Kierrokset hyppii, kuskilla myös päässä nyppii - Focus MK1

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
RENNIE
Viestit: 252
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Kierrokset hyppii, kuskilla myös päässä nyppii - Focus MK1

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Terve!

Autossani (Focus MK1 -04 Zetec-SE 1.6 manuaali) on ongelma. Ongelma, joka ilmenee vaihteen ollessa vapaalla. Kun nostan kierrokset hieman yli 2000/min, niin käyntinopeus alkaa seilaamaan ylös alas. Kun kaasupolkimen painamista jatketaan hitaasti ja tasaisesti syvemmälle, tämä aaltoilu voimistuu, kunnes lopulta "tullaan takaisin kartalle", jolloin moottori ampaisee kerralla yli 3000 kierrokseen minuutissa. Kuulostaako normaalilta? Minusta ei, vaikka merkkihuollossa väittivät, että on auton ominaisuus.

Oireet ovat TÄSMÄLLEEN samat, kuin tässä videossa: https://www.youtube.com/watch?v=MVsmudQq2V0. Tässä näette FORScanilla autostani tallentamani datan, kuinka sytytysennakko ja sitä myöten kierrokset alkavat hyppiä voimakkaasti. Samalla lailla hyppii, kuin ed. videossa:

Kuva

Tarkistin moottorin ajoituksen itse vielä merkkihuollon jakohihnan vaihdon jälkeen, niin minusta ajoitus oli juuri oikein. Käytin kampiakselin YKK-pulttia sekä nokka-akseleille lattarautaa, ja MATCH, ei ajoitusvikaa. Vika oli siis jo ennen viimeisintä, merkkihuollossa tehtyä jakohihnan vaihtoa.

Jos jakopään ajoituksen voi poissulkea, niin mikähän voisi olla vikana? Sytysmoduulista voi mitata vastukset. Olen epäillyt myös imuvuotoa, mutta suihkuttelin puhdistusspraytä sinne imusarjan alla oleville letkuliitoksille. Moottorin käyntinopeus ei muuttunut, eli ei semmoista vuotoa.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
yritäedes
Viestit: 2164
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Kierrokset hyppii, kuskilla myös päässä nyppii - Focus MK1

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Olen myös ollut siinä luulossa, että tuo on ominaisuus...
Miksi muuten konetta täytyy kierrättää vapaalla yli 2000 RPM? Jäähdytysnesteitä ilmatessa? :?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
RENNIE
Viestit: 252
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Kierrokset hyppii, kuskilla myös päässä nyppii - Focus MK1

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Tietenkään kierroksia ei tarvitse tavallisesti vapaalla nostella. Mutta huomasin tuon, kun talvella lämmitin konetta, että sisätilat lämpenisi nopeammin. Mikään muu tietämäni auto ei ole tehnyt tuota, niin on todella omituinen piirre.

Mittasin vastusarvot sytys"puolasta". Matalajännitepuolella menivät ilmoitettuun haarukkaan. Korkeajännitepuolella sen sijaan tyypillisen arvon piti olla 9 900 ohmia. Mittaustuloksena 10 500 ohmia. Onkohan tuo vielä hyväksyttävä poikkeama tyypillisestä arvosta?
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
nestori
Viestit: 478
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kierrokset hyppii, kuskilla myös päässä nyppii - Focus MK1

Viesti Kirjoittaja nestori »

En minä kyllä muista omasta MK1 1.6 focuksesta mitään tällaista "ominaisuutta." Itellä tulisi ekana mieleen viallinen kaasuläpän asentoanturi, joka antaa 2000-3000 rpm alueella vääriä vastusarvoja. Eri asia sitten miksi se ei ajossa näy nykimisenä jne. Muistaakseni siitä pitäisi saada vastusarvot mitattua yleismittarilla ja jos arvot ei muutu tasaisesti läppää kääntäessä, niin anturissa on vikaa.

Puolan arvoista en osaa sanoa.
Kuga PHEV
RENNIE
Viestit: 252
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Kierrokset hyppii, kuskilla myös päässä nyppii - Focus MK1

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Noniin, räppäsin kuvankin konetilasta. Tarkoituksena on selvittää, onko koneessa alipaine-, eli imuvuotoja missään. Mistä tuossa kannattaa etsiä, ja miten? Kuuntelemalla ei kuulu mitään suhinoita tms.. Ainoastaan, kun lyö nopeasti läpän tiskiin, kuuluu semmoinen aivastuksen kuuloinen tsih yhtaikaa, kun kierrokset lähtee nousemaan.

Kaasuläpän asentoanturi lienee kunnossa, koska FORScanilla TPS-voltit nousee TODELLA tasaisesti. Ei esiinny mitään pomppuja volttikäyrässä ylös- tai alaspäin. Voihan anturista suoraan kuitenkin yleismittarillakin mitata vastusarvot.

