Transit mk5 (vm2000-2005) moottorin vaihtoa

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
terppi
Viestit: 49
Liittynyt: 13 Joulu 2005 13:47
Paikkakunta: Parainen (Tku)
Viesti:

Transit mk5 (vm2000-2005) moottorin vaihtoa

Viesti Kirjoittaja terppi »

Moro!
Pitkästä aikaa takaisin tällä foorumilla. :)

Tuli tuollainen vm2000 mallia ole kevyt-KA Transu hommattua. Se käryttelee sinistä (öljyä) ja käy tyhjäkäyntiä kolmella. Kierroksilla jotenkin tasaantuu.
Vikana ilmeisesti männänrenkaat tms. En tiiä, kun en ole ite viel tutkinut.

Mutta jos tuo nyt todetaan, että koko kone menisi vaihtoon, niin mietimpä, että millaisia eroja tehokkaimmissa koneissa mahtaa olla?
Eli nyt tuossa on 66kW 2,4Di. Eli ilmeisesti vaparimotti? On tuon painoiselle vehkeelle aika laiska.
Olis mahollista saada ehkä jopa koko varaosa-auto uitettua tännepäin. Ja vaihtoehtoja on monia.
Nettiautoa selaillessa oon törmännyt 2,4D 120hp, joka on turbolla. Tuo tais olla vm 2002. Onko tuo peruskone sama ja paljonko pitää ottaa mukaan vaihdossa? Putkisto lienee erilainen, mites onko tuossa minkälaisia "ecu"ja? Tai onko tuossa moista ollenkaan?
__________________
Nykyään:
VW LT55 '87
Capri II '75 projekti
Transit 3.55 '00
Ollut joskus:
Vaikka ja mitä!!
terppi
Viestit: 49
Liittynyt: 13 Joulu 2005 13:47
Paikkakunta: Parainen (Tku)
Viesti:

Re: Transit mk5 (vm2000-2005) moottorin vaihtoa

Viesti Kirjoittaja terppi »

Itse itselleni vastaten ainakin siltä osalta, että 2,4TD 125hp kone on sama, mitä tuo 66kW (~90hp).

Oletin että tämä mopo ei ole ahtimen kanssa, mutta kuulemma kaikki takavedot 2,4D:llä on ahtimella. Ei vaan mee mun jakeluun, et mikä aivopieru Fordeilla on ollut, kun tuollaisen keksinnön ovat tehny. Onhan se varmaan kestävää tekniikkaa, kun ei ainakaa ylirasiteta. Mut 13 vuotta vanhempi LT 2,4TD:llä on jo 75kW. Ja vuonna 2000 Ford tekee rahtilaitteen, joka on auttamattomasti alitehoinen. No, eipä siitä.

Sain myös kuulla että männänrengasongelma tuo ei ole. Ainakaan välttämättä, niin vika kallistuu siihen suuttimiin, jakoketjun heittoon tai pahimmassa tapauksessa männässä reikä/halkeama. Viimiset jutut harvinaisempia.

Jos tuon nyt saan pelittämään, enkä tuota tehokkaampaa konetta vaiha sinne. Niin mites tuosta on mahollista saada jokunen lisäheppa irti?
Onko joku viritellyt näitä koneita?
__________________
Nykyään:
VW LT55 '87
Capri II '75 projekti
Transit 3.55 '00
Ollut joskus:
Vaikka ja mitä!!
focst
Viestit: 2437
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Transit mk5 (vm2000-2005) moottorin vaihtoa

Viesti Kirjoittaja focst »

125hv Kone muuten sama mutta isompi turbo ja suuttimet..etu vetosesta on 75hv versio se lähtee kun purkka tukasta.. :lol: käytä ensimmäisenä venttiili koppa pois ja kato ne keinuvipu akselit että onko ne kiinni. Jos yleensä imu puoli on irti niin jako hypännyt..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
terppi
Viestit: 49
Liittynyt: 13 Joulu 2005 13:47
Paikkakunta: Parainen (Tku)
Viesti:

Re: Transit mk5 (vm2000-2005) moottorin vaihtoa

Viesti Kirjoittaja terppi »

focst kirjoitti:125hv Kone muuten sama mutta isompi turbo ja suuttimet..etu vetosesta on 75hv versio se lähtee kun purkka tukasta.. :lol: käytä ensimmäisenä venttiili koppa pois ja kato ne keinuvipu akselit että onko ne kiinni. Jos yleensä imu puoli on irti niin jako hypännyt..
Juu, tuon vinkin taisin kans kuulla jos jako hypännyt. Kaveri kertoi juurta jaksain myös miksi hyppää. Mutta joo.. JOs ensi viikolla sais tuon työn alle. :)

