: 01 Maalis 2006 15:03

Moottorin lämpö ja täristys jarruttaessa.

Viesti Kirjoittaja jokkero »

Auto Mondeo 97 1.8.

Mikä on kun täristää kevyesti jarruttaessa kaikkialta ei kuitenkaan hirmu voimakkaasti mutta kyllä sen tuntee.

Ja lämpötila on just hikiseen normal viivalla ihan siinä vasemmalla, eli siis lämpöinen. Ihan sama kauanko ajaa.

En tiedä onko se normaalia kun olen entinen Nissan kuski.


- J
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Jarrulevyt vaihtoon ja termarin anturi tai termari myös varmaan.
ei sieltä mitään junia t...
gringo
Viestit: 139
Liittynyt: 27 Syys 2005 12:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja gringo »

janzamar kirjoitti:Jarrulevyt vaihtoon ja termarin anturi tai termari myös varmaan.
Juurikin noin. Siis jos lämpöä tulee hyvin, niin vika anturissa, eikä välttämättä tarvi vaihtaa. Tosin termareitahan nää syö kyllä.
Nyt: Volvo S40 (ilman kauhakuormaajaa ;) )
x: 1xSierra, 4xMondeo, 1xScorpio + kasa muita
lassi
Viestit: 126
Liittynyt: 08 Joulu 2005 13:27

Viesti Kirjoittaja lassi »

Vaihda termarin merkkiä jos sun autos syö niitä :D
HUh Huh huijaa!
SbY
Viestit: 63
Liittynyt: 03 Marras 2005 07:43
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja SbY »

gringo kirjoitti: Juurikin noin. Siis jos lämpöä tulee hyvin, niin vika anturissa, eikä välttämättä tarvi vaihtaa. Tosin termareitahan nää syö kyllä.
Mulla vaihdettu kummatkin anturit ja lämmöt juurikin samassa paikassa kuin threadin aloittajalla, lämmintä tulee kuitenkin mukavasti. Joskus ruuhkassa nousee keskelle, muuten ei. Termarin tsekkaan vielä.
-Kun tietää että ei tiedä mitään, tietää jo paljon-
labbis14
Viestit: 13
Liittynyt: 07 Maalis 2006 16:58
Paikkakunta: Oulun lääni

Viesti Kirjoittaja labbis14 »

olikos näissä montukoissa lukkorikat pitämässä jarrulevyjä paikallaan,orkkis vanteen kanssa ei ongelmaa mut jos vaihtaa aluvanteet pitäs noi rikat heittää poies,voi auttaa täristykseen.
Ford Cortina -73
Ford Escort-91
Ford Mondeo-03
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Ei ne prikat levyjä syö mutta vanteita kyllä! 8)
tohvo75
Viestit: 66
Liittynyt: 16 Loka 2005 01:11
Paikkakunta: itäinen maa

Viesti Kirjoittaja tohvo75 »

kaverille olivat joutuneet vaihtaan pyörännavatkin.
ja toiselle levyt vaihossa juurikin tuonn tärinän takia
rockford mondeo td-95 stw
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Kyllähän kierot levyt täristää jarrutuksessa mutta tarkoitin että prikat ei levyjä riko, vanteita kylläkin! :oops:
jokkero
Viestit: 9
Liittynyt: 01 Maalis 2006 15:03

Viesti Kirjoittaja jokkero »

Ei ole aluvanteita alla. Tuntuu kyllä että levyt on kierot.

Pitää valittaa autokeskukseen, josta ostin tämän vaihdokin. Ainoa ärsyttävä juttu siinä on että ei ne mitään Fordin korjauksesta tiedä. Kun siinä oli keskuslukko rikki niin sain odottaa 4 päivää ja sitten olivat tilanneet väärän osan.

Lisäksi pitää sanoa heittelevästä kierrosluvusta lämpimänä,
rikkinäisestä termarista, takaluukku ei pysy ylhäällä, sisätuuletin vinkuu, penkinlämmitin ei toimi ja auto täristää 100-110km vauhdissa. Toinen vetari on jo vaihdettu ja renkaat tasapainoitettu.. Olisivat kyllä saaneet koeajaa ennen ostamista.

