Focus 2015

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
tummeli
Viestit: 30
Liittynyt: 01 Tammi 2013 10:26

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja tummeli »

EeroH kirjoitti:Onko tuo 1.5 ecoboost A6 perinteisellä automaatilla vai kaksoiskytkin power shift laatikolla?
Oma ymmärrykseni on että näissä olisi (sekä 1.0 että 1.5 koneilla) tuo 6-portainen PowerShift kaksoiskytkin vaihdelaatikko. Korjatkaa viisaammat jos olen väärässä. Tuo PowerShift ei käsittääkseni ole Fordin omaa tuotantoa vaan sen valmistaa Getrag ja sama vaihdelaatikko on ilmeisesti käytössä myös Volvolla.
habbe
Viestit: 90
Liittynyt: 02 Tammi 2012 20:15

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja habbe »

Terpiili kirjoitti:Habbe:n mainitsemaa noinkin pitkää viivettä vaihtaessa en ole huonannut, mutta muutenhan tuo vaihteisto ei ole hätäsen miehen laite.
Tuo mainitsemani ilmiö nimenomaan D-asennosta pakille. Toisinpäin nappaa kiinni kyllä käytännössä heti.
--

ex-Fordit:
Focus 2.0 TDCi 150 hv SS PowerShift Titanium Business Wagon (2015)
Focus 2.0 TDCi 115 hv PowerShift Titanium Wagon (2011)
Focus 1.8 TDCi Ghia Wagon (2008)
Focus 1.6 Ghia Sedan (2004)
EeroH
Viestit: 894
Liittynyt: 13 Joulu 2015 15:32

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja EeroH »

tummeli kirjoitti: Oma ymmärrykseni on että näissä olisi (sekä 1.0 että 1.5 koneilla) tuo 6-portainen PowerShift kaksoiskytkin vaihdelaatikko. Korjatkaa viisaammat jos olen väärässä. Tuo PowerShift ei käsittääkseni ole Fordin omaa tuotantoa vaan sen valmistaa Getrag ja sama vaihdelaatikko on ilmeisesti käytössä myös Volvolla.
Hinnastossa näkyy bensakoneiden kohdalla A6 ja dieselissä powershift. Kysyin myyjältä ja se sanoi että se on just näin? Mitenhän tää nyt on?
tummeli
Viestit: 30
Liittynyt: 01 Tammi 2013 10:26

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja tummeli »

EeroH kirjoitti: Hinnastossa näkyy bensakoneiden kohdalla A6 ja dieselissä powershift. Kysyin myyjältä ja se sanoi että se on just näin? Mitenhän tää nyt on?

Heh, hauskaksi menee, itsekin nimittäin kysyin asiaa tänään myyjältä, joka vielä kävi varmistamassa asian. Kysymykseni koski siis vain 1.0 l ecoboostia, koska sellainen on itsellekin tulossa. Tämän siis pitäisi olla kaksoiskytkin automaatilla oleva. Myyjä kyllä totesi että muuten Fcous-mallistosta löytyy edelleen sekä perinteistä- että kaksoiskytkin automaattia. Tuskin kuitenkaan tekevät tuota yksilitraista kahdella eri laatikolla? Se kuulostaisi oudolta.
Simprider
Viestit: 255
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:41
Paikkakunta: Oulu

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja Simprider »

Ei ole bensapuolella powershift vaan momentinmuunnin laatikko. Tätä näyttää ETIS autolleni:


Pääominaisuudet
Valmistuspäivä: 27.10.2015
Malli: Focus 2014-
Korityyppi: Farmari
Versio: Sarja 40
Moottori: 1.5L 16V DI TC SIGMA A
Vaihteisto: 6-v. autom.vaiht. 6F Mid-Range
Vetotapa: LHD FWD
Perävälityssuhde: 3.07
Päästöt: Euro 6 -päästötaso
Ilmastointilaite: 2-alu. aut.lämpöt.säätö ilmast.
Alue: (+)"SF"
Maali: Race Red
Sisäverhoilun materiaali: Groove/Lux Charcoal Black

Tuo 6F Mid-Range löytyy netistä koodilla 6F35 https://en.wikipedia.org/wiki/GM-Ford_6 ... ansmission ja näyttää nähneen päivänvalon ensikertaa 2008.
Kuga 2.0 TDCi Powershift Kuva
Kuga PHEV Kuva
EeroH
Viestit: 894
Liittynyt: 13 Joulu 2015 15:32

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja EeroH »

Ainakin Fiestassa litrasen kanssa on Powershift(?) ja olen käsittänyt että samoin myös Focuksessa. Ford.de kuitenkin kertoo että bensakoneisiin saa automaatin ja dieseleihin Powershift automaatin.

http://www.topgearsuomi.fi/content/ford ... myyva-auto Tuolla lista jossa näkyy Powershift vain dieselin kanssa.

