Mikä *kele Sierrassa jyristää

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
Henna
Viestit: 255
Liittynyt: 05 Helmi 2005 17:26
Paikkakunta: Kotka

Mikä *kele Sierrassa jyristää

Viesti Kirjoittaja Henna »

Noniin eli aikasemmin jo tuosta jyrinästä oli puhetta. Tuo meidän vakiokorjaaja sanoi et kardaanin tukilaakeri/kumi pitäis vaihtaa, no nyt ne on vaihdettu ja jyristää edelleen. Se sanoi et jos vielä jyristää niin sitte varmaan kytkin, mut eikös sen pitäis jyristää liikkeelle lähtiessä tai vaihtaessa?? Tämä jyrinä kun on kokoaikaista. Ja yks tyyppi sanoi et jos on perä paskana, no se ei ole ainakaan koskaan huutanut. Voisko se sit olla mennyt kun kevättalvella auto sai jonkinmoisen tällin keulaan? Tokihan siellä on voinut mikä vaan heilahtaa, konekin. Mut en kyllä muista et oliko jyrinä jo heti olemassa kun auton otin liikenteeseen pitkän seisonnan jälkeen. Itse ajattelin et varmaan kannattais moottorin kumityynyt katsoa jos ne on kovettuneet, mut aiheuttaisko nekään tollaista? Aika paljon kyllä muutenkin noita kumiosia on kovettunut seisonnan aikana.. Alkaa jo rapomaan kun koko ajan tärisee niin että saa ilmaisen kokovartalohieronnan. :D
"Pelastakaa Sierrat Ry" =D

*Tällä hetkellä vahvasti muun merkin parissa, ikuisuusprojekti(XR4i korinvaihto) edelleen olemassa vaan kuinka kauan...
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Onko kardaani tasapainossa ? Perästä ne äänet taitaa sitten kuulua, ellei ristinivelet oo paskana. Toki on edelleenki paljon muita vaihtoehtoja.
Avatar
Henna
Viestit: 255
Liittynyt: 05 Helmi 2005 17:26
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Henna »

Jaa, en minä vaan moisista tiedä. 8) En kyllä muista kuulleeni tollaisesta, jenkeissä kyllä tiedän niitä olevan. Tuossa on vaan koneremonttikin tossa viime talvena tehty eikä ainakaan mun silmään sellaista osaa osunut, ja kai se olisi vaihdettu jos sellainen olisi tai ois kulunut. Mut jotain kumia nyt epäilen, voi olla et ihan väärässäkin olen.
"Pelastakaa Sierrat Ry" =D

*Tällä hetkellä vahvasti muun merkin parissa, ikuisuusprojekti(XR4i korinvaihto) edelleen olemassa vaan kuinka kauan...
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Ei ole värinänvaimenninta. Tai sitten en vaan ole vielä löytänyt :roll:
Avatar
Henna
Viestit: 255
Liittynyt: 05 Helmi 2005 17:26
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Henna »

Vastataanpa samalla toiseenkin. No siis enhän minä tiedä onko se tasapainossa, kai sen pitäis olla tai luulis ainakin korjaajan maininneen jos ei olisi. Ja ristinivelet on kunnossa. Oisko se sitten se perä, tiedä sitä. Mut ei tosiaankaan ole koskaan ujeltanut.
"Pelastakaa Sierrat Ry" =D

*Tällä hetkellä vahvasti muun merkin parissa, ikuisuusprojekti(XR4i korinvaihto) edelleen olemassa vaan kuinka kauan...
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Ei löydy kyllä damperia OHC Sierrasta. CVH:ssa taitaa olla tasapainotusakseli (DOHC:ssa ei taida olla), mutta OHC:ssä ei sitäkään.

Asiaan. Onko se tärinä kokoaikaista? Yksi ainakin Type 9 laatikkoon liittyvä tyyppivika on ulostuloakselin laakerin kuluminen, joka aiheuttaa tärinää, mutta yleensä vain tietyllä nopeudella. Itsellä ilmenee n. 90-120 nopeudessa, jonka alle tai yli mentäessä kaikki on ihan ok. Toki värinän tuntee vaihdekepistä. Kardaanin kun vetää pois laatikosta, niin itselläni siinä akselissa on joku puolensentin klappi, jota ei kyllä pitäisi olla!

Jos koko auto täristää, niin vittaa kyllä tasapaino-ongelmaan. Jos vika olisi moottorin tukikumissa, pitäisi värinän tuntua auton ollessa paikallaankin. Ja kun konetta ryntäyttelee, niin koneen pitäisi kyllä liikkua aika levottomasti. Käsittääkseni nuo kumit eivät kyllä kovetu, vaan ennemminkin repeävät!