Toi 75hp on vissii tosi tykki. :D Mut se tais olla 2.0D?
Mut onneks se on etuveto. Itteeni ei oikee etuvedot nappaa. Eikä etenkää työkaluina. Vaikka kai niilläkin hommansa hoitaa. Mut oma ajatusmaailma vaan on sen verran kriittinen etu-/takavedon suhteen, että pakut ja kuorkit on takavetoja. Pakuks väännetyt perhefarkut onkin taas eri juttu. :)
__________________
Nykyään:
VW LT55 '87
Capri II '75 projekti
Transit 3.55 '00
Ollut joskus:
Vaikka ja mitä!!
terppi
Viestit: 49
Liittynyt: 13 Joulu 2005 13:47
Paikkakunta: Parainen (Tku)
Viesti:

Re: Transit mk5 (vm2000-2005) moottorin vaihtoa

Viesti Kirjoittaja terppi »

Sain tuon eilen vihdoin sisälle talliin.
testin mukaan ykkös-sylinteri ei ole pelissä mukana tyhjäkäynnillä.
Koitin josko on suutinvika. (Vaihdoin ykkös ja kakkospillit päikseen.)
Vika ei ollu suuttimissa. Tosi karstasii ne oli kyllä. Etenki se ykkösen suutin.
Eli vika ei korjaantunu, mutta mun mielestä rauhoittu hiukan. Kävin jopa koittaa tota, niin tyhjäkäynnil kun lähtee, niin ravistaa todella hyvin. Ajossa toimii normaalisti..
Sininen savu perässä.. Sininen kun viittais öljyyn, ni mitä on raati mieltä, oisko kuitenkin alakertavika?
__________________
Nykyään:
VW LT55 '87
Capri II '75 projekti
Transit 3.55 '00
Ollut joskus:
Vaikka ja mitä!!
Mk2Cortina
Viestit: 275
Liittynyt: 06 Loka 2015 21:48

Re: Transit mk5 (vm2000-2005) moottorin vaihtoa

Viesti Kirjoittaja Mk2Cortina »

terppi kirjoitti: Eli vika ei korjaantunu, mutta mun mielestä rauhoittu hiukan. Kävin jopa koittaa tota, niin tyhjäkäynnil kun lähtee, niin ravistaa todella hyvin. Ajossa toimii normaalisti..
Sininen savu perässä.. Sininen kun viittais öljyyn, ni mitä on raati mieltä, oisko kuitenkin alakertavika?
Sininen viittaa myös epätäydelliseen palamiseen kun diesel menee raakana putkeen.

Serkkupojalla oli aikanaan vastaavan ikäinen Transit ja siitä meni yksi mäntä puhki. Merkkikorjaamolla uusi mäntä ja taas meno jatkui.
terppi
Viestit: 49
Liittynyt: 13 Joulu 2005 13:47
Paikkakunta: Parainen (Tku)
Viesti:

Re: Transit mk5 (vm2000-2005) moottorin vaihtoa

Viesti Kirjoittaja terppi »

Olis "uus" kone nyt tallin lattialla ja auto siinä vieressä.
Olenko kovin väärässä, jos uskon, että etukautta tulis kikkare pois? Ahdasta toki on, kun ei paljoa nostella, mut toi ala palkki vissii painuu pois tieltä jne?
Lootan saa jättää autoon, kun muuten tulee purkamista enempi? :(
__________________
Nykyään:
VW LT55 '87
Capri II '75 projekti
Transit 3.55 '00
Ollut joskus:
Vaikka ja mitä!!
focst
Viestit: 2437
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Transit mk5 (vm2000-2005) moottorin vaihtoa

Viesti Kirjoittaja focst »

Joo tulee se etu kautta ja laatikon voi jättää paikalleen..purkamista tosin näinkin melko paljon..pois ottaa yksinkin mut paikalleen laittoon saa olla kaveri että saa perille laatikkoon..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
terppi
Viestit: 49
Liittynyt: 13 Joulu 2005 13:47
Paikkakunta: Parainen (Tku)
Viesti:

Re: Transit mk5 (vm2000-2005) moottorin vaihtoa

Viesti Kirjoittaja terppi »

Eipä ollukaa nii helppoa..
Koneen vaihto nyt sujui niinkuin mekaanisesti nyt yleensä sujuu. Mutta tässä "uudessa" koneessa oli myös syöttöpumppu mukana.
Ongelmaksi muodostu syöttöpumpussa oleva älyboksi, jossa sattuu olemaan ajonestolaitteen vermeet samassa.
Eli eipä lähteny tulille, kun ajonesto kertoo että "väärä avain".