Ford.uk taas näyttää kaikkien automaattien olevan Powershift.

Go figure :D
tummeli
Viestit: 30
Liittynyt: 01 Tammi 2013 10:26

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja tummeli »

Ristiriitaista tietoa tuntuu olevan liikkeellä aiheesta. Muutama jenkkilän Focusta käsittelevä YouTube-pätkäkin ilmoittaa että esim. sedan-mallisessa Focuksessa olisi 1.0 litran mooottorin kanssa perinteinen automaatti ja isommissa, eli 1.5l koneissa sitten PowerShift, eli menisi taas ristiin sen suhteen mitä automyyjä ilmoitti. Pitää varmaan mennä liikkeeseen ryömimään jonkun hopan alle tarkastamaan tilanne omin silmin :D
Kugahan
Viestit: 88
Liittynyt: 20 Syys 2013 19:40

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja Kugahan »

Focuksen bensakoneissa automaatti ei ole Powershift vaan perinteinen. Maahantuoja selittää tätä jotenkin niin, ettei pieniin bensakoneisiin ole saatu Powershiftia toimimaan niin hyvin kuin perinteinen. Selitys on kyllä ihan mölö. Itse ajoin joskus 1,0 litraisen Ecoboost Fiestan Powershiftilla ja tosi hienostihan tuo siinä toimi. Toimisi varmasti Focuksessakin.

Todellisen selityksen täytyy liittyä jotenkin sopimuksiin eri vaihteistotoimittajien kanssa tai johonkin muuhun mystiseen asiaan. Vai voisiko Ford peräti tehdä itse perinteiset automaattinsa, en tiedä. Tuo tietenkin selittäisi asian. Jostain syystä Ford ei kuitenkaan laita parasta vaihteistoaan bensakoneisiin, mikä on sääli.

Perinteinen automaatti oli aikanaan koeajamassani Ecoboost-Kugassa todella surkea esitys Powershiftiin verrattuna. Tuon takia en itse bensakonetta edes harkinnut, vaikka muuten se olisi saattanut minun ajomäärilläni olla ihan järkivalintakin.
Toivottavasti perinteinen automaatti bensakoneissa sentäänn toimii nykyisin fiksummin kuin tuossa koaejamassani Kugassa. Se huudatti konetta turhaan ihan älyttömillä kierroksilla, vaikka ajotavassa ei olisi ollut mitään pyrkivyyttä. Powershiftissähän parasta on juuri se, että se luottaa koneen vääntöön ja käyttää normaaliajossa isoja vaihteita ja pieniä kierroksia. Kyllä noissa nykyisissä bensakoneissakin vääntöä piisaa, eli vingutus on tarpeetonta. Ja Fiestan powershift siis tuntui vähntään yhtä miellyttävältä kuin Diesel-Kugan Powershift. Kaipa tosin sen perinteisen automaatinkin voi ohjelmoida toimimaan fiksusti. On minulla ollut aikanaan myös mukavasti toimineita perinteisiä automaatteja, tosin paljon isommissa koneissa.
tummeli
Viestit: 30
Liittynyt: 01 Tammi 2013 10:26

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja tummeli »

Kugahan kirjoitti:Focuksen bensakoneissa automaatti ei ole Powershift vaan perinteinen. Maahantuoja selittää tätä jotenkin niin, ettei pieniin bensakoneisiin ole saatu Powershiftia toimimaan niin hyvin kuin perinteinen. Selitys on kyllä ihan mölö. Itse ajoin joskus 1,0 litraisen Ecoboost Fiestan Powershiftilla ja tosi hienostihan tuo siinä toimi. Toimisi varmasti Focuksessakin.

