Takajarrupalat käyristyneet??

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
yritäedes
Viestit: 2169
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Takajarrupalat käyristyneet??

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

janti kirjoitti: 02 Touko 2024 11:54 Tässäpä kuvassa vertailuksi kuljettajan puolen palat rinnakkain pelkääjän puolen kanssa. Noista liukupinnoista ulkonäöstä voisi päätellen että sisemmät palat eivät liiku kovinkaan paljon satulassa.
https://www.dropbox.com/scl/fi/z2xpq7sw ... 2s0ca&dl=0

Jarrusatulan tuessa oli vaaleammat kohdat johon palat osuvat
https://www.dropbox.com/scl/fi/z9de2ve7 ... lkxbd&dl=0

Tuossa vielä kuva kuparitahnasta
https://www.dropbox.com/scl/fi/660r0kk2 ... 210vk&dl=0
Ja jos vielä jarrupalan lämpölaajenemista pohditaan, niin tuon viimeisen kuvan perusteella tuo jarrupala kuumana jää jumiin ulkopäästään - suurin etäisyys laajentua ja pienin välys. Olettaen, että palan toisessa päässä on sama tilanne.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mk3Mondeo
Viestit: 933
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Takajarrupalat käyristyneet??

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

yritäedes kirjoitti: 03 Touko 2024 22:55
janti kirjoitti: 02 Touko 2024 11:54 Tässäpä kuvassa vertailuksi kuljettajan puolen palat rinnakkain pelkääjän puolen kanssa. Noista liukupinnoista ulkonäöstä voisi päätellen että sisemmät palat eivät liiku kovinkaan paljon satulassa.
https://www.dropbox.com/scl/fi/z2xpq7sw ... 2s0ca&dl=0

Jarrusatulan tuessa oli vaaleammat kohdat johon palat osuvat
https://www.dropbox.com/scl/fi/z9de2ve7 ... lkxbd&dl=0

Tuossa vielä kuva kuparitahnasta
https://www.dropbox.com/scl/fi/660r0kk2 ... 210vk&dl=0
Ja jos vielä jarrupalan lämpölaajenemista pohditaan, niin tuon viimeisen kuvan perusteella tuo jarrupala kuumana jää jumiin ulkopäästään - suurin etäisyys laajentua ja pienin välys. Olettaen, että palan toisessa päässä on sama tilanne.
Jarrusatulan kiinnitysrauta vaatii käsittelyä viilan kanssa jotta nuo kaikki ruosteet saa siitä pois jotta jarrupala pääsee vapaasti liikkumaan siinä.

Sillä, että jarrupalassa on tausta metallia ja kitkapinta jotakin synteettistä materiaalia, ei ole vaikutusta sen toimintaan kun välykset ovat kunnossa. Ne ovat nimenomaan suunniteltu toimimaan kuumana.
Avatar
janti
Viestit: 490
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Takajarrupalat käyristyneet??

Viesti Kirjoittaja janti »

Mittasin tuossa lyhyen ajolenkin jälkeen ulompien takajarrupalojen lämpötiloja IR-mittarilla. Menomatkalla kummatkin olivat tasaisesti noin 55 C maantieajon jälkeen. Paluumatkalla muutaman liikennevalopysäytyksen jälkeen kuljettajan puolella noin 65C ja pelkääjän puolella 55 C. Kuormana oli kuljettajan lisäksi 2 henkilöä.

Eipä noista voi oikein mitään päätellä. Pitänee mitata hieman kovemman ajon jälkeen noita lämpötiloja ja vertailuksi myös etujarrujen lämpötiloja.
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
Avatar
janti
Viestit: 490
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Takajarrupalat käyristyneet??

