Ford Fiesta ST 2018

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
duckworth
Viestit: 3875
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja duckworth »

ärräpärrä kirjoitti: 12 Touko 2024 16:28 Tuohon 50 kuutosella .... Ainakin vanhoilla ST:llä on ajettu 300 000 km kun vain on vaihdeuttu öljyt ajoissa ja käytetty oikeata öljyä. Tämä siis alkuperäisella autolla.
Yleinen näkemys.
ärräpärrä kirjoitti: 12 Touko 2024 16:28 Juttelin tuossa erään vanhan kaverin kanssa joka myy autoja ammatikseen ja kertoi että maksavat /hyvittävät paljon vahemmän st:stä joissa on mountune.
No autoja työkseen myyvät varmaan juuri tietävätkin eniten niiden tekniikasta ja ylläpidosta :roll:
ärräpärrä kirjoitti: 12 Touko 2024 16:28 Kyllä 50 voi ajaa kutosella pintakaasulla tasaista kun ei vaan nopeasti lisää kaasua.
Onnistuu luultavasti aika monella autolla jossa yli 100 heppainen tekniikka, mutta itse en ole saanut kiinni hyödyistä enkä huveista ajaa suurimalla vaihteella kierokset alle 1500rpm, kai säästää siinä ehkä desin parin bensaa.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
hapelo
Viestit: 999
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja hapelo »

ärräpärrä kirjoitti: 12 Touko 2024 16:28 Tuohon 50 kuutosella .... Ainakin vanhoilla ST:llä on ajettu 300 000 km kun vain on vaihdeuttu öljyt ajoissa ja käytetty oikeata öljyä. Tämä siis alkuperäisella autolla. Suuri osa noista joihin on laitettu mountune on hajonnut. Niissä monet moottorit ovat rikkoutuneet jo reilustu alle 100 000 km.
Lieneekö syynä se, että niillä tulee ajettua liian suurella vaihteella hiljaa tuon mountunnen mahdollistavan paremman väännön vuoksi. Juttelin tuossa erään vanhan kaverin kanssa joka myy autoja ammatikseen ja kertoi että maksavat /hyvittävät paljon vahemmän st:stä joissa on mountune.
Kyllä 50 voi ajaa kutosella pintakaasulla tasaista kun ei vaan nopeasti lisää kaasua.
Pointti oli settä että kun on hilkun vajaa 400NM vääntöä,ei se että ajaisin viitäkymppiä sillä kutosella,kyllä toi mun ST saa satikkaa ihan tarvitttavasi...
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 248HP "Lumikki"
duckworth
Viestit: 3875
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja duckworth »

hapelo kirjoitti: 12 Touko 2024 17:25
ärräpärrä kirjoitti: 12 Touko 2024 16:28 Tuohon 50 kuutosella .... Ainakin vanhoilla ST:llä on ajettu 300 000 km kun vain on vaihdeuttu öljyt ajoissa ja käytetty oikeata öljyä. Tämä siis alkuperäisella autolla. Suuri osa noista joihin on laitettu mountune on hajonnut. Niissä monet moottorit ovat rikkoutuneet jo reilustu alle 100 000 km.
Lieneekö syynä se, että niillä tulee ajettua liian suurella vaihteella hiljaa tuon mountunnen mahdollistavan paremman väännön vuoksi. Juttelin tuossa erään vanhan kaverin kanssa joka myy autoja ammatikseen ja kertoi että maksavat /hyvittävät paljon vahemmän st:stä joissa on mountune.
Kyllä 50 voi ajaa kutosella pintakaasulla tasaista kun ei vaan nopeasti lisää kaasua.
Pointti oli settä että kun on hilkun vajaa 400NM vääntöä,ei se että ajaisin viitäkymppiä sillä kutosella,kyllä toi mun ST saa satikkaa ihan tarvitttavasi...
Nimim. S-P-H taisi olla se joka ekana tota kutosella viittäkymppiä pohti, joten häntä luultavasti koski tuo(kin) argumentti...?