Todellisen selityksen täytyy liittyä jotenkin sopimuksiin eri vaihteistotoimittajien kanssa tai johonkin muuhun mystiseen asiaan. Vai voisiko Ford peräti tehdä itse perinteiset automaattinsa, en tiedä. Tuo tietenkin selittäisi asian. Jostain syystä Ford ei kuitenkaan laita parasta vaihteistoaan bensakoneisiin, mikä on sääli.

Perinteinen automaatti oli aikanaan koeajamassani Ecoboost-Kugassa todella surkea esitys Powershiftiin verrattuna. Tuon takia en itse bensakonetta edes harkinnut, vaikka muuten se olisi saattanut minun ajomäärilläni olla ihan järkivalintakin.
Toivottavasti perinteinen automaatti bensakoneissa sentäänn toimii nykyisin fiksummin kuin tuossa koaejamassani Kugassa. Se huudatti konetta turhaan ihan älyttömillä kierroksilla, vaikka ajotavassa ei olisi ollut mitään pyrkivyyttä. Powershiftissähän parasta on juuri se, että se luottaa koneen vääntöön ja käyttää normaaliajossa isoja vaihteita ja pieniä kierroksia. Kyllä noissa nykyisissä bensakoneissakin vääntöä piisaa, eli vingutus on tarpeetonta. Ja Fiestan powershift siis tuntui vähntään yhtä miellyttävältä kuin Diesel-Kugan Powershift. Kaipa tosin sen perinteisen automaatinkin voi ohjelmoida toimimaan fiksusti. On minulla ollut aikanaan myös mukavasti toimineita perinteisiä automaatteja, tosin paljon isommissa koneissa.
Kugahan, mistä tietosi ovat peräisin? Edustatko itse Fordia tai jotain autoliikettä tai huoltamoa?
Simprider
Viestit: 255
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:41
Paikkakunta: Oulu

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja Simprider »

Fiestassa ja turbottomissa Focuksissa Powershift on kuiva = Powershift 6DCT250 - MPS6

Dieseleissä, Kugassa ja Mondeossa märkä = Powershift 6DCT450 - MPS6

Tässä vielä diisselini ETIS:

Pääominaisuudet
Valmistuspäivä: 21.09.2015
Malli: Focus 2014-
Korityyppi: Farmari
Versio: Sarja 40
Moottori: 1.5L SOHC DI TC Diesel
Vaihteisto: 6-vaiht. Powershift 6DCT450 - MPS6
Vetotapa: LHD FWD
Perävälityssuhde: 4.067/2.905
Päästöt: Euro 6 -päästötaso
Ilmastointilaite: 2-alu. aut.lämpöt.säätö ilmast.
Alue: (+)"SF"
Maali: Frozen White
Sisäverhoilun materiaali: Groove/Lux Charcoal Black
Kuga 2.0 TDCi Powershift Kuva
Kuga PHEV Kuva
Terpiili
Viestit: 37
Liittynyt: 10 Huhti 2014 18:05

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja Terpiili »

Terpiili kirjoitti:Mutta pitäneen tehdä testejä josko Habbe:n kuvaama ilmiö toistuisi omassa autossa.
Hieman testailua tuli tehtyä.
Omassa autossani en huomannut mitään viivyttely kun auto nokka alamäkeen ja vaihtaa D:ltä R:lle. Auto ei lähde itsekseen ryömimään taaksepäin kun mäkipidätin pitää sen paikallaan. Heti vaihtamisen jälkeen kun kaasua painaa lähtee auto liikkeelle taaksepäin ämpyilemättä.
Viimeksi muokannut Terpiili, 18 Joulu 2015 13:19. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Edellinen auto Ford Focus 1.5 TDCi Wagon Powershift Titanium Business '15.
Kugahan
Viestit: 88
Liittynyt: 20 Syys 2013 19:40

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja Kugahan »

En edusta mitään autoliikettä, mutta tuo tieto bensa - Focuksen automaatista on kyllä Fordilta peräisin. Ja ihan tarkkaan ottaen koskee varmasti ainakin yksiltrista Ecoboostia. käsittääkseni ainakin useimmat Ecoboostien automaatit ovat perinteisiä tuota Powershift - Fiestaa lukuunottamatta. Todellista syytähän tuohon en tiedä.
EeroH
Viestit: 894
Liittynyt: 13 Joulu 2015 15:32

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja EeroH »

