1.0 VS 1.5 ecoboost.

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Veevee
Viestit: 27
Liittynyt: 30 Loka 2021 18:28

1.0 VS 1.5 ecoboost.

Viesti Kirjoittaja Veevee »

Morjenstas!

Itsellämme on nyt alla 2018 käyttöönotettu ja 114tkm ajettu ,1.0 ecoboost+manuaali focus. Takana on 2013-vuoden vastaava, josta öljymuhju sihdissä klassisesti räjäytti koneen. No tästä näin myöhäisesti oppineena on alkanut hirvittämään tuo ajatus tulevasta ja haluaisinkin nyt kuulla plussia ja miinuksia ja mielipiteitä siitä olisiko aivan älytöntä vaihtaa kyseinen litranen tuohon isompaan 1.5 ecoboostiin.

Vaihdokkivaihtoehdot ovat kaikki 2015-2017 automaatilla varustettuja, suurinpiirtein nykyisen kilometreillä olevia 1.5ecoboosteja, focuksen farkkuja ja mondeoita. Mitenkäs laatikko? Onko sama boksi, kuin litrasessa ja ei kestä esimerkiksi ryömittämistä (jos oikein muistan niin litrasessa ainakin ylikuumentumista ruuhkissa (onko niitä edes suomessa :lol: ))

Tietenkin ainahan nuo ovat yksilöitä ja ylläpidosta kiinni, mutta perusperiaatteena!

Ajatuksia ja kommentteja, risuja ja ruusuja Khiiiitous!
Taunusautomaatti
Viestit: 2070
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

eiköhän se ole kaikissa nykyaikaisissa automaateissa ongelma tuo että eivät kestä ryömittämistä koska niissähän on ihan "tavallinen kytkin" jota robotti sitten luistatttaa.... Eli teknisesti samanmoinen kuin manuaalin kytkin....luistatus hinkkaa levyä.
Märkäkytkin kestänee paremmin kuin kuiva. Mutta ei tietty kumpikaan vastaan hyrdaulista automaattia joka kestää luistatusta eri lailla...mutta vie enempi bensaa....
duckworth
Viestit: 3717
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Taunusautomaatti kirjoitti: 09 Touko 2024 11:19 eiköhän se ole kaikissa nykyaikaisissa automaateissa ongelma tuo että eivät kestä ryömittämistä koska niissähän on ihan "tavallinen kytkin" jota robotti sitten luistatttaa....
Kyllähän nykyautomaateistakin valtaosa taitaa olla DCT ja jopa momenttimuuntimella, eli ei ne kaikki oo robottiautomaatteja ;)
Taunusautomaatti kirjoitti: 09 Touko 2024 11:19 Mutta ei tietty kumpikaan vastaan hyrdaulista automaattia joka kestää luistatusta eri lailla...mutta vie enempi bensaa....
Veikkaisin että tän päivän 8-vaihteinen momenttimuunninaski vie vähemmän ku manuaali :D
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
yritäedes
Viestit: 2169
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Veevee kirjoitti: 08 Touko 2024 21:44 Morjenstas!

Itsellämme on nyt alla 2018 käyttöönotettu ja 114tkm ajettu ,1.0 ecoboost+manuaali focus. Takana on 2013-vuoden vastaava, josta öljymuhju sihdissä klassisesti räjäytti koneen. No tästä näin myöhäisesti oppineena on alkanut hirvittämään tuo ajatus tulevasta ja haluaisinkin nyt kuulla plussia ja miinuksia ja mielipiteitä siitä olisiko aivan älytöntä vaihtaa kyseinen litranen tuohon isompaan 1.5 ecoboostiin.

