Focus MK2 Econetic 1,6 diesel ja "Engine malfunction"

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Tenox
Viestit: 148
Liittynyt: 20 Tammi 2010 15:22
Paikkakunta: Satakunta

Focus MK2 Econetic 1,6 diesel ja "Engine malfunction"

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Ongelmana isommin kiihdyttäessä ajoittain tuleva ajotietokoneen ilmoitus "Engine malfunction" josta seuraa joko - jos yrittää jatkaa kiihdyttämistä - auton sammuminen tai jos himmaa, niin sitten vikatilaan meno, jolloin autolla voi ajaa, mutta se ei kierrä kuin noin 3trpm kunnolla. Kun auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen vika poistuu ja saattaa pysyä poissa päiviä tai palata seuraavassa kiihdytyksessä. Perusmallin OBDII lukija ei löydä autosta mitään vikakoodeja, skannaa kyllä normaalisti.

Mikäköhän tuota vaivaa? EGR venttiiliä epäilen itse. Onko teillä ollut tapana noita putsailla, vai onko pakko (parempi) suosiolla vaihtaa uuteen? Toinen vaihtoehto on pa-suodatin, jonka viimeisin vaihto ei ole minulla tiedossa (auto ollut vasta pari kuukautta minulla). Mitä muuta voisi tulla kyseeseen? Turbon liki tuhraa öljyä, mutta en usko sen tähän liittyvän. Sekin olisi kyllä kiva saada selville, että mistä ja miksi. Auto toimii siis vikatilaa lukuun ottamatta täysin normaalisti ja hyvin.

Reilu viikko sitten alkoi, jonka jälkeen kaadoin tankkiin dieselpuhdistusaineen ja ajelin pienillä vaihteilla ja isoilla kierroksilla pari pidempää lenkkiä. Sen jälkeen toimi hyvin, kunnes tänään tankkasin uutta dieseliä noin 30 litraa niin aika pian sen jälkeen alkoi taas temppuilla.

Kyseessä siis 1,6 litrainen 90hv ecomalli vuosimallia 2008. Kannattaako suosiolla vaihdattaa pa-suodatin ja egr venttiili joka tapauksessa, kun niiden iästä ei ole mitään tietoa?
Focus MK2
jmm79
Viestit: 218
Liittynyt: 06 Helmi 2005 19:05
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Focus MK2 Econetic 1,6 diesel ja "Engine malfunction"

Viesti Kirjoittaja jmm79 »

Oletko lukenut vikakoodit silloin kun engine malfuncion on "päällä" silloin pitäsi jokin koodi saada ulos..
Sierra 2.0 iS -88.
Mondeo -97 2.0
Mondeo TD -96,
Mondeo STW TD -00,
Mondeo TDci 130hv -04
Mondeo Tdci 163 pshift -10
Mazda 6 -09
Tenox
Viestit: 148
Liittynyt: 20 Tammi 2010 15:22
Paikkakunta: Satakunta

Re: Focus MK2 Econetic 1,6 diesel ja "Engine malfunction"

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Ei tuolla mun käytössä olleella laitteella pysty lukemaan koodeja silloin kun toi vika on päällä veikkaisin, kun se pitäisi ensin kytkeä ja sitten laittaa autoon virrat päälle, eikä käynnistää - ja se vikahan katoaa kun virrat ottaa pois.
Viimeksi muokannut Tenox, 29 Maalis 2017 21:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Focus MK2
Tenox
Viestit: 148
Liittynyt: 20 Tammi 2010 15:22
Paikkakunta: Satakunta

Re: Focus MK2 Econetic 1,6 diesel ja "Engine malfunction"