Kuva
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
nestori
Viestit: 478
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kierrokset hyppii, kuskilla myös päässä nyppii - Focus MK1

Viesti Kirjoittaja nestori »

RENNIE kirjoitti:Kaasuläpän asentoanturi lienee kunnossa, koska FORScanilla TPS-voltit nousee TODELLA tasaisesti. Ei esiinny mitään pomppuja volttikäyrässä ylös- tai alaspäin.
Kyllähän sen luulisi tuon perusteella olevan kunnossa. Imuvuotoihin en osaa sanoa mistä kannattaisi erityisesti etsiä. Tsupsauksen päästää myös tuo nykyinen Mk2 focus samalla koneella, se lienee normaalia.
Kuga PHEV
RENNIE
Viestit: 252
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Kierrokset hyppii, kuskilla myös päässä nyppii - Focus MK1

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Miltä muuten kuulostaa, jäähdytysnesteen lämpötila 97 astetta C? Huomasin sattumalta tuon ECT-lämmön olevan tuota luokkaa, kun motti kuumenee käyntilämpöönsä. Jäähdytysnestettä on vuotanut monta vuotta. Eikö termostaatin pitäisi pitää lämmöt siinä alle 90 nyt ainakin? Liittyneekö tuohon kierrosmysteeriin tämäkin?
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
yritäedes
Viestit: 2164
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Kierrokset hyppii, kuskilla myös päässä nyppii - Focus MK1

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

RENNIE kirjoitti:Miltä muuten kuulostaa, jäähdytysnesteen lämpötila 97 astetta C? Huomasin sattumalta tuon ECT-lämmön olevan tuota luokkaa, kun motti kuumenee käyntilämpöönsä.
Moottorin lämpötila-anturi on ns. kuiva-anturi sylinterikannessa. Siksi näyttää ajossa 100-120 C. Eli 97 on pikemminkin alakanttiin. (Tosin auton oma diagnoosinäyttö antaa joskus matalampaa lämpötilaa, onkohan siinä joku tasokorjaus, ettei omistaja pelästy yli 110 asteen lukemia???)
RENNIE kirjoitti:Jäähdytysnestettä on vuotanut monta vuotta.
Yleinen vuotokohta näissä on vanhemmiten termarikotelon tiiviste. Helppo uusia muovikotelo tiivisteineen.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
RENNIE
Viestit: 252
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Kierrokset hyppii, kuskilla myös päässä nyppii - Focus MK1

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Ok, hyvä, että selvisi tuo lämpötilajuttu.

Tulipa kuvattua vielä video tuosta kierrosten hypinnästä. Video löytyy linkistä: https://1drv.ms/v/s!Arh7px51ORTegUZJQzDdGXUyjKsV
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
RENNIE
Viestit: 252
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Kierrokset hyppii, kuskilla myös päässä nyppii - Focus MK1

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Pitänee viedä kosla tuonne autoelektroniikkakorjaamolle, en vain tiedä maksaako paljon. Luulen vain, että maksaa, mutta tämä taitaa olla niin kinkkinen vika, että ei sen korjaus muutenkaan etene! :)
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
RENNIE
Viestit: 252
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Kierrokset hyppii, kuskilla myös päässä nyppii - Focus MK1

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Nyt on vaihdettu tulpanjohdot ja puola. Sama juttu. Ei vaikuttanut.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
anon1
Viestit: 1047
Liittynyt: 04 Maalis 2015 18:29

Re: Kierrokset hyppii, kuskilla myös päässä nyppii - Focus MK1

Viesti Kirjoittaja anon1 »

Joku oli vaihtanut lambdan, samanlaisten oireiden takia, vika korjautui.
Mondeo -09 2.5T Panther Black
:ford:
It`s my way or no way.
RENNIE
Viestit: 252
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Kierrokset hyppii, kuskilla myös päässä nyppii - Focus MK1

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Nyt vaihdettu myös tulpat. Ei myöskään vaikutusta sillä!

Pitääpäs tuo lambda-asia vielä miettiä. Edellinen autoni Almera nyki kiihdyttäessä ja välillä ajossa. Sitten siihen vaihdettiin lambda niin nyintä loppui. Mutta Fordin tapauksessa mietityttää, kun empimistä tms. oireita ei ole ajossa. Mutta jos tuo lambdasondi ei kauheesti maksa, niin voihan sen tietysti ennen korjaamolle vientiä vaihtaa. Hintaluokka lienee siinä muutaman kympin.