Tuli totaali repeäminen tänään kun sain tarjouksen litrasen Focuksen liikennevakuutuksesta, kutakuinkin sama hinta kuin 20v sitten Pappa-Tunturissa. Edellisessä Audissa oli 80% enemmän, kaskonkin kanssa Audi oli 40% kalliimpi.
hyto
Viestit: 7
Liittynyt: 26 Loka 2015 19:16

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja hyto »

tummeli kirjoitti: Kugahan, mistä tietosi ovat peräisin? Edustatko itse Fordia tai jotain autoliikettä tai huoltamoa?
Tiistaista asti on nyt ajeltu tuolla omalla 1.0 Ecoboost automaatti Focuksella, joka on kyllä Powershift-laatikolla varustettu. edit. Tarkennetaan vielä se, että tieto on myyjältä, ulkona on työajan ulkopuolella vielä niin pimeää, ettei jaksa varmistella. Se täytyy kyllä sanoa, että toimii hienosti omasta mielestäni
habbe
Viestit: 90
Liittynyt: 02 Tammi 2012 20:15

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja habbe »

Terpiili kirjoitti: Hieman testailua tuli tehtyä.
Omassa autossani en huomannut mitään viivyttely kun auto nokka alamäkeen ja vaihtaa D:ltä R:lle. Auto ei lähde itsekseen ryömimään taaksepäin kun mäkipidätin pitää sen paikallaan. Heti vaihtamisen jälkeen kun kaasua painaa lähtee auto liikkeelle taaksepäin ämpyilemättä.
Kiitoksia tiedoista. Mä laitoin huoltoon tuosta tänään viestiä. Katsotaan, millainen vastaus tulee. Toki voi johtua uudesta laatikosta (ajettu vasta noin 500 km), mutta hieman erikoiselta tuo kyllä tuntuu...
--

ex-Fordit:
Focus 2.0 TDCi 150 hv SS PowerShift Titanium Business Wagon (2015)
Focus 2.0 TDCi 115 hv PowerShift Titanium Wagon (2011)
Focus 1.8 TDCi Ghia Wagon (2008)
Focus 1.6 Ghia Sedan (2004)
EeroH
Viestit: 894
Liittynyt: 13 Joulu 2015 15:32

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja EeroH »

Meneekö tuuli ja takalasin lämppärit automaattisesti päällä pakkasella? Tuolla Focus 2011 ketjussa niin kerrottiin tapahtuvan, sama vielä tässä uudessa mallissa?
habbe
Viestit: 90
Liittynyt: 02 Tammi 2012 20:15

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja habbe »

EeroH kirjoitti:Meneekö tuuli ja takalasin lämppärit automaattisesti päällä pakkasella? Tuolla Focus 2011 ketjussa niin kerrottiin tapahtuvan, sama vielä tässä uudessa mallissa?
Mä en ainakaan ole huomannut tässä uudessa (pakkasia nyt ei pahemmin ole ollutkaan), mutta en myöskään 2011 mallin Focuksessa. Käsin ne sai aina laittaa, vaikka muutoin automaatti huolehtiikin varsin toimivasti lämmityksestä/ilmastoinnista.
--

ex-Fordit:
Focus 2.0 TDCi 150 hv SS PowerShift Titanium Business Wagon (2015)
Focus 2.0 TDCi 115 hv PowerShift Titanium Wagon (2011)
Focus 1.8 TDCi Ghia Wagon (2008)
Focus 1.6 Ghia Sedan (2004)
habbe
Viestit: 90
Liittynyt: 02 Tammi 2012 20:15

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja habbe »

Audio5 -paketin omaavat (Sonyn soitin, 9 kajaria): Jos teillä on ne fade/balance -säädöt oletusasetuksilla, eli nollassa kaikki, niin kuuluuko takakaiuttimista juuri mitään? Ihmettelin, kun takapenkkiläiset valittivat ettei musiikki kuulu kunnolla sinne, vaikka edessä raikasi varsin lujalla. Menin sit istumaan testiksi sinne taakse ja tosiaan, ääni tuli selvästi vain edestä. Kun korvan laittoi kiinni takakaiuttimiin, tulee sitä ääntä sieltä hyyyyyvin hiljaa, mutta ei sitä ajaessa kyllä kuule. Kun tein testiksi niin, että säädin fade-asetuksella etukajarit hiljaisiksi, niin takaa kuului todella heikosti se ääni. Kun volaa sitten nosti, toki ne sitten alkoivat pauhata. Mutta jos samalla sääti fade-asetusta niin, että etukajarit tulivat mukaan, saundi meni jotenkin erikoisen kuuloiseksi.