Viesti Kirjoittaja janti »

janti kirjoitti: 05 Touko 2024 09:35 Eipä noista voi oikein mitään päätellä. Pitänee mitata hieman kovemman ajon jälkeen noita lämpötiloja ja vertailuksi myös etujarrujen lämpötiloja.
Kaupunkipyörittelyssä tuli saman suuntaisia lukemia. Kuljettajan puoli takana oli noin 50 C ja kaikki muut noin 30C.
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
hpford
Viestit: 78
Liittynyt: 03 Huhti 2022 21:28

Re: Takajarrupalat käyristyneet??

Viesti Kirjoittaja hpford »

Siis kyseessä takajarrupalat, jotka käyristyneet - ei siis edessä.
Voisiko tuosta, että takapalat, päätellä jotain - lienee niin että etujarrut 'tekevät' enemmän työtä kuin takajarrut, siis muuttavat liike-energiaa lämmöksi.
Ja että takajarruihin (palojen ja levyn väliin) kertyy 'tauhkaa' tiestä ym ja se ei poistu kunnolla kun takajarrut ottavat kiinni miedosti? Mutta silloinhan olisi ainakin ajoittain laahausta takajarruissa, takalevyn ura (yksi kuva) kertoisi tästä.
Mutta avoimeksi jää kuitenkin miksi tämä aiheuttaisi käyristymistä - onko kenelläkään jatko-ajatuksia tähän?
Avatar
janti
Viestit: 490
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Takajarrupalat käyristyneet??

Viesti Kirjoittaja janti »

hpford kirjoitti: 05 Touko 2024 19:56 Siis kyseessä takajarrupalat, jotka käyristyneet - ei siis edessä.
Kyllä takapalat, ja voimakkaimmin pelkääjän puolelta sisempi ja sen ylempi tuki.

Tuossapa viellä katsastuksista kootut jarrudynamometri tulokset 2017-2024. Takapalat vaihdettu 10/2022, tätä edellinen katsastus 2/2022.
Näistä ei voi kyllä päätellä mitään muuta että jarruvoimat on tallessa oli palat vanhat tai uudet.
https://www.dropbox.com/scl/fi/86kkhlho ... l4p4c&dl=0

Tässä oli jotain jutta taipumisen mahdollisista syistä
https://www.brakeandfrontend.com/brake- ... nd-profit/
https://www.materialsperformance.com/ar ... d-failures
Viimeksi muokannut janti, 06 Touko 2024 15:30. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
Avatar
janti
Viestit: 490
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Takajarrupalat käyristyneet??

Viesti Kirjoittaja janti »

Tuota laitoin itse, Clas Ohlsonissa oli edullisemmin.
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
Avatar
janti
Viestit: 490
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Takajarrupalat käyristyneet??

Viesti Kirjoittaja janti »

Tässä viimeisimmät lämpötilalukemat noin 20 km maatieajelun jälkeen suoraan jarrulevystä mitattuna.
Kuljettajan puolella takana yli 80C. Kaikki muut alle 50C.
=> Kyllä se taitaa nyt tuo mun viimeiseksi herkistelemäni (vähemmän kierot jarrupalat) nyt laahata :cry: :shock:
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
duckworth
Viestit: 3714
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Takajarrupalat käyristyneet??

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Tätä oon käyttäny viimeset 4 vuotta:

https://www.motonet.fi/tuote/at-1400-ko ... t=60-00845

Myöski toimii jarrulevyn (tai rummun) ja navan väliin suihkittuna, helpottaa levyn seuraavaa irrotusta, varsinki autoissa joissa joutuu käsijarrukenkiä säätämään vuosittain.

Sotkee vähiten ja toimii.


Liukutappeihin luonnollisesti edelleen jarruvaseliini tai tuo brakelube.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Mk3Mondeo
Viestit: 933
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Takajarrupalat käyristyneet??

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

duckworth kirjoitti: 07 Touko 2024 18:44
Tätä oon käyttäny viimeset 4 vuotta:

https://www.motonet.fi/tuote/at-1400-ko ... t=60-00845

Myöski toimii jarrulevyn (tai rummun) ja navan väliin suihkittuna, helpottaa levyn seuraavaa irrotusta, varsinki autoissa joissa joutuu käsijarrukenkiä säätämään vuosittain.