Vaihdokkivaihtoehdot ovat kaikki 2015-2017 automaatilla varustettuja, suurinpiirtein nykyisen kilometreillä olevia 1.5ecoboosteja, focuksen farkkuja ja mondeoita. Mitenkäs laatikko? Onko sama boksi, kuin litrasessa ja ei kestä esimerkiksi ryömittämistä (jos oikein muistan niin litrasessa ainakin ylikuumentumista ruuhkissa (onko niitä edes suomessa :lol: ))

Tietenkin ainahan nuo ovat yksilöitä ja ylläpidosta kiinni, mutta perusperiaatteena!

Ajatuksia ja kommentteja, risuja ja ruusuja Khiiiitous!
2015-2017 Focuksessa (Mk3.5) oli siis 1.5 ecoboost nelisylinterinen kuivalla jakopään hihnalla. Ketjuvetoinen 1.5 kolmisylinterinen tuli vasta Mk4 2018-2019.
Tuossa nelisylinterisessä on ollut huolia kannentiivisteen ja sylinteriputkien kanssa, varsinkin jos kone on päässyt ylikuumenemaan. Mutta eihän ne tietenkään kaikki hajoa - paljon hyvääkin tuossa moottorissa on. Mutta onko se 7-9 vuotiaana "varmempi vaihtoehto" nykyiselle, on mielestäni hieman kyseenalaista. Jos nykyinen auto toimii hyvin, niin vaihdattaa siihen jakohihnan, jos ei ole jo vaihdettu, öljynpumpun hihnan ja puhdistuttaa öljysihdin? Ja varmasti oikeat öljyt sisään!
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Veevee
Viestit: 27
Liittynyt: 30 Loka 2021 18:28

Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.

Viesti Kirjoittaja Veevee »

Noh. Kysytäänpäs sitten näin päin. Jos itselläsi olisi valittavana joko mk3.5 1.0 ecoboost manuaaliaskilla (125hv) tai mk3.5 1.5 ecoboost automaatilla (182hv) kumpaisessakin 115tkm +-10tkm niin kumpaan kallistuisit.

Minua lähtökohtaisesti ihan hieman sieppaa tuo litraiseen liittyvä, täälläkin ehdotettu ”vaihda jakopää 70tkm välein” kun valmistaja lupaa ~260tkm ja vanhat hihnakoneetkin oli 160tkm. On aikamoista mielestäni teettää 1500€ remontteja kolmanneksella valmistajan lupaamista kilometreistä ja aikakin olisi omilla ajoilla reippaasti alle puolet.

Olen kyllä autona tykännyt, liikkuu ihan kivasti (voisi jerkkua enemmänkin olla) ajettavuus on varsin passeli ja eipä tuo huonon näköinenkään ole. Tekniikka enimmäkseen nyt huolettaa. Jos jokin porsii(viittaus niihin kansiin), sillon korjataan ja silloin ei voi kitistä. Mutta mielestäni on kohtuutonta ja vastuutonta yhtiöltäkin ilmoittaa tähtitieteellisiä lukuja ajoneuvoilleen esimerkiksi jakopään vaihdolle jos se ei kuitenkaan pidä paikkaansa kuin murto-osalla.

Lisäyksenä vielä että melko varmaa on että vanhassa porsineessa yksilössä oli käytetty vääriä öljyjä joskus ja nykyiseen onkin vaihdettu VARMASTI oikeita (ainakin itsemme toimesta) öljyjä 10-15tkm välein.
Viimeksi muokannut Veevee, 09 Touko 2024 19:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Veevee
Viestit: 27
Liittynyt: 30 Loka 2021 18:28

Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.

