OT:n paineanturi: vika vai huono säkä?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
juice
Viestit: 33
Liittynyt: 28 Joulu 2015 18:49

OT:n paineanturi: vika vai huono säkä?

Viesti Kirjoittaja juice »

Kysymys koskee vuoden 2000 focuksen ohjaustehostimen paineanturia joka alkoi tirraamaan toistamiseen noin puolen vuoden jälkeen. Onko näissä palikoissa ollut jotain "tyyppivikoja" vai kävikö mulla romikselta hommatun osan kanssa vain huono säkä että alkoi vuotamaan puolen vuoden jälkeen nesteet pihalle? Vai pitäiskö etsiä vikaa jostain muualta?
Ford Focus sedan 1.6 16v aut. -00
Volvo V70 2.4 20v aut. -00
Mk2Cortina
Viestit: 275
Liittynyt: 06 Loka 2015 21:48

Re: OT:n paineanturi: vika vai huono säkä?

Viesti Kirjoittaja Mk2Cortina »

juice kirjoitti:Kysymys koskee vuoden 2000 focuksen ohjaustehostimen paineanturia joka alkoi tirraamaan toistamiseen noin puolen vuoden jälkeen........vai kävikö mulla romikselta hommatun osan kanssa vain huono säkä että alkoi vuotamaan puolen vuoden jälkeen nesteet pihalle? Vai pitäiskö etsiä vikaa jostain muualta?
Sinulla kävi se mikä usein käy kun ostaa vanhan lähes loppuunkäytetyn osan autopurkaamosta (Suomi). Purettavaksi menevät autot ovat usein kolariautoja tai sitten iän ja kunnon puolesta romutettavia jolloin käyttöikä on jokseenkin ohi.

Silti nämä purkaamot myyvät puoleen hintaan käytettyä osaa vaikkei käyttöikää ole enää jäljellä kuin joitakin prosentteja alkuperäisestä. Monta kertaa on pyydetty aikoinaan jopa enemmän kuin uudesta osasta.

Siksi minulla ei ole käytännössä koskaan rahaa ostaa purkuosaa Suomesta vaan mieluummin aivan uusi ja käyttämätön netistä tai kaupasta koska se on paljon halvempi.
juice
Viestit: 33
Liittynyt: 28 Joulu 2015 18:49

Re: OT:n paineanturi: vika vai huono säkä?

Viesti Kirjoittaja juice »

Mk2Cortina kirjoitti: Sinulla kävi se mikä usein käy kun ostaa vanhan lähes loppuunkäytetyn osan autopurkaamosta (Suomi). Purettavaksi menevät autot ovat usein kolariautoja tai sitten iän ja kunnon puolesta romutettavia jolloin käyttöikä on jokseenkin ohi.

Silti nämä purkaamot myyvät puoleen hintaan käytettyä osaa vaikkei käyttöikää ole enää jäljellä kuin joitakin prosentteja alkuperäisestä. Monta kertaa on pyydetty aikoinaan jopa enemmän kuin uudesta osasta.

Siksi minulla ei ole käytännössä koskaan rahaa ostaa purkuosaa Suomesta vaan mieluummin aivan uusi ja käyttämätön netistä tai kaupasta koska se on paljon halvempi.

Olet kyllä varmasti oikeassa! Onneksi osa ei silloin maksanut montaa euroa mutta säästö meni väärään paikkaan. En yleensä osta romikselta kuin "ei kuluvia" -osia mutta ajattelin silloin että kun kakkosauto kyseessä että kyllä tuossa nyt voin käytetynkin laittaan. Ainut hyvä asia tässä nyt on että tilasin kyseisen osan paikalliselle Ford jälleenmyyjälle silloin kun anturi ensimmäisen kerran teki laupeuden joten saan osan heti maanantaina ja auton ajokuntoon, jos palikkaa ei ole myyty edelleen.
Ford Focus sedan 1.6 16v aut. -00
Volvo V70 2.4 20v aut. -00
juice
Viestit: 33
Liittynyt: 28 Joulu 2015 18:49

Re: OT:n paineanturi: vika vai huono säkä?

Viesti Kirjoittaja juice »

Mk2Cortina kirjoitti: Sinulla kävi se mikä usein käy kun ostaa vanhan lähes loppuunkäytetyn osan autopurkaamosta (Suomi). Purettavaksi menevät autot ovat usein kolariautoja tai sitten iän ja kunnon puolesta romutettavia jolloin käyttöikä on jokseenkin ohi.

Silti nämä purkaamot myyvät puoleen hintaan käytettyä osaa vaikkei käyttöikää ole enää jäljellä kuin joitakin prosentteja alkuperäisestä. Monta kertaa on pyydetty aikoinaan jopa enemmän kuin uudesta osasta.

Siksi minulla ei ole käytännössä koskaan rahaa ostaa purkuosaa Suomesta vaan mieluummin aivan uusi ja käyttämätön netistä tai kaupasta koska se on paljon halvempi.