Sotkee vähiten ja toimii.


Liukutappeihin luonnollisesti edelleen jarruvaseliini tai tuo brakelube.
Tämä on ollut omalla kohdalla ikuisuuskymys joka muistuttaa maanis-depressiivisyyttä kun suunnilleen kaikki mahdolliset on kokeiltu liukutappien/palojen rasvaukseen.
Kuparitahna (ei hyvä, kuivuu), vaseliini (ei hyvä), jarrurasva Brakelube (aika hyvä, yksi parhaista) ja nyt viimeisenä tappeihin Jarrusylinterirasva, jarrukumirasva (oikein hyvä, notkeaa ja pysyy sellaisena suojakumin alla),
Listassa tappeihin kokeilematta vielä Silikonirasva jolle luvataan -40C°- +200C° lämpötila-alue.

Tuo AT:n vanhempi versio, keraaminen voiteluaine, teki takanluukun saranat ja varsinkin vetoluukun kierrejousi-tyyppisen aukipitolaitteen niin liukkaaksi ettei tahtonut pitkään aikaan pysyä avoinna itsestään. Hyvin voitelee.
Jarrupalojen päissä tällä hetkellä Brakelube ja tuntuu pysyvän herkkinä ainakin vuoden jos keväällä voitelee.
ajonautinto
Viestit: 71
Liittynyt: 19 Kesä 2016 18:58

Re: Takajarrupalat käyristyneet??

Viesti Kirjoittaja ajonautinto »

hpford kirjoitti: 05 Touko 2024 19:56 Siis kyseessä takajarrupalat, jotka käyristyneet - ei siis edessä.
Voisiko tuosta, että takapalat, päätellä jotain - lienee niin että etujarrut 'tekevät' enemmän työtä kuin takajarrut, siis muuttavat liike-energiaa lämmöksi.
Ja että takajarruihin (palojen ja levyn väliin) kertyy 'tauhkaa' tiestä ym ja se ei poistu kunnolla kun takajarrut ottavat kiinni miedosti? Mutta silloinhan olisi ainakin ajoittain laahausta takajarruissa, takalevyn ura (yksi kuva) kertoisi tästä.
Mutta avoimeksi jää kuitenkin miksi tämä aiheuttaisi käyristymistä - onko kenelläkään jatko-ajatuksia tähän?
Otat niistä paloista sen eniten suoran yksilön ja laitat ensin pyrolyysiasetuksella uuniin/grilliin -lämpötila noin 400°C - ja katsot käyristyykö. Sen jälkeen pillillä punaiseksi ja katsot käyristyykö. Jos pysyy suorana, niin on vääntynyt mekaanisesti.

Ei ne tosin laahatessakaan varmaan yli tuon 400°C astetta lämpene.
Mondeo mk4 2.5T farkku, -07
hpford
Viestit: 78
Liittynyt: 03 Huhti 2022 21:28

Re: Takajarrupalat käyristyneet??

Viesti Kirjoittaja hpford »

ajonautinto kirjoitti: 08 Touko 2024 07:27
hpford kirjoitti: 05 Touko 2024 19:56 Siis kyseessä takajarrupalat, jotka käyristyneet - ei siis edessä.
Voisiko tuosta, että takapalat, päätellä jotain - lienee niin että etujarrut 'tekevät' enemmän työtä kuin takajarrut, siis muuttavat liike-energiaa lämmöksi.
Ja että takajarruihin (palojen ja levyn väliin) kertyy 'tauhkaa' tiestä ym ja se ei poistu kunnolla kun takajarrut ottavat kiinni miedosti? Mutta silloinhan olisi ainakin ajoittain laahausta takajarruissa, takalevyn ura (yksi kuva) kertoisi tästä.
Mutta avoimeksi jää kuitenkin miksi tämä aiheuttaisi käyristymistä - onko kenelläkään jatko-ajatuksia tähän?
Otat niistä paloista sen eniten suoran yksilön ja laitat ensin pyrolyysiasetuksella uuniin/grilliin -lämpötila noin 400°C - ja katsot käyristyykö. Sen jälkeen pillillä punaiseksi ja katsot käyristyykö. Jos pysyy suorana, niin on vääntynyt mekaanisesti.