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Nätisti jos ajelee, pitää kierokkset alle 3500rpm eikä paina kaasua pohjaan, niin ei mene vikatilaan. Eikö tuo tosiaan EGR vikaan aika pitkälti viittaa. Onko väliä minkä EGR:n tuonne laittaa? Originaali on kuulemma 280e, mutta https://www.autonvaraosat24.fi/ford/foc ... w-da/18519 tuolta saa alkaen (Valeo) noin 132e ja Hellankin versio noin 172e. Ovatko OK?
Focus MK2
mago
Viestit: 68
Liittynyt: 30 Marras 2010 11:14
Paikkakunta: Oulu

Re: Focus MK2 Econetic 1,6 diesel ja "Engine malfunction"

Viesti Kirjoittaja mago »

Ilmeisesti Focuksen 1.6 tdci kestää myös egr tulppauksen ilman että sytyttää vikavalon. Peitelevyt maksaa ebaysta muuteman euron. On ainakin halvempi kokeilla kuin koko egr vaihto, varsinkin jos viasta ei ole vielä täyttä varmuutta esimerkiksi vikakoodin muodossa.
Mondeo Wagon 2.0 Tdci -08
Tenox
Viestit: 148
Liittynyt: 20 Tammi 2010 15:22
Paikkakunta: Satakunta

Re: Focus MK2 Econetic 1,6 diesel ja "Engine malfunction"

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Itselläni on se käsitys, että vaatii ohjelmoinnin jos tulppaa.
Focus MK2
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK2 Econetic 1,6 diesel ja "Engine malfunction"

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Tenox kirjoitti:Ei tuolla mun käytössä olleella laitteella pysty lukemaan koodeja silloin kun toi vika on päällä veikkaisin, kun se pitäisi ensin kytkeä ja sitten laittaa autoon virrat päälle, eikä käynnistää - ja se vikahan katoaa kun virrat ottaa pois.
Minkälainen lukija?

Itse jahtasin samantyyppistä vikaa ja ajelin viikkokaupalla ELM327 Bluetooth-lukija kiinni.
Vian tullessa vaan kännykällä yhteys lukijaan ja koodit esille.

Mulla syyllinen oli EGR mutta se ei kyllä sammuttanut autoa kertaakaan. Tehot vaan löi pois ja joskus Engine malfunction.

Paljonko autolla on ajettu?
Naftansuodattimen vaihtoväli on tässä muistaakseni 60000km ja se on kyllä aika paljon.
Itse olen vaihtanut joka toinen syksy eli 40000km välein. Joidenkin mielestä sekin on liikaan
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Tenox
Viestit: 148
Liittynyt: 20 Tammi 2010 15:22
Paikkakunta: Satakunta

Re: Focus MK2 Econetic 1,6 diesel ja "Engine malfunction"

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Liikkeessä auton käydessä antoi kolme eri vikakoodia polttoainepuolelta. Vaihtoivat pa-suodattimen ja laittoivat samalla jotain jytympää puhdistusainetta järjestelmään. Vika katosi ja on ainakin toistaiseksi pysynyt poissa. Katselin huoltokirjaa jo edeltävästi ja huomasin, että ei ollut mitään mainintaa pa-suodattimen vaihdosta missään vaiheessa. Oletan, että on viimeksi vaihdettu 120tkm huollossa ja autolla siis kohta ajettu 220tkm.

Nyt vähän jännittää se, että huoltokirjassa on merkintä jakohihnan, rullien ja vesipumpun vaihdosta noin 170tkm (2014) kohdalla ja on liikkeen nimi ja allekirjoitus (ei kuitenkaan leimaa), mutta kun tsekkasin firman, niin ainakin vuonna 2015 on jo ollut konkurssissa. Että jäi mietityttämään kun auton huoltohistoria tuon jälkeen on tyhjä ennen kuin itse auton ostin (n. 212tkm ajettuna), niin onkohan remmihomma oikeasti tehty, vai vain laitettu kirjaan myyntiä helpottamaan... Öljyhuolto kuitenkin tehty eri liikkessä 500km aiemmin.