Onkohan tähän jotain oikotietä onneen?
Pumppua en viitteis alkaa vaihtamaan, kun on aikast vittumainen homma noissa tiloissa.
Jos en saa "uuteen" moottoriin kuuluvaa avainta, niin onnistuuko tuon järjestelmän ohitus tai vanhojen avaimien koodaus tuoho systeemiin jotenkin?

:)
__________________
Nykyään:
VW LT55 '87
Capri II '75 projekti
Transit 3.55 '00
Ollut joskus:
Vaikka ja mitä!!
focst
Viestit: 2437
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Transit mk5 (vm2000-2005) moottorin vaihtoa

Viesti Kirjoittaja focst »

Helpoin koodata vanhat avaimet "uuteen" pumppuun merkki huollossa..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
Mk2Cortina
Viestit: 275
Liittynyt: 06 Loka 2015 21:48

Re: Transit mk5 (vm2000-2005) moottorin vaihtoa

Viesti Kirjoittaja Mk2Cortina »

terppi kirjoitti: Onkohan tähän jotain oikotietä onneen?
Pumppua en viitteis alkaa vaihtamaan, kun on aikast vittumainen homma noissa tiloissa.
Jos en saa "uuteen" moottoriin kuuluvaa avainta, niin onnistuuko tuon järjestelmän ohitus tai vanhojen avaimien koodaus tuoho systeemiin jotenkin?

:)
Ei siinä oikotietä ole kuten ei yleensäkään mutta samanlainen vanha ohjausboksi vanhasta pumpusta tähän nykyiseen niin sitten lähtee.

Olen yhden Focuksen TDDI-moottorin vaihtanut ja kun en halunnut merkkihuoltoa vaivata niin vaihdoin tuon boksin.
terppi
Viestit: 49
Liittynyt: 13 Joulu 2005 13:47
Paikkakunta: Parainen (Tku)
Viesti:

Re: Transit mk5 (vm2000-2005) moottorin vaihtoa

Viesti Kirjoittaja terppi »

Mk2Cortina kirjoitti: Ei siinä oikotietä ole kuten ei yleensäkään mutta samanlainen vanha ohjausboksi vanhasta pumpusta tähän nykyiseen niin sitten lähtee.

Olen yhden Focuksen TDDI-moottorin vaihtanut ja kun en halunnut merkkihuoltoa vaivata niin vaihdoin tuon boksin.
Onkos tuo boksi miten irrotettavissa tuosta pumpusta? Tarviiko ottaa pumppu irti asti?
Jos laitan tuon vanhan boksin tohon "uuteen", niin tuleeko "uudesta" 88kW koneesta sitte 66kW, joka se vanha oli?

Toki tärkein olis saada tuo auto liikenteeseen, eikä se että muuttuuko teho. Nyt se on kuitenkin aika lailla nolla-tehoinen. :D
__________________
Nykyään:
VW LT55 '87
Capri II '75 projekti
Transit 3.55 '00
Ollut joskus:
Vaikka ja mitä!!
Mk2Cortina
Viestit: 275
Liittynyt: 06 Loka 2015 21:48

Re: Transit mk5 (vm2000-2005) moottorin vaihtoa

Viesti Kirjoittaja Mk2Cortina »

terppi kirjoitti: Onkos tuo boksi miten irrotettavissa tuosta pumpusta? Tarviiko ottaa pumppu irti asti?
Jos laitan tuon vanhan boksin tohon "uuteen", niin tuleeko "uudesta" 88kW koneesta sitte 66kW, joka se vanha oli?

Toki tärkein olis saada tuo auto liikenteeseen, eikä se että muuttuuko teho. Nyt se on kuitenkin aika lailla nolla-tehoinen. :D

Kun kyseessä tosiaankin on erilainen moottori niin suosittelen suoraan tiedustelua merkkiliikkeestä koska heillä on laitteistot avainten koodaamiseen.