EDIT:
S-P-H kirjoitti: 04 Touko 2024 17:24
-ST anto ajaa kutosella jo viidestä kympistä. Omassa kone resonois ja suosittelis pienempää samassa vauhdissa.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
ärräpärrä
Viestit: 607
Liittynyt: 10 Huhti 2016 21:14

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja ärräpärrä »

hapelo kirjoitti: 12 Touko 2024 17:25
ärräpärrä kirjoitti: 12 Touko 2024 16:28 Tuohon 50 kuutosella .... Ainakin vanhoilla ST:llä on ajettu 300 000 km kun vain on vaihdeuttu öljyt ajoissa ja käytetty oikeata öljyä. Tämä siis alkuperäisella autolla. Suuri osa noista joihin on laitettu mountune on hajonnut. Niissä monet moottorit ovat rikkoutuneet jo reilustu alle 100 000 km.
Lieneekö syynä se, että niillä tulee ajettua liian suurella vaihteella hiljaa tuon mountunnen mahdollistavan paremman väännön vuoksi. Juttelin tuossa erään vanhan kaverin kanssa joka myy autoja ammatikseen ja kertoi että maksavat /hyvittävät paljon vahemmän st:stä joissa on mountune.
Kyllä 50 voi ajaa kutosella pintakaasulla tasaista kun ei vaan nopeasti lisää kaasua.
Pointti oli settä että kun on hilkun vajaa 400NM vääntöä,ei se että ajaisin viitäkymppiä sillä kutosella,kyllä toi mun ST saa satikkaa ihan tarvitttavasi...
Tuo on aika hyvä vääntö noin pieneen autoon ja moottoriin. Omassa 500nM tosin heppoja 340. Mutta noin suhteutettuna.
hapelo
Viestit: 999
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja hapelo »

ärräpärrä kirjoitti: 12 Touko 2024 19:32
hapelo kirjoitti: 12 Touko 2024 17:25

Pointti oli settä että kun on hilkun vajaa 400NM vääntöä,ei se että ajaisin viitäkymppiä sillä kutosella,kyllä toi mun ST saa satikkaa ihan tarvitttavasi...
Tuo on aika hyvä vääntö noin pieneen autoon ja moottoriin. Omassa 500nM tosin heppoja 340. Mutta noin suhteutettuna.


Olet siis ompelukoneen hommanut...
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 248HP "Lumikki"
Avatar
fasteST
Viestit: 223
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja fasteST »

duckworth kirjoitti: 11 Touko 2024 18:33 Ihan terveenä kyseenalaistuksena, mutta oletteko miettineet mihin tarvitsette sitä lukkoa tosiasiassa 200-heppaisessa etuvetoautossa? Lähtökohtasesti asia jossa tollanen pieni etuveto loistaa ehkä eniten lienee sisään kääntyminen, lukollahan saa tossakin tilanteessa aliohjaamista taattua :roll: Toki vetopitoa kai tulee parannettua homnmaamalla sen lukon, kun "ei sudi enää vaan yhdellä"-skenaario saadaan toteutettua, mutta vaikea uskoa että ST Fiestalla olisi niin tolkuttoman vaikea päästä liikkeelle kesällä että sen tähden pitäisi olla lukko askissa. Myöskin tuo pohdinta ajaa 6-vaihteella 50km/h vähän huvitti, itsellänikin on yhdessä autoistani 6-lovinen laatikko ja ei kyllä tee mieli ajaa kutosella kuin maantiellä, sielläkin vähän hölmön pitkä vaihde.

PS. Minua ei myöskään "korpea" kenenkään autovalinnen kohdistuminen ST:hen, mulla nimittäin itselläni kaksi ton tehoista autoa, joissa alustarakenteet hiukka eri tasoa kuin ilmeisesti jäykkätaka-akselisessa Fiestassa (johon ei ilmeisesti koskaan saatu Focuksessa käytettyä nerokasta control blade- ratkaisua), kunhan vaan pohdiskelen ääneen.
Moniko näistä on enää 200 heppanen kun softalla saa reilusti lisää tehoa ja vääntöä, mulla Stage2 275 hp / 410 Nm.

Lukon järkevyydestä
Jos hankit ST:n ympärivuotiseksi käyttöautoksi, niin huomioithan, että Suomessa on 6 kk liukkaita kelejä vuodessa. Tuo kysymys lukon järkevyydestä voidaan esittää myös nelivetokuskeille, missä päin suomea kaupunkiolosuhteissa tarvitsee nelivetoisen maasturin? Ei varmaan missään, mutta moni kehuu talviajon helppoutta. Mutta koska tässä mun Fiestassa oli lukko jo vakiona, en ole koskaan päässyt testamaan autoa ilman lukkoa. Sateella sutii tosi herkästi lukonkin kanssa eli nätisti pitää liikkeelle lähteä jos vähänkin huono pito niin voin kuvitella miten sporttista ajo olisi Stage2 softalla 275 hp / 410 Nm ilman lukkoa, etenkin märällä tiellä.

