Turbotus + katsastus + solenoidi

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Turbotus + katsastus + solenoidi

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Miten olette turbot muutoskatsastaneet? Onko ollut ongelmia? Lupia vaadittu?

Ihan mielenkiinnosta ajattelin laittaa tämmöisen pystyyn koska itse rakennan(kukaanhan ei tiedä...) turbo systeemiä ja haluaisin tietää miten ovat noi yleisesti konttorilla suhtautuneet varsinkin jos teho menee 20% yli mallin tehokkaimasta... Hyväksyvätkö jollain konstilla vai pitääkö vain tehoja rajoittaa katsastuksen ajaksi??

Tähän lisä kysymykseksi mielipide solenoidi ohjatusta hukkaportista... tuosta boxista saa ohjauksen ulos ahtopaineen mukaan (on/off) joten voisi ihan kannettavalla muuttaa ahtopainetta ja se menisi imusarjan paineen mukaan joten kaikki matkalla tapahtuvat häviöt kompensoituisivat... Eli jos laittaisi solenoidin tuon alipaine kellon tilalle.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja country sedan »

Tai sitten jos pitää oikein kunnolla ruveta kikkailemaan laittaa WRC tyyliset air injectorit..
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Dynolaputhan ne konttorilla haluaa jos ei ole tehdasvalmisteinen kone (siis ei muutoksia). Kun käyt penkittämässä niin täytyy lapulle saada sellaiset lukemat jotka ovat uskottavia ja vielä alle tehorajan. Kaikki säätäjät ei tähän tahdo suostua. Sytkää, ahtoja, yms muuttelemalla että saa sopivat lukemat. Se on sitten jokaisen oma asia kauanko säädöt pysyvät samoina :wink:
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

country sedan kirjoitti:Tai sitten jos pitää oikein kunnolla ruveta kikkailemaan laittaa WRC tyyliset air injectorit..
tai sitten vaan rajapaineventtiili (säädet. varoventtiili)
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

VesQ kirjoitti:Kun käyt penkittämässä niin täytyy lapulle saada sellaiset lukemat jotka ovat uskottavia
Ei tarvi olla uskottava kunhan on mustaa valkoisella

:wink:
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Ei kyllä suurin osa läpi päästä jos lapussa lukee maksimitehon kierroksien kohdalla vaikka 1200rpm ja maksimi ahdot 0.1bar

Eli kyllä se täytyy ihan kunnon kierroksilta olla mitattu ja jonkin verran paineitakin
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

VesQ kirjoitti:Ei kyllä suurin osa läpi päästä jos lapussa lukee maksimitehon kierroksien kohdalla vaikka 1200rpm ja maksimi ahdot 0.1bar

Eli kyllä se täytyy ihan kunnon kierroksilta olla mitattu ja jonkin verran paineitakin
No enmää tuota tarkoittanutkaan mutta pitää sen mennä läpi vaikka lapussa lukis vaikka 100hv@5bar@5500r 1/min. Ainakin periaatteessa :roll:
kondis
Viestit: 60
Liittynyt: 06 Helmi 2005 21:17

Viesti Kirjoittaja kondis »

mitä autoo oot menos turbottaan?

itse sain oman sierrani todella helposti leimaan.

ja jos ongelmia ahtojen kanssa että ei saa laskettua tarpeeksi alas niinkuin mulla niin kannattaa ottaa ahtomittari ainakin pois kats. ajaksi, mulla ei saanut alle 0.5b ja dynolappuun laitoin 0.3 ja sit yritti polkea testilenkillä että näkis ahtoja, mutta onneksi talvi ja paskat kumit niin rupes heti lyömään tyhjää :wink:
Ford sierra iS -86
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

kondis kirjoitti:mitä autoo oot menos turbottaan?
Heh yritä arvaa ;-)
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja country sedan »