Viesti Kirjoittaja Veevee »

duckworth kirjoitti: 09 Touko 2024 12:11
Taunusautomaatti kirjoitti: 09 Touko 2024 11:19 eiköhän se ole kaikissa nykyaikaisissa automaateissa ongelma tuo että eivät kestä ryömittämistä koska niissähän on ihan "tavallinen kytkin" jota robotti sitten luistatttaa....
Kyllähän nykyautomaateistakin valtaosa taitaa olla DCT ja jopa momenttimuuntimella, eli ei ne kaikki oo robottiautomaatteja ;)
Taunusautomaatti kirjoitti: 09 Touko 2024 11:19 Mutta ei tietty kumpikaan vastaan hyrdaulista automaattia joka kestää luistatusta eri lailla...mutta vie enempi bensaa....
Veikkaisin että tän päivän 8-vaihteinen momenttimuunninaski vie vähemmän ku manuaali :D
Onko tietoa että mikä laatikko tuossa 1.5 ecoboostin perässä on? Sama kuin litrasessa pikkuveljessään? ja vaihtuuko aski jos on rattivaihteellinen vs ainoastaan perinteinen automaattikeppi (ei luulisi?)?
riikomi
Viestit: 996
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Tuolla kun Tiktokia katselee, niin siellä pyörii videoita joissa Ecoboostin öljysiivilä on hihnamujun tukkima. Kuvista ei nopeasti amatöörin silmiin aukene muu kuin se, että hihna on hajonnut ja muju estänyt öljyn kierron.
duckworth
Viestit: 3717
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Veevee kirjoitti: 09 Touko 2024 19:06
duckworth kirjoitti: 09 Touko 2024 12:11

Kyllähän nykyautomaateistakin valtaosa taitaa olla DCT ja jopa momenttimuuntimella, eli ei ne kaikki oo robottiautomaatteja ;)



Veikkaisin että tän päivän 8-vaihteinen momenttimuunninaski vie vähemmän ku manuaali :D
Onko tietoa että mikä laatikko tuossa 1.5 ecoboostin perässä on? Sama kuin litrasessa pikkuveljessään? ja vaihtuuko aski jos on rattivaihteellinen vs ainoastaan perinteinen automaattikeppi (ei luulisi?)?
Nyt kyllä Fordeista enää tiedä, toi mun kommentti oli enemmän generic opinion automaateista :)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Veevee
Viestit: 27
Liittynyt: 30 Loka 2021 18:28

Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.

Viesti Kirjoittaja Veevee »

duckworth kirjoitti: 09 Touko 2024 21:22
Veevee kirjoitti: 09 Touko 2024 19:06

Onko tietoa että mikä laatikko tuossa 1.5 ecoboostin perässä on? Sama kuin litrasessa pikkuveljessään? ja vaihtuuko aski jos on rattivaihteellinen vs ainoastaan perinteinen automaattikeppi (ei luulisi?)?
Nyt kyllä Fordeista enää tiedä, toi mun kommentti oli enemmän generic opinion automaateista :)

Äh no voihan takapuoli. Kun en itsekään ottanut googlesta selvää, ilmeisesti 6f15 tai 6f35 oisivat vaihtoehdot/vaihtoehtoja jotka voisivat olla kyseessä. Mut ainakaan tost -15 ei löydä oikein mitään infoa mistään…🙁
Taunusautomaatti
Viestit: 2070
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