Toisaalta onhan tuo voinut olla halpa homma jos on firma ollut jo menossa kanttuvei. Ei saisi miettiä tällaisia... Kai sitä on luotettava, että kirjan merkintä pitää paikkansa. Ajattelin 300tkm kohdilla tuon remmin + muut vaihdattaa joka tapauksessa.
Focus MK2
Mk2Cortina
Viestit: 275
Liittynyt: 06 Loka 2015 21:48

Re: Focus MK2 Econetic 1,6 diesel ja "Engine malfunction"

Viesti Kirjoittaja Mk2Cortina »

Tenox kirjoitti:Liikkeessä auton käydessä antoi kolme eri vikakoodia polttoainepuolelta. Vaihtoivat pa-suodattimen ja laittoivat samalla jotain jytympää puhdistusainetta järjestelmään. Vika katosi ja on ainakin toistaiseksi pysynyt poissa. Katselin huoltokirjaa jo edeltävästi ja huomasin, että ei ollut mitään mainintaa pa-suodattimen vaihdosta missään vaiheessa. Oletan, että on viimeksi vaihdettu 120tkm huollossa ja autolla siis kohta ajettu 220tkm.

Nyt vähän jännittää se, että huoltokirjassa on merkintä jakohihnan, rullien ja vesipumpun vaihdosta noin 170tkm (2014) kohdalla ja on liikkeen nimi ja allekirjoitus (ei kuitenkaan leimaa), mutta kun tsekkasin firman, niin ainakin vuonna 2015 on jo ollut konkurssissa. Että jäi mietityttämään kun auton huoltohistoria tuon jälkeen on tyhjä ennen kuin itse auton ostin (n. 212tkm ajettuna), niin onkohan remmihomma oikeasti tehty, vai vain laitettu kirjaan myyntiä helpottamaan... Öljyhuolto kuitenkin tehty eri liikkessä 500km aiemmin.

Toisaalta onhan tuo voinut olla halpa homma jos on firma ollut jo menossa kanttuvei. Ei saisi miettiä tällaisia... Kai sitä on luotettava, että kirjan merkintä pitää paikkansa. Ajattelin 300tkm kohdilla tuon remmin + muut vaihdattaa joka tapauksessa.
Äkkiä varaamaan aika jakohihnan vaihtoon jos ei polttoainesuodatintakaan ole vaihdettu vuosiin. Toinen vaihtoehto myydä romumetallina jos hihna katkeaa. Minulla on tallissa 1,8 Focuksen dieselmoottori josta kiertokanki on tullut lohkosta/öljypohjasta läpi.

Mk3 Mondeoon suositellaan jopa 10 000km välein suodattimen vaihtoa suuttimien vuoksi.
Tenox
Viestit: 148
Liittynyt: 20 Tammi 2010 15:22
Paikkakunta: Satakunta

Re: Focus MK2 Econetic 1,6 diesel ja "Engine malfunction"

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Ei viitsisi vaihtaa turhanpäitenkään, jos kuitenkin on jo vaihdettu, kuten huoltokirjassa sanotaan. :/ Tuossa on joko originaali hihna paikoillaan tai sitten noin 50tkm ajettu. Mahtaako silmällä asiantuntija erottaa kummasta on kyse ja onko iso homma kurkata?

Oletan, että on ollut eri omistajalla hihnanvaihdon aikoihin, kuin sillä jolta meni sitten Kokkolan Kamuxille ennen kuin itse auton ostin. Historiahan on siis hyvin dokumentoitu 170tkm asti, sen jälkeen on edellinen omistaja tehnyt huollot kertomansa mukaan itse, mikä tavallaan selittäisi tuon pa-suodattimen vaihdon unohtumisen, kun se olisi pitänyt vaihtaa 180tkm kohdalla alkuperäisen ohjelman mukaan.
Focus MK2
Mk2Cortina
Viestit: 275
Liittynyt: 06 Loka 2015 21:48

Re: Focus MK2 Econetic 1,6 diesel ja "Engine malfunction"

Viesti Kirjoittaja Mk2Cortina »

Tenox kirjoitti:Ei viitsisi vaihtaa turhanpäitenkään, jos kuitenkin on jo vaihdettu, kuten huoltokirjassa sanotaan. :/ Tuossa on joko originaali hihna paikoillaan tai sitten noin 50tkm ajettu. Mahtaako silmällä asiantuntija erottaa kummasta on kyse ja onko iso homma kurkata?