Myös todella väljä vetonivel saattaisi aiheuttaa tärinää. Tosin en kyllä usko, että se on kovin voimakasta, läpättävä ääni kyllä pitäisi kyllä kuulua. Eli kardaanin epätasapaino tai sen kulunut ristinivel saattaisi kyllä hyvinkin olla syyllinen.

Onhan renkaat varmasti tasapainossa ja vanteet suorat? Ettei syy olisi näin yksinkertainen?

Yhteenvetona, jos värinä tulee moottorista, pitäisi sen tuntua paikallaan ollessa. Jos taas liikkeessä, vika löytynee voimansiirrosta. Kytkin tuskin aiheuttaa moista. Jos siellä on jotain vikaa, pitäsi sen tuntua liikkeellähdössä.
Avatar
Henna
Viestit: 255
Liittynyt: 05 Helmi 2005 17:26
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Henna »

Tulipa pitkä vastaus. Niin se tärinä on kyllä aikalailla kokoaikaista, varsinkin hiljaisemmalla nopeudella ajaessa ja silloin kun kaasua hellittää niin töksähtää omituisesti. Sitten taas jossain satasen vauhdissa tärinä ei ole niin paha. Enkä oikein kyllä osaa sanoa täristääkö koko auto, mun mielestä se tärinä on enemmänkin siellä etupäässä. Kojelautakin hyppii ja narisee.

Miten sitte jos tälläinen tasapaino-ongelma on niin miten sen saa korjattua? Tai mistä se sit niinku johtuu? Tosiaankin ristinivel on kunnossa ja myös se kumilimppu ja sitten se laakeri mikä vaihdettiin.

Ja luulisin et renkaista ei johdu kun tärisi kyllä kesäkumeillakin, ja talvikumit on aivan uudet joten eiköhän ne ole kunnolla tasapainoitettukin. Ja varmaan olisivat maininneet jos vanteet olisivat käyrät. Enkä ihan heti edes usko että tollaiset "vanhanaikaiset alut" niin miksikään menisi kovin helposti. :P
"Pelastakaa Sierrat Ry" =D

*Tällä hetkellä vahvasti muun merkin parissa, ikuisuusprojekti(XR4i korinvaihto) edelleen olemassa vaan kuinka kauan...
ft79
Viestit: 489
Liittynyt: 30 Touko 2005 18:18
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

tämä tuskin on vikana
mutta: laatikon kannatin palkissa
oleva kuumi revennyt, tippunut, tai vastaavaa... :?:
Cortina 1300 2d -68
Taunus Coupe ?.? -75
Escort STW 3d XR3i -84 (myydään!)
M-B 124 200D
BMW E34
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Henna kirjoitti:taas jossain satasen vauhdissa tärinä ei ole niin paha. Enkä oikein kyllä osaa sanoa täristääkö koko auto, mun mielestä se tärinä on enemmänkin siellä etupäässä. Kojelautakin hyppii ja narisee.

Miten sitte jos tälläinen tasapaino-ongelma on niin miten sen saa korjattua? Tai mistä se sit niinku johtuu? Tosiaankin ristinivel on kunnossa ja myös se kumilimppu ja sitten se laakeri mikä vaihdettiin.
Jos vika on kardaanissa, niin kardaani irti ja sellaiselle koneistamolle, joka osaa sen tasapainottaa. Kardaani voi olla myös kiero. En kyllä osaa sanoa, miksi se olisi mennyt kieroksi.

Tuo töksähdys kaasu päästettäessä saattaisi tosiaan johtua särkyneestä moottorin kannatinkumista. Nuohan nyt on helppotarkistaa.

Yksi, joskin kaukaa haettu syy voisi löytyä jarrulevyistä. Jos jarru laahaa ja levy on kiero, niin saattaisi ravistaa, mutta tuon nyt luulisi huomaavan jarrutuksessakin.

Onko muuten etupäänvälyksistä mitään tietoa (alapallot ja vakaajan kiinnitykset lähinnä)? Saattaisi tommonenkin aiheuttaa ravistamista, ainakin alapallo, jos on todella väljä. Tuon nyt kyllä tuntisi ajaessa esim. kanttaein yli, eli lonksuisi.