duckworth kirjoitti: 09 Touko 2024 12:11
Taunusautomaatti kirjoitti: 09 Touko 2024 11:19 eiköhän se ole kaikissa nykyaikaisissa automaateissa ongelma tuo että eivät kestä ryömittämistä koska niissähän on ihan "tavallinen kytkin" jota robotti sitten luistatttaa....
Kyllähän nykyautomaateistakin valtaosa taitaa olla DCT ja jopa momenttimuuntimella, eli ei ne kaikki oo robottiautomaatteja ;)
Taunusautomaatti kirjoitti: 09 Touko 2024 11:19 Mutta ei tietty kumpikaan vastaan hyrdaulista automaattia joka kestää luistatusta eri lailla...mutta vie enempi bensaa....
Veikkaisin että tän päivän 8-vaihteinen momenttimuunninaski vie vähemmän ku manuaali :D
Fordillakin vielä kunnon laatikoita? Missä malleissa?
Mitä katsellut huutokaupat commia niin siellä on noita vaihteisto vikaisia powershiftejä myynnissä.
yritäedes
Viestit: 2169
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Veevee kirjoitti: 09 Touko 2024 21:25 Äh no voihan takapuoli. Kun en itsekään ottanut googlesta selvää, ilmeisesti 6f15 tai 6f35 oisivat vaihtoehdot/vaihtoehtoja jotka voisivat olla kyseessä. Mut ainakaan tost -15 ei löydä oikein mitään infoa mistään…
Kyllä se tuo 6f35 pitäisi olla 1.5 nelipyttyisessä Ecoboostissa.
Veevee kirjoitti: 09 Touko 2024 19:03 Noh. Kysytäänpäs sitten näin päin. Jos itselläsi olisi valittavana joko mk3.5 1.0 ecoboost manuaaliaskilla (125hv) tai mk3.5 1.5 ecoboost automaatilla (182hv) kumpaisessakin 115tkm +-10tkm niin kumpaan kallistuisit
Jahas. Jos tuosta valita pitäisi, molemmissa huoltohistoria tiedossa mutta ei sen tarkempaa - niin nyt kyllä kallistun 1.5 ecoboostin puolelle.

Ja 1.0 ecoboostin hihnanvaihtoa jo tuossa vaiheessa ehdotin, koska luulin käytetyistä öljyistä tai huoltohistoriasta olevan jotain epäilyksiä.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Veevee
Viestit: 27
Liittynyt: 30 Loka 2021 18:28

Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.

Viesti Kirjoittaja Veevee »

yritäedes kirjoitti: 10 Touko 2024 08:54
Veevee kirjoitti: 09 Touko 2024 21:25 Äh no voihan takapuoli. Kun en itsekään ottanut googlesta selvää, ilmeisesti 6f15 tai 6f35 oisivat vaihtoehdot/vaihtoehtoja jotka voisivat olla kyseessä. Mut ainakaan tost -15 ei löydä oikein mitään infoa mistään…
Kyllä se tuo 6f35 pitäisi olla 1.5 nelipyttyisessä Ecoboostissa.
Veevee kirjoitti: 09 Touko 2024 19:03 Noh. Kysytäänpäs sitten näin päin. Jos itselläsi olisi valittavana joko mk3.5 1.0 ecoboost manuaaliaskilla (125hv) tai mk3.5 1.5 ecoboost automaatilla (182hv) kumpaisessakin 115tkm +-10tkm niin kumpaan kallistuisit
Jahas. Jos tuosta valita pitäisi, molemmissa huoltohistoria tiedossa mutta ei sen tarkempaa - niin nyt kyllä kallistun 1.5 ecoboostin puolelle.

Ja 1.0 ecoboostin hihnanvaihtoa jo tuossa vaiheessa ehdotin, koska luulin käytetyistä öljyistä tai huoltohistoriasta olevan jotain epäilyksiä.
Ymmärrän siis kyllä ehdotuksen, lähinnä siis perusperiaattena kismittää moisten remonttien teko varotoimenpiteenä kolme kertaa siinä ajassa jonka pitäisi kestää 😅 en ehdotuksesta itsestään nillittänyt!

Ja kiitos että annoit näkemyksen/mielipiteen! Osaatkos sanoa onko tuo 1.5 yhtä tarkka öljyistään kuin litranen tai onko siinä jotain muuta spesifiä asiaa mikä TÄYTYY tehdä/tietää? Ja onko kokemusta tai tietoa tuosta 6f35:sta? Onko hyvä laatikko, itselläni on 0-kokemus automaateista, kahteen kertaan ajanut automaattia😂😅
Taunusautomaatti
Viestit: 2070
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Kyllähän tuo litranen ekotykki tulee olemaan ongelma vanhempana autona kun auton arvo tippuu sinne alle 5keur.
Remmin vaihto varoiksi 80tkm välein a 1700eur on todella kova hinta.... 2.1 cent per km.
Jos et vaihda niin jälleenmyynti voi olla vaikeaa tulavaisuudessa kun tietoisuus lisääntynyt.