Ei ne tosin laahatessakaan varmaan yli tuon 400°C astetta lämpene.
Tapahtumaketjuksi ajattelin, että 'tauhka' olisi vain osassa jarrupalaa ja siten lämmittäisi ensiksi (ennenkuin lämpö tasaantuisi muuallekin) vain sitä 'tauhka' osaa -> voisiko se käyristää?
Taunusautomaatti
Viestit: 2068
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Takajarrupalat käyristyneet??

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Mahtaakohan lämpö niin paljoa vaikuttaa, äkkiä se metallissa tasaantuu.

Mutta valmistusprosessissa joskus halvoissa paloissa voi olla pientä heittoa...
https://www.youtube.com/watch?v=IL031aSTSuI
:thumbup:

Olikos sulla Diamond palat? ;)
Avatar
janti
Viestit: 490
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Takajarrupalat käyristyneet??

Viesti Kirjoittaja janti »

Taunusautomaatti kirjoitti: 08 Touko 2024 10:55 Olikos sulla Diamond palat? ;)
En tiedä oliko kysymys mulle, mutta ei ole tosiaankaan timanttia vaan LPR 05P1978 https://www.lpr.it/index.php
https://issuu.com/lprsrl/docs/bp_lpr?e=5997061/3088778

Kuljettajan puolen takajarrun laahaminen saattoi johtua jarrumännän pään epätasaisesta ruosteesta. En ollut tuota aiemmin huomannut.
Tuo ruostejäämä taisi jäädä/tarttua männän päähän vanhojen jarrupalojen värinänvaimentimesta. Putsasin tuon mahdollisimman tasaiseksi hiomalla ruostetta pois. Laitoin nyt tuohonkin päähän kuparipastaa, ettei sama toistuisi. :)

Ei ollut ihan näin tasainen ruoste kuin tässä männän päässä. Eli puolet männän päästä oli vanhan ruostuneen värinänvaimentimen peittämä. Tämä on siis esimerkki kuva, EI siis minun ajoneuvostani. ;)
https://i.redd.it/t7zhxcctb9j31.jpg

=> Katsotaan nyt auttoiko tämä. Pitää vielä ajaa autolla pikku reissu ja mitata jarrulevyjen lämpötilat ajon jälkeen. :thumbup:
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
Mk3Mondeo
Viestit: 933
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Takajarrupalat käyristyneet??

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

janti kirjoitti: 08 Touko 2024 15:26
Taunusautomaatti kirjoitti: 08 Touko 2024 10:55 Olikos sulla Diamond palat? ;)
En tiedä oliko kysymys mulle, mutta ei ole tosiaankaan timanttia vaan LPR 05P1978 https://www.lpr.it/index.php
https://issuu.com/lprsrl/docs/bp_lpr?e=5997061/3088778

Kuljettajan puolen takajarrun laahaminen saattoi johtua jarrumännän pään epätasaisesta ruosteesta. En ollut tuota aiemmin huomannut.
Tuo ruostejäämä taisi jäädä/tarttua männän päähän vanhojen jarrupalojen värinänvaimentimesta. Putsasin tuon mahdollisimman tasaiseksi hiomalla ruostetta pois. Laitoin nyt tuohonkin päähän kuparipastaa, ettei sama toistuisi. :)