Vaihteet ja nopeudet
Itse ajan aina mahdollisimman pienellä vaihteella, niin että kaupungissa moottorin kierrokset n. 3000, maantiellä ja kovemmissa vauhdeissa jopa 4000. Näin lataa akkua ja eikä karstoitu moottori. Nämäkään eivät ole mitään periaatteita, vaan ihan käytännössä havaittuja kierroslukuja joita oma ajotapa tuottaa. Toki kun matka on satoja kilsoja niin kierrokset saattaa tippua jopa 2500:aan ja alle jos vakkarin kanssa ajelee kutosella. Huom! en pidä mitään ajopäiväkirjaa, joten kaikki luvut hatusta heitettyjä, näitä muistan nähneeni.

Wikistä lainattua:
Ilman tasauspyörästön lukkoa moottorista tuleva teho siirtyy tasauspyörästön välityksellä sille renkaalle, jonka pyörittäminen vaatii vähemmän voimaa. Kun renkaan ja maan välinen kitka on tarpeeksi pieni, rengas pyörii paikoillaan (sutii, kumi palaa), ja kaikki moottorin teho katoaa tämän renkaan välityksellä, toisen pysyessä paikallaan.

Ollessaan kytkettynä tasauspyörästön lukko nimensä mukaisesti poistaa tasauspyörästön toiminnasta, jolloin yhtenäinen vetoakseli pyörittää kumpaakin rengasta samalla nopeudella. Näin saadaan hyödynnettyä toisen renkaan alla mahdollisesti oleva suurempi pito.

Haittapuolena tällöin on ajoneuvon puskeminen käännöksissä, minkä vuoksi tasauspyörästön lukon ollessa kytkettynä tulisi välttää jyrkkiä käännöksiä. Koska tasauspyörästö ei tällöin tasaa vetävien pyörien eri nopeuksia, nopeuksien tasaus tapahtuu renkaan ja tienpinnan välissä, mikä saattaa hajottaa tasauspyörästön mikäli tienpinta on kohtalaisen luistamatonta materiaalia. Käytännössä vetävien pyörien pyörimisnopeusero on siis tasattava jotenkin, ja tasaus tapahtuu joko pyörän väkisin sutiessa tai tasauspyörästön rakenteen pettäessä. Poikkeuksen tekee esimerkiksi rallikäyttö, jossa tavoitteena on, että molemmat pyörät sutivat kaarteessa. Oma kokemus: lukko on / voi olla sateella vaarallinen mm. motarin rampeissa jos ei ole malttia, ainakin oma ST puski hulluna 225 renkailla ja lopetin sateella leikkimisen siihen yhteen kertaan, sen verran säikäytti kun nippa nappa pysy rampilla.
hapelo
Viestit: 999
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja hapelo »

Moro

Samoilla linjoilla minäkin,kostea/liukas pinta niin ne mutkat pitää ottaa tosissaan...ei auta quaifenlukko siinä
Sama pätee talvella varsinkin kitkoilla saa kaasun kanssa olla varovainen

Kuiva kesäkeli,hyvä asfaltti niin mutkaan kaasua ei jarrua...toi ST:n lukko poikkeaa perinteisestä siinä että se lisää vääntöä ulkokurviin ja himmailee sisäkurviin...

Ja olen ajanut sekä lukolla että ilman ST-Fiestaan ja ero on huomattava,vetelyä ja sutimista enemmän ilman lukkoa.Perfomance Pack kannattaa panna mieleen jos ST:tä halajaa juuri ton lukon takia...launchcontrol,no jaa kerran kokeillut ja kolina mahtava,tarvitsisi uretaanikiinnikkeet moottoriin

Harri
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 248HP "Lumikki"
Don MC
Viestit: 273
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Ajatteko te noilla laillista ja turvallista nopeutta lainkaan? Ainakaan ST Fiestaa ei lukemani perusteella kannata ostaa käytettynä ollenkaan. Ne on kaikki loppuun rääkätty.

EDIT: ;)
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
ärräpärrä
Viestit: 607
Liittynyt: 10 Huhti 2016 21:14

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja ärräpärrä »

Don MC kirjoitti: 18 Touko 2024 01:19 Ajatteko te noilla laillista ja turvallista nopeutta lainkaan? Ainakaan ST Fiestaa ei lukemani perusteella kannata ostaa käytettynä ollenkaan. Ne on kaikki loppuun rääkätty.