Varman päälle vaihdot 80tkm 1700, 160tkm 1700, 240 1700 = 5100eur.
Ja ohjelman mukaan mentynä todennäkönen täystuho ja moottorin vaihto 5000-6000eur.
Hinta sama....

Kun on ajellut ketjukoneilla viimeset 17v ja about 600 000km niin on säästänyt remmin vaihtoja about 12000eur. :thumbup:
Veevee
Viestit: 27
Liittynyt: 30 Loka 2021 18:28

Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.

Viesti Kirjoittaja Veevee »

Nokun tätä minä itsekkin pelkään ja juuri siksi tätä nyt kyselen, että olisiko ideaa vaihtaa siihen 1.5 ecoboostiin. Kyllähän siinä myös kiinnostaa voiman kasvu, mutta kyllä pelko persiissä on isompi faktori😅😂

Siinä jakopää ei ole ilmeisesti yhtä altis ja on perinteinen hihna? Jos sellaista lähtee katsomaan niin mitä siitä tulisi tietää ja tarkistaa huoltokirjan suhteen, entäs kyseinen automaattiloota: risuja, ruusuja? Mitä pitäs tietää
JiiHoo
Viestit: 404
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Meillä on 1.0 Ecoboost 125 hv M6. Jakohihna on vaihdettu 180 000 km:n kohdalla ja pian sen jälkeen ostimme sen ja olemme ajaneet jo 120 000 km lisää ja matka jatkuu. Ei ole ollut ongelmia hihnan eikä laatikonkaan kanssa. Hikoilevan vetarin stefan (alkuperäinen 9 €) vaihdoin 180 000 km:n jälkeen ja samalla vaihdoin vaihteistoöljyn.

Turbo vuoti öljyä ja vaihdettiin 180 000 km:n jälkeen osittain omaan piikkiin. Vuosia myöhemmin polttoainejakotukissa (rosteria!) oli pistesyöpymä mikä aiheutti hiuksenhienon vuodon ja siksi se piti vaihtaa, mutta en nyt muista kilometrejä. Työ ei ollut iso, mutta osa maksoi satasia. :(

Auto ilmoitti viime kesänä, että katalysaattorin tehon on laskenut, mutta lambda-anturin jatkoholkilla tuokin hoituu eikä tarvitse nollaamisia ja päästöt ovat leimalla kunnossa.

Joissakin autolehtien kestotesteissä suorasuihkukoneiden imupuoli on ollut aika tukossa jo 60 000 km:n ajon jälkeen. En tiedä ecoboosterista, mutta herkästi liikkuu ja tehot ovat tallessa.

Kyllä tää auton iän ja kilometrit kestää.
Veevee
Viestit: 27
Liittynyt: 30 Loka 2021 18:28

Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.

Viesti Kirjoittaja Veevee »

JiiHoo kirjoitti: 10 Touko 2024 15:50 Meillä on 1.0 Ecoboost 125 hv M6. Jakohihna on vaihdettu 180 000 km:n kohdalla ja pian sen jälkeen ostimme sen ja olemme ajaneet jo 120 000 km lisää ja matka jatkuu. Ei ole ollut ongelmia hihnan eikä laatikonkaan kanssa. Hikoilevan vetarin stefan (alkuperäinen 9 €) vaihdoin 180 000 km:n jälkeen ja samalla vaihdoin vaihteistoöljyn.

Turbo vuoti öljyä ja vaihdettiin 180 000 km:n jälkeen osittain omaan piikkiin. Vuosia myöhemmin polttoainejakotukissa (rosteria!) oli pistesyöpymä mikä aiheutti hiuksenhienon vuodon ja siksi se piti vaihtaa, mutta en nyt muista kilometrejä. Työ ei ollut iso, mutta osa maksoi satasia. :(

Auto ilmoitti viime kesänä, että katalysaattorin tehon on laskenut, mutta lambda-anturin jatkoholkilla tuokin hoituu eikä tarvitse nollaamisia ja päästöt ovat leimalla kunnossa.