Toivottavasti ei vaan kulu viikkoja ennenkuin saavat nämä asiat kuntoon. Kun tuskin ne Nissan ihmisinä tietää missä mikäkin vika on joka nämä aiheuttaa.


Kiitos vastauksista.

T. Joakim
tumakirj
Viestit: 64
Liittynyt: 12 Touko 2005 07:55
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja tumakirj »

Minkäs paikkakunnan autokeskus on kyseessä? Yhden paikkakunnan autokeskuksen kanssa tappelin sierran kardaanista ja valuneista venttiilin ohjureista. Itte piti kuntoon laittaa loppujen lopuks kun eivät saaneet kun pahemmaks. Ikinä en siihen autokeskukseen enää astu.
jokkero
Viestit: 9
Liittynyt: 01 Maalis 2006 15:03

Viesti Kirjoittaja jokkero »

Tikkurilan Autokeskus, Helsingissä. On mennyt jo hieman kireeksi välit en tiedä kuinka suureksi tappeluksi menee. Mutta tosiaan huolettaa se että niillä ei ole Ford huoltoa. Pitäisi ehdottaa jos vois viedä se Fordille huoltoon ja niille lasku. Mutta tuskin onnistuu.

Toivottavasti ei mene tappeluksi. Edellisen auton kanssa oli ihan tarpeeksi huolia ja kaiken sai itse maksaa, voi pojat se tuli kalliiksi.

- J
tsetec
Viestit: 105
Liittynyt: 03 Loka 2005 18:55

Viesti Kirjoittaja tsetec »

Mikä oli entinen auto :?:
jokkero
Viestit: 9
Liittynyt: 01 Maalis 2006 15:03

Viesti Kirjoittaja jokkero »

Nissan Primera 2.0SLX -92. Ja sen 8kk kun sen omistin laitoin sen korjaamiseen paljon rahaa (n. 4000€). Nyt kun se oli huippukunnossa myin sen kun löysin uudemman auton (Ford Mondeo 1.8GLX) ilmastoinnilla vm. 97 ja vain 100 000 ajettu. Hintakin oli oikein sopiva.

Kauppamiehenä kun ilsoja kertyy eikä halua hikoilla.

Toivottavasti kaikki menee vaan putkeen että ei tule pettymyksiä ja vanhaa autoa ikävä.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

On nuissa palveluissa tosiaan eroa! :shock:
Minä huomautin yli puoli vuotta käytetyn ostosta myyjälle yhdestä sinänsä mitättömästä jutusta, myyjä kuitenkin korjautti tuon vielä ilmaiseksi! :D
Sen jälkeen myyjä lähti liikkeestä, sai kait potkut, mutta miksi ihmeessä? :roll:
jokkero
Viestit: 9
Liittynyt: 01 Maalis 2006 15:03

Viesti Kirjoittaja jokkero »

Ei ihme että sai potkut :roll: Kyllä ne tarkkoja on siitä että takuu koskee voimansiirtoa ja moottoria. Penkinlämmittimen korjausehdotus ei mennyt läpi (mutta onneksi foorumilla on korjausohjeet) mutta kaikki muut lupasivat katsoa ja korjata. En tiedä onko sitten vinkuva sisätilantuuletin moottorin osa?

Mietin vaan täristystä 100 - 120km kohdalla. Vois mahdollisesti johtua renkaista jotka on Barum Polaris. Itselläni on kokemusta Norpolaris mallista joka taitaa olla uudempi. Ihan ok rengas oli edellisessä autossani mutta ei sitä tiedä onko renkaissa vai niissä vetareissa vikaa. Ainakin toiselle puolelle on vetari vaihdettu.