Edellisessä autossa oli takana vain yhdet kajarit ovissa (alhaalla), mutta ne soivat paremmin kuin nämä nykyiset. Ja nyt on sentään diskanttikaiuttimet vielä erikseen siellä takaovissa (ylhäällä).

Epäilyttää vähän, onkohan joku piuha huonosti kiinni, jonka vuoksi ääni kuuluu vain heikosti vai onko tuo todella noin :shock: Tähän mennessä tuo Sonyn soitin on ollut melkoinen pettymys edelliseen Fordin vakiosoittimeen verrattuna. Kajareita toki 3 kpl lisää, mutta muutoin ei mitään uutta. Maksoi kuitenkin reilut 300e enemmän kuin audio3 -paketti vakiosoittimella.
--

ex-Fordit:
Focus 2.0 TDCi 150 hv SS PowerShift Titanium Business Wagon (2015)
Focus 2.0 TDCi 115 hv PowerShift Titanium Wagon (2011)
Focus 1.8 TDCi Ghia Wagon (2008)
Focus 1.6 Ghia Sedan (2004)
habbe
Viestit: 90
Liittynyt: 02 Tammi 2012 20:15

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja habbe »

Terpiili kirjoitti: Hieman testailua tuli tehtyä.
Omassa autossani en huomannut mitään viivyttely kun auto nokka alamäkeen ja vaihtaa D:ltä R:lle. Auto ei lähde itsekseen ryömimään taaksepäin kun mäkipidätin pitää sen paikallaan. Heti vaihtamisen jälkeen kun kaasua painaa lähtee auto liikkeelle taaksepäin ämpyilemättä.
Soittelivat äsken huollosta. Kuulemma tiedossa oleva ominaisuus juuri powershift-vaihteistossa, että on pieni kytkentäviive D-asennosta R-asentoon vaihdettaessa. Ja korostuu juuri silloin, kun keula on perää alempana. Voi ilmetä myös muulloin, mutta yleensä lievempänä. Noita powershiftejä on kahta eri mallia, isompaa ja pienempää (ei sen tarkemmin eritellyt, mitä tarkoittaa). Mutta ymmärtääkseni tuossa pienemmä (=uudemmassa) tuo viive on hieman pidempi kuin aiemmassa (=isompi). Viive saattaa pienentyä käytön myötä.

@Terpiili: Paljonko oot jo ehtinyt ajella?
--

ex-Fordit:
Focus 2.0 TDCi 150 hv SS PowerShift Titanium Business Wagon (2015)
Focus 2.0 TDCi 115 hv PowerShift Titanium Wagon (2011)
Focus 1.8 TDCi Ghia Wagon (2008)
Focus 1.6 Ghia Sedan (2004)
Avatar
Vrjssa
Viestit: 88
Liittynyt: 16 Heinä 2011 21:34

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja Vrjssa »

habbe kirjoitti: Mä en ainakaan ole huomannut tässä uudessa (pakkasia nyt ei pahemmin ole ollutkaan), mutta en myöskään 2011 mallin Focuksessa. Käsin ne sai aina laittaa, vaikka muutoin automaatti huolehtiikin varsin toimivasti lämmityksestä/ilmastoinnista.
Minulla kyllä automaattisesti "langat" alkavat väreilemään tuulilasissa/takalasissa kun lämpötila on +4C tai alempi. Merkkivaloa ei syty mihinkään mutta automaattisesti näyttää toimivan. Peililämmitys lähtee myös päälle.
Avatar
Vrjssa
Viestit: 88
Liittynyt: 16 Heinä 2011 21:34

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja Vrjssa »

habbe kirjoitti:Audio5 -paketin omaavat (Sonyn soitin, 9 kajaria): Jos teillä on ne fade/balance -säädöt oletusasetuksilla, eli nollassa kaikki, niin kuuluuko takakaiuttimista juuri mitään? Ihmettelin, kun takapenkkiläiset valittivat ettei musiikki kuulu kunnolla sinne, vaikka edessä raikasi varsin lujalla. Menin sit istumaan testiksi sinne taakse ja tosiaan, ääni tuli selvästi vain edestä. Kun korvan laittoi kiinni takakaiuttimiin, tulee sitä ääntä sieltä hyyyyyvin hiljaa, mutta ei sitä ajaessa kyllä kuule. Kun tein testiksi niin, että säädin fade-asetuksella etukajarit hiljaisiksi, niin takaa kuului todella heikosti se ääni. Kun volaa sitten nosti, toki ne sitten alkoivat pauhata. Mutta jos samalla sääti fade-asetusta niin, että etukajarit tulivat mukaan, saundi meni jotenkin erikoisen kuuloiseksi.