Joissakin autolehtien kestotesteissä suorasuihkukoneiden imupuoli on ollut aika tukossa jo 60 000 km:n ajon jälkeen. En tiedä ecoboosterista, mutta herkästi liikkuu ja tehot ovat tallessa.

Kyllä tää auton iän ja kilometrit kestää.
Joo onhan noita paljonkin ajettuja, kuten aiemminkin jo sanoin pidosta riippuu myös! Nyt toki kyseessä myös se että mietinnässä olevat vaihdokit ovat st-line farkkuja, nykyisen ollessa hatchback m6. Sisätilathan eivät noissa muutu, mutta takakontti on nykyisessä kyllä omaankäyttöön välillä enemmänkin kuin liian pieni vaikka pärjäilty nyt onkin.

Suorasuihkujen ongelmia on juuri imusarjojen tukkeutuminen, kun ei polttoaine ”huuhtele venttiileitä ja reittejä, mutta se kuuluu asiaan, eikä ole mitenkään konetta rikkova ongelma yleensä, ja korjattavissa esim. Pähkinäpuhalluksella joka on pari-muutaman satasen toimenpide ja jälleen ajelee sen puolesta huoletta monen montuista kilometriä iloisesti.
Taunusautomaatti
Viestit: 2070
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Veevee kirjoitti: 10 Touko 2024 10:33 Nokun tätä minä itsekkin pelkään ja juuri siksi tätä nyt kyselen, että olisiko ideaa vaihtaa siihen 1.5 ecoboostiin. Kyllähän siinä myös kiinnostaa voiman kasvu, mutta kyllä pelko persiissä on isompi faktori😅😂

Siinä jakopää ei ole ilmeisesti yhtä altis ja on perinteinen hihna? Jos sellaista lähtee katsomaan niin mitä siitä tulisi tietää ja tarkistaa huoltokirjan suhteen, entäs kyseinen automaattiloota: risuja, ruusuja? Mitä pitäs tietää
Kyllähän isompi kone on aina kevyemmällä rasituksella.
Se on mitoitettu kovempaan käyttöön ja kestää pitempään.
Riippuu ihan kuinka kauan meinaa ajella ja miten.
Ite en ole koskenut 20 vuoteen alle 2 litraseen pataan.
Eikä ole ollut ongelmia.

Kyllä automaatit on hienoja...itellä oli aikanaan taunus automaatti jolla tuli ajeltua 600 000 asti ja ei ollut kuin yksi pieni vika, halpa korjaus kun alipaine kello hajosi. Powershifteja on näkynyt aika paljon huutokaupat commissa....maininnalla vikaa automaatissa. Suurin osa varmaan toimii ok mutta jos ei niin se on kalliimpi remppa. 2000.6000 eur.
Koeajolla ei ainakaan kannata sallia minkäänlaista ylimääräistä nykäystä tai ääntä.
Veevee
Viestit: 27
Liittynyt: 30 Loka 2021 18:28

Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.

Viesti Kirjoittaja Veevee »

Taunusautomaatti kirjoitti: 10 Touko 2024 21:48
Veevee kirjoitti: 10 Touko 2024 10:33 Nokun tätä minä itsekkin pelkään ja juuri siksi tätä nyt kyselen, että olisiko ideaa vaihtaa siihen 1.5 ecoboostiin. Kyllähän siinä myös kiinnostaa voiman kasvu, mutta kyllä pelko persiissä on isompi faktori😅😂

Siinä jakopää ei ole ilmeisesti yhtä altis ja on perinteinen hihna? Jos sellaista lähtee katsomaan niin mitä siitä tulisi tietää ja tarkistaa huoltokirjan suhteen, entäs kyseinen automaattiloota: risuja, ruusuja? Mitä pitäs tietää
Kyllähän isompi kone on aina kevyemmällä rasituksella.
Se on mitoitettu kovempaan käyttöön ja kestää pitempään.
Riippuu ihan kuinka kauan meinaa ajella ja miten.
Ite en ole koskenut 20 vuoteen alle 2 litraseen pataan.
Eikä ole ollut ongelmia.

