duckworth kirjoitti: ↑11 Touko 2024 18:33
Ihan terveenä kyseenalaistuksena, mutta oletteko miettineet mihin tarvitsette sitä lukkoa tosiasiassa 200-heppaisessa etuvetoautossa? Lähtökohtasesti asia jossa tollanen pieni etuveto loistaa ehkä eniten lienee sisään kääntyminen, lukollahan saa tossakin tilanteessa aliohjaamista taattua
Toki vetopitoa kai tulee parannettua homnmaamalla sen lukon, kun "ei sudi enää vaan yhdellä"-skenaario saadaan toteutettua, mutta vaikea uskoa että ST Fiestalla olisi niin tolkuttoman vaikea päästä liikkeelle kesällä että sen tähden pitäisi olla lukko askissa. Myöskin tuo pohdinta ajaa 6-vaihteella 50km/h vähän huvitti, itsellänikin on yhdessä autoistani 6-lovinen laatikko ja ei kyllä tee mieli ajaa kutosella kuin maantiellä, sielläkin vähän hölmön pitkä vaihde.
PS. Minua ei myöskään "korpea" kenenkään autovalinnen kohdistuminen ST:hen, mulla nimittäin itselläni kaksi ton tehoista autoa, joissa alustarakenteet hiukka eri tasoa kuin ilmeisesti jäykkätaka-akselisessa Fiestassa (johon ei ilmeisesti koskaan saatu Focuksessa käytettyä nerokasta control blade- ratkaisua), kunhan vaan pohdiskelen ääneen.
Moniko näistä on enää 200 heppanen kun softalla saa reilusti lisää tehoa ja vääntöä, mulla Stage2 275 hp / 410 Nm.
Lukon järkevyydestä
Jos hankit ST:n ympärivuotiseksi käyttöautoksi, niin huomioithan, että Suomessa on 6 kk liukkaita kelejä vuodessa. Tuo kysymys lukon järkevyydestä voidaan esittää myös nelivetokuskeille, missä päin suomea kaupunkiolosuhteissa tarvitsee nelivetoisen maasturin? Ei varmaan missään, mutta moni kehuu talviajon helppoutta. Mutta koska tässä mun Fiestassa oli lukko jo vakiona, en ole koskaan päässyt testamaan autoa ilman lukkoa. Sateella sutii tosi herkästi lukonkin kanssa eli nätisti pitää liikkeelle lähteä jos vähänkin huono pito niin voin kuvitella miten sporttista ajo olisi Stage2 softalla 275 hp / 410 Nm ilman lukkoa, etenkin märällä tiellä.
Vaihteet ja nopeudet
Itse ajan aina mahdollisimman pienellä vaihteella, niin että kaupungissa moottorin kierrokset n. 3000, maantiellä ja kovemmissa vauhdeissa jopa 4000. Näin lataa akkua ja eikä karstoitu moottori. Nämäkään eivät ole mitään periaatteita, vaan ihan käytännössä havaittuja kierroslukuja joita oma ajotapa tuottaa. Toki kun matka on satoja kilsoja niin kierrokset saattaa tippua jopa 2500:aan ja alle jos vakkarin kanssa ajelee kutosella. Huom! en pidä mitään ajopäiväkirjaa, joten kaikki luvut hatusta heitettyjä, näitä muistan nähneeni.
Wikistä lainattua:
Ilman tasauspyörästön lukkoa moottorista tuleva teho siirtyy tasauspyörästön välityksellä sille renkaalle, jonka pyörittäminen vaatii vähemmän voimaa. Kun renkaan ja maan välinen kitka on tarpeeksi pieni, rengas pyörii paikoillaan (sutii, kumi palaa), ja kaikki moottorin teho katoaa tämän renkaan välityksellä, toisen pysyessä paikallaan.
Ollessaan kytkettynä tasauspyörästön lukko nimensä mukaisesti poistaa tasauspyörästön toiminnasta, jolloin yhtenäinen vetoakseli pyörittää kumpaakin rengasta samalla nopeudella. Näin saadaan hyödynnettyä toisen renkaan alla mahdollisesti oleva suurempi pito.
Haittapuolena tällöin on ajoneuvon puskeminen käännöksissä, minkä vuoksi tasauspyörästön lukon ollessa kytkettynä tulisi välttää jyrkkiä käännöksiä. Koska tasauspyörästö ei tällöin tasaa vetävien pyörien eri nopeuksia, nopeuksien tasaus tapahtuu renkaan ja tienpinnan välissä, mikä saattaa hajottaa tasauspyörästön mikäli tienpinta on kohtalaisen luistamatonta materiaalia. Käytännössä vetävien pyörien pyörimisnopeusero on siis tasattava jotenkin, ja tasaus tapahtuu joko pyörän väkisin sutiessa tai tasauspyörästön rakenteen pettäessä. Poikkeuksen tekee esimerkiksi rallikäyttö, jossa tavoitteena on, että molemmat pyörät sutivat kaarteessa. Oma kokemus: lukko on / voi olla sateella vaarallinen mm. motarin rampeissa jos ei ole malttia, ainakin oma ST puski hulluna 225 renkailla ja lopetin sateella leikkimisen siihen yhteen kertaan, sen verran säikäytti kun nippa nappa pysy rampilla.