Olet kyllä varmasti oikeassa! Onneksi osa ei silloin maksanut montaa euroa mutta säästö meni väärään paikkaan. En yleensä osta romikselta kuin "ei kuluvia" -osia mutta ajattelin silloin että kun kakkosauto kyseessä että kyllä tuossa nyt voin käytetynkin laittaan. Ainut hyvä asia tässä nyt on että tilasin kyseisen osan paikalliselle Ford jälleenmyyjälle silloin kun anturi ensimmäisen kerran teki laupeuden joten saan osan heti maanantaina ja auton ajokuntoon, jos palikkaa ei ole myyty edelleen. Osan hinta tais olla 60e jos en väärin muista.
Ford Focus sedan 1.6 16v aut. -00
Volvo V70 2.4 20v aut. -00
Mk2Cortina
Viestit: 275
Liittynyt: 06 Loka 2015 21:48

Re: OT:n paineanturi: vika vai huono säkä?

Viesti Kirjoittaja Mk2Cortina »

juice kirjoitti: Ainut hyvä asia tässä nyt on että tilasin kyseisen osan paikalliselle Ford jälleenmyyjälle silloin kun anturi ensimmäisen kerran teki laupeuden joten saan osan heti maanantaina ja auton ajokuntoon, jos palikkaa ei ole myyty edelleen. Osan hinta tais olla 60e jos en väärin muista.
Tuo 60€ on sellainen hinta että usein tulee mietittyä halvempaa vaihtoehtoa mutta lopulta sillä kuitenkin vika poistuu todennäköisesti ikuisiksi ajoiksi sen auton osalta mihin se asennetaan.

Vastaavaa asiaa mietin kun Mondeon konepellin lukko renasi ja korjaussarja maksoi marmoritiskillä noin 110€. Lisäksi varaosamyyjä vinoili jotakin asentamisesta ja palapelistä.
Mutta lukko tuli kuntoon ja toimi autoa myydessäkin sekä varmasti vuosia eteenpäin.

Samassa yhteydessä tiedustelin avaimien hintoja jolloin myyjä kysyi onko minulla avaimen koodia. Ei tietenkään ollut jolloin myyjä sanoi avaimen lukemisen maksavan 30€.

Koska en halunnut maksaa 30 euroa, googlasin aikani ja sain selville, että avain luetaan avaimen perästä päin niin että syvin neljästä urasyvyydestä on numero 4, seuraavaksi syvin 3, seuraava numero 2 ja se jyrsimätön kohta numero yksi.

Jolloin muodostuu kuuden numeron sarja jossa lisäksi ei voi olla enempää kuin korkeintaan kolme samaa numeroa. Koska korjaussarjassa on kolme jokaista haittalevyä jolloin ei voi sarjoittaa enempää kuin kolme samaa numeroa per lukkosylinteri.
juice
Viestit: 33
Liittynyt: 28 Joulu 2015 18:49

Re: OT:n paineanturi: vika vai huono säkä?

Viesti Kirjoittaja juice »

Mk2Cortina kirjoitti: Tuo 60€ on sellainen hinta että usein tulee mietittyä halvempaa vaihtoehtoa mutta lopulta sillä kuitenkin vika poistuu todennäköisesti ikuisiksi ajoiksi sen auton osalta mihin se asennetaan.

Vastaavaa asiaa mietin kun Mondeon konepellin lukko renasi ja korjaussarja maksoi marmoritiskillä noin 110€. Lisäksi varaosamyyjä vinoili jotakin asentamisesta ja palapelistä.
Mutta lukko tuli kuntoon ja toimi autoa myydessäkin sekä varmasti vuosia eteenpäin.

Samassa yhteydessä tiedustelin avaimien hintoja jolloin myyjä kysyi onko minulla avaimen koodia. Ei tietenkään ollut jolloin myyjä sanoi avaimen lukemisen maksavan 30€.

Koska en halunnut maksaa 30 euroa, googlasin aikani ja sain selville, että avain luetaan avaimen perästä päin niin että syvin neljästä urasyvyydestä on numero 4, seuraavaksi syvin 3, seuraava numero 2 ja se jyrsimätön kohta numero yksi.

Jolloin muodostuu kuuden numeron sarja jossa lisäksi ei voi olla enempää kuin korkeintaan kolme samaa numeroa. Koska korjaussarjassa on kolme jokaista haittalevyä jolloin ei voi sarjoittaa enempää kuin kolme samaa numeroa per lukkosylinteri.
Kuinka sattuikaan! kävin juuri perjantaina tilaamassa jyrsintänumeron automaasta :D Mulla ei pystynyt varmuudella enään lukemaan orkkis avaimesta vaikka oli fordien kanssa "pelannut" varaosamyyjä. Todettiin että tulee kokeilu vielä kalliiksi, no 25e veloittivat koodista. Aihio minulla on onneksi jo hommattu joten koodin kun saa niin pitää kiikuttaa nykkeli sepitettäväksi.
Ford Focus sedan 1.6 16v aut. -00
Volvo V70 2.4 20v aut. -00
Vastaa Viestiin