Kyllä automaatit on hienoja...itellä oli aikanaan taunus automaatti jolla tuli ajeltua 600 000 asti ja ei ollut kuin yksi pieni vika, halpa korjaus kun alipaine kello hajosi. Powershifteja on näkynyt aika paljon huutokaupat commissa....maininnalla vikaa automaatissa. Suurin osa varmaan toimii ok mutta jos ei niin se on kalliimpi remppa. 2000.6000 eur.
Koeajolla ei ainakaan kannata sallia minkäänlaista ylimääräistä nykäystä tai ääntä.
Nyt kun taas nettiä yritin kaivella, niin jäin käsitykseen että tuo nimenomainen 1.5 ecoboost olisi paritettu ford-Gm yhteisvalmistamaan 6f35 perinteiseen automaattiin, fordin powershiftin sijaan. Osaatkohn/osaako joku tarkentaa onko asia nyt näin. Ainut paikka mistä sen ilmeisesti saisi tietää olisi kuljettajan oven infoplaketti?
Veevee
Viestit: 27
Liittynyt: 30 Loka 2021 18:28

Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.

Viesti Kirjoittaja Veevee »

Nyt vihdoin löysin jälleen taulukon kaikista kombonaatioista, tehoneen ja kulutuksineen.

https://media.ford.com/content/dam/ford ... ecs_EU.pdf

Tuosta kun selailee niin powershiftiä olisi enää vain 1.6 ti-vct autossa ja dieseleissä?
yritäedes
Viestit: 2169
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Hyvän taulukon löysitkin! Automaatti on tosiaan tuo 6f35 kuten oli jo puhetta. Sitä en osaa kommentoida, kun mitään kokemusta ei ole. Pienempi 6f15 tuli litraiseen kun kaksoiskytkimestä luovuttiin, 8 pykäläinen vasta mk4 malleihin.

Mutta jos palataan nelisylinteriseen 1.5 ecoboostiin, niin jakopää on tosiaan "perinteisellä", kuivalla 25mm leveällä hihnalla. Siinä ei pitäisi olla ongelmia (kunhan ei ole oktomurskeen pölyä saanut).
Sen sijaan ongelmia on ollut lohkon rakenteen vuoksi. Eli kannattaa ottaa selville, onko ko. autossa ollut jäähdytysnesteen hävikkiä, ylikuumenemista, kannentiivisteen vaihtoa tai muuta koneremonttia. Koskee käsittääkseni 2015-2017 autoja. Sittemmin on sylinteriputkien väliin lisätty shimmilevyjä ja rakennetta muutettu. Mutta, kuten sanottu, ei ne kaikki hajoa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Veevee
Viestit: 27
Liittynyt: 30 Loka 2021 18:28

Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.

Viesti Kirjoittaja Veevee »

yritäedes kirjoitti: 11 Touko 2024 09:45 Hyvän taulukon löysitkin! Automaatti on tosiaan tuo 6f35 kuten oli jo puhetta. Sitä en osaa kommentoida, kun mitään kokemusta ei ole. Pienempi 6f15 tuli litraiseen kun kaksoiskytkimestä luovuttiin, 8 pykäläinen vasta mk4 malleihin.