EDIT: ;)
Miten sitten muulla tavalla voi ostaa Ford Fiesta ST:n kuin käytettynä? Olisit kirjoittanut että Ford Fiesta ST:tä ei kannata ostaan lainkaan.
hapelo
Viestit: 999
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja hapelo »

Don MC kirjoitti: 18 Touko 2024 01:19 Ajatteko te noilla laillista ja turvallista nopeutta lainkaan? Ainakaan ST Fiestaa ei lukemani perusteella kannata ostaa käytettynä ollenkaan. Ne on kaikki loppuun rääkätty.

EDIT: ;)
Ainakin itse olen viisaasti viritellyt ja reippaasti ajanut,sääntöjen ja rajoitusten puitteissa👍
Toki kun meillä maalla on hyviä mutkateitä niin joskus innostuu...ainakaan mun ST:tä ei ole rieskottu millään tavalla

Ne kiertopalkinnot sitten ehkä eri asia🤔

Harri
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 248HP "Lumikki"
Murakka
Viestit: 100
Liittynyt: 26 Touko 2018 23:34

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja Murakka »

Uutta vannetta alle

Kuva
ärräpärrä
Viestit: 607
Liittynyt: 10 Huhti 2016 21:14

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja ärräpärrä »

Sulla on tuo ainoa" uusilestinen" 3-ovinen Suomessa. Muistatko koska allekirjoitit tilaussopimuksen. Itse allekirjoitin tilaussopimuksen 31.5.2021 jolloin tilaukseen meni "vanha naamainen" 3-ovinen Performance Blue kaikiilla varusteilla paitsi led-valot. Lokakuussa 2021 ilmoitetiin, että sen valmistus on loppunut. Olin tyhmä kun en vaihtant sisällä ollutta tilausta vihreään 3-oviseen uusi naamaiseen.
Ne jotka olivat tilanneet 3-ovisen eivät sitä saaneet, vaan joutuivat tyytymään 5-oviseen. Kaksi perui tilauksensa kun eivät saaneet 3-ovista ja eivät halunneet tarjottua 5-ovista ja liikkeet ottivat 5-oviset itselleen 10/2022 kun ne saapuivat. Toinen oli punainen Hämeenlinnassa ja toinen musta Kuopion Joupilla.
hapelo
Viestit: 999
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja hapelo »

Murakka kirjoitti: 19 Touko 2024 12:57 Uutta vannetta alle

Kuva
Aika tyylikkäät ovat,saisiko kuvaa lähempää?
Musta on hienot,mulla oli "Mirrissä"(Sport Silver 2012 Fiesta)

Harri
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 248HP "Lumikki"
Murakka
Viestit: 100
Liittynyt: 26 Touko 2018 23:34

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja Murakka »

hapelo kirjoitti: 19 Touko 2024 14:26
Murakka kirjoitti: 19 Touko 2024 12:57 Uutta vannetta alle

Kuva
Aika tyylikkäät ovat,saisiko kuvaa lähempää?
Musta on hienot,mulla oli "Mirrissä"(Sport Silver 2012 Fiesta)

Harri


Nämä vanteet

https://www.fordvarusteet.fi/py%C3%B6r% ... 2/2509807/
Murakka
Viestit: 100
Liittynyt: 26 Touko 2018 23:34

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja Murakka »

ärräpärrä kirjoitti: 19 Touko 2024 14:16 Sulla on tuo ainoa" uusilestinen" 3-ovinen Suomessa. Muistatko koska allekirjoitit tilaussopimuksen. Itse allekirjoitin tilaussopimuksen 31.5.2021 jolloin tilaukseen meni "vanha naamainen" 3-ovinen Performance Blue kaikiilla varusteilla paitsi led-valot. Lokakuussa 2021 ilmoitetiin, että sen valmistus on loppunut. Olin tyhmä kun en vaihtant sisällä ollutta tilausta vihreään 3-oviseen uusi naamaiseen.
Ne jotka olivat tilanneet 3-ovisen eivät sitä saaneet, vaan joutuivat tyytymään 5-oviseen. Kaksi perui tilauksensa kun eivät saaneet 3-ovista ja eivät halunneet tarjottua 5-ovista ja liikkeet ottivat 5-oviset itselleen 10/2022 kun ne saapuivat. Toinen oli punainen Hämeenlinnassa ja toinen musta Kuopion Joupilla.