Edellisessä autossa oli takana vain yhdet kajarit ovissa (alhaalla), mutta ne soivat paremmin kuin nämä nykyiset. Ja nyt on sentään diskanttikaiuttimet vielä erikseen siellä takaovissa (ylhäällä).

Epäilyttää vähän, onkohan joku piuha huonosti kiinni, jonka vuoksi ääni kuuluu vain heikosti vai onko tuo todella noin :shock: Tähän mennessä tuo Sonyn soitin on ollut melkoinen pettymys edelliseen Fordin vakiosoittimeen verrattuna. Kajareita toki 3 kpl lisää, mutta muutoin ei mitään uutta. Maksoi kuitenkin reilut 300e enemmän kuin audio3 -paketti vakiosoittimella.
Muistaakseni joku asetus täytyi laittaa Optimize All (en muista oikeaa sanamuotoa) niin kuuluu paremmin. Mikäli Driver Only niin kuuluu edessä.
Niin ja vielä jos kuuntelet mp3:sia niin äänenlaatu pitää olla hyvä. Muuten ääni on "laihaa ja onttoa"

Testailua vain peliin :)
EeroH
Viestit: 894
Liittynyt: 13 Joulu 2015 15:32

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja EeroH »

Vrjssa kirjoitti:
Minulla kyllä automaattisesti "langat" alkavat väreilemään tuulilasissa/takalasissa kun lämpötila on +4C tai alempi. Merkkivaloa ei syty mihinkään mutta automaattisesti näyttää toimivan. Peililämmitys lähtee myös päälle.
Saiko tuon koodattua pois huollossa? Muistaako kukaan miten?

EDIT: Soitin myyjälle ja lupasi tarkistaa asian ja koodaavat pois ennen luovutusta.
Terpiili
Viestit: 37
Liittynyt: 10 Huhti 2014 18:05

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja Terpiili »

habbe kirjoitti:@Terpiili: Paljonko oot jo ehtinyt ajella?
Noin 4500km on tällä hetkellä mittarissa
Edellinen auto Ford Focus 1.5 TDCi Wagon Powershift Titanium Business '15.
habbe
Viestit: 90
Liittynyt: 02 Tammi 2012 20:15

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja habbe »

Vrjssa kirjoitti:Muistaakseni joku asetus täytyi laittaa Optimize All (en muista oikeaa sanamuotoa) niin kuuluu paremmin. Mikäli Driver Only niin kuuluu edessä. Niin ja vielä jos kuuntelet mp3:sia niin äänenlaatu pitää olla hyvä. Muuten ääni on "laihaa ja onttoa"
Sielä on tosiaan se asetus Driver Only tai All seats. Oon kokeillut kumpaakin ja nyt päällä on ollut nimenomaan tuo jälkimmäinen. MP3:ssa mulla on 128 kbps äänenlaatu. En usko, että laadun kasvattaminen nostaisi takakaiuttimien volyymiä, muutoin sillä kyllä voi olla merkitystä.

Sama ilmiö hiljaisista takakaiuttimista esiintyy mp3:sten lisäksi radiota kuunnellessa. CD:tä en ole vielä testannut. Pari epäilystä, mikä tuon voi aiheuttaa:

1)
Tuo soitin yrittää tehdä tuohon jonkin virtuaalisen surround-äänen, joka sitten aiheuttaa takakaiuttimien hiljaisen volyymin (näinhän se on kotiteatterissakin). Musiikkia ja puhetta kuunnellessa olisi kuitenkin kiva, että ääni kuuluisi hyvin koko ajan myös takana. Ja kun lähde on vain 2-kanavainen stereo, niin siitä ei oikein mitään kunnollista surround-ääntä voi saadakaan aikaiseksi.

2)
Takakaiuttimille menevät kaapelit ovat huonosti kiinni. Sama ilmiöhän on helposti havaittavissa kun kytkee minkä vain kaiuttimen huonolla kontaktilla stereoon/vahvariin. Ääni kuuluu, mutta hyvin hiljaa. Kun liitoksen korjaa, ääni alkaa kuulua normaalisti.