Mutta jos palataan nelisylinteriseen 1.5 ecoboostiin, niin jakopää on tosiaan "perinteisellä", kuivalla 25mm leveällä hihnalla. Siinä ei pitäisi olla ongelmia (kunhan ei ole oktomurskeen pölyä saanut).
Sen sijaan ongelmia on ollut lohkon rakenteen vuoksi. Eli kannattaa ottaa selville, onko ko. autossa ollut jäähdytysnesteen hävikkiä, ylikuumenemista, kannentiivisteen vaihtoa tai muuta koneremonttia. Koskee käsittääkseni 2015-2017 autoja. Sittemmin on sylinteriputkien väliin lisätty shimmilevyjä ja rakennetta muutettu. Mutta, kuten sanottu, ei ne kaikki hajoa.
Aivan, näin olen käsittänytkin että jakopäässä ei suoranaisia ongelmia, ellei erikseen ottanut osumaa jostain. Eli tuo 1.5 ei ole samalla tavalla tarkka öljystäänkään kun ei ole hihnaa jota syövyttää, vaikka valmistjan suosituksia ajattelin silti noudattaakin😅

Tuossa on pari vaihtoehtoa toisessa 106tkm (182hv versio) ja toisessa 147tkm. (150hv versio), onko tuolla jälkimmäisellä jo ”paljon ajettu” että pitäisi jotain tarkemmin osata tutkia? Verrattuna esimerkiksi siihen että en ostaisi 1.0 ecoboostia 150tkm ajettuna, kun kerran moinen leiponut 180tkm nurkilla.
Taunusautomaatti
Viestit: 2070
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Noista litrasista on jollain varmaan kertynyt ikävää kokemusta...tässäkin varsin mielenkiintoinen historia...
https://huutokaupat.com/4791135/ford-fo ... -auto-2013
jo toinen moottori kalisee ja kilsoja varsin maltillisesti kokonaisuutena.
Veevee
Viestit: 27
Liittynyt: 30 Loka 2021 18:28

Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.

Viesti Kirjoittaja Veevee »

Taunusautomaatti kirjoitti: 13 Touko 2024 09:49 Noista litrasista on jollain varmaan kertynyt ikävää kokemusta...tässäkin varsin mielenkiintoinen historia...
https://huutokaupat.com/4791135/ford-fo ... -auto-2013
jo toinen moottori kalisee ja kilsoja varsin maltillisesti kokonaisuutena.
Joo meillä kans veti 2013 vuoden litranen hihnan muhjuksi kylläkin ”vasta” 170tkm nurkilla, jotka mielestäni nyt kuitenkin autolle varsin maltilliset kilpmetrit. Hihnalla kuitenkin vaihtoväli 10v ja 260tkm… vaihto olisi iän puolesta ollut ajankohtainen n. Vuoden päästä porsimisesta.

Tästä samaisesta kokemuksesta johtuen muuta moottoria katselenkin nykyisenkin litrasen tilalle. 1.5 ilmeisesti jäähdytinneste vuotaa lohkoon kannentiivisteestä herkästi rakennesuunnittelusta johtuen, mutta en ooe vielä päässyt selvyyteen että minkäikäisten autojen ongelma se on, vai onko tuuripeliä.
Taunusautomaatti
Viestit: 2070
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

miten olis diisseli....kuluttaa vähempi, kulkee paremmin.
Veevee
Viestit: 27
Liittynyt: 30 Loka 2021 18:28

Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.

Viesti Kirjoittaja Veevee »

Taunusautomaatti kirjoitti: 13 Touko 2024 13:07 miten olis diisseli....kuluttaa vähempi, kulkee paremmin.
Ei ole oikein ajojen kannalta järkevää näillä kilometreillä. ~15 000km vuodessa ei oikein vielä kannata. Mutta enpä tiedä onko se tuo 1.5 järkevä myöskään, nyt kun noita ongelmia on lueskellut. Katsotaan pysytäänkö konsernissa johon kyllä kikinpuolin muuten ollaan oltu tyytyväisiä, mutta jos motit on tuota luokkaa niin…
Vastaa Viestiin