Ilmeisesti tarvitsee vaihtaa vain etummainen lambda, kun tuossahan on kaksi?
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
anon1
Viestit: 1047
Liittynyt: 04 Maalis 2015 18:29

Re: Kierrokset hyppii, kuskilla myös päässä nyppii - Focus MK1

Viesti Kirjoittaja anon1 »

Kummankin lambdan vaihto lienee pieni hinta, jos se estää hermoromahduksen. :thumbup:
Nimarkilla 40 kpl.

jk. ettei olisi ecu paskana.
Mondeo -09 2.5T Panther Black
:ford:
It`s my way or no way.
RENNIE
Viestit: 252
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Kierrokset hyppii, kuskilla myös päässä nyppii - Focus MK1

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

No joo, olipas korkeat hinnat, n. 150 ekeä lambdan hinta. Takalambdaa ei löytynyt, mut sitähän ei niin tärkeä ole vaihtaakaan, kun tarkkailee vain katin toimintaa.

Yleismallin johtoon juotettavia lambdoja saisi kohtuullisempaan hintaan, mutta Motonetillä väitetään, ettei saisi käyttää OBD-pistokkeellisissa autoissa:

Tuotenumero: 28-3422

Tuote: Lambda-anturi 4 johdolla

Tuotekuvaus: Ei saa käyttää ensimmäisenä lambdana OBD-pistokkeellisissa autoissa = kahdella lambdalla olevissa. Musta=signaali/Harmaa=maadoitus/Valkeat=lämmitys (huomaa, että vanhassa anturissa voi olla maadoitus anturin rungonkin kautta). Pyydä mukaan suomenkielinen Motonet-asennusohje!
28-3422 | Lambda-anturi 4 johdolla


Hinta:
44,90 €
kpl

Lisätieto: Lue ohjeet ennen asennusta! Väärin asennettu Lambda-anturi ei anna oikeita lukemia! OBD-liittimelliset autot useammalla Lambdalla: älä käytä yleismalleja katalysaattorin etupuolella! Autovalmistajat suosittelevat Lambda-anturin vaihtoväliksi bensiinimoottoreille 160.000 km ja dieselmoottoreille 250.000 km.
Itse laittelin Almeraan aikanaan johtoon juotettavan, niin ei ollut mitään ongelmia. Onko näin, että näissä uudemmissa kärryissä muka pitää käyttää "Ready-Fit" -lambdaa? Jos, niin miksi?
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
anon1
Viestit: 1047
Liittynyt: 04 Maalis 2015 18:29

Re: Kierrokset hyppii, kuskilla myös päässä nyppii - Focus MK1

Viesti Kirjoittaja anon1 »

Motonetin väitteen voi jättää omaan arvoonsa.Laitoin -97 V6 mondeoon juottamalla lambdan, ei ollut minkäänlaista ongelmaa.
Mondeo -09 2.5T Panther Black
:ford:
It`s my way or no way.
RENNIE
Viestit: 252
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Kierrokset hyppii, kuskilla myös päässä nyppii - Focus MK1

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

No niin, tulipas taas räpättyä ForSCANia, niin sieltähän löytyi happisensorin volttikäyrän mittaus. Mittaustulos oli, että voltit nousevat jopa 0,97 volttiin. Käyrä vaihteli ylös alas aika nopeasti, niin kuin kapeakaistaisen pitääkin. Uskaltaako tässä nyt sitten vetää sen johtopäätöksen, että lambda on kunnossa, ja turha vaivata sillä enää mieltä?
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
anon1
Viestit: 1047
Liittynyt: 04 Maalis 2015 18:29

Re: Kierrokset hyppii, kuskilla myös päässä nyppii - Focus MK1

Viesti Kirjoittaja anon1 »

Olisko ecu seuraava.Löytyiskö täältä jotain. http://www.ecutesting.com
Mondeo -09 2.5T Panther Black
:ford:
It`s my way or no way.
RENNIE
Viestit: 252
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Kierrokset hyppii, kuskilla myös päässä nyppii - Focus MK1

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Joo tuli vielä testattua ILMAN lambdaa niin ei mitään vaikutusta vian suhteen. Ainoastaan semmoinen, että kierrosten hypintä vähän paheni lambdan ollessa poikke. Vikakoodi tietysti tuli, mutta nollasin sen... Kädet on nostettava pystyyn, Voorti lähtee ensi viikolla huoltoon.

Vielä muistutteeksi lista, mitä on tähän mennessä tsekkailtu:
  • Jakopään ajoitus
  • Tulpat, tulpanjohdot ja puola uudet
  • Kaasuläpän asentotunnistin
  • Nakutustunnistin
  • Etummainen lambda
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
juice
Viestit: 33
Liittynyt: 28 Joulu 2015 18:49

Re: Kierrokset hyppii, kuskilla myös päässä nyppii - Focus MK1

Viesti Kirjoittaja juice »

RENNIE kirjoitti:Noniin, räppäsin kuvankin konetilasta. Tarkoituksena on selvittää, onko koneessa alipaine-, eli imuvuotoja missään. Mistä tuossa kannattaa etsiä, ja miten? Kuuntelemalla ei kuulu mitään suhinoita tms.. Ainoastaan, kun lyö nopeasti läpän tiskiin, kuuluu semmoinen aivastuksen kuuloinen tsih yhtaikaa, kun kierrokset lähtee nousemaan.