Aika paha ongelma näin kuvauksen perusteella pelkästään. :-)
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Heiluuko vaihdekeppi liiakseen `? :D
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

jyristääkö aina ajossa vai vaan kun on veto päällä?
Focus 1.0 edition a6 2017
GeeTee
Viestit: 157
Liittynyt: 05 Helmi 2005 22:02

Viesti Kirjoittaja GeeTee »

Enstöikses vaihdat kartaanin molemmat ristikot laakereineen ja tasapainotutat sen osaavassa liikkeessä! Vasta sit etit muualta..
Avatar
Henna
Viestit: 255
Liittynyt: 05 Helmi 2005 17:26
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Henna »

No autohan on siis vähän aikaa sitte katsastettu ja ei silloin ainakaan mitään häikkää ollut alapalloissa tai muussakaan.

Kardaani kai ois voinut mennä kieroksi siinä viime kevään töksähdyksessä kun joku ruttasi keulan, mutta kun ei se muistaakseni silloin seisonnan jälkeen heti tolleen ravistanut.

Ja vaihdekeppi nyt on aina ollut kun mikäkin hieromasauva. 8) Mut kyllä se nyt mun mielestä enemmän heiluu kuin ennen.

Mun mielestä jyristää ennemminkin silloin kun laskee kaasun kokonaan ja taas kun kaasua painaa niin tärinä vähän hellittää.

Mut minkäs takia ristikoita pitäis alkaa vaihteleen jos ne on kunnossa? Ja mistähän sellaisen osaavan liikkeenkin löytää, ei hirveest ole kokemust sellasista.
"Pelastakaa Sierrat Ry" =D

*Tällä hetkellä vahvasti muun merkin parissa, ikuisuusprojekti(XR4i korinvaihto) edelleen olemassa vaan kuinka kauan...
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Henna kirjoitti: Mun mielestä jyristää ennemminkin silloin kun laskee kaasun kokonaan ja taas kun kaasua painaa niin tärinä vähän hellittää.
Täristääkö silloinkin jos heittää vapaalle kaasu ylhäällä? (Tai vastaavasti kytkin pohjaan).

Tuolla nyt pystyy selvittämään johtuuko voiman siirrosta. Jotenkin kuulostaa kyllä kardaanivialta.
tumakirj
Viestit: 64
Liittynyt: 12 Touko 2005 07:55
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja tumakirj »

mulla sierraan laitettiin kardaanin nivelet ja tasapainotettiin... kardaanista johtuvat jyrinät kyllä lakkas mutta tuolla 80km/h kieppeille on semmosta ihme täristämistä mikä tuntuu persees...oon käyny kans lähes kaikki läpi ja tulin siihen tulokseen et jos se on loppujen lopuks perä tai vaihteisto niin kyllä ilmottaa myöhemmin...ei muutakun ajoo vaan :)
Fordmula
Viestit: 14
Liittynyt: 04 Maalis 2005 13:51

Viesti Kirjoittaja Fordmula »

Vaihdoin kerran Sierraan erään Caprin 1.6 koneen. Ihmettelin tärinää. Tässä OHC:ssa olikin erilainen öljypohja kuin Sierran alkuperäisessä 1.3:ssa ja otti kiinni. Aluslevyjä väliin, niin nousi sen verran ylemmäs kone, että tärinä oli poissa.
lähtee kuin lehmä makuulta
Avatar
Henna
Viestit: 255
Liittynyt: 05 Helmi 2005 17:26
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Henna »

Nyt en kyllä ole varma täristääkö silloin jos vapaalle heittää. Mut ainakin siis silloin kun vaihde on päällä ja kaasu ylhäällä. Vaikeahan noita tarkalleen on selittää, jonkun asiantuntevamman pitäis päästä itse kokeilemaan mitä se tekee.

Mitäs muuten jos se oliskin perä niin tulisko se täristys noin yht´äkkiä vai ulisisko se ensin? Sitä se ei ainakaan ole tehnyt. Ja ei tolla nyt hirveesti innostais ajella kun niin tärisee. :P

Eihän tuo tärinä kai mistään takapyörän laakereista voi johtua?? Muistelin vaan et toisella puolella olis vähän huonona. Mut ei kai se siitä johdu.
"Pelastakaa Sierrat Ry" =D

*Tällä hetkellä vahvasti muun merkin parissa, ikuisuusprojekti(XR4i korinvaihto) edelleen olemassa vaan kuinka kauan...
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

Henna kirjoitti: Eihän tuo tärinä kai mistään takapyörän laakereista voi johtua?? Muistelin vaan et toisella puolella olis vähän huonona. Mut ei kai se siitä johdu.
Voi olla...
Kardaania minäkin ensimmäisenä epäilisin.. tyypillinen Sierran vika. :?
Jukkiss
Viestit: 81
Liittynyt: 04 Loka 2005 18:10