Jos jompi kumpi em. asioista on syynä, jälkimmäisen pystyy korjaamaan, ensimmäinen lienee ominaisuus. Valitettavasti.

Jos fade-asetuksella säätää niin, että kuuntelukohta ei olekaan nollassa (etupenkkien välissä) vaan taaempana, silloin etukaiuttimia hiljennetään ja yleistä volyymitasoa täytyy nostaa. Tällöin myös takakaiuttimet soivat lujempaa, mutta koska edessä on isommat kajarit, ääni menee tuon säädön myötä hyvin ohueksi. Edellisessä autossa jouduin käyttämään säätöä toisinpäin, jotta sain hiljennettyä takakaiuttimia, kun lapsi nukkui siellä.

Kovasti odottelen kommentteja, jos joku vastaavan audiopaketin omaava viitsisi kuunnella oman autonsa "saundeja". Kuskina tuota ei huomaa, mutta kun istahtaa takapenkille, asia on kyllä selkeästi havaittavissa.

Kuva
Viimeksi muokannut habbe, 29 Joulu 2015 11:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
--

ex-Fordit:
Focus 2.0 TDCi 150 hv SS PowerShift Titanium Business Wagon (2015)
Focus 2.0 TDCi 115 hv PowerShift Titanium Wagon (2011)
Focus 1.8 TDCi Ghia Wagon (2008)
Focus 1.6 Ghia Sedan (2004)
habbe
Viestit: 90
Liittynyt: 02 Tammi 2012 20:15

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja habbe »

Uusia kysymyksiä.

1)
Oletteko saaneet aktiivisen pysäköintiavun avustamaan pysäköintiruudusta poistumisessa? Ohjekirjan mukaan ruudussa ollessa pitäisi painaa normaalisti pysäköintiavustimen aktivointinappia ja sitten näyttää vilkulla, kumpaan suuntaan lähdetään. Tuossa vaiheessa auto ilmoittaa kuitenkin etsivänsä sopivaa parkkiruutua, ei ala ohjata siitä pois. Olenko ymmärtänyt jotain väärin? Tuo ilmeisestikin koskee vain taskuparkista poistumista, mutta siinäkin on sama homma. Laite ilmoittaa alkaneensa etsiä vapaata pysäköintiruutua...

2)
Kaksoislukitus. Onko tietoa, miten sen saisi aktivoitua? Ohjekirjan mukaan sen pitäisi aktivoitua, kun painaa 3s sisään kaksi kertaa kauko-ohjaimen lukitusnappia. Tällöin ovia ei pitäisi pystyä avaamaan sisältä käsin (=hankaloittaa murtautuja hommia). Mutta kun testasin tuota pitämällä ikkunat auki ja lukitsemalla ovet, ne pystyi kyllä avaamaan sisäpuolelta kahvasta normaalisti.

3)
Onko kokemuksia Eberspächer remote plus+ -kaukosäätimestä ja uudesta Focuksesta? Oletteko saaneet kaukosäätimellä tehtyä lämmitystä toimimaan yli 30 min ajan? Kirjoittelin tänään Eberspächerin edustajalle ja kyselin tällaisesta.

Nyt on käynyt useampanakin kertana niin, että olen laittanut kaukosäätimellä auton lämpenemään klo 7.55 mennessä, lämmitysajaksi olen valinnut 40 min. Kun olen saapunut autolla noin klo 7.50, webasto on sammunut. Kuitenkin ikkunat ovat olleet osittain sulaneet, mutta muutoin sisällä ei ole kovinkaan lämmin. Eberspächerin edustaja epäili, voisiko autossa olla asetettu tehtaalla max. lämmitysajaksi 30 min, jota ei pysty ylittämään. Siksi tuo asettamani 40 min olisikin todellisuudessa 30 min ja selittäisi ehkä, miksi lämmitys on loppunut tavallista aiemmin.
--

ex-Fordit:
Focus 2.0 TDCi 150 hv SS PowerShift Titanium Business Wagon (2015)
Focus 2.0 TDCi 115 hv PowerShift Titanium Wagon (2011)
Focus 1.8 TDCi Ghia Wagon (2008)
Focus 1.6 Ghia Sedan (2004)
Vastaa Viestiin