orionin kytkimen vaihto, ongelmat ei hävinny

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
kondis
Viestit: 60
Liittynyt: 06 Helmi 2005 21:17

orionin kytkimen vaihto, ongelmat ei hävinny

Viesti Kirjoittaja kondis »

kysytään nyt täältäkin;

eli olis tollanen mk2 1,6 orion joka ravisti liikkeelle lähties niin et hampaat meinas tippua, no tänään sitten vaihdoin asetelman, levyn ja laakerin, kävin sorvauttaas vauhtipyörästä lastun pois että tulee vimpan päälle.

No eipä nyt sitten tullutkaan, eli vieläkin ravistaa liikkeelle lähtiessä, mutta ei yhtä pahasti, mistähän nyt sitten ettis vikaa?

ja tuossa vaihdossa ei varmaan mitään sellaista ratkasevaa tunarointia oo voinu tehä?

kytkinakseli on hieman väljä toisesta päästä, eli voisiko se aiheuttaa tuon? jos painelaakeri jotenki istuu huonosti sitten?
Ford sierra iS -86
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

luulisin että olet sen painelaakerin ja väljän akselin kanssa oikeilla jäljillä..
ei sieltä mitään junia t...
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Itsellä teki mk2 ekkeri kenttiläisen ja pikkulaatikon kanssa ihan samaa, ravisti niin pirusti. Nyt kone ja laatikko on vaihtunut 2.0 ohc ja typ-9 5v. Uusi levy, asetelma ja laakeri sekä kampuran pään laakeri. Tekee ihan samaa. Kun sain paketin kasaan ei tehnyt mitään (siis erikoista :D ) nyt about 15000km jälkee rupesi pikkuhiljaa ravistelemaan ja kokoajan on pahentunut ja nyt ravistaa lähes yhtä paljon kuin kentinkin kanssa

Itse olen epäillyt vauhtipyörän kieroutta mutta jos sinullakaan ei auttanut oikaisu niin senkin voi laskea pois. Sitten se akselin väljyys niin minulla kuitenkin laakerit hyvässä kunnossa joten ei sekään kuulosta järkevältä. Varsinkaan kun about 10000km toimi ihan nätisti ja sitten alkoi pikkuhiljaa ravistelemaan. Pahin on aamuisin ja etenkin kostealla kelillä. Lämpimäksi kun ajaa niin ei juurikaan ravista liikkeelle lähtiessä mutta kun esim tiputtaa vauhdista pienemmällä ja lähtee hitaasti nostamaan kytkintä niin ravistaa jonkun verran

Ainot mikä nyt tulee mieleen niin laatikko vuotaa aavistuksen öljyä joten veikkaan että johtuu siitä

Olikos sulla kytkinkoppa märkä :?:
kondis
Viestit: 60
Liittynyt: 06 Helmi 2005 21:17

Viesti Kirjoittaja kondis »

kuivat on tavarat, ei minkään asteista vuotoa kyllä... eli se ei ainakaan minulla ole ongelmana...

ja sen verran lisäystä tähän että edellinen omistaja oli vaihtanut kytkin levyn pelkästään tuonne, ja oli kuulemma pari kk menny ihan hyvin, ja sitten alkoi tuo ravistus.
Ford sierra iS -86
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Juu no toisaalta juuri kun vaihdoin kytkinvaijerin niin kurkin siitä käpälän reijästä niin kiiltävän puhdas oli minullakin ainakin paineasetelma joten nyt kun miettii niin ei sen siitäkään luulisi johtuvan, mutta sen verran vuotaa että sotkee kytkinkopan
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Helppohan on ainakin tarkistaa onko vauhtipyörä tasapainossa (jos on irti siis). Keskelle sopivan kokoinen laakeri ja akseli siitä lävitse ja sitten vain kokeilee pyrkiikö se lähteä pyörimään missään asennossa, jos ei, niin on suurinpiirtein tasapainossa.

Tosin, eihän tuo ravistus siitä voisikaan johtua, jos kerran lämpimänä toimii hyvin?
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Oiskohan vaan säädöt vähän pielessä ja motin kiinnikkeet antaa periksi? :roll:
kondis
Viestit: 60
Liittynyt: 06 Helmi 2005 21:17

Viesti Kirjoittaja kondis »

Sultzi kirjoitti:Helppohan on ainakin tarkistaa onko vauhtipyörä tasapainossa (jos on irti siis). Keskelle sopivan kokoinen laakeri ja akseli siitä lävitse ja sitten vain kokeilee pyrkiikö se lähteä pyörimään missään asennossa, jos ei, niin on suurinpiirtein tasapainossa.