Kaasuläpän asentoanturi lienee kunnossa, koska FORScanilla TPS-voltit nousee TODELLA tasaisesti. Ei esiinny mitään pomppuja volttikäyrässä ylös- tai alaspäin. Voihan anturista suoraan kuitenkin yleismittarillakin mitata vastusarvot.

Kuva

Takerrun tähän imuvuotoon! Tuli tuossa mieleen kun oman auton konetilaan ihmettelin niin tsekkaappa tuon ohjaustehostimen säiliön vastapäätä olevan mustan mötikän eli EVAP-venttiilin kyljestä lähtevä muoviputkin joka tekee jarrunestesäiliön alla lenkin ja menee kaasuläppäkoteloon. Mulla on jostakin syystä korjattu tuota putkea juuri tuon jarrunestesäiliön kohdalta. Voisko se vuotaessaan kikkailla ja vaikuttaa käyntiin?!
Ford Focus sedan 1.6 16v aut. -00
Volvo V70 2.4 20v aut. -00
RENNIE
Viestit: 252
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Kierrokset hyppii, kuskilla myös päässä nyppii - Focus MK1

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

juice: Hypoteesisi on nyt testattu. Jarrunestesäiliön kohdalla tuossa muoviletkussa oli huomattavasti kulumaa, ehkä pikkaisen yli neljäsosan läpimitasta. Pyöräytin jeesusta ympärille ja motti käyntiin. Valitettavasti ei tehonnut vikaan. Otin letkun vielä irti kaasuläppäkotelolta ja peitin kotelon reiän sormen päälläkin niin ei vaikuttanut. Imuvuotoa ei siis esiinny ainakaan tuossa letkussa.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
yritäedes
Viestit: 2164
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Kierrokset hyppii, kuskilla myös päässä nyppii - Focus MK1

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Lueskelin uudestaan koko ketjun läpi - ja heräsi kysymys: tekeekö siis auto tuota kierrosten "takkuamista" myös silloin, kun se on oikeasti käyntilämmöissä. Sekä Forscan data että video loppuvat juuri siihen, kun moottori alkaa saavuttaa normaalin käyntilämpötilan. Kokeilin meidän Focuksessa, ja kuumalla koneella ei ole mitään oireita, siksi oletin sen olevan "ominaisuus" - eli että kierrosten antaminen kylmällä koneella ja vapaalla menee ulos kartalta...
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
RENNIE
Viestit: 252
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Kierrokset hyppii, kuskilla myös päässä nyppii - Focus MK1

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Näköjään unohdin mainita, tekee siis tuota sekä kylmänä, että normaalilämpöisenä.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
yritäedes
Viestit: 2164
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Kierrokset hyppii, kuskilla myös päässä nyppii - Focus MK1

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Ok. Tämähän nyt on tällaista lottoamista, mutta entäs VSS- eli nopeusanturi? Putoileeko nopeusmittari joskus ajossa nollaan tai tekee jotain muuta outoa? Tässähän kai pyöränanturit ei liity asiaan. VSS-anturin sekoilu aiheuttaa yhtä sun toista; oletko muuten kokeillut kierrosten nostoa auton rullatessa vapaalla - onko mitään eroa paikallaan kaasutteluun?

Niin ja sen lambda-anturin ongelman rajaa mielestäni pois se, että samaa pätkimistä on sekä open- että closed-loop tilanteessa, moottorin lämmetessä, kuten tuolla Forscan datassa näkyy.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
RENNIE
Viestit: 252
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Kierrokset hyppii, kuskilla myös päässä nyppii - Focus MK1

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Kokeilinpas nostaa kierrokset siihen pariin tonniin, kun auto liukuu vapaalla: Todella kevyellä kaasulla saa kierrokset sinne yli 3 000 RPM. Harmi vain, ettei tullut otettua läppärin loggaamaan sytkäennakkoa. Mutta kyllä ne kiekat niin helposti hyppimättä kohosi 2 000 - 3 000 RPM:n välillä, että voin sanoa, että vika ei esiinny, kun auto liikkuu vapaalla. Nopeutta muuten piti olla ainakin semmoinen 20 - 30 km/h, että kierrosten hypintää ei ollut.

Nopeusmittarin toiminnassa en koskaan ole huomannut ongelmia. Niinköhän tuo vika kuitenkin olisi VSS:ssä?
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Vastaa Viestiin