Muistaakseni tilasin 11/21
ärräpärrä
Viestit: 607
Liittynyt: 10 Huhti 2016 21:14

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja ärräpärrä »

No voi hitto. Tuolloin 31.5.-21 olisi siis saanut takuuvarmasti 3-ovisen. Nyt ei enää saa koskaan mistään ellei hae Saksasta.
S-P-H
Viestit: 621
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Itelläki oli 7/21 edessä päätös et St-Line vai ST ja jos olisin tienny et Fiestan valmistus lopetetaan, niin olisin varmasti tilannut ST:n. Se oli performance packilla ja kaikilla talvivarusteilla 37000 eur ni jäin sillon empimään.

Mulle kävi sama uudestaan I20 N:n kanssa. Minulle tarjottiin näemmä viimeistä Suomeen tullutta ja sitten sen tuonti lopetettiin. Harmi kun näitä pieniä autoja lakkautetaan.

Palaten aikasempaan sanomaani ni tosiaan tarkotin et ST:ssä nöyrä kone ja myös voi ajaa matalilla kierroksilla ja säästää polttoainetta kovempaan ajoon. Autossa on suosituslogot ylöspäin tai alapäin, kun auto tulkitsee tarvetta. ST:llä pysty ajaa isommilla vaihteilla kuin mun autolla. Ehkä välityskysymys.

Sehän tuon auton hienous on et se käy aivan normi Fiestasta ja sitten löytyy ominaisuuksia kun leikittää tai menee radalle (tiedän rajoitteet ja puutteet).

Vaikka Fiestassa onkin jäykkä taka-akseli, niin Duckworth kun myös tykkäät Chris Harrisin arvioista ni ei hän montaa pahaa sanaa sanonut Fiesta ST:n ajettavuudesta.
ex Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
duckworth
Viestit: 3875
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja duckworth »

S-P-H kirjoitti: 19 Touko 2024 18:24 Vaikka Fiestassa onkin jäykkä taka-akseli, niin Duckworth kun myös tykkäät Chris Harrisin arvioista ni ei hän montaa pahaa sanaa sanonut Fiesta ST:n ajettavuudesta.
Kukapa autoilua/ajamista arvostava ei tykkäisi hänen ajosuoritteistaan... mutta viittaat varmaan tähän CH:n koeajoon?

https://www.youtube.com/watch?v=_WFkc75AhmY


Tuossahan kyllä kehuu että auto on hauska, hauska siis tuollaiseen ajoon, mutta missään kohtaa ei mainita haastavuutta/palkitsevuutta, right? Ehkäpä siksi Harris itsekin ajaa GT3 Touringilla siviilissä, eikä hot- tai super hatcheillä.

PS. Fiestassa on kyllä hienoja teknisiä ratkaisuja, kuten tuo moottori, joka on jännä concepti, ja tuo flat shiftaaminen on varmasti makoisaa myös, joten joillekin takuulla sopiva peli, vaikkei oma mieltymys meekään Fiestan laariin :D
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
S-P-H
Viestit: 621
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Se mistä Chris Harrisissa erityisesti pidän on hänen taito arvioida auto aina sen kontekstissa. Hän ei vertaile Porschea Fiestaan. Mk8 Fiesta ST on normaali pieni henkilöauto, joka on kiva ajaa. Vaikka auto ei ole sinun mieleen, kannattaa ehdottomasti koeajaa joskus, jos et jo ole.

FasteST joskus sanoi hyvin, että on ajanut ja omistanut "sporttisempiakin" autoja, mutta pitää siitä millainen Fiesta on ja mitä siitä saa tehtyä.
ex Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
hapelo
Viestit: 999
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja hapelo »

S-P-H kirjoitti: 19 Touko 2024 21:19 Se mistä Chris Harrisissa erityisesti pidän on hänen taito arvioida auto aina sen kontekstissa. Hän ei vertaile Porschea Fiestaan. Mk8 Fiesta ST on normaali pieni henkilöauto, joka on kiva ajaa. Vaikka auto ei ole sinun mieleen, kannattaa ehdottomasti koeajaa joskus, jos et jo ole.

FasteST joskus sanoi hyvin, että on ajanut ja omistanut "sporttisempiakin" autoja, mutta pitää siitä millainen Fiesta on ja mitä siitä saa tehtyä.