Tosin, eihän tuo ravistus siitä voisikaan johtua, jos kerran lämpimänä toimii hyvin?
vauhtipyörä on käynyt autohiomossa ja sielä sorvattu ja tarkistettu, ja kaikki ok.
Ford sierra iS -86
kondis
Viestit: 60
Liittynyt: 06 Helmi 2005 21:17

Viesti Kirjoittaja kondis »

Monteonisti kirjoitti:Oiskohan vaan säädöt vähän pielessä ja motin kiinnikkeet antaa periksi? :roll:
mitähän säätöjä meinaat?
Ford sierra iS -86
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Sytkää ja venoja, suuttimia yms.? 8)
En tunne kyseistä mottia, mutta lähinnä kylmänä ja tyhjäkäynnillä väärät säädöt heiluttaa konetta ja jos kiinikkeet väljät niin tärryyttää! :oops:
Joskus jopa väärin asennettu pakari tekee tuon! :roll:
kondis
Viestit: 60
Liittynyt: 06 Helmi 2005 21:17

Viesti Kirjoittaja kondis »

Monteonisti kirjoitti:Sytkää ja venoja, suuttimia yms.? 8)
En tunne kyseistä mottia, mutta lähinnä kylmänä ja tyhjäkäynnillä väärät säädöt heiluttaa konetta ja jos kiinikkeet väljät niin tärryyttää! :oops:
Joskus jopa väärin asennettu pakari tekee tuon! :roll:
suuttimia ei löydy ja hydrauliset nostajat. säädöt ja sytkä kunnossa.

kävin tuossa hetki sitten ottamassa kirjaimellisesti ne savut pihalle tuosta kytkimestä, ja ilman apua :cry:

vähä yritin tutkailla ja ihmetellä tilannetta, mutta ei sen viisaammaksi kyllä tullut, sielähän se kone heiluu kun lähtee liikkeelle :lol:

pitkällä luistatuksella liikkeelle lähtö onnistuu hyvin, eli ei ravista missään vaiheessa, eli kytkin nyt ainakin pitäisi olla kunnossa :) ehkä tämä voisi viitata noihin kannatin kumeihin, mutta nekin näytti kunnossa olevan, pitää kyllä vielä varmistua asiasta ja ottaa ne käteen sielä kaikki....


joten lisää aavistuksia saa antaa, rupee järki menemään tän tärinän kans :evil: :roll:
Ford sierra iS -86
kondis
Viestit: 60
Liittynyt: 06 Helmi 2005 21:17

Viesti Kirjoittaja kondis »

moottorin kannatinkumi vaihdettu ei apua asiaan...
Ford sierra iS -86
tumakirj
Viestit: 64
Liittynyt: 12 Touko 2005 07:55
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja tumakirj »

Mulla sierra 2.0i dohc ja kytkin kans laitettiin kesällä. Mullakin uusi kytkin ravisti, avattiin uudestaan vaihettiin vauhtipyörä ja levy ja edelleen ravistaa liikkeelle lähös, mutta ei pitkässä luistatuksessa eikä jos kierroksia nostaa lähdössä tonne 2000. Koneen kumit kunnossa. MIelenkiintosta :evil:
kondis
Viestit: 60
Liittynyt: 06 Helmi 2005 21:17

Viesti Kirjoittaja kondis »

hieman uutta vihiä aiheeseen;

eli entinen omistaja mainitsi että ojassa käynnin jälkeen on tuo ravistaminen alkanut, mistähän nyt sitten voisi ettiä vikaa?

toinen iskari oli vääntynyt tuon ojassa käynnin seurauksena, ja se on vaihdettu, ja muuten kaikki näytti olevan ok.
Ford sierra iS -86
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Oiskohan jokin paikka vääntynyt rungossa? 8)
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Juu kuin myös koneen korvat kunnossa (jäykät diisselivolvon kumit). Laatikon hännän kumi on kyllä veltto kuin mikä (sierran alkuperäinen, ihan purukumia)

Samat huomiot, korkeammilla kierroksilla tai pitkään luistattamalla ei täristä
Ja lämpösena ei tosiaan ravista ainakaan niin paljoa tai ei ainakaan liikkelle lähtiessä mutta kun pienemmälle vaihtaa niin silloin

Ja se ei ole samanlaista tärinää kun olisi säädöt hudissa vaan tuntuu juuri siltä kun olisi kieroutta vauhtipyörässä tai kytkinlevyssä olisi yksi kohta joka haukkaa enemmän kiinni