Ei ollut ihan näin tasainen ruoste kuin tässä männän päässä. Eli puolet männän päästä oli vanhan ruostuneen värinänvaimentimen peittämä. Tämä on siis esimerkki kuva, EI siis minun ajoneuvostani. ;)
https://i.redd.it/t7zhxcctb9j31.jpg

=> Katsotaan nyt auttoiko tämä. Pitää vielä ajaa autolla pikku reissu ja mitata jarrulevyjen lämpötilat ajon jälkeen. :thumbup:
Ei tuollaisella ruosteella ole mitään merkitystä käyristymisen kannalta. Pala ei ole päässyt liikkumaan kun mäntä on sitä painanut.

Meillä oli yhdessä autossa talviseisonnan jälkeen oikea etusatula hieman nahkea ja jarru hankasi pikkuisen. Ihmettelin kun kiihtyi tavallista hitaammin moottoritiellä ->100km/h. Sitten rampissa alkoi tuoksahtaa jarrunkäry mutta en viitsinyt pysähtyä kun matkaa oli enää pari kilometriä.

Kotiin päästyäni alkoi jo savu näkymään ja äkkiä tallista paineilmalla jäähdytystä vanteeseen/levyyn. Muutaman minuutin jäähdyttämisen jälkeen vanne poltti vieläkin sormia joten hain infrapunalämpömittarin joka näytti vanteen lämpötilaksi +160C°.
Palat eivät käyristyneet, jarrusatulan männän herkistys ja ajo jatkui.
Avatar
janti
Viestit: 490
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Takajarrupalat käyristyneet??

Viesti Kirjoittaja janti »

Mk3Mondeo kirjoitti: Ei tuollaisella ruosteella ole mitään merkitystä käyristymisen kannalta. Pala ei ole päässyt liikkumaan kun mäntä on sitä painanut.
Se käyrä jarrupala oli/on pelkääjän puolella takana. Se puoli ei nyt laahaa. ;)

Yllättäen nyt kun aloin lämpötiloja seuraamaan niin se olikin kuljettajan puoli joka lämpeni ja laahasi.
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
Avatar
janti
Viestit: 490
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Takajarrupalat käyristyneet??

Viesti Kirjoittaja janti »

janti kirjoitti: 08 Touko 2024 15:26 => Katsotaan nyt auttoiko tämä. Pitää vielä ajaa autolla pikku reissu ja mitata jarrulevyjen lämpötilat ajon jälkeen. :thumbup:
Edelleenkin kaupunkipyörityksessä kuljettajan puolen takajarrulevy lämpenee muita enemmän. Itse en tuolle osaa enempää tehdä, jarrunesteiden vaihto voisi olla seuraavaksi ohjelmassa. Pitää seurata kuinka kuumaksi tuo nyt hieman pidemmällä maantielenkillä menee. :oops:
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
duckworth
Viestit: 3714
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Takajarrupalat käyristyneet??

Viesti Kirjoittaja duckworth »

janti kirjoitti: 08 Touko 2024 21:38
janti kirjoitti: 08 Touko 2024 15:26 => Katsotaan nyt auttoiko tämä. Pitää vielä ajaa autolla pikku reissu ja mitata jarrulevyjen lämpötilat ajon jälkeen. :thumbup:
Edelleenkin kaupunkipyörityksessä kuljettajan puolen takajarrulevy lämpenee muita enemmän. Itse en tuolle osaa enempää tehdä, jarrunesteiden vaihto voisi olla seuraavaksi ohjelmassa. Pitää seurata kuinka kuumaksi tuo nyt hieman pidemmällä maantielenkillä menee. :oops:
Tuohon jarrun laahamiseen liittyen, en usko että homma korjaantuu nesteen vaihdolla :roll: Vaihtamalla jarrunesteet säännöllisesti voi luultavasti ennalta ehkästä ongelmia, muttei korjata jos tiivisteet menny jo satulasta korpuksi.