Ja pienellä rahalla saa paljon aikaan,se kallistuksenvakaaja taakse...siellä on valmiiksi kaikki...
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 248HP "Lumikki"
Avatar
fasteST
Viestit: 223
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja fasteST »

Don MC kirjoitti: 18 Touko 2024 01:19 Ajatteko te noilla laillista ja turvallista nopeutta lainkaan? Ainakaan ST Fiestaa ei lukemani perusteella kannata ostaa käytettynä ollenkaan. Ne on kaikki loppuun rääkätty.

EDIT: ;)
En minä ainakaan ole autoa rääkännyt, just tarkistin tulpat ja ihan on kaikki kunnossa myös myllyssä. Kaikki huollot tehty ajallaan, jopa laatikon öljyt vaihdettu, mittarissa on kilsoja 32 tkm ja otettu uutena käyttöön 2020 eli vasta sisäänajaettu :thumbup:

Mullahan on sitten tosi nopeaan ajoon simulaattori, jolla ajaminen on sitten hiukan halvempaa ja voin ajaa siinä millä tahansa autolla.

Fiesta ST on siis loistava katuauto, yhtään rajumpaa ei tarvitse koska missään ei kadulla / maantiellä voi näitäkään tehoja laillisesti testata.

Radalla ajaessa Fiestan ominaisuudet loppuu kuitenkin aika pian, esim. Kymiringille auto on aivan liian heppoinen edelleen. Radalla on hyvä testata autoon tehtyjä muutoksia kun ei ole nopeusrajoituksia eikä hirveesti muuta liikennettä. Ratapäivät ei ole autokilpailu, toki siellä voi rääkätä heikon auton rikki kuten moottorilehti teki taannoin https://moottori.fi/testi/kesaauto-kymi ... n-raakkia/

Tässä muuten esimerkki ajosuoritteesta kun tein Kymiringin rataennätyksen viime vuonna, alle minuutti meni kierrokseen, tätä kyytiä olis kiva ajaa oikealla radalla. Kuten omasta kommentistani voi päätellä, niin simulaattorissa F1 on paperia, ajan kovempia kierrosaikoja kuin Max Verstappen ja haukottelen ajaessa. Videon auto ei ole F1 vaan tuplasti tehokkaampi RedBull X1.

https://www.youtube.com/watch?v=sGPEOirTj5s

Ps. Fiesta on koska tahansa palautettavissa alkuperäiseksi, auto on ostettu omaan käyttöön ei myytäväksi. Näinä aikoina kun nuo sähkärit tekee tuloaan eikä näitä enää edes valmisteta, ei pienintäkään aikomusta vaihtaa autoa kun yhtään parmpaa ei ole edes tarjolla, joten älä pelkää tätä et saa.

EDIT: Ai niin unohtu vielä mainita tosta auton rääkkäämisestä, niin ompa kumma, että auton vahvistaminen ja ominaisuukien parantaminen on tulkittu rääkkäämiseksi?

Uudet jarrut, paremmat renkaat, paranneltu alusta, paranneltu moottorin kartta jne. kaikkea on optimoitu tehtaan jäljiltä. Mielestäni tätä on vain paranneltu tehtaan jäljiltä, mutta kukin voi tulkita tavallaan.

Itse en edes suosittele Fiesta ST:n ostoa, jos vakio Mk8 ST riittää, paljon halvemmalla saa ST-Line mallin.

Lisäteholla on sitten vaan kivempi ajaa kun auto liikahtaa ja tottelee kaasua, sekään ei ole rääkkäämistä vaan jouhevampaa ajoa ja jopa polttoaineen säästöä kun vääntöä lisätty, menee normiajelut ihan pintakaasulla
hapelo
Viestit: 999
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja hapelo »

fasteST kirjoitti: 22 Touko 2024 12:26
Don MC kirjoitti: 18 Touko 2024 01:19 Ajatteko te noilla laillista ja turvallista nopeutta lainkaan? Ainakaan ST Fiestaa ei lukemani perusteella kannata ostaa käytettynä ollenkaan. Ne on kaikki loppuun rääkätty.

EDIT: ;)


EDIT: Ai niin unohtu vielä mainita tosta auton rääkkäämisestä, niin ompa kumma, että auton vahvistaminen ja ominaisuukien parantaminen on tulkittu rääkkäämiseksi?

