Kesän aikana ilmentynyt uusi ominaisuus Mk4 Mondeoon 2.0Tdci koneella. Kun hiukkassuodattimen puhdistuspoltto on käynnissä, auto sammuu välillä risteykseen hiljentäessä kun moottorijarrutuksen jälkeen painaa kytkimen pohjaan. Auto lähtee kyllä heti käyntiin, mutta käy vähän vielä raskaammin kuin yleensä polton aikana, ja pöläyttää paksut mustat savut kun kiihdyttää liikkeelle. Käynti tasoittuu kuitenkin hyvin äkkiä.
Onko kellään muulla ollut moista vaivaa ja onko siihen syytä löytynyt? Mitään vikakoodeja ei jää muistiin. Autolla ajettu 298tkm.
Mondeo sammuilee DPF-polton aikana?
Mondeo sammuilee DPF-polton aikana?
Mondeo Wagon 2.0 Tdci -08
Re: Mondeo sammuilee DPF-polton aikana?
Ei ole kokemusta mutta vuotava EGR-venttiili saattaisi tehdä tuollaista. Polton aikana EGR on suljettu, jotta noen polttamiseen olisi tarpeeksi happea tarjolla.
Re: Mondeo sammuilee DPF-polton aikana?
Bingo! Oli se jonkun verran kiihdyttäessä savunnut muutenkin, ja tuo epäily kävi myös järkeen, joten tilasin ebaysta Egr-tukkimislätkän tilanteen varmistamiseksi. Rosterilevy laipan väliin ja koeajolle. Savut hävisi ja voimaa tuli tilalle. Vuoden vanha Delphi Egr-venttiili oli siis viallinen.riikomi kirjoitti:Ei ole kokemusta mutta vuotava EGR-venttiili saattaisi tehdä tuollaista. Polton aikana EGR on suljettu, jotta noen polttamiseen olisi tarpeeksi happea tarjolla.
2.0Tdci tapauksessa ilmeisesti vikavalon piti syttyä heti välittömästi Egr tukkimisen jälkeen, mutta tuossa sitä ei ole näkynyt ainakaan ensimmäisen 400km aikana. Ajelenko tyytyväisenä vai onko tuo nyt sitten merkki että jossain muualla on vikaa, kun se ei huomaa egr toiminnassa häiriötä?
Mondeo Wagon 2.0 Tdci -08