1-koppasen Tanen tehot joutuu pitään lapulla alle 130 kun mallisarjan tehokkain on 108 heppanen. 3-koppaseen saa muutaman kopukan enemmän, kun sen 2.3 on 114hv. Jostain syystä maahantuoja pitää niitä eri mallisarjaan kuuluvina. Tosin tässäkin tapauksessa leimatessa saattaa hyvistä puhelahjoista olla apua.
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

country sedan kirjoitti:1-koppasen Tanen tehot joutuu pitään lapulla alle 130 kun mallisarjan tehokkain on 108 heppanen. 3-koppaseen saa muutaman kopukan enemmän, kun sen 2.3 on 114hv. Jostain syystä maahantuoja pitää niitä eri mallisarjaan kuuluvina. Tosin tässäkin tapauksessa leimatessa saattaa hyvistä puhelahjoista olla apua.
parempi vaan penkittää mahdollisimman vakiota vastaavat tehot siihen lapulle, tuntuu olevan hieman erikäsityksiä erikonttoreilla tuosta 20% rajasta. Ihan vaan sen takia ettei joudu toistakertaa hakemaan sitä lappua jonku 5hevosvoiman takia.
TuningUkkeli
Viestit: 546
Liittynyt: 07 Helmi 2005 18:53
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja TuningUkkeli »

[/quote]parempi vaan penkittää mahdollisimman vakiota vastaavat tehot siihen lapulle, tuntuu olevan hieman erikäsityksiä erikonttoreilla tuosta 20% rajasta. Ihan vaan sen takia ettei joudu toistakertaa hakemaan sitä lappua jonku 5hevosvoiman takia.[/quote]

Totta, mutta voihan sitä penkityksen lopuksi sanoa että laittaa sitten sitä turboa vähän isommalle voluumille :wink:
Monttu STW 97 TD
Monttu STW 99 Myydään!
Mondeo 95 2.0 (Osina myynnis)
Bmw E30 323i remmillä ja turbolla rankastu!
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Viesti Kirjoittaja Aksu »

VesQ kirjoitti:Ei kyllä suurin osa läpi päästä jos lapussa lukee maksimitehon kierroksien kohdalla vaikka 1200rpm ja maksimi ahdot 0.1bar

Eli kyllä se täytyy ihan kunnon kierroksilta olla mitattu ja jonkin verran paineitakin
Edellinen omista oli penkittänyt otteeseen 0,19bar.
gti golo palloilija
nuppeli
Viestit: 17
Liittynyt: 06 Maalis 2005 12:46

Viesti Kirjoittaja nuppeli »

Eli siis ei tarvitse mitää lupia kunhan on se dyno lappu? Ajattelin turbottaa tuon 2.8 koneen. Meneekö se tuossa 2.8 koneen turbotuksessa niin että vertailu kohde on cossu sierra?
Sierra 2.8
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

nuppeli kirjoitti:Eli siis ei tarvitse mitää lupia kunhan on se dyno lappu? Ajattelin turbottaa tuon 2.8 koneen. Meneekö se tuossa 2.8 koneen turbotuksessa niin että vertailu kohde on cossu sierra?
Kuhan penkität sellaisen lapun jossa tehot ei kasva yli 20% vakion tehojen niin ei tarvi alkaa vertaileen.
evolution
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Helmi 2005 16:29
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja evolution »

vertailuatutoksi otetaan se minkä itse haluat mallisarjan sisältä.

cossua ei kannata ottaa koska on niin paljon alustan osia mitkä joutuu vaihtamaan, melkein suosittelisin 2.9 jos haluat väkisin isomman motin tehoihin mitkä on samat verrata tai sitten melkeen kannattaa ottaa alle 20% tehoa enemmän mitä vakio 2.8:ssa on :wink:

edit: muut on näköjään taas nopeempia, kirottu 2 sormijärjestelmä :mrgreen: :lol:
nuppeli
Viestit: 17
Liittynyt: 06 Maalis 2005 12:46

Viesti Kirjoittaja nuppeli »

Voi konttorilla vähän ihmetellä kun on kaksi turboa ja tehot ei silti ole paljon kasvaneet vakiosta.
Sierra 2.8
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

nuppeli kirjoitti:Voi konttorilla vähän ihmetellä kun on kaksi turboa ja tehot ei silti ole paljon kasvaneet vakiosta.
Sopiihan sitä ihmetellä mutta ei se leimaamista pitäisi estää.
Vastaa Viestiin