Viesti Kirjoittaja Jukkiss »

Itellä oli just samanlaista tärinää/jyrinää niin laatikon ja kartaanin välinen kuminivel veti viimeisiään. Auto muuttui aivan eriksi sen vaihdon myötä.
ft79
Viestit: 489
Liittynyt: 30 Touko 2005 18:18
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

Bootsi kirjoitti: Voi olla...
Kardaania minäkin ensimmäisenä epäilisin.. tyypillinen Sierran vika. :?
tyyppi vika??
ei oo ollu kartaanissa ikinä vikaa...
mitä nyt kerran kumilimppu mureni mutta
ei oo kyllä ollu ikinä mitään...

ja ajokin on ollu kaikkee muuta kun
siistiä maantie ajoa.. :wink:
Cortina 1300 2d -68
Taunus Coupe ?.? -75
Escort STW 3d XR3i -84 (myydään!)
M-B 124 200D
BMW E34
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

tumakirj kirjoitti:mulla sierraan laitettiin kardaanin nivelet ja tasapainotettiin... kardaanista johtuvat jyrinät kyllä lakkas mutta tuolla 80km/h kieppeille on semmosta ihme täristämistä mikä tuntuu persees...oon käyny kans lähes kaikki läpi ja tulin siihen tulokseen et jos se on loppujen lopuks perä tai vaihteisto niin kyllä ilmottaa myöhemmin...ei muutakun ajoo vaan :)
Samoin, pientä vipraamista omassakin, (ei siis kori tärise) mutta kovaa ajoa vaan, kerran ei syy paljastunut. :lol:
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

ft79 kirjoitti:

tyyppi vika??
:
Tyypillinen vika..
Vai pitäiskö sanoa "yleinen harmi".. Samoin kuin täristävät jarrulevyt ja väljät alatukivarren puslat.

..ei mullakaan noita vikoja ole. mutta monilla on. 8)
1jauho

Viesti Kirjoittaja 1jauho »

melko varmasti öljypohja ottaa kiinni siihen poikittaispalkkiin auton alla.
jarkkoo
Viestit: 359
Liittynyt: 21 Heinä 2005 00:50

Viesti Kirjoittaja jarkkoo »

Kaverilla oli kanssa kummallista jyristystä Sierrassa, jota luultiin toki aluksi kardaanista johtuvaksi.

Syyksi paljastui loppupeleissä toinen takapyöränlaakeri, joka ei ääntänyt, eikä renkaan vaihdon yhteydessäkään tuntunut väljältä. Petti sitten aivan yllättäen lopullisesti nastarenkaiden "sisäänajon" yhteydessä. Laakeri oli kirjaimellisesti räjähtänyt, avatessa tuli rojut syliin.

Tai näin ainakin auton omistajan höpötyksistä ymmärsin, oli laakerin vaihdolla hävinnyt jyristys. Eli ihan ideana vain, kannattaa tarkistaa.
2021 Tesla Model 3 LR
Avatar
Henna
Viestit: 255
Liittynyt: 05 Helmi 2005 17:26
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Henna »

No laakerihan tossa nyt on aika huonossa kunnossa mut en minä kyllä usko et se tolleen jyristäis, kuvittelisin et se silloin ois vähä niinku toispuoleista.

Ja miten se öljypohja nyt siihen poikittaispalkkiin yht´äkkiä kiinni ottaisi??

Ja sit vaan sanotaan et kovaa ajoa, ei sillä kohta enää voi ajaa kun ei hermot kestä. Kun on tota vikaa enemmänkin, ikkunaakaan ei voi pitää kiinni kun pakokaasut pöllyää sisälle. Ja sit vielä pitäis jotain jyrinää kestää. 8)

Niin eikös se kardaanin tasapainotus kuitenkin ole aika kallista lystiä? Varmaan ennemmin kannattaa ostaa joltain sellainen ja kokeilla jos se pelittäis, eihän ne kardaanit kuitenkaan paljoa maksa.
Tietty sen lootan ja kardaanin välisen kuminkin vois tarkistaa.

Joo eipä ole tolla mun romullakaan hirveesti rauhallista ajoa harrastettu kun kuski on tälläinen rämäpää joka vähät välittää pienistä. :D
"Pelastakaa Sierrat Ry" =D

*Tällä hetkellä vahvasti muun merkin parissa, ikuisuusprojekti(XR4i korinvaihto) edelleen olemassa vaan kuinka kauan...
Vastaa Viestiin