Focuksessa ohjausboksin sai vaihdettua pumpun ollessa paikallaan mutta pumpun kansi piti avata.
terppi
Viestit: 49
Liittynyt: 13 Joulu 2005 13:47
Paikkakunta: Parainen (Tku)
Viesti:

Re: Transit mk5 (vm2000-2005) moottorin vaihtoa

Viesti Kirjoittaja terppi »

Hinaus 15km päähän Ford-merkkihuoltoon 150e, avaimien koodaus luurissa sovittuna 60-100e.
Saa kattoo millane lasku tulee, koska nämähä koitti sitä ilmailla ja jotai muutaki tehä. Joku paikka siel on tukos, koska se ei toiminu millää vaik ajonesto oli jo kuitattu.
käsin ilmaaminen turhaa.
Kaikenlaisii kikkoi koitin kehitellä. Välillä hörähti mut ei vaan käy.
Naftamittari näyttää varttitankkia. Aloin sitäkin epäilee ja hain lisää naftaa tankkiin. Viisari nyt ei kauheasti 10 litrasta noussut. Mut ainaki naftaa oli.
Ilmailua ja vaikka mitä kikkoja, mut ei.
SUodatinpaketinkin otin auki ja katoin et kaikki pitäs virrata ihan ok.
Lopulta otin tankin ja suodatinpaketin välisen paluuputken irti. Annoin siitä paineilmaa tankkiin varovasti alkuun ja sitte hiuka enempi. Jostain kuulu sihinää joka ilmeisesti oli korvausilman putki tankille joka sihisi.
Eipä tullu naftaa suodattimelle. Suodattimelle tulevat putket siis irti, eikä tullut tavaraa kuitenkaan.
Parin nopean puhalluksen jälkeen koitin vielä antaa pidemmän aikaa ilmaa tankkiin ja yhtäkkiä alkoi tulee naftaa jokasesta avonaisesta putkesta. Siis niistä jotka suodatinpaketissa oli viel kii.
Tämän jälkeen tuo lähti käyntiin. Siin on hivenen pitkä startti ja tyhjäkäyntikin on kylmänä sellainen, että nopea kaasupolkimen nosto sammuttaa koneen. Pystyy tuolla nyt ajamaan, mutta tulipa mieleen, että onkohan joku tukos tai muu vastaava ongelma voinut olla syypää aiemman koneen rikkoutumiseen?

Onko tankissa lähtevästä paksummassa (tuloletku) joku "este" matkalla? Esim joku nostopumppu, esisuodatin, takaiskuventtiili..?
__________________
Nykyään:
VW LT55 '87
Capri II '75 projekti
Transit 3.55 '00
Ollut joskus:
Vaikka ja mitä!!
terppi
Viestit: 49
Liittynyt: 13 Joulu 2005 13:47
Paikkakunta: Parainen (Tku)
Viesti:

Re: Transit mk5 (vm2000-2005) moottorin vaihtoa

Viesti Kirjoittaja terppi »

Suodattimen vaihto... Ilmausta kaksi tuntia. Vaikka filsuun laitettu alkuryyppy.
Onko tuon laitteen ilmaaminen todella noin helvetin vaikeaa?

No nyt tuo toimii ja on käytössä. Ei kyllä tuo kummempia savuta. Mut aivan jäätävän kitkerä käry tulee tuosta. Vertailukohtana '87 LT ja '01 Atego. Noi meset haisee tautisen pahalta, LT vaan vanhalta diesel-koneelta. Mut nyt kyl Ransu vie voiton.
Ei sillä, et niit käryi haistella tarvii, mut kun pysähtyy ja ottaa oven auki, niin haju tulee sisälle.

Tää uus kone on laitettu paikalleen hilppeineen. Niin onkohan tuossa naftapumpussa jotai häikkää tai esim suuttimissa?
Ei muuten, mut on tuossa aika hurja nakutuskin, Eikä ole ääneltään sellainen että tulis venttiileistä. :(

Kone vetää normaalisti ja uskon et päästötkin on kunnossa. Mut onkoha tuossa jotai viel?
__________________
Nykyään:
VW LT55 '87
Capri II '75 projekti
Transit 3.55 '00
Ollut joskus:
Vaikka ja mitä!!
cracker
Viestit: 11
Liittynyt: 24 Helmi 2014 21:32

Re: Transit mk5 (vm2000-2005) moottorin vaihtoa

Viesti Kirjoittaja cracker »

Saitko transiitin toimimaan?
Vastaa Viestiin