Itseasiassa nyt tuli mieleen että jos joku on ajanut wv diisseli golffilla tai jetalla (jotkut bensatkin) niin ne ravistaa ihan samalla tavalla kun lähtee hissukseen liikkeelle ja varsinkin pienillä kierroksilla mutta niissä ei täristä silloin kun vaihtaa vaihdetta tai nostaa kytkimen vaudista ihan hissukseen
kondis
Viestit: 60
Liittynyt: 06 Helmi 2005 21:17

Viesti Kirjoittaja kondis »

tänään tuli vietettyä hetki auton alla kun oli nosturilla eikä mitään mielenkiinstoista kyllä löytynyt.

tekisi mieli ottaa loota pöydälle uudemman kerran ja laittaa uudestaan kasaan jos siitä jotain iloa olisi.

ei järki vaan riitä enää :cry: :cry: :cry:
Ford sierra iS -86
kondis
Viestit: 60
Liittynyt: 06 Helmi 2005 21:17

Viesti Kirjoittaja kondis »

ja pistää kyllä ihmetyttämään kun kohtalotovereita on vaikka kuinka paljon, mutta kukaan ei ole onnistunut vielä ratkaisemaan tätä. lukien siis muidenkin merkkien forumeita.
Ford sierra iS -86
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

pientä samanlaista on omassakin..
samaten startti teke aina ylimääräisen narahduksen ja etupää ravistaa aavistuksen..+ kardaanin kumilimppu taitaa olla menossa kun välillä tulee ihme jyrinää,aina sillon tällön.
mutta kumminkin se toimii suht hyvin jos ei noista ota päänvaivaa.. :lol:
pikkujuttuja ja osat olis kun vaan viittis vaihtaa.
kai tässä vähän olis kiireenpoikastakin,ennen lumia olis hyvä saada aikaseksi kun hangessa on ikävämpää..
ei sieltä mitään junia t...
kondis
Viestit: 60
Liittynyt: 06 Helmi 2005 21:17

Viesti Kirjoittaja kondis »

janzamar kirjoitti:pientä samanlaista on omassakin..
samaten startti teke aina ylimääräisen narahduksen ja etupää ravistaa aavistuksen..+ kardaanin kumilimppu taitaa olla menossa kun välillä tulee ihme jyrinää,aina sillon tällön.
mutta kumminkin se toimii suht hyvin jos ei noista ota päänvaivaa.. :lol:
pikkujuttuja ja osat olis kun vaan viittis vaihtaa.
kai tässä vähän olis kiireenpoikastakin,ennen lumia olis hyvä saada aikaseksi kun hangessa on ikävämpää..
mitä osia sulla siis on mitä vaihtaa?

nimim. mullakin oli kytkin yms mut ei vaan auttanu :lol:
Ford sierra iS -86
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

no just noi painelaakeri ja muut liittyvät.
voi olla tietysti se silmälaakerikin..mutta saa nähdä. pitäis vaihtaa koko kone ja laatikko oikeastaan :)
ei tuossa tonnikutosessa mitään pahempaa vikaa ole,mutta kun se on tonnikutonen :?
onpahan sen verran pienempi liikennevakuutus..
ei sieltä mitään junia t...
kondis
Viestit: 60
Liittynyt: 06 Helmi 2005 21:17

Viesti Kirjoittaja kondis »

jeps. vitsit on vähis, mut ei auta ku yrittää :roll:
Ford sierra iS -86
Samu
Viestit: 75
Liittynyt: 17 Loka 2005 15:22
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja Samu »

corollat on varsinkii kovii täristää just tos liikkeelle lähös paril kaveril ollu ja kummallakii tehny samaa..ja oli mul tos itellääkii corolla talvi auton ja se kävi tos loppuvaihees tekee ihan samaa..
mut koita keksii jotaa ..:)
kondis
Viestit: 60
Liittynyt: 06 Helmi 2005 21:17

Viesti Kirjoittaja kondis »

no niin,

eli olihan se se kytkimen käyttöakselin väljyys, sieltä oli muovi holkki antaunu ja sen vaihto uuten ratkaisi tilanteen, ainakin siltä nyt tuntuu, 10km takana :)

vieläkin vähä täristää liikkeelle lähties mut tuo nyt varmasti menee jo normaalin puolelle laskiessa kaikki vanhan auton väljyydet yhteen.
Ford sierra iS -86
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

En olisi noinkaan varma, kenttiläinen ja nyt tuo ohc toimi about 10tkm ilman minkään näköisiä tärinöitä sen jälkeen kun ne sai kasaan ja tulille, sitten about 10tkm jälkeen alkoi pikkuhiljaa ravistelemaan enemmän ja enemmän

Meinaatko tuolla muoviholkilla sitä jossa painelaakeri on "kiinni" ja se liukuu kytkinakselin ympärillä
Vastaa Viestiin