Katsotaan ensiviikon puolivälissä mitä ovat saaneet aikaiseksi. Kyllä mä tulen tännekin itkemään jos hommat ei suju :D
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Olen joskus "törmännyt" samaan, siis täristänyt 100-120, mutta kun nostaa vauhtia niin häviää! :shock:
Vika oli renkaissa! 8)
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Milloin rummut on muuttunut levyiksi? :shock:
Kirjoitin siis että LEVYT! 8)
Ei kait kummatkaan voi vääntyä kun navassa kiinni? :shock:
tohvo75
Viestit: 66
Liittynyt: 16 Loka 2005 01:11
Paikkakunta: itäinen maa

Viesti Kirjoittaja tohvo75 »

tosiaan oli joku vuosi sitte kaverille rengasliikkessä pultti mopolla aluvanteet täräyttäneet paikalleeen,prikat oli jääneet ottamata pois välistä ja oli vaihtaaneet pyörän navatkin eteen kun olivat kieroutuneet. kyllä siinä varmaan levytkin voi vähä vääntyä.
saattaa kyseisessä liikkeessä muistua tuo prikka asia aina mieleen kun mondeon näkee hallissa. :?
rockford mondeo td-95 stw
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

:lol: yhden tutun American-Fordin vanista olivat aukoneet pulttipyssyllä
muovisia pölykapseleita..
en millään muista sitä liikettä,joku Euro-master varmaan.
On varmaan saanut sekin "asentaja" kuulla jonkun kerran :lol: :lol:
ei sieltä mitään junia t...
jokkero
Viestit: 9
Liittynyt: 01 Maalis 2006 15:03

Viesti Kirjoittaja jokkero »

No niin. Nyt on Mondeo tullut takas.

Lämpötilat ei nousseet kun on anturi rikki.
Ravistus jarruttaessa johtui kieroista jarrulevyistä
Sisätilan tuuletin rasvattiin. Renkaat tasapainoitettiin, niissä oli heittoa. Eli kaikki ok.. Mutta....

Edelleenkin vielä kun jarruttaa kovemmassa esim. 100km ja kevyesti painaa auto täristää.

Ja vieläkin 100-120 vauhdissä täristää. Sen huomaa aika hyvin kaasupolkimessa, penkissä ja vähän ratissa. Olisko se sitten kiinni niistä vetareista? Liittyykö toi jarrutus tärinä vetareihin myös? Vai mikä on?

- J
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Enemmän toi ravistus tulis ehkä pyöränlaakereista
sitten vielä kun vetareista...vetarit pitäis huomata
mutkissa parhaiten,jos alkaa
käymään kääntäessä rutinaa.
Ja voihan siellä alustassa olla muuta väljää,
tuo ravistus noissa nopeuksissa ei ihan
laakereistakaan varmaan kuitenkaan johtuisi..koiranluut?
ei sieltä mitään junia t...
anttij80
Viestit: 89
Liittynyt: 21 Marras 2005 19:19
Paikkakunta: hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja anttij80 »

kyllä vika viittais jarrulevyihin jos edellee jarruttaessa ravistaa. itse vaihtanu 2 mondeoon jarrrulevyt halkeamisen takia.
tarkastitko onko levy halki? molemmilla kerroilla levy haljennut jäähdytys ripojen välistä joka on kakkamainen huomata.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Tietenkin levytkin kieroutuu jos navatkin menee kieroksi! 8)
Avatar
Juutas
Viestit: 237
Liittynyt: 02 Touko 2005 21:39
Paikkakunta: Salo Rock City

Viesti Kirjoittaja Juutas »

No mä vaihdoin uudet levyt ja palat Escoon ja etulaakerit ni johan loppui tärinät. Ajoin n. 7000km levyillä ja sitten tuli innostuttua motarilla vetämään 210km/h (mittarilukema) ja tulikin kiire jarruttaa liittymään niin armoton meteli jarruista ja poljin lattiaan... (uudet nesteet oli DOT 5.1) Sain auton pysähtymään ja ulos katsomaan. Jessus mikä haju ja levyt kuin formuloissa aivan punaiset. No sitten kun ne alko jäähtymään niin pelkääjän puolen levy päästi naps äänen ja levy halki.. :cry: Joten olis pitänyt ajaa hiljaa ja jäähdyttää ajossa ehkä... No mitä tästä opimme. Escon jarrut ovat sairaan alitehoiset joten ei kannata surmanajoa harrastaa vakio levyillä... Ja nyt täristää sitten ihan sikana levyjen ja palojen vaihdon jälkeen... Jotain meni edestä paskaks, mutta kun on niin laiska ettei viitti mennä edes katsomaan ja rahatkin on loppu. :twisted:
Vastaa Viestiin