Laahamisen syyn etsinnässä ainaki mulla päteny seuraava hierarkia; varmistaa että palat ja liukutapit liikkuu (jonka olitkin jo tehnyt), tämä siis lievän/ajoittaisien laahamisen korjaamiseksi.

Seuraava steppi voimakkaaman laahauksen suhteen olisi sitten satulan ja/tai samalla letkun vaihto, vaihtoehtosesti satulan kunnostus, takana ehkä työmäärä ei kannata verrattuna vaan uuden ostoon. Hyvällä tuurilla voi olla pelkkä letkuki, mutta itsellä näin käynyt 1/10 tapauksissa.

Mun mielestä levyn lämpöjen tutkimsen sijaan kokeilin mieluummin kulma tuntkattuna ilmaan ihan käsin miten kevyesti fillari pyörii, verratuna siihen puoleen joka ei laahaa ja että tuntuuko siellä vastustusta. Tuo lämpeneminen kun riippuu niin monesta asiasta.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Mk3Mondeo
Viestit: 933
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Takajarrupalat käyristyneet??

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

duckworth kirjoitti: 09 Touko 2024 09:21
janti kirjoitti: 08 Touko 2024 21:38
Edelleenkin kaupunkipyörityksessä kuljettajan puolen takajarrulevy lämpenee muita enemmän. Itse en tuolle osaa enempää tehdä, jarrunesteiden vaihto voisi olla seuraavaksi ohjelmassa. Pitää seurata kuinka kuumaksi tuo nyt hieman pidemmällä maantielenkillä menee. :oops:
Tuohon jarrun laahamiseen liittyen, en usko että homma korjaantuu nesteen vaihdolla :roll: Vaihtamalla jarrunesteet säännöllisesti voi luultavasti ennalta ehkästä ongelmia, muttei korjata jos tiivisteet menny jo satulasta korpuksi.

Laahamisen syyn etsinnässä ainaki mulla päteny seuraava hierarkia; varmistaa että palat ja liukutapit liikkuu (jonka olitkin jo tehnyt), tämä siis lievän/ajoittaisien laahamisen korjaamiseksi.

Seuraava steppi voimakkaaman laahauksen suhteen olisi sitten satulan ja/tai samalla letkun vaihto, vaihtoehtosesti satulan kunnostus, takana ehkä työmäärä ei kannata verrattuna vaan uuden ostoon. Hyvällä tuurilla voi olla pelkkä letkuki, mutta itsellä näin käynyt 1/10 tapauksissa.

Mun mielestä levyn lämpöjen tutkimsen sijaan kokeilin mieluummin kulma tuntkattuna ilmaan ihan käsin miten kevyesti fillari pyörii, verratuna siihen puoleen joka ei laahaa ja että tuntuuko siellä vastustusta. Tuo lämpeneminen kun riippuu niin monesta asiasta.
Pitkälti samaa mieltä. Takasatuloissa on hyvin yleinen vaiva käsijarrumekanismin jumitus jolloin se ei palaudu täysin auki-asentoon. Kolmeen omaan autoon vaihtanut takasatulat vuoden sisällä.
Satuloiden männän saa herkistettyä mutta se on poppakonsti joka ei auta kauaa.
Uusien satuloiden vaihto menee arviolta 1/2h per puoli joten aika helposti saa kuntoon.

Mondeo mk3 takasatulat maksoivat muistaakseni 40€/kpl (plus rahti 9€) Daco-merkkisenä. Jarrusatuloiden kunnostus ei kannata jos uutena tai peruskorjattuna saa.
hapelo
Viestit: 946
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Takajarrupalat käyristyneet??

Viesti Kirjoittaja hapelo »

Täytynee käydä ostamassa semmonen lämpömittari millä joka ajon jälkeen mittaa lämmön jarruista,jopa kuljettajan otsasta...löytynee Biltemasta?
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 238HP "Lumikki"
duckworth
Viestit: 3714
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Takajarrupalat käyristyneet??