Uudet jarrut, paremmat renkaat, paranneltu alusta, paranneltu moottorin kartta jne. kaikkea on optimoitu tehtaan jäljiltä. Mielestäni tätä on vain paranneltu tehtaan jäljiltä, mutta kukin voi tulkita tavallaan.

Itse en edes suosittele Fiesta ST:n ostoa, jos vakio Mk8 ST riittää, paljon halvemmalla saa ST-Line mallin.

Lisäteholla on sitten vaan kivempi ajaa kun auto liikahtaa ja tottelee kaasua, sekään ei ole rääkkäämistä vaan jouhevampaa ajoa ja jopa polttoaineen säästöä kun vääntöä lisätty, menee normiajelut ihan pintakaasulla
Kompaan täysin,omaanikin on pidetty huolella...huollot tehty,jarrut laitettu(Bembro),iskarit vaihdettu parempiin(Bilstein),sopivasti viritetty,renkaat 225/35R18...nautinnollista ajoa ja vielä,ei ole rieskottu eikä rääkätty!

Tarkoitus olisi pitää auto hamaan tappiin,vaikkapa sitten ihan harrasteautoksi

Harri
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 248HP "Lumikki"
duckworth
Viestit: 3875
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja duckworth »

S-P-H kirjoitti: 19 Touko 2024 21:19 Se mistä Chris Harrisissa erityisesti pidän on hänen taito arvioida auto aina sen kontekstissa. Hän ei vertaile Porschea Fiestaan. Mk8 Fiesta ST on normaali pieni henkilöauto, joka on kiva ajaa. Vaikka auto ei ole sinun mieleen, kannattaa ehdottomasti koeajaa joskus, jos et jo ole.
Kyllä autoja yleensä verrataan saman luokan vastaaviin, eli joo ei "ei voi verrata paitaa ja housuja toisiina"- fraasi jokseenkin toimii, mutta toisaalta kun miettii itselleen ja ennen kaikkea omalle ajotyylille sopivaa autoa, niin pitää uskaltaa tulla ulos ja läpi niistä viitekehyksistä. Omalla kohdalla takavetoisuus on ehdoton ja kun haetaan kompromissiä arkiajoon, jolloin coupekaan ei oikein sovi, niin porrasperäisyys ja neliovisuus vie voiton ulkonäöllisesti pystyperästä.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
hapelo
Viestit: 999
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja hapelo »

duckworth kirjoitti: 22 Touko 2024 13:15
S-P-H kirjoitti: 19 Touko 2024 21:19 Se mistä Chris Harrisissa erityisesti pidän on hänen taito arvioida auto aina sen kontekstissa. Hän ei vertaile Porschea Fiestaan. Mk8 Fiesta ST on normaali pieni henkilöauto, joka on kiva ajaa. Vaikka auto ei ole sinun mieleen, kannattaa ehdottomasti koeajaa joskus, jos et jo ole.
Kyllä autoja yleensä verrataan saman luokan vastaaviin, eli joo ei "ei voi verrata paitaa ja housuja toisiina"- fraasi jokseenkin toimii, mutta toisaalta kun miettii itselleen ja ennen kaikkea omalle ajotyylille sopivaa autoa, niin pitää uskaltaa tulla ulos ja läpi niistä viitekehyksistä. Omalla kohdalla takavetoisuus on ehdoton ja kun haetaan kompromissiä arkiajoon, jolloin coupekaan ei oikein sovi, niin porrasperäisyys ja neliovisuus vie voiton ulkonäöllisesti pystyperästä.
"Door Slammer" 😂

Harri

P.S. "makunsa kullakin sanoi koira kun muniaan nuoli..."
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 248HP "Lumikki"
hapelo
Viestit: 999
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja hapelo »

Moro!

Jaahas,se olisi ensikuussa toinen katsastus...enpä usko että mitään löytyy,viimeksikin oli päästöt kohdillaan ym.Ehkä koiranluut🤔Se mikä pitää pitää vaihtaa on koneen takakiinnike,siitä jo mainittiin viimeisessä huollossa.Hintaa en tiedä mutta pitänee hankkia uretaanikiinnike,ei kolise vielä mutta niinkuin sanoin pidetään "Lumikista" hyvää huolta👍

Ja ilmastointi huolto,taalat vilisee silmissä...ajettu n. 82000 eli kuudennen vuoden huolto(120K)Näemmä isompi huolto...tulpat,ym,ym...

Harri
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 248HP "Lumikki"
Vastaa Viestiin