Oletan, että on ollut eri omistajalla hihnanvaihdon aikoihin, kuin sillä jolta meni sitten Kokkolan Kamuxille ennen kuin itse auton ostin. Historiahan on siis hyvin dokumentoitu 170tkm asti, sen jälkeen on edellinen omistaja tehnyt huollot kertomansa mukaan itse, mikä tavallaan selittäisi tuon pa-suodattimen vaihdon unohtumisen, kun se olisi pitänyt vaihtaa 180tkm kohdalla alkuperäisen ohjelman mukaan.
Jokainen tekee valinnat omalta kohdaltaan ja vaihtoväli on 160 000km. Joten se hihna kestää jos on vaihdettu tai sitten se katkeaa ja autosi arvo on lähellä nollaa.
Maksaahan se hihna kuitenkin 19,90€ ja noin vanhaan autoon ei tietenkään turhaa viitsi rahaa laittaa.
Tenox
Viestit: 148
Liittynyt: 20 Tammi 2010 15:22
Paikkakunta: Satakunta

Re: Focus MK2 Econetic 1,6 diesel ja "Engine malfunction"

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Vaihtoväli on kirjan mukaan 10v. / 200tkm, mutta jos tuota on lyhennetty, niin se selittäisi sen miksi on vaihdettu jo 170tkm kohdalla. Hihnan vaihto maksaa noin 600e, jollaista rahaa en haluaisi turhaan käyttää. Kiitos kuitenkin mielipiteestäsi.

Ilmansuodattimen ja raikkarin tilasin ja ajattelin huomenna vaihtaa, kun ei ole niistäkään tietoa. Sitten on minun aikana vaihdettu jo nuo, pa-suodatin, moottoriöljyt ja suodatin, sekä tehty ilmastointihuolto ekan 6tkm aikana.
Focus MK2
focst
Viestit: 2435
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Focus MK2 Econetic 1,6 diesel ja "Engine malfunction"

Viesti Kirjoittaja focst »

Kannattaa se hihna ainakin tarkastaa yläkoppa 4 ruuvilla kiinni muutaman minuutin homma..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
Tenox
Viestit: 148
Liittynyt: 20 Tammi 2010 15:22
Paikkakunta: Satakunta

Re: Focus MK2 Econetic 1,6 diesel ja "Engine malfunction"

Viesti Kirjoittaja Tenox »

focst kirjoitti:Kannattaa se hihna ainakin tarkastaa yläkoppa 4 ruuvilla kiinni muutaman minuutin homma..
Joo, pitää sanoa seuraavassa huollossa. Voin sen itsekin kyllä huomenna katsoa, mutta tuskin ymmärrän onko se ok vai ei.
Focus MK2
Tenox
Viestit: 148
Liittynyt: 20 Tammi 2010 15:22
Paikkakunta: Satakunta

Re: Focus MK2 Econetic 1,6 diesel ja "Engine malfunction"

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Suodattimet vaihdettu (itte) - ei oo kyllä järkevässä paikassa tuo raitisilmasuodatin... Kele.

Tuttu huoltomies katsoi äsken vielä jakopäätä siitä ylhäältä ja oli varma siitä, ettei ole alkuperäinen 220tkm ajettu remmi paikoillaan. Eli kaipa sitä nyt saa sitten vaan ajaa.

Mut miten toi hihnan vaihtoväli?