Viesti Kirjoittaja duckworth »

hapelo kirjoitti: 09 Touko 2024 21:01 Täytynee käydä ostamassa semmonen lämpömittari millä joka ajon jälkeen mittaa lämmön jarruista,jopa kuljettajan otsasta...löytynee Biltemasta?
Ennakoivaa huoltoa jarruille mieluummin, joita tässäkin ketjussa on käsitelty, lämpöjä mittailemalla hiihdät väkisin perässä kun jarru on alkanut laahaamaan.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Mk3Mondeo
Viestit: 933
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Takajarrupalat käyristyneet??

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

duckworth kirjoitti: 09 Touko 2024 21:20
hapelo kirjoitti: 09 Touko 2024 21:01 Täytynee käydä ostamassa semmonen lämpömittari millä joka ajon jälkeen mittaa lämmön jarruista,jopa kuljettajan otsasta...löytynee Biltemasta?
Ennakoivaa huoltoa jarruille mieluummin, joita tässäkin ketjussa on käsitelty, lämpöjä mittailemalla hiihdät väkisin perässä kun jarru on alkanut laahaamaan.
Kyllä, ihan tavallinen näppituntuma riittää ja jos pyörä pyörii herkästi ilman kahnausta ylhäällä ollessa niin ei ole syytä huoleen.

Muistelin omia katsastuskokemuksia vuosien varrelta omista autoista ja varmuudella yli 40 kertaa putkeen ilman huomautuksia. Ilman mittauksia.
hapelo
Viestit: 946
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Takajarrupalat käyristyneet??

Viesti Kirjoittaja hapelo »

duckworth kirjoitti: 09 Touko 2024 21:20
hapelo kirjoitti: 09 Touko 2024 21:01 Täytynee käydä ostamassa semmonen lämpömittari millä joka ajon jälkeen mittaa lämmön jarruista,jopa kuljettajan otsasta...löytynee Biltemasta?
Ennakoivaa huoltoa jarruille mieluummin, joita tässäkin ketjussa on käsitelty, lämpöjä mittailemalla hiihdät väkisin perässä kun jarru on alkanut laahaamaan.


Varmaan tajusit että mulla jarrut kunnossa ilman mittareita ja uuneja...😂

Vähän laukalle tää ketju mennyt...
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 238HP "Lumikki"
TonyR65
Uusi foorumilla
Viestit: 1
Liittynyt: 09 Touko 2024 22:29

Re: Takajarrupalat käyristyneet??

Viesti Kirjoittaja TonyR65 »

Mulla 2016 Mondeo farkku 1,5 tdci:ssä (ajettu 310000km) laahaa myös vasen takajarru, sen huomaa hetkellisen kulutuksen mittarista ja tehottoman oloisesta vedosta. Takajarrut on kahdesti herkistetty korjaamolla nyt kahden viikon sisään, jarrupalat vaihdettu ja jarrulevyistä on sorvattu reunaurat pois ulkokehältä ja sisäkehältä.

Vasemman takajarrun jumittaminen on nyt pääsääntöistä muttei koko aikaista. Esim maantiellä ajaessa vasen takajarru laahaa päällä, jolloin hetkellinen kulutuslkema on n 3-4l normaalia enemmän, ja sitten, ilman mitään muutosta nopeudessa, se ei enää jumitakaan ja kulutuslukema palaa normaalille tasolle. Takavanne on ajon jälkeen kuuman oloinen muttei polttava. Kun vasen takajarru alkaa jumittamaan, pitää vaihtaa pykälää pienempi vaihde, jotta moottori jaksaa vetää normaalin oloisesti.

Voisiko tällainen ongelma johtua jarrujen alipainepumpusta? Vai vieläkö yritetään herkistää jostain kohtaa jarrusylinteriä ja liukuja?
Vastaa Viestiin