Jossain sanotaan jopa 10v. / 240tkm - omassa huoltokirjassa on jonkun teksti 10v. / 200tkm - tässä ketjussa puhuttiin, että 160tkm.
Focus MK2
focst
Viestit: 2435
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Focus MK2 Econetic 1,6 diesel ja "Engine malfunction"

Viesti Kirjoittaja focst »

Muistaakseni on lyhennetty siihen 160tkm/8vuotta.. ja oulun alueella lyhennetty vielä puoleen..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
Tenox
Viestit: 148
Liittynyt: 20 Tammi 2010 15:22
Paikkakunta: Satakunta

Re: Focus MK2 Econetic 1,6 diesel ja "Engine malfunction"

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Kysyin merkkihuollosta, josta vastaus oli tähän autoon (rekisterinumerolla) jakopään huolto 10v. / 200tkm edelleen. Kysyin vielä, että eikö ole väliä lyhennetty ja vastaus oli, että ei ole.
Focus MK2
focst
Viestit: 2435
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Focus MK2 Econetic 1,6 diesel ja "Engine malfunction"

Viesti Kirjoittaja focst »

No meilläpäin ei tarvi haaveilla 200tkm väleistä hyvä kun kestää 140tkm..1.5tdci vielä vähemmän hyvä kun 60tkm..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
Tenox
Viestit: 148
Liittynyt: 20 Tammi 2010 15:22
Paikkakunta: Satakunta

Re: Focus MK2 Econetic 1,6 diesel ja "Engine malfunction"

Viesti Kirjoittaja Tenox »

En kanssa ajatellut silti kokeilla vetää tappiin asti hihnaa. Jos 320tkm paikkeilla vaihdattaisi kaikki hilut, hihnan ja vesipumpun. Olisi sitten noin 150tkm ja todennäköisesti noin 8 vuotta ajettuna.
Focus MK2
tursas
Viestit: 4015
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Focus MK2 Econetic 1,6 diesel ja "Engine malfunction"

Viesti Kirjoittaja tursas »

Tenox kirjoitti: Toisaalta onhan tuo voinut olla halpa homma jos on firma ollut jo menossa kanttuvei. Ei saisi miettiä tällaisia... Kai sitä on luotettava, että kirjan merkintä pitää paikkansa. Ajattelin 300tkm kohdilla tuon remmin + muut vaihdattaa joka tapauksessa.
Sullahan on varmaan tiedossa se aikaisempi omistaja(t) (ostohetken rek.ote) tai sen historian saat kyllä Trafilta parilla eurolla selville. Jos sille/heille pirauttaa kohteliaasti, voi hyvinkin saada asioihin tarkempaa hyödyllistä tietoa. Toisinaan voi tulla luuria korvaan kommenteilla, "että meillä ei ole enää kuule siihen pommiin mitään vastuuta tai sanottavaa", joten se pitäisi muistaa todeta heti kättelyssä, että kunhan vaan kyselen. :D Täältä ääni sille hihnan vaihdolle heti..
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Tenox
Viestit: 148
Liittynyt: 20 Tammi 2010 15:22
Paikkakunta: Satakunta

Re: Focus MK2 Econetic 1,6 diesel ja "Engine malfunction"

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Ei ole tiedossa edellistä omistajaa, eikä edes sitä onko hihna vaihdettu hänen, vai sitä edellisen omistajan aikana. Minulle riittää nyt tällä kertaa huoltokirjan merkintä ja huoltomiehen mielipide siitä, että paikoillaan oleva hihna ei voi olla alkuperäinen. Vaihdatan hihnan 300tkm tai 320tkm kohdalla, luultavasti jäljemmän. Itken täällä sitten jos remmi paukahtaa ennen. :o

Autohan tuli Kokkolan Kamuxista minulle, vikavastuu on yhä voimassa. Yhden vanteen jo korvasivatkin.

Edit: Hyvin on toiminut nyt huoltojen jälkeen Ford.
Focus MK